náhledy
Americké letectvo USAF slaví letos 70 let své existence. Za tu dobu se zúčastnilo řady konfliktů, od Koreje přes Vietnam a Irák až po Sýrii, a v jeho výzbroji se objevily desítky typů více i méně zajímavých letadel. Mnohá z těchto letadel přináší tato sada fotografií. Na té úvodní je stíhačka F-86 Sabre proslavená nad Koreou a společnost jí dělá výkřik moderní techniky F-22 Raptor.
Autor: USAF
Samostatné Letectvo Spojených států amerických (USAF, United States Air Force) vzniklo 18. září 1947 na základě Zákona o národní bezpečnosti. Tento zákon podepsal prezident Harry Truman 26. července 1947 na palubě prvního prezidentského leteckého speciálu, Douglasu VC-54C, přezdívaného Posvátná kráva.
Autor: National Archives and Records Administration (NARA)
Nové USAF samozřejmě zdědilo letouny po svém předchůdci USAAF (United States Army Air Force). Jednalo se z velké části o konstrukce prověřené válkou, například stíhačky F-51 Mustang (původně P-51, v roce 1948 se označení "Pursuit" změnilo na "Fighter") nebo bombardéry B-29.
Autor: USAF
Významný mezníkem v historii letectví bylo překonání rychlosti zvuku ve vodorovném letu 14. října 1947. Pokořitelem zvukové bariéry byl pilot USAF Charles Elwood „Chuck“ Yeager na experimentálním letounu s raketovým motorem Bell X-1, vyneseným do vzduchu upraveným bombardérem B-29. „Chuck“ Yeager se vyznamenal už za války jako letecké eso s 11,5 sestřely, včetně jednoho proudového Me 262.
Autor: USAF
V létě 1947 vzlétl prototyp Boeingu B-50 Superfortress, tedy modernizované superpevnosti B-29. Jedna B-50 USAF podnikla v březnu 1949 první nonstop přelet kolem Země, přičemž čtyřikrát musela tankovat ve vzduchu. Podobně jako u jiných bombardérů vznikaly i další verze B-50, například průzkumné varianty nebo létající tankery. Za zmínku ještě stojí, že při konfliktu v Koreji byly v roli konvenčních těžkých bombardérů používány starší B-29.
Autor: USAF
V sezóně 1948/49 se USAF jako jedna z participujících leteckých složek zúčastnilo Berlínského leteckého mostu. Byla to jediná možnost zásobování Západního Berlína v té době vystaveného pozemní blokádě ze strany Sovětského svazu. Letouny na letišti Tempelhof jsou legendární Dakoty.
Autor: USAF
Již od roku 1944 byl vyvíjen monstrózní bombardér Convair B-36 Peacemaker poháněný šesticí pístových motorů o výkonu jednoho 2500 kW. Třináctimístný letoun měl maximální pumový náklad 39 tun a bojový dolet 11 000 km. Letouny sloužily v letech 1949 až 1959 a v té době byla jejich pístová motorová instalace anachronismem, vynikaly však nosností, doletem a výškovým dostupem. Později dostaly další čtyři motory, nyní již proudové, které zlepšily výkony během startu.
Autor: USAF
První proudové stíhačky P-80/F-80 zdědilo USAF po svém předchůdci. První kusy proudových bombardérů pak obdrželo v dubnu 1948, byly to čtyřmotorové čtyřmístné North American B-45A Tornado s maximálním pumovým nákladem 10 tun a doletem 1900 km..
Autor: USAF
V letech 1950 až 1953 se USAF angažovalo v Korejské válce. Prvního vzdušného vítězství USAF bylo dosaženo ráno 27. června 1950 na noční stíhačce F-82 Twin Mustang, když pilot William G. Hudson s radarovým operátorem Carlem Fraserem sestřelil severokorejský Jak-11 v roli lehkého bombardéru.
Autor: USAF
Američané uvádí, že první souboj proudových letadel proběhl 8. listopadu 1950, při němž stíhač USAF Russell J. Brown na Lockheedu F–80 Shooting Star sestřelil severokorejský MiG–15. Stíhačky F-80 se však nemohly svými výkony s migy měřit (celkové skóre F-80 : MiG-15 bylo 6 :13) a záhy byly převedeny k útokům na pozemní cíle (viz foto), mimo to existovaly například i verze průzkumné.
Autor: USAF
Nejlepší americkou stíhačkou nad Koreou a jedinou, která se mohla měřit s MiGy-15, byl North American F-86 Sabre. S tím na fotografii létal během stáže u USAF major námořní pěchoty John Glenn, pokořitel tří patnáctek, ale především budoucí astronaut.
Autor: USAF
Velké množství materiálu se do Koreje dopravilo dopravními letouny, byly mezi nimi i velkokapacitní Douglasy C-124 Globemaster II.
Autor: USAF
Vzlet šestimotorového proudového bombardéru Boeing B-47 Stratojet pomocí startovacích raket. Jeho vývoj byl zadán ještě za války, do výzbroje byl zařazen od roku 1951.
Autor: USAF
"Missile with a man in it", volně přeloženo jako "pilotovaná raketa", takovou přezdívku razil Lockheed pro svůj letoun F-104 Starfighter vyznačující se dlouhým trupem a křídly s extrémně malým rozpětím, který byl vyvíjen na základě zkušeností z Koreje. Američtí piloti mu říkali "zip-104", nebo pouze "zip", pro jeho do té doby nevídanou rychlost. Lockheed F-104, jehož prototyp vzlétl v březnu 1954, byl prvním dvoumachovým stíhačem na světě.
Autor: USAF
Northrop F-89 Scorpion, záchytný dvoumístný stíhač schopný operovat za nulové viditelnosti, se zapsal do historie jako první letoun v operační službě vyzbrojený neřízenou střelou vzduch - vzduch s jadernou hlavicí. Jednalo se o střelu AIR-2 Genie, která byla zařazena do výzbroje USAF v roce 1958.
Autor: USAF
Přepadový stíhač Convair F-102 Delta Dagger byl prvním letounem, při jehož návrhu se uplatnilo pravidlo ploch (tedy až poté, co se zjistily nedostatečné rychlostní výkony u prvních prototypů). Byl také prvním strojem amerického letectva s delta křídlem.
Autor: USAF
Prvním dvoumachovým bombardérem na světě byl Convair B-58 Hustler. Jediným jeho uživatelem bylo americké letectvo, a to v letech 1960 až 1970.
Autor: USAF
Nejznámější vojenským dopravním strojem je čtyřmotorový turbovrtulový C-130 Hercules. Vyrábí se od roku 1954 dodnes, samozřejmě v průběžně modernizovaných verzích. Na snímku z války ve Vietnamu je Hercules v barvách USAF.
Autor: USAF
Herculesy létaly a létají v mnoha dalších verzích pro specifické použití, kromě neškodných létajících tankerů také například jako nebezpečné a těžce vyzbrojené "gunshipy" AC-130 s kanony postřelujícími z levého boku pozemní cíle. Začaly se používat ve Vietnamu, ale hodně práce odvedly i ve válce v Zálivu v roce 1991.
Autor: USAF
S vietnamskou válkou jsou spojeny především víceúčelové stíhačky F-4 Phantom II. Používalo je letectvo, námořnictvo (pro které byl původně navrhován) i námořní pěchota. Na počátku konfliktu byla jejich největší slabinou absence hlavňové výzbroje. Na fotografii jsou F-4C se zavěšenými pumami během tankování paliva z KC-135.
Autor: USAF
Na lehkou stíhačku Northrop F-5 bylo uvaleno břemeno hrát v amerických filmech sovětské migy. Také při výcviku stíhačů plnil F-5 často roli nepřátelského stroje.
Autor: USAF
Lehký dvoumotorový turbovrtulový North American Rockwell OV-10 Bronco se používal k útokům na pozemní cíle a k pozorování. Dnes se uvažuje o jeho znovuvzkříšení.
Autor: USAF
Boeing B-52 Stratofortress můžeme nazvat bombardérem všech bombardérů, byl součástí americké odstrašující jaderné triády. V lokálních konfliktech nosil a nosí zbraně konvenční. Používal se ve Vietnamu i v Zálivu, ve výzbroji USAF je ve verzi B-52H dodnes. Prototyp XB-52 vzlétl v dubnu 1952, na snímku je B-52F nad severním Vietnamem.
Autor: USAF
Původně námořní (viz přistávací hák) útočný Douglas A-1 Skyraider používalo ve Vietnamu i USAF. Snímek je ze zkoušek termobarických pum BLU-72/B ve Vietnamu koncem 60. let, letoun má jednu zavěšenu pod pravou polovinou křídla.
Autor: USAF
Ling-Temco-Vought A-7 Corsair II byl původně palubní útočný letoun a námořní letectvo ho intenzivně používalo ve Vietnamu. Později stroj zařadilo do své výzbroje i USAF, zde vidíme cvičný shoz pum Mk-82 v brzděné verzi Snake Eye (při nízkém letu zasáhne obyčejná nebrzděná puma cíl, když se nachází letoun nad ním, a hrozí tak poškození letounu výbuchem).
Autor: USAF
General Dynamics F-111 Aardvark je v základní verzi dvoumístný bombardovací letoun a první sériový letoun s měnitelnou geometrií křídla. Zajímavé je řešení nouzového opouštění letounu, posádka sedící vedle sebe se vystřelí s celým vodotěsným kabinovým modulem. Toto vystřelení šlo prý bezpečně aplikovat i v menší hloubce pod vodou.
Autor: USAF
Mezi nejznámější a nejvýkonnější stroje USAF pro vybojování vzdušné nadvlády patří McDonnell Douglas F-15 Eagle. Ještě dnes ve verzi F-15C slouží u stíhacích jednotek amerického letectva.
Autor: USAF
Legendární byla dvoumístná verze ef patnáctky určená k útokům na pozemní cíle, F-15E Strike Eagle. I těmito letouny USAF stále disponuje.
Autor: USAF
Ve výzbroji USAF se stále nachází i jednomotorový víceúčelový stíhač F-16. General Dynamics F-16 Fighting Falcon je prvním sériově vyráběným letadlem s počítačovým systémem řízení s elektroimpulzním přenosem signálů na servopohony ovládacích ploch (pro tento systém nepřímého řízení letadla se používá anglické označení fly-by-wire). Na fotografii jsou ef šestnáctky skupiny Thunderbirds, akrobatického týmu USAF.
Autor: USAF
Rockwell B-1B Lancer je nadzvukový strategický bombardér tvořící páteř bombardovacích jednotek USAF.
Autor: USAF
Fairchild A-10 Thunderbolt II je více znám pod svou neoficiální přezdívkou Warthog (prase bradavičnaté). O co více se stroj nelíbil tvůrcům této přezdívky, o to více si jeho vzhled zamilovali jiní. Letoun byl v podstatě "postaven kolem" 30mm kanonu systému Gatling, ve své době označovaného jako nejlepší americká protitanková zbraň. A-10 snese velké poškození v boji, je schopen se vracet na základnu děravý jako řešeto s upadanými částmi křídla a ocasních ploch, při dobré konstelaci poškození se pak obejde i bez jednoho motoru.
Autor: USAF
První operačně nasazený letoun s technologií "stealth" byl bombardér Lockheed F-117 Nighthawk, zaváděný do výzbroje USAF od roku 1983 (dnes je již vyřazen). Ef stosedmnáctky úspěšně zahájily operaci Pouštní bouře proti Iráku 17. ledna 1991. Jednu F-117 později sestřelili Srbové.
Autor: USAF
"Stealth" bombardér Northrop B-2 Spirit si drží primát nejdražšího letounu světa. USAF provozuje 20 kusů, jedenadvacátý v roce 2008 havaroval.
Autor: USAF
Páteří stíhacího letectva USAF je v současnosti Lockheed Martin F-22 Raptor, proudový stíhací letoun páté generace s prvky "stealth".
Autor: USAF
Víceúčelový stíhač Lockheed Martin F-35 Lightning II, opět kategorie "stealth", byl vyvíjen společně pro USAF, USMC (námořní pěchotu) a NAVY (námořnictvo). Na fotografii je F-35A, tedy verze určená pro USAF.
Autor: USAF
Ve výzbroji USAF jsou také vrtulníky. Ale notoricky známé "apače" tam nenaleznete, ty má ve výzbroji US Army. USAF používá víceúčelové typy vrtulníků, jako například tento Bell UH-1N.
Autor: USAF
Z těch již dávno vyřazených, ale vzhledově zajímavých vrtulníků, si připomeňme tento Sikorski UH-19, zde v záchranné verzi.
Autor: USAF
Podzvukový výškový špionážní letoun Lockheed U-2 "Dragon Lady", určený pro mise CIA a USAF, se mezi veřejností proslavil především tím, že byl na prvního máje 1960 sestřelen nad SSSR. Jinak byl však strojem pro Američany velice užitečným, například v roce 1962 odhalil sovětské aktivity na Kubě, načež začala tzv. kubánská krize.
Autor: USAF
Lockheed SR-71 Blackbird byl vysoce výkonný špionážní letoun, mohl letět rychlostí přesahující Mach 3. Na rozdíl od U-2 nebyl žádný SR-71 nikdy sestřelen.
Autor: USAF
Letoun včasné výstrahy Boeing E-3 Sentry. Platforma má základ v typu 707.
Autor: USAF
Tanker KC-135 doplňuje palivo létajícímu velitelskému stanovišti E-4B, které je odvozeno z Boeingu 747.
Autor: USAF / Staff Sgt. Michael Haggerty
C-17 Globemaster III je moderní vojenský strategický dopravní letoun, prototyp vzlétl v září 1991.
Autor: USAF / Staff Sgt. Sheila deVera
Pod USAF patří i prezidentský speciál Boeing VC-25.
Autor: USAF / Alex R. Lloyd
Americké letectvo používá i dopravní konvertoplány CV-22 Osprey.
Autor: USAF
USAF - to nejsou jen bojové nebo těžké dopravní stroje, ale také řada strojů cvičných. Zmínku si zaslouží určitě nadzvukový Northrop T-38 Talon, vyvíjený paralelně jako varianta stíhačky F-5.
Autor: USAF
Moderním a dosud vyráběným strojem pro elementární pilotní výcvik je turbovrtulový Beechcraft T-6 Texan II.
Autor: USAF
Při výcviku vojenských pilotů se využívaly a využívají i kluzáky, kategorie Training Glider. Typ TG-10 byl pořízen v celkem 21 kusech. Známé tvary nás nenechají na pochybách, že se jedná o naše Blaníky. TG-10B (foto) je L-23 Super Blaník, TG-10C je L-13AC Blaník a TG-10D je L-33 Solo.
Autor: USAF
Boeing OC-135B Open Skies je průzkumný a pozorovací letoun (opět platforma 707) určený pro mise na základě Smlouvy o otevřeném nebi.
Autor: USAF