Thajsko podle webu The Aviationist potvrdilo plán na nákup dvanácti až čtrnácti kusů nejnovějších variant stíhacích letounů JAS 39 Gripen, jednomístné E a dvojmístné F. Sedmdesátimilionová země se dá popsat jako po zuby ozbrojená. Disponuje zhruba 361 tisíci muži a ženami ve zbrani. Další dvě stovky tisíc lidí má v záloze. Je to asi 0,8 procenta populace. Pro srovnání: ve Spojených státech slouží v ozbrojených silách 0,4 procenta občanů a občanek, v Česku asi 0,25. Thajské ozbrojené síly jsou v ledasčem kuriózní.
Mají jeden z největších podílů generálů a admirálů na světě. Jeden vlajkový důstojník připadá na 212 vojáků, námořníků, letců, či mariňáků. Thajsko také provozuje nejmenší letadlovou loď dneška. Plavidlo HTMS Chakri Naruebet je momentálně bez letadel. Technet ho má už dlouho v hledáčku. Při nejbližší vhodné příležitosti se mu budeme věnovat.
Momentální nákup se ovšem týká Královského Thajského letectva. To je od námořnictva oddělené. Pokud jde o stíhací složku, mají Thajci okolo 74 strojů. Většinu z toho, 48, letadel tvoří různé starší varianty F-16. Doplňuje je ještě třináct lehkých stíhaček F-5 Tiger II a jedenáct Gripenů (sedm jednomístných JAS 39C, čtyři spárky JAS 39D).
Výrobce konkuruje sám sobě
Nejstarší F-16 nakoupilo Thajsko podle webu The War Zone (TWZ) v roce 1988. Jde o osm strojů verze A a čtyři F-16B. Dalších šest F-16A je z let 1990 a 1991. Tato letadla jsou proto nejpravděpodobnější kandidáti na nahrazení. Tvrdí to už zmíněný The Aviationist. Podle TWZ ovšem thajské letectvo uvažuje i o náhradě elegantních letounů F-5. První exemplář tohoto typu se odlepil od země už v roce 1959. Thajské letectvo však má své stroje upravené na standard standard TH označovaný jako Super Tigris.
Disponují moderní avionikou, radarem, skleněným kokpitem i zbraněmi. Měly by se z funkčního hlediska vyrovnat stíhacím letounům čtvrté generace. Ať už je to jakkoliv, dá se čekat, že současný nákup Gripenů je jen začátek.
Jejich výrobci, švédskému koncernu SAAB, by se objednávka určitě hodila. Modernizované verze stíhačky E/F se totiž zatím prodávají dost pomalu. V několika zemích už prohrály soutěž s letouny F-35. Ty jsou sice drahé jako neplacené volno, zato však pokročilejší. V soutěžích s Gripeny je upřednostnilo třeba Česko, Švýcarsko nebo Finsko.
Neúspěch může souviset i s dalším faktorem. Dnes létající Gripeny verzí C a D jsou ještě relativně nové. Zákazníci tak mají o novou verzi jen malý zájem. Země, které přešly na novější varianty, budou navíc své zánovní Gripeny brzo prodávat. SAAB tak de facto konkuruje sám sobě.
Krátký vzlet a přistání
K samotné volbě Gripenů má Thajsko víc důvodů. Jeden z nejdůležitějších je zřejmě schopnost těchto stíhaček operovat z improvizovaných ploch typu dálnic. Gripeny mají dvojité přední kolo, zesílenou konstrukci a dodatečné aerodynamické brzdy. Speciálně dvojité přední kolo je přitom běžné spíš u letounů určených k operacím z paluby letadlových lodí.
Gripenu stačí dráha dlouhá pouhých šest stovek metrů. Thajské letectvo tuto schopnost svých starších strojů verzí C/D naposledy otestovalo letos v únoru. Švédské stíhačky jsou pro Thajce výhodné i z pohledu dalších technologií, které už využívají.
Královské letectvo provozuje dva exempláře letounů SAAB 340 upravených pro roli včasné výstrahy a řízení (AEW&C, Airborne Early Warning and Control). Jsou vybavené z exportního pohledu velmi úspěšným radarovým systémem Erieye.
Další významná schopnost Gripenů má být jejich možnost nést protilodní střely RBS 15. Historie těchto raket sahá až ke střelám původně odpalovaných z dvojice švédských torpédoborců třídy Halland. Dnes existuje kromě letecké a námořní verze dokonce i varianta startující z nákladního automobilu. Rakety se dají použít i k ničení cílů na souši.
Skoro nové letadlo
Nové varianty švédské stíhačky jsou od předchozích verzí značně odlišné. Dokonce natolik, že společnost SAAB zvažovala, zda jim nedat jiné jméno. Jak jednomístná, tak dvoumístná verze jsou o třicet centimetrů delší než stroje odpovídajících mutací C a D. Do jejich nádrží se vejde o třicet procent víc paliva. Mají nový a výkonnější motor General Electric F-414. S tím souvisí i odlišný tvar vstupů vzduchu. Počet podvěsů na řízené střely a další zbraně se zvedl z osmi na deset.
Velkých změn se dočkala i veškerá palubní elektronika. Nejdůležitější je nový radar. Ten už samozřejmě patří k senzorům s aktivním elektronickým skenováním AESA (z Active Electronically Scanned Array). Je složený z většího množství menších samostatných antén.
Dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně. Radar jako celek je navíc pohyblivý. Rozšiřuje to jeho zorné pole a umožňuje pilotovi přiblížit se k cíli z neobvyklých úhlů. Kromě radaru má nová varianta Gripenu i pokročilý infračervený senzor a systém elektronického boje.
Veškeré elektronické zařízení je modulární. Hlavní počítač letadla se dá snadno vyměnit za nový výkonnější. Výrobce umožňuje jednotlivým uživatelům, aby si pro své stroje psali vlastní software. Velké změny jsou i ve vybavení kokpitu. Pilot má místo tří oddělených displejů jeden velký, víceúčelový.
Spolupráce s Čínou
Nové Gripeny však nemají úpravu snižující jejich zachytitelnost radarem. V tomto ohledu spoléhají jen na už zmíněný systém elektronického boje. SAAB totiž věří, že stealth technologie bude časem překonaná. Výrobci radarů a dalších senzorů si s ní poradí. Je to samozřejmě postoj výrobce, který se řídí svými obchodními zájmy.
„Díky práci s algoritmy jsme dnes schopni odhalit kontakty, které jsou přibližně desetkrát menší než před několika lety, popsal TWZ zkušební pilot SAABu Robin Nordlander. „Takže ano, pracujeme na tom, abychom čelili stealth.“
U nákupu stíhaček je třeba vždycky zvažovat i politické hledisko. To se týká hlavně vyřazeného konkurenta Gripenu, F-16, respektive země jeho původu, Spojených států amerických. Thajsko bylo do první poloviny dvacátého století absolutistická monarchie.
Změnila to až revoluce v roce 1932. Monarchie zůstala, ale stala se konstituční. Od té doby došlo v království k celkem dvanácti dalším pučům. Poslední proběhly v letech 2006 a 2014. Kromě jiných následků vedly k poškození vztahů s USA.
Království naopak dobře vychází s Čínou, kterou Američané považují za globálního soupeře. Thajské Ozbrojené síly pořádají s čínskými společná cvičení. Letadla americké výroby se jich nesmí účastnit. Na švédské Gripeny se tento zákaz nevztahuje.