Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Diskuse k článku

OBRAZEM: Satanův vůz. Vrtulník Mi-24 ukázal poprvé zuby v Afghánistánu

Mohutný bitevní a výsadkový vrtulník Mi-24 poprvé vzlétl před půl stoletím. Bojové ostruhy získal během sovětsko-afghánské války. Významně se zapsal i do historie československého letectva a v tom českém stále ještě létá. A jeho výroba v pokročilé verzi Mi-35M dosud neskončila.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J66a68n 93F12r78i37d81r64i90c20h 6225718309583

Hind.

0/0
20.9.2019 16:43

T89o21m11á19š 41P48o17l73á81č42e81k 4427325324

Hodne povedena i kdyz ošklivejsi je verze co vyrobila JAR a to Superhind

0/0
20.9.2019 8:07

R20i12c81h50a84r85d 50A43u42b60r31e93c28h86t 8130460868857

"Vyrobila" znamená přestavěla. nový kanon, avionika, čidla, to všecko nacpané do přídě co vypadá jak z Cronenbergovy Mouchy. Všechny "sériové" přestavby ale proběhly v ukrajinském Konotopu.

0/0
20.9.2019 20:20

O65l51d91ř28i27c89h 31O57l77e84š 6353210687

Dnes kolem domu proletěly dva MI 24 směr Mošnov.;-)

+1/0
19.9.2019 21:08
Foto

M56a14r70t62i19n 69T36a85u78š 6243568606796

Tu sovětskou kraksnu miluju, kamarád na ní lítal jako WSO, pilot operátor, tj. měl na starosti zbraňové systémy, a v případě nouze byl schopen převzít řízení. Během dvou týdnů mi mě naučil o létání tolik, kolik by mi žádná škola nedala. Doporučuji vyhledat článek od ing. Jaroslava Špačka "Jak létá Mi-24". Je to nádherné monstrum, které nemá konkurenci, v podstatě nemá ekvivalent. Bohatě vyzbrojený pancéřovaný bitevní vrtulník se schopností přepravy výsadku, to je celkem unikát. V rámci ruské školy lze srovnat s Il-2 Šturmovik.:-)

+11/0
19.9.2019 20:48

O24n22d61ř13e36j 94Š55r25á90m39e14k 3923220591919

RA-DEK, RA-DEK, RA-DEK....

Jako vždy Vám děkuji za nádherné fotky a zajímavé popisky.

+4/0
19.9.2019 17:47
Foto

M17i11c24h32a73l 14Š26v33a65r76c 2435197104172

Za technet bych si klidně premium koupil. R^ Off topic..Je tohle ten stroj co byl ve filmu Rudy škorpion?

0/−2
19.9.2019 11:27

O50n93d40ř47e13j 76Č69a54p51k89a 6791941763264

Tehdy sehnat originál bylo bez šance, mělo to připomínat první verzi Mi-24 ještě s kabinou pro dva vedle sebe, ale byl to namaskovaný Sikorsky S-62.

Totéž ve třetím Rambovi, ale tam ho dělali z francouzské Pumy.

+2/0
19.9.2019 11:40

R10a77d50e58k 77F29o84l63p91r82e56c63h90t

Jen poznámka: i u těch skleníků Mi-24A seděl pilot za operátorem, ne vedle sebe (v jednom popisku pod fotkou to je uvedeno, protože se to občas mylně tvrdí). Jinak film měl zobrazovat obecně Mi-24, při tom se na nějaké verze nehraje.

+6/0
19.9.2019 12:15

T55o83m68á26š 93P48o73l95á98č66e88k 4447895464

stejny vrtulnik pouzili i v Rudem usvitu.

0/0
20.9.2019 7:55

R65a21d44e36k 95F86o25l54p25r27e65c89h25t

Ten film neznám, ale podíval jsem se na obrázky, je to jiný vrtulník, ale v té roli má evidentně představovat sovětský Mi-24. Ve skutečnosti to je upravený (právě asi pro tuto roli všelijakýma "blbostma" ověšený) americký Sikorsky S-62, původním zaměřením se jedná o námořní vyhledávací a záchranný stroj, je obojživelný.

+1/0
19.9.2019 11:43

V52l58a21d83a 82D22o30l85e84z34a95l 6402306805

Oceňuji, že má galerie 24 obrázků :-)

A jeden dotaz, na obrázku 12 jsou jakýsi kryty výfuku, to je ochrana proti tepelně naváděným raketám? Nebo co to je? Díky

+7/0
19.9.2019 11:04

R27a43d88e15k 68F40o63l72p28r65e85c68h48t

Přesně tak, jsou to chladiče výfukových plynů - fungují jako směšovač, mísí je tedy z okolním vzduchem, navíc to pak žene vzhůru přes točící se nosný rotor.

+10/−1
19.9.2019 11:21

R46a40d65e13k 35F77o94l25p83r24e82c76h23t

pardon - "S okolním vzduchem"

+4/0
19.9.2019 11:23

V14l60a40d25a 14D15o25l69e81z64a19l 6582346365

diky

+1/0
19.9.2019 13:07

K51a34r91l 35R25i44e75g89e29l 4814972278446

Diky solidnim podvesum a vysoke maximalni rychlosti jde tusim o jediny druh vrtulniku na svete, ktery je schopen bombardovani!

+2/0
19.9.2019 10:28

R14i95c12h59a22r91d 64A78u32b57r23e59c70h97t 8650800308177

To jako klasickými "železnými" pumami? To sice schopen je, ale rozhodně není jediný. Spíš je to jeden z mála, u kterých se to ještě vyplatí. Bombardovalo se z vrtulníků už ve Vietnamu, těžké CH-54 Tarhe dokonce shazovaly více než pětitunové pumy určené v podstatě k vytvoření přistávací mýtiny v pralese. Dneska se ale u vrtulníků upřednostňuje hlavně to, že jsou stabilní vypouštěcí platformou pro řízené střely, odhodit hloupou pumu může kdejaký okřídlený krám typu ozbrojených cvičných letadel.

+1/0
19.9.2019 15:45

T77o98m35á70š 32P58o98l48á11č33e83k 4787415964

BLU82 Daisy cutter. V te dobe nejsilnejsi konvencni bomba. Shazovali je i v Iraku v roce 93. Hlidky SAS za nepratelskou linií prý hlasily svym sefum jestli nekdo neprovedl jaderny uder.!

+1/0
20.9.2019 7:57

T68o11m28á67š 31P52o27l92á55č13e93k 4207425634

Presne, Tamilšti tygři bombardovali i z českych Zlínů

+2/0
20.9.2019 7:58

J26a77n 93K69r22p13e97c 5916733804472

a co teprve bombardak charlie...

0/0
21.9.2019 9:29

K13a21r20l 68R80i98e90g60e54l 4584522408446

Ano, klasickymi zeleznymi...

0/0
22.9.2019 12:28

K37a12r24l 32R95i41e59g89e93l 4814692168626

Mi-24 je povedene dite doktriny 80tych let - boju proti tankum z vrtulniku, ktera ovsem vznikla a byla uspesneji zavedena na "zapade" kde se pri cvicenich prokazala vysoka ucinnost...tedy pomer ztrat 12:1 /12 znicenych tanku na jeden vrtulnik/.

0/0
19.9.2019 10:26

J71o75s42e14f 93M29i79k63i20n 5423584225554

Tak zrovna Mi-24 byl pro vysoké, horké hory v Afganistanu celkem dosti těžký a pro transporty se moc nepoužíval.

+1/−1
19.9.2019 10:20

T21o42m65á83š 21P85o43l66á66č97e80k 4127605234

Kvuli ridkemu vzduchu nebyly schopny vzletnout s plnym nakladem kolmo vzhuru ale atartovaly jako normalni letadlo.

+2/0
19.9.2019 10:25

J90o53s30e51f 14M15i19k33i57n 5563594385724

To šlo na letišti, ale ne mimo letiště

0/0
19.9.2019 14:08

O34n94d53ř11e75j 83Č97a93p16k81a 6951351493954

Na vzlet tohohle stačí kus pole a srovnat buldozerem...

0/0
19.9.2019 22:39

T73o94m40á52š 79P38o35l42á67č37e53k 4127325634

v terenu se pocitalo ze nejakou munici zpotrebuje.

0/0
20.9.2019 7:59

R84a15d54e48k 19F19o70l23p95r14e27c61h29t

To bylo normální, způsob nasazení se musí přizpůsobit vnějším podmínkám. Mi-24 se tam používal jako palebná podpora (ono se nikdy nepočítalo, že by snad měl pokaždé brát na palubu výsadek - vždyť to byl v podstatě jediný bitevní vrtulník východního bloku. Navíc to zdvojení funkce bitevní/výsadkový vzniklo původně jako "soukromá" iniciativa Mila), také tam doprovázel Mi-8 atd. Ale i nějakou tu výsadkovou akci se zpětným sběrem tam za sebou Mi-24 mají. A i u těch Mi-8 se užitečná hmotnost v afghánských horách markantně snížila, a to ze dvou důvodů: vedle těch horských podmínek za tím stálo i samotnými uživateli improvizované zvyšování balistické ochrany, čímž nabral prázdný vrtulník na hmotnosti.

+1/0
19.9.2019 10:53
Foto

M84a71r34t25i64n 18T45a38u26š 6133788106466

On se v Afghánistánu osvědčil jako bitevník daleko lehčí Mi-8 nastrojený raketnicemi pro neřízené střely, zadní vrata byla demontována, a zadní polosféru kryl 12,7 kulomet DShK .

+1/0
20.9.2019 2:04

R42a65d66e98k 97F53o30l23p87r60e43c85h25t

Ano, i Mi-8 lze využít k útokům na pozemní cíle, samozřejmě množina druhů použitelné výzbroje je užší. Jen opatrně s tím "daleko lehčí", prázdná hmotnost Mi-8 je sice o cca 15 % nižší než Mi-24, ale maximální vzletovou hmotnost má Mi-8 o něco vyšší než Mi-24.

0/0
20.9.2019 8:09

J77o82s76e89f 23M89i60k53i63n 5183514725454

Jenže Mi-24 má ta křidélka, která nemají zanedbatelný odpor

0/0
20.9.2019 11:27

R66a92d46e80k 36F54o11l75p53r14e23c96h59t

Myslíte asi pomocné křídlo, křidélka jsou v letectví něco jiného. Pomocné křídlo může vadit při kolmých startech, přistáních a při visení, při letu dopředném naopak přináší výhody - rostoucí s rychlostí. Nějaký odpor bych v rozpravě o hmotnostech vrtulníku vůbec nezmiňoval. Navíc o nějakém odporu křídla by se dalo polemizovat při porovnávání těchto vrtulníků pouze v případě, že by ty vrtulníky byly jinak zcela shodné. Ale abychom se vrátili k těm hmotnostem, tak to, že mají Mi-8 a Mi-24 obdobné vzletové hmotnosti nás napadne bez dívání do tabulek technických dat už z toho, že se při tvorbě pohonného ústrojí Mi-24 vycházelo právě z Mi-8.

0/0
20.9.2019 12:16

J95u48r40a34j 38M47i10k86l34a67s 5471137228271

Kridla pri vysokej rychlosti zvysuju vztlak a tym odlahcuju nosny rotor a umoznuju dosiahnut vyssiu rychlost. A oprava Mi-24 prebral nosny system z Mi-14 a nasledne bol implantovany do Mi-8M/Mi-17.

0/0
20.9.2019 15:56

R56a82d34e23k 92F63o41l59p82r41e61c15h41t

Žádný nosný systém nikdo nepřebral, jediné co má vrtulník nosného je rotor, který se nazývá také rotor hlavní. Evidentně hovoříte o motoru (to ale není žádný nosný systém), to potom s tím přebíráním ano. Ale já v článku i v reakci výše píšu o pohonném ústrojí, což zdaleka není pouze motor - zde tedy nelze hovořit o převzetí, ale že se z toho při konstrukci Mi-24 vycházelo. A protože tato polemika se týká hmotností Mi-8 vs. Mi-24, tak jsem v reakci neuváděl Mi-14, který lze s trochou dobré vůle do rodiny Mi-8 zařadit (navíc pod fotkou prototypu V-24 v galerii máte kvůli korektnosti uvedeny oba, tj. Mi-8 a Mi-14).

Ale o to vůbec nejde, jen jsem se snažil uvést na pravou míru nepravdivou informaci, že Mi-8 je daleko lehčí než Mi-24, což jste obohatil nesouvisející informací o jakýchsi křidélkách. A v poslední reakci opět přijdete se zvyšováním vztlaku křídlem, což je informace sama o sobě logická (ostatně opět to máte zmíněno v galerii a dokonce i v samotné reakci výše, viz: přináší výhody - rostoucí s rychlostí), ale s tou polemikou a hmotnostech Mi-8 vs. Mi-24 to opět vůbec nesouvisí.

0/0
20.9.2019 17:11

J20u71r72a69j 79M39i26k51l30a29s 5351707518851

Ok, tak pohonny system- motor, hlavny reduktor, transmisia, vyrovnavaci rotor plus Ai-9 z Mi-14 listy nosneho rotoru su ine,kratsie. Kvoli mensej sirke boli generatory premiestnene z bokov hlavneho reduktoru do samostatnej skrine nahonov vlozenej medzi hlavny reduktor a transmisiu vyrovnavacieho rotoru. A davajte si pozor na koho reagujete, ja som nic o nejakych kridelkach nepisal..

+1/0
20.9.2019 19:06

R20a98d55e42k 67F18o97l28p51r39e20c58h65t

A jo, moje chyba, za špatnou identifikaci se omlouvám, jak to vždy rychle přelétnu, tak mi vaše jména splynula.

0/0
20.9.2019 19:24
Foto

P10r22e16m77y28s96l 37K37y23s64e86l17a86k 5705963374569

Je to zajímavý stroj a asi ani dnes bych mu nechtěl být na mušce. Nicméně pro naši armádu a současné konflikty již zcela nevyhovující a zastaralý. Ale hezky se na něj dívá a postavím si doma modýle, jako připomínku této legendy.

+1/−1
19.9.2019 10:14

K62a70r17l 53R41i14e49g72e53l 4164222678416

Achilovou patou Mi-24 jsou jeho kridla ...svou velikosti omezuji ovlivnenim rotoroveho viru, jeho schopnosti "viseni" . Jinak v dobe zavedeni slo o nejrychlejsi bojovy vrtulnik ve sluzbe a z cele nasi vyzbroje byl pro vojenske navstevy z NATO...jediny kus, o jehoz prohlidku meli vzdy zajem!

0/0
19.9.2019 10:10

T62o21m24á39š 13P44o51l10á38č42e24k 4727555214

Mi 24 byl/je vrtulnik ne na vis ale na zteč. Zbrane pouziva za letu, ne ve visu jako Apache nebo Cobra

+6/0
19.9.2019 10:26

K47a55r96l 20R70i70e87g68e13l 4154332958716

Mi-24 byl u nas urcen pro rozvoz jadernych granatu a hlavic k utvarum ze tri sovetskych skladist, mimo jine...

0/0
19.9.2019 10:03

J43i34ř22í 83K68o95d59ý53d72e77k 7820350556363

Zajímavé, že se stále vyrábějí (tedy pod označením Mi-35) a prodávají se.

0/0
19.9.2019 9:39

J28a29n 56J44á97n29o65š93í74k 2422443508781

Vrtulníku Mi24 se přezdívá létající tank,

protože to je největší, nejtěžší a nejvíc obrněný bojový vrtulník na světě.

A zároveň je poměrně obratný.

+6/−7
19.9.2019 8:49

L72i59b15o89r 43W40a11l26i86c53h73i28e22w11i48c69z 3728716647434

No, právě balistickou ochranou moc nevyniká, byť už je na tom podstatně lépe po nutných modernizacích.

+6/0
19.9.2019 9:05

K52a67r22l 67R16i13e39g77e67l 4914762438896

Ale ano, vynika...ma trup s titanovych slitin. V Afganistanu sestrelitelny jen Stingrem, nebo RPG ze stromu...pripadne pilota pres bocni zaskleni kabiny..do hlavy!

0/0
19.9.2019 10:01

J33i10ř47í 81K43o51d34ý39d49e74k 7550380316953

Nejvíc Mi-24 v Afganistánu sestřelil velkorážný DŠK...

+1/0
19.9.2019 10:03

R80a95d30i13m 77S10r97a20m60e90k 2984854139613

Asi velké hlavy :)

0/0
19.9.2019 10:57

T42o33m19á20š 83P93o21l63á65č35e30k 4467345934

Meli to dobre naplanovane mudžíci. Strileli na ně zhora kdyz proletavaly horskymi kaňony

+1/0
20.9.2019 8:02
Foto

M77i22c82h46a20l 32G43r57e64š24l76i45k 9781726192476

Spíše létajíci BVP...

+10/0
19.9.2019 9:32

T95o40m88á90š 15H39r63u71b43ý 4199410244696

No právě že tohle je pohádka... Mi-24 je skutečně spíš jakési "BVP", kombinující pouze průměrnou palebnou sílu s možností přepravy 8mi výsadkářů - fakt je, že je to asi nejlépe obrněný "transportní vrtulník" a při přistání do "horké zóny" v něm měli vojáci asi větší šanci než v něčem jiném, ale třeba proti AH-64 není ochrana nijak zázračná.

Nechci tím MI-24 (a jeho variace) znevažovat, je to docela vydařená a účinná zbraň, ale z druhé strany ho zase neidealizujte, je to do jisté míry kompromis, který není úplně ideální v ani jedné ze svých rolí.

+9/−1
19.9.2019 9:57

J98i65ř52í 15K29o97d76ý54d87e63k 7690140776193

Průměrná palebná síla? To možná u "našich" verzích. Poslední verze nasazená v Sýrii - 8 x řízená střela, dva bloky neřízených raket (celkem 40 ks), dvoujhlavňový kanon 23mm v otočné stanici. Zase tak průměrně to nevypadá.

+4/0
19.9.2019 10:14

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

Najdete na iDNES.cz