náhledy
Za nejhlučnější letadlo světa se považuje americký experimentální XF-84H Thunderscreech, testy dvou exemplářů probíhaly v letech 1955 až 1956.
Autor: U.S. Air Force
Turbovrtulový experimentální letoun XF-84H dostal tzv. nadzvukovou vrtuli, což znamená, že koncové partie jejích listů se pohybovaly nadzvukovou rychlostí (samozřejmě i při nulové rychlosti samotného letounu). To přinášelo všem zúčastněným a do určité vzdálenosti od stroje se nalézajícím osobám doslova akustické peklo. Nevolnosti a bolesti hlavy byly tím nejmenším zlem.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Stavitelná trojúhelníková ploška za pilotní kabinou stroje XF-84H měla vyrovnávat silný kroutící moment vrtule.
Autor: San Diego Air & Space Museum
Experimentální letoun Republic XF-84H Thunderscreech
Autor: San Diego Air & Space Museum
XF-84H se stal prvním strojem s náporovou turbínou (RAT, Ram Air Turbine), umístěnou ji měl v kořeni SOP. Zde vidíme RAT vyklopenou (asi preventivně) v pracovní poloze. RAT se standardně automaticky vyklápí při selhání motoru, aby dodávala nouzově potřebnou energii pro zajištění ovladatelnosti letadla.
Autor: U.S. Air Force
Pohled do kokpitu XF-84H
Autor: U.S. Air Force photo by Ken LaRock
Po ukončení zkoušek byl první vyrobený exemplář XF-84H (sériové číslo 51-17059) vystaven u letiště v Bakersfieldu.
Autor: Bill Larkins, CC BY-SA 2.0
Později byl XF-84H vystavený u letiště v Bakersfieldu vyzvednut na stojan.
Autor: San Diego Air & Space Museum
V roce 1992 byl dochovaný XF-84H sériového čísla 51-17059 předán Národnímu muzeu letectva Spojených států amerických v Daytonu. Zde už ho vidíme po prodělané rekonstrukci.
Autor: U.S. Air Force
Republic XF-84H Thunderscreech ze sbírek Národního muzea letectva Spojených států amerických v Daytonu
Autor: U.S. Air Force
Republic XF-84H Thunderscreech vystavený v expozici Národního muzea letectva Spojených států amerických v Daytonu
Autor: U.S. Air Force photo by Ken LaRock
Republic XF-84H Thunderscreech ze sbírek Národního muzea letectva Spojených států amerických v Daytonu
Autor: U.S. Air Force