Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

VIDEO: Do Kurierwagenu se vešli čtyři západoněmečtí „soudruzi“, hipíků hromada

Lehký automobil Volkswagen Typ 181 Kurierwagen vznikl původně jako vojenský pro Bundeswehr, ale bohatě se uplatnil i v civilní sféře. Kromě Německa se rozeběhla jeho výroba i v Mexiku a v Indonésii a prodával se i ve Spojených státech. Ve finále objem jeho výroby dosáhl čísla, které muselo být překvapením i pro samotnou firmu Volkswagen.

V roce 1955 byly ustanoveny západoněmecké ozbrojené síly Bundeswehr. Krátce na to se pro ně začal vyrábět osobní terénní automobil DKW Munga (Mehrzweck-Universal-Geländewagen mit Allradantrieb) s pohonem 4×4. Výroba typu Munga běžela do roku 1968 a jeho nástupcem se měl stát nový terénní a dokonce obojživelný automobil vyvíjený ve spolupráci Francie, Německa a Itálie, který známe pod pracovním názvem Europa-jeep.

Protože vývoj společného „evropskému teréňáku“ představoval běh na poněkud delší trať, rozhodli se Němci vyřešit aktuální potřebu nových terénních vozů typem přechodovým. Nemělo to být nic složitého, jen co by se nakupovalo v období mezi ukončením výroby DKW Munga a zahájením výroby Europa-jeepu. I vývoj „přechodníka“ tedy musel být rychlý, což potažmo znamená jednoduchý. A tím přechodovým typem se právě stal Volkswagen Typ 181 Kurierwagen, který si musel vystačit s pohonem 4×2. Kurierwagen byl představen veřejnosti v září 1969 na mezinárodním autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem.

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen ve službách vojenské policie Bundeswehru (Feldjäger)

Americký herec James Caan před vozidlem VW Typ 181 Kurierwagen

Projekt očekávaného Europa-jeepu byl však nakonec předčasně bez náhrady zrušen, což mělo vliv na delší dobu i větší objem výroby Kurierwagenu oproti původním předpokladům. Druhou věcí, která měla z pohledu výrobce významný pozitivní vliv na výrobu Kurierwagenu, bylo úspěšné etablování tohoto typu i v civilní sféře. Jeho skutečný nástupce, Volkswagen Typ 183 Iltis, samozřejmě už zase s pohonem 4×4, šel do sériové výroby v roce 1978.

Volkswagen Typ 181 Kurierwagen byl terénní (respektive přesněji „parciálně terénní“) osobní automobil lehké váhy, původně určený pro ozbrojené složky, konkrétně byl vyvíjen pro potřeby Bundeswehru. Zajímavý je důvod přidělení jména Kurierwagen (kurýrní vůz). Výrobce se chtěl totiž vyhnout tomu, aby předmětnému autu vojáci náhodou nezačali říkat kübelwagen. Nový vůz byl totiž stejné kategorie jako VW Typ 82 Kübelwagen, hojně používaný ozbrojenými silami třetí říše za druhé světové války, a navíc mu byl na první pohled i tak trochu podobný (ostatně krabice jako krabice). Ovšem buď jak buď, vojáci stejně Kurierwagenu začali říkat kübel.

Při návrhu Kurierwagenu konstruktéři vycházeli z Brouka (VW Typ 1) a z jeho příbuzného elegána VW Karmann-Ghia, ze kterého si vzali modifikovanou širší podvozkovou plošinu, a také z lehké dodávky/mikrobusu Transporter T1 (VW Typ 2). Kurierwagen je čtyřmístným kabrioletem se stahovací střechou, sklopným čelním oknem a jednoduše snímatelnými všemi čtyřmi dveřmi. Zajímavostí jsou snímatelná boční okna (místo skla byl použit materiál Polyglass).

Vzduchem chlazený čtyřválec typového řešení boxer je posazen za zadní nápravou a pohání zadní kola. Na začátku výroby se montoval motor se zdvihovým objemem 1 493 ccm a výkonem 44 koní, od roku 1970 to byl motor o objemu 1 548 ccm a se stejným výkonem a od roku 1973 byl jeho výkon zvýšen na 48 koní.

Prospekt ukazuje, co vše lze sklopit a sejmout, aby byl interiér vozu vzdušný. VW Typ 181 byl také označován jako Mehrzweckfahrzeug, tedy víceúčelové vozidlo.

Sériová výroba VW Typ 181 běžela v Německu v letech 1968 až 1978 v celkovém objemu 70 526 kusů, a to postupně v továrnách ve Wolfsburgu, v Hannoveru a v Emdenu. Další desetitisíce kusů vznikly pod jménem Volkswagen Safari v Mexiku, kde byla jejich výroba ukončena až v roce 1980. Mexičané je vyráběli nejen pro domácí trh, ale i na export (například pro USA nebo pro některé země Střední Ameriky). Z Mexika se dokonce dodalo i nějaké množství Bundeswehru, když už byla výroba v Německu ukončena.

Celkový objem výroby je udáván cifrou 140 768, což znamená, že ani v Mexiku se s tím nedrželi při zemi. Mexickou produkci však prostou matematickou operací nejsme schopni přesně vyčíslit. Do USA se totiž ještě předtím z Německa exportovaly vozy ve formě per partes (v automobilovém průmyslu se tomu říká CKD - Completely Knocked Down), které se tam smontovaly, přičemž se nikde neuvádí jejich počet a zda jsou zahrnuty ve výše vyčísleném objemu německé výroby. Podobně byly nesestavené vozy k montáži - tentokrát ovšem z Mexika - dodávány do Indonésie, kde jim dali jméno Volkswagen Camat.

Volkswagen Thing (VW 181 prodávaný v USA)
Volkswagen Thing (VW 181 prodávaný v USA)

Volkswagen Thing (VW 181 prodávaný v USA)

Ve Spojených státech byl tento malý automobil docela oblíben, samozřejmě v řadách určitých skupin uživatelů. Tam dostal obratem přezdívku The Thing, která se ovšem ujala natolik silně, že byl krátce na to tento vůz jako Volkswagen Thing tamní pobočkou Volkswagenu oficiálně prezentován a v katalozích a reklamách uváděn.

Další zajímavé fotografie, včetně vozů vyráběných v Mexiku, nabízí následující relativně bohatá galerie.

Volkswagen Typ 181

Nejčtenější

Planety nachystaly mimořádnou podívanou. Vyvrcholí na konci února

Noční obloha nám nyní poskytuje poměrně zajímavý pohled na Sluneční soustavu. Můžeme na ní najednou vidět téměř všechny planety, i když u těch méně viditelných pomůže malý dalekohled. Jedna však ve...

Podívejte se na zázrak. Maličká krabička má výkon jako sálový superpočítač

Las Vegas (Od zpravodaje Technet.cz) Nvidia představila na veletrhu CES maličký počítač nazvaný Project Digits. Je určený na práci s umělou inteligencí, výkonově a efektivitou násobně převyšuje cokoli, co jste si zatím mohli domů nebo...

Jak polozapomenutý nástroj stále usnadňuje život na internetu

V masovém měřítku to nikdy nebyla zase až tak populární internetová technologie. Možná jste o ní do dnešního dne dokonce ani neslyšeli. To je však škoda, protože stále je tu s námi, má co nabídnout,...

Zavřeni v kouli o průměru dva metry sestoupili na dno Mariánského příkopu

V tomto týdnu – 23. ledna – jsme si připomněli 65 let od chvíle, kdy lidé poprvé dosáhli nejhlubšího místa na Zemi. V tento den, v roce 1960, po pěti hodinách sestupu do temných hlubin, dosedl...

Druhý Bush na vlnách. USA tak překvapivě pojmenují další letadlovou loď

Těsně před koncem v úřadu prezidenta Spojených států odsouhlasil Joe Biden jména dvou nových letadlových lodí. Budou se jmenovat po Billu Clintonovi a Georgi Bushovi mladším. Americké námořnictvo už...

Unikátní německá visutá dráha jezdí už 1,25 století. Do řeky z ní skočil slon

Mezi unikátní dopravní systémy světa patří i visutá dráha v německém městě Wuppertal, uvedená do provozu již v roce 1901. Až na menší úsek při jednom konci je její trasa vedena přímo nad řekou...

26. ledna 2025

Před 100 lety se v Praze přestalo vybírat mostné. Zdarma byl jen Karlův most

Před 100 lety se v Praze přestal vybírat poplatek za přechod mostů. Každý, kdo do té doby chtěl břehy Vltavy přejít suchou nohou, musel zaplatit krejcar. Zadarmo byl přechod pouze Karlova mostu. Tomu...

25. ledna 2025

Stačilo málo a prvním letcem z Čech nebyl Kašpar, ale příbuzný Franze Kafky

Stačilo málo a historie létání – tehdy ještě vzduchoplavby – mohla v českých zemích vypadat úplně jinak. Jak zjistil kurátor letecké sbírky Národního technického muzea v Praze Michal Plavec, prvního...

25. ledna 2025

Zavřeni v kouli o průměru dva metry sestoupili na dno Mariánského příkopu

V tomto týdnu – 23. ledna – jsme si připomněli 65 let od chvíle, kdy lidé poprvé dosáhli nejhlubšího místa na Zemi. V tento den, v roce 1960, po pěti hodinách sestupu do temných hlubin, dosedl...

25. ledna 2025

Už jste byli na testu cukrovky?
Už jste byli na testu cukrovky?

Miminko už měří přibližně 31 cm a váží asi 650 g. Slyší a vnímá zejména váš hlas, který ho uklidňuje. Slyší také tlukot maminčina srdce. Vše o 25....

Babišová s Bartošem čekají dítě. Nebylo to plánované, ale těšíme se, říkají

A je to venku! Herec Kryštof Bartoš (32) bude otcem. Maminkou očekávaného dítěte je jeho partnerka, herečka Martina...

V Česku otevírá pobočku nový řetězec. Slibuje velké porce zdravého jídla

Po několika odložených startech vstupuje na český trh řetězec se zdravým jídlem. V přízemí pražského centra Máj Národní...

Po otcově smrti přišlo peklo. Prohrál jsem vše, říká syn Josefa Vinkláře

Herečka a spisovatelka Ivanka Devátá (89) vydala loni knihu s názvem Můj příšerný syn a její hlavní hrdina Adam Vinklář...

Čisté a hrubé příjmy v Evropě: Kypr, Česko i Slovensko překvapují

Poměr mezi hrubou a čistou mzdou je v jednotlivých státech Evropy odlišný. Odlišné příjmy kvůli rozdílným daňovým...

Soaking: sexuální praktika, která je příliš bizarní, aby byla reálná

Virální, bizarně kreativní, legrační. Sexuální praktika soaking uhranula internet, fascinuje. Slouží jako nástroj...