náhledy
Letoun F-16 vznikl ve společnosti General Dynamics v rámci programu Lightweight Fighter, čerpajícího z poznatků z válek v Koreji a ve Vietnamu. Ve finále se utkal s prototypem YF-17 firmy Northrop (autorů letounu F-5). Ten se později stal jako F/A-18 vítězem podobného programu amerického námořnictva.
Autor: US Air Force
První F-16A byl dodán americkému letectvu v srpnu 1978. V továrně General Dynamics se při této příležitosti konala ceremonie za účasti zástupců evropských letectev, jejichž vlády se podílely na financování vývoje, Belgie, Dánska, Nizozemska a Norska.
Autor: US Air Force
Zatím posledním úspěchem letounů F-16 byl souboj pákistánského a indického letectva v únoru 2017, během kterého pákistánští piloti F-16BM z letky „Griffins“ sestřelili nebo minimálně těžce poškodili jeden těžký stíhací letoun Suchoj Su-30MKI a jejich kolegové z letky „Agressors“ s letouny F-16AM sestřelili jeden modernizovaný indický letoun MiG-21 Bison. Zajímavostí je, že boje se na pákistánské straně nezúčastnily nové typy Block 52 (podobné těm, které provozuje Polsko), ale výrazně starší verze Block 15, které prošly v USA modernizačním programem Mid-Life-Update M3.
Autor: US Air Force
Vývoj letounu F-16 lze nejlépe dokumentovat na podobě kokpitu. Tento je z prototypu YF-16 z počátku 70. let. Knipl už má sice vpravo, což bylo novum, palubní desce však stále vévodí řada jednoduchých analogových měřících přístrojů známých ze starších typů.
Autor: US Air Force
První sériová verze už nese digitální číslicový zobrazovač a také centrální monochromatický CRT obrazovku podobného typu, jakou nesly o několik let později první verze sovětských letounů MiG-29 a Su-27.
Autor: Lockheed Martin
Dnes nejrozšířenější verze C už má po stranách dva plnohodnotné zobrazovače, vzhledem k datu vzniku pouze monochromatické. Centrální části však stále ještě vévodí klasické analogové „budíky“.
Autor: US Air Force
Verze F-16E Block 60 byla uzpůsobena specifickým požadavkům letectva Spojených arabských emirátů. V centrální části i po stranách nese velkorozměrové plně barevné multifunkční displeje, doplněné v centrální části dole čtvrtým barevným zobrazovačem menších rozměrů. Nejnovější varianta F-16V Block 70/72 má po stranách menší zobrazovací jednotky, ale i pro ni výrobce nabízí použití rozměrnějších typů ze specifické verze E.
Autor: US Air Force
Letoun F-21 existuje zatím pouze na papíře a má vzniknout za jediným účelem – účast ve velkém tendru indického letectva. F-21 je další evolucí F-16, která přináší mimo jiné širokoúhlý průhledový displej s mnohem větší zobrazovací plochou, a zároveň nahrazuje všechny přístroje na palubní desce velkorozměrovým dotykovým displejem.
Autor: US Air Force
Významným uživatelem typu F-16 se v posledních letech stalo Polsko, které po roce 2006 odebralo 48 letounů verze Block 52+ (16 dvoumístných F-16D a 32 jednomístných F-16C). Později je následovala objednávka 32 kusů nejmodernějších letounů F-35A. Provozovatelem F-16 v nejmodernější verzi Block 70 se stane od roku 2022 také Slovenská republika.
Autor: Lockheed Martin
Mezi lety 2017 a 2019 došlo k přesunu hlavní výrobní linky z Fort Worth v Texasu do továrny v Greenville v Jižní Karolíně, důvodem byla nutnost vyčlenit v hlavním výrobním podniku další místo pro výrobu nejnovějších letounů F-35. Kromě USA se F-16 vyráběla v licenci také v Nizozemsku, Belgii, Turecku a Jižní Koreji. Pokud by Lockheed uspěl ve velkém indickém tendru, plánuje výrobní linku letounů F-21 vybudovat také v Indii.
Autor: Lockheed Martin
Operačně nejúspěšnějším letounem F-16 je izraelský F-16A „Netz“ sériového čísla 107, který podle údajů izraelského letectva sestřelil v roce 1982 během bojů nad Libanonem čtyři syrské letouny MiG-23 (jeden ve spoluúčasti), jeden vrtulník Gazelle a dva bombardéry Su-22. V červnu 1981 se také zúčastnil unikátní operace, při níž izraelské letectvo zničilo irácký jaderný reaktor Osirak, vzdálený 1600 kilometrů od izraelských leteckých základen.
Autor: Lockheed Martin
V průběhu let vznikla celá řada oficiálních vývojových typů či odvozených letounů, ale také zajímavých prototypů. Zde F-16XL, který neúspěšně soutěžil s letounem F-15E v rámci programu Enhanced Tactical Fighter na letoun pro hloubkové údery, který nahradí typ F-111. Hlavním rysem F-16XL byla absence samostatných vodorovných ocasních ploch a překonstruované křídlo mnohem větších rozměrů.
Autor: US Air Force
Na výrobní lince vznikají oba základní typy letounů zároveň, jak jednomístné, tak dvoumístné.
Autor: Lockheed Martin