Obrněný traktor s kulometem. Chorvatskou zbraň uvidíte na cestě k moři

aktualizováno 
V jedné z lokálních válek doprovázejících rozpad bývalé Jugoslávie vyráběla chorvatská firma Torpedo z traktorů obrněné transportéry. Jejich bojové nasazení halí mlha zapomnění.

Strojírenský podnik Torpedo s hlavním sídlem v Rijece dostal kdysi své jméno podle výroby torpéd. Portfolio jeho produktů však bylo mnohem širší, ostatně s torpédy zde skončili v roce 1966. Nás bude zajímat, že v roce 1975 začala firma vyrábět kapalinou chlazené dieselové motory na základě licenční smlouvy s německou firmou Deutz a v následující dekádě také traktory stejného původu.

Když vypukla v roce 1991 v Chorvatsku občanská válka, nazývaná také válkou za nezávislost, trpěli Chorvaté mimo jiné akutním nedostatkem pancéřové techniky. Proto se začala používat jednak technika spadající konstrukčně do období druhé světové války, mnohdy vyzvednutá z památníků a z muzeí, a jednak došlo k výrobě řady improvizovaných obrněných vozů.

Improvizované obrněné vozy se objevily ve většině válečných konfliktů od první světové války po současnost, ale v tom chorvatském byl jejich výskyt v poměru k rozsahu konfliktu nadmíru hojný. Od března do prosince roku 1991, tedy v době kdy byl nedostatek obrněnců největší, se udává počet takto adaptovaných kusů techniky přesahující 250. Samozřejmě všechny nemusely být přímo bojovými stroji, některé sloužily jako zdravotní vozy, jiné jako zásobovací. Některé, třeba i z těch ozbrojených, zase mohly být pancéřovány pouze parciálně.

Traktor Straško

Svým zjevem, použitou platformou a celkovým zpracováním se v množině chorvatských improvizovaných obrněných vozů vyjímá bojový prostředek vyráběný v podniku Torpedo v Rijece. Je znám pod jménem Straško, které nedlouho po svém vzniku dostalo od svých uživatelů podle jakési kočkovité šelmy z chorvatsky dabované verze amerického animovaného seriálu He-Man and the Masters of the Universe, snad kvůli pruhované kamufláži některých kusů. Avšak už předtím, při výrobě prototypu, dostal stroj typové označení HIAV, což je zkratka „Hrvatsko Inžinjerijsko Antiterorističko Vozilo“.

Stroj je obrněným transportérem, měl sloužit především k dopravě pěchoty a poskytovat jí palebnou podporu nesenou výzbrojí. Dvoučlennou obsluhu vozidla tvoří řidič a střelec obsluhující zbraň lafetovanou v otevřené otočné věžičce na střeše společného bojového prostoru, ve kterém jsou kromě míst obsluhy lavice pro až šest plně vyzbrojených členů pěchotního družstva. Můžeme se setkat i s označením tohoto stroje jako bojového vozidla pěchoty, zavedené definici však neodpovídá jeho integrovaná výzbroj (tedy pokud nepočítáme prototyp).

Jako platforma použitá k přestavbě posloužil traktorový bagr-nakladač Torpedo GTR 75A s motorem o výkonu 70 koní, dle některých zdrojů původu licenčního italského. Zcela odstraněno bylo hydraulické rameno s bagrovací lžící na zádi traktoru. Místo původní velké nakládací lžíce na přídi tam byla instalována dozerová radlice sloužící například k odhrnování méně kompaktních barikád.

Prototyp chorvatského obrněného traktoru Straško byl vyzbrojen protiletadlovým...

Prototyp chorvatského obrněného traktoru Straško byl vyzbrojen protiletadlovým kanonem ráže 20 mm.

Klasická traktorová karoserie tvořená především bohatě prosklenou bezpečnostní kabinou a kapotou motorového prostoru zmizela a stroj je uzavřen kompaktní pancéřovanou nástavbou. Ta je tvořena pancéřovými plechy tloušťky 12 a 15 mm, na méně exponovaných místech 6 a 10 mm. Pancíř tedy není nijak enormně silný, konstruktéři alespoň navrhli šikovně skloněné jednotlivé segmenty, čímž částečně zvýšili jeho balistickou odolnost. Alternativně se dokonce uvažovalo o sendvičovém pancíři vyplněném vrstvou betonu, v takovém případě by však narostla hmotnost vozidla nad únosnou mez, nehledě na to, že ochrana by se příliš nezvýšila.

Důležité je, že hmotnost obrněného traktoru, která činí 9,2 tun, nebyla přestavbou radikálně ovlivněna. Pancéřová nástavba sice lehká není, na druhou stranu se částečně na hmotnosti ušetřilo demontáží a redukcí pracovních prvků bagru/nakladače. Užitečná hmotnost se udává 2 tuny. Maximální rychlost je 40 km/h. Pancíř bojového prostoru je odolný proti přímým zásahům z ručních zbraní do ráže 8 mm.

Prototyp byl dohotoven v říjnu 1991 a jako výzbroj dostal jugoslávský protiletadlový jednohlavňový kanon M75 ráže 20 mm. Kanon byl samozřejmě plnohodnotně využitelný ke střelbě na pozemní cíle. Do konce roku pak vzniklo celkem 15 sériových Strašků. Jejich hlavňová výzbroj byla tvořena kulometem ráže 7,92 mm nebo 12,7 mm, podle toho, co bylo zrovna po ruce. Existují i fotografie strojů bez výzbroje.

Objevují se mlhavé informace o výzbroji některých Strašků jugoslávským bezzákluzovým protitankovým kanonem M60 ráže 82 mm. Fotografie takto vyzbrojeného vozidla však není známa, také jednočlenná obsluha v případě jeho lafetace na střeše vozidla by asi byla poddimenzována. Na druhou stranu mohl některý ze Strašků tento kanon táhnout, protože v originální verzi byl lafetován na jednoduchém lehkém dvoukolovém podvozku (tato varianta je mnohem pravděpodobnější a možná takto mohl vzniknout ten informační šum).

V červenci 1992 byl dodán ještě jeden exemplář Straška, a to speciální policejní jednotce v Rijece. Na rozdíl od všech předchozích, ne kterých se objevilo maskovací zbarvení v několika variantách, byl tento nastříkán jednolitou „policejní“ modrou barvou. Nebyl vybaven hlavňovou výzbrojí.

Fotogalerie

Celkem tedy bylo vyrobenu 17 kusů vozidel Straško. Informace o jejich bojovém nasazení chybí. Jisté je to, že byly předávány zpravidla po jednotlivých kusech různým jednotkám rozesetým v lokalitách po celém chorvatském území, ve kterých probíhaly boje. Nikdy tedy nedošlo k tomu, že by se proti nepříteli vyřítila v bojové formaci traktorová rota.

Většina Strašků se pravděpodobně dočkala definitivního ukončení bojů v relativně dobrém stavu. Jeden stroj měl být v důsledku bojové činnosti nepřítele vlastní posádkou opuštěn. Minimálně tři kusy se dochovaly do současnosti, nacházejí se v muzejních sbírkách.

 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Nekupujte náš nový Office 2019, prosí Microsoft. Ukazuje to na dvojčatech

Kampaň Microsoftu s dvojčaty ukazuje rozdíl mezi Office 2019 a Office 365....

Microsoft vytvořil sérii videí, ve kterých ukazuje nevýhody nového produktu. Poněkud překvapivé je, že je to jejich...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Další z rubriky

Krvavá sovětská válka obrazem: Měla trvat pár týdnů, protáhla se na 9 let

Sovětská válka v Afghánistánu (1979 až 1989)

Téměř celou jednu dekádu probíhala tzv. sovětská válka v Afghánistánu. Invaze vedená z Moskvy vyhnala z domovů pět...

Dvouocasý ďábel zatápěl Němcům a v Pacifiku sundal Jamamota

Stíhací P-38J a vzadu fotoprůzkumný F-5B

Do historie letectví se významně zapsal 27. leden 1939. Toho dne poprvé vzlétl Lockheed XP-38, prototyp nové...

Znovu a znovu prohrával, přesto vytáhl Čínu mezi velmoci

Teng Siao-Pching během setkání s americkými představiteli v USA v lednu 1979. V...

Politická kariéra architekta čínských ekonomických reforem Teng Siao-pchinga byla plná úspěchů i pádů. Jeho syn skončil...

Najdete na iDNES.cz