Thajsko nakoupí gripeny modernizovaných verzí E/F. Má k tomu dobrý důvod

Královské thajské letectvo vybralo jako svou příští novou stíhačku švédské letouny JAS 39 Gripen. Dalo jim přednost před poslední variantou typu F-16. Nákup musí ještě schválit vláda. Teprve pak začne vlastní jednání.
JAS 39 Gripen E

JAS 39 Gripen E | foto: Linus Svensson @Saab

JAS 39 Gripen E

Thajsko podle webu The Aviationist potvrdilo plán na nákup dvanácti až čtrnácti kusů nejnovějších variant stíhacích letounů JAS 39 Gripen, jednomístné E a dvojmístné F. Sedmdesátimilionová země se dá popsat jako po zuby ozbrojená. Disponuje zhruba 361 tisíci muži a ženami ve zbrani. Další dvě stovky tisíc lidí má v záloze. Je to asi 0,8 procenta populace. Pro srovnání: ve Spojených státech slouží v ozbrojených silách 0,4 procenta občanů a občanek, v Česku asi 0,25. Thajské ozbrojené síly jsou v ledasčem kuriózní.

Mají jeden z největších podílů generálů a admirálů na světě. Jeden vlajkový důstojník připadá na 212 vojáků, námořníků, letců, či mariňáků. Thajsko také provozuje nejmenší letadlovou loď dneška. Plavidlo HTMS Chakri Naruebet je momentálně bez letadel. Technet ho má už dlouho v hledáčku. Při nejbližší vhodné příležitosti se mu budeme věnovat.

Momentální nákup se ovšem týká Královského Thajského letectva. To je od námořnictva oddělené. Pokud jde o stíhací složku, mají Thajci okolo 74 strojů. Většinu z toho, 48, letadel tvoří různé starší varianty F-16. Doplňuje je ještě třináct lehkých stíhaček F-5 Tiger II a jedenáct Gripenů (sedm jednomístných JAS 39C, čtyři spárky JAS 39D).

Gripen E odpaluje řízenou střelu Meteor.

Výrobce konkuruje sám sobě

Nejstarší F-16 nakoupilo Thajsko podle webu The War Zone (TWZ) v roce 1988. Jde o osm strojů verze A a čtyři F-16B. Dalších šest F-16A je z let 1990 a 1991. Tato letadla jsou proto nejpravděpodobnější kandidáti na nahrazení. Tvrdí to už zmíněný The Aviationist. Podle TWZ ovšem thajské letectvo uvažuje i o náhradě elegantních letounů F-5. První exemplář tohoto typu se odlepil od země už v roce 1959. Thajské letectvo však má své stroje upravené na standard standard TH označovaný jako Super Tigris.

Disponují moderní avionikou, radarem, skleněným kokpitem i zbraněmi. Měly by se z funkčního hlediska vyrovnat stíhacím letounům čtvrté generace. Ať už je to jakkoliv, dá se čekat, že současný nákup Gripenů je jen začátek.

Jejich výrobci, švédskému koncernu SAAB, by se objednávka určitě hodila. Modernizované verze stíhačky E/F se totiž zatím prodávají dost pomalu. V několika zemích už prohrály soutěž s letouny F-35. Ty jsou sice drahé jako neplacené volno, zato však pokročilejší. V soutěžích s Gripeny je upřednostnilo třeba Česko, Švýcarsko nebo Finsko.

Neúspěch může souviset i s dalším faktorem. Dnes létající Gripeny verzí C a D jsou ještě relativně nové. Zákazníci tak mají o novou verzi jen malý zájem. Země, které přešly na novější varianty, budou navíc své zánovní Gripeny brzo prodávat. SAAB tak de facto konkuruje sám sobě.

Jas 39 Gripen E

Krátký vzlet a přistání

K samotné volbě Gripenů má Thajsko víc důvodů. Jeden z nejdůležitějších je zřejmě schopnost těchto stíhaček operovat z improvizovaných ploch typu dálnic. Gripeny mají dvojité přední kolo, zesílenou konstrukci a dodatečné aerodynamické brzdy. Speciálně dvojité přední kolo je přitom běžné spíš u letounů určených k operacím z paluby letadlových lodí.

Gripenu stačí dráha dlouhá pouhých šest stovek metrů. Thajské letectvo tuto schopnost svých starších strojů verzí C/D naposledy otestovalo letos v únoru. Švédské stíhačky jsou pro Thajce výhodné i z pohledu dalších technologií, které už využívají.

Královské letectvo provozuje dva exempláře letounů SAAB 340 upravených pro roli včasné výstrahy a řízení (AEW&C, Airborne Early Warning and Control). Jsou vybavené z exportního pohledu velmi úspěšným radarovým systémem Erieye.

Další významná schopnost Gripenů má být jejich možnost nést protilodní střely RBS 15. Historie těchto raket sahá až ke střelám původně odpalovaných z dvojice švédských torpédoborců třídy Halland. Dnes existuje kromě letecké a námořní verze dokonce i varianta startující z nákladního automobilu. Rakety se dají použít i k ničení cílů na souši.

JAS 39 Gripen E

Skoro nové letadlo

Nové varianty švédské stíhačky jsou od předchozích verzí značně odlišné. Dokonce natolik, že společnost SAAB zvažovala, zda jim nedat jiné jméno. Jak jednomístná, tak dvoumístná verze jsou o třicet centimetrů delší než stroje odpovídajících mutací C a D. Do jejich nádrží se vejde o třicet procent víc paliva. Mají nový a výkonnější motor General Electric F-414. S tím souvisí i odlišný tvar vstupů vzduchu. Počet podvěsů na řízené střely a další zbraně se zvedl z osmi na deset.

Velkých změn se dočkala i veškerá palubní elektronika. Nejdůležitější je nový radar. Ten už samozřejmě patří k senzorům s aktivním elektronickým skenováním AESA (z Active Electronically Scanned Array). Je složený z většího množství menších samostatných antén.

Dokáže vysílat několik paprsků elektromagnetického záření o různých frekvencích různými směry současně. Radar jako celek je navíc pohyblivý. Rozšiřuje to jeho zorné pole a umožňuje pilotovi přiblížit se k cíli z neobvyklých úhlů. Kromě radaru má nová varianta Gripenu i pokročilý infračervený senzor a systém elektronického boje.

Veškeré elektronické zařízení je modulární. Hlavní počítač letadla se dá snadno vyměnit za nový výkonnější. Výrobce umožňuje jednotlivým uživatelům, aby si pro své stroje psali vlastní software. Velké změny jsou i ve vybavení kokpitu. Pilot má místo tří oddělených displejů jeden velký, víceúčelový.

Gripen E

Spolupráce s Čínou

Nové Gripeny však nemají úpravu snižující jejich zachytitelnost radarem. V tomto ohledu spoléhají jen na už zmíněný systém elektronického boje. SAAB totiž věří, že stealth technologie bude časem překonaná. Výrobci radarů a dalších senzorů si s ní poradí. Je to samozřejmě postoj výrobce, který se řídí svými obchodními zájmy.

„Díky práci s algoritmy jsme dnes schopni odhalit kontakty, které jsou přibližně desetkrát menší než před několika lety, popsal TWZ zkušební pilot SAABu Robin Nordlander. „Takže ano, pracujeme na tom, abychom čelili stealth.“

U nákupu stíhaček je třeba vždycky zvažovat i politické hledisko. To se týká hlavně vyřazeného konkurenta Gripenu, F-16, respektive země jeho původu, Spojených států amerických. Thajsko bylo do první poloviny dvacátého století absolutistická monarchie.

Změnila to až revoluce v roce 1932. Monarchie zůstala, ale stala se konstituční. Od té doby došlo v království k celkem dvanácti dalším pučům. Poslední proběhly v letech 2006 a 2014. Kromě jiných následků vedly k poškození vztahů s USA.

Království naopak dobře vychází s Čínou, kterou Američané považují za globálního soupeře. Thajské Ozbrojené síly pořádají s čínskými společná cvičení. Letadla americké výroby se jich nesmí účastnit. Na švédské Gripeny se tento zákaz nevztahuje.

Nejčtenější

Sklíčko z mikroskopu i hanbatý plakát posouvají model nakladače do reality

Soutěž

Jsou to stroje, kterých si příliš nevšímáme a přesto je potkáváme celé roky. Modelář Jiří Poch se rozhodl ztvárnit nakladač Weimar T174, který vídal cestou do práce. A nebál se jít to naprostých...

Já ten model miluju, ale neříkejte to mé ženě. Příběh mého modelu Mirage

Soutěž

Některé z vás zastihla naše soutěž na dovolené. Stanislav Šnek nám poslal příběh, prošpikovaný smajlíky a odborným modelářským žargonem. Svůj model letounu Mirage 2000C vybavil tygří livrejí, protože...

Slavná letecká show ukázala i zbraně pro současné a budoucí války

Na konci června proběhl na letišti Le Bourget nedaleko Paříže již 55. ročník leteckého veletrhu Paris Air Show. Nejstarší podobná akce na světě neukazuje jen leteckou techniku, ale i tu bojovou,...

Lipenka se při stavbě přehrady stala strategickou dopravní tepnou

Železniční trať Rybník - Lipno nad Vltavou nechali vystavět místní opat Bruno Pammer a továrník Arnošt Porák. Potřebovali ji k přepravě nákladů, kdy vyšebrodský klášter těžil dřevo ve svých lesích a...

Objev ze zemědělského muzea potrápil složitými koly. Bahno naopak pobavilo

Soutěž

Pozor na to, co potkáte na dovolené, mohou z toho být hodiny práce. Dokončit dělostřelecký tahač Pavesi modeláře Miloše Mohače nakonec trvalo několik let. Zvláštní kola dala zabrat a výroba bahna...

Legendy československého letectví se v Roudnici sešly v hojném počtu

Poslední víkend v červnu se konal již 12. ročník Sletu československých letadel, tentokráte na letišti Aeroklubu Roudnice n. Labem. Jednalo se opět o velkou akci leteckých nadšenců z aeroklubů napříč...

8. července 2025

Lidští piloti dronů jsou zatím lepší než AI. V budoucnosti to má být jinak

Premium

Umělá inteligence se v ovládání dronů na bojišti prosazuje pomaleji, než se předpokládalo. Člověk je zatím nepostradatelný. Určité úspěchy však AI přece jen má. A bude jich stále víc.

8. července 2025

Objev ze zemědělského muzea potrápil složitými koly. Bahno naopak pobavilo

Soutěž

Pozor na to, co potkáte na dovolené, mohou z toho být hodiny práce. Dokončit dělostřelecký tahač Pavesi modeláře Miloše Mohače nakonec trvalo několik let. Zvláštní kola dala zabrat a výroba bahna...

7. července 2025

Lipenka se při stavbě přehrady stala strategickou dopravní tepnou

Železniční trať Rybník - Lipno nad Vltavou nechali vystavět místní opat Bruno Pammer a továrník Arnošt Porák. Potřebovali ji k přepravě nákladů, kdy vyšebrodský klášter těžil dřevo ve svých lesích a...

7. července 2025

Mužům s rostoucím věkem mizí chromozom Y. Komu mizí rychleji, dříve zemře

Premium

Z mužských buněk ve vyšším věku mizí chromozomy Y. Genetici tento jev dlouho považovali jen za neškodnou technikálii, která není v ničem důležitá, v poslední době ale vychází najevo, že může...

6. července 2025

Léto s notebookem: co udělat, než zavřete kufr

Doba dovolených, prázdnin a odpočinku je tu. Někdo bude zcela offline, jiný vyrazí s notebookem v batohu pro případ nutné práce nebo z důvodu večerní zábavy. Ať už se jedná o „worksation“, kombinaci...

6. července 2025

Když dvě legendy ovládly oblohu. Příběh mého modelu P-51D Mustang

Soutěž

V příspěvku modeláře Karla Havlíčka do soutěže Příběh mého modelu tentokrát vystoupí dvojice modelů slavného stíhacího letounu P-51D Mustang, a to konkrétně stojů „Excalibur“ a „Little Rebel“. Tyto...

5. července 2025

Ahoj mami, mám problém... Česká aplikace rozpoznává podvodné zprávy

Podvodné zprávy, které se snaží z lidí vylákat peníze či přihlašovací údaje, se z e-mailů rozšířily do SMS, WhatsApp, nebo třeba Messengeru. Česká aplikace „AI Smishing Checker“ je pomocí umělé...

5. července 2025

Co dělat s elektronikou při blackoutu? Spotřebiče raději odpojte

Velké i malé výpadky proudu postihnou všechny přímo napájené spotřebiče a po nějaké době i ty, které využívají baterie nebo jsou napojeny na nějaký záložní systém. Televize, rádia, počítače,...

4. července 2025  15:36

V Česku se podařilo vyfotit objekt, který nevznikl v naší soustavě

Teprve potřetí se podařilo vědcům zachytit objekt, který vznikl mimo naší Sluneční soustavu. Interstelární objekt A11pl3Z se podařilo dokonce zachytit na observatoři v Ondřejově a také na Observatoři...

4. července 2025  11:51

Nový čtyřstěn se vždy překlopí úplně stejně. Matematici ho hledali 41 let

Trojice výzkumníků objevila dosud neznámý objekt. Když ho položíte na rovný povrch, otočí se pokaždé stejnou stranou dolů. K jeho nalezení byl potřeba superpočítač. Sestavit hmotnou verzi bylo ještě...

4. července 2025  10:02

Souboje dron proti dronu budou brzy běžné. Antidrony jsou levnější než rakety

Premium

Situace na dnešních bojištích připomíná start Velké války v roce 1914. V prvních leteckých bojích na sebe piloti shazovali cihly či granáty, nebo po sobě stříleli z pistolí. Jako zbraň používali i...

4. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.