Ruské superstíhačky v Sýrii: marketing, nebo další fáze testování?

aktualizováno 
Pilot ruské „neviditelné“ stíhačky uvidí vše, co se kolem něj děje. Nyní si to může vyzkoušet i nad Sýrií, která se mimo jiné stala vhodným testovacím polygonem různých zbraňových systémů.

Jeden z prototypů Suchoj Su-57 (původní značení Suchoj T-50) | foto: public domain

Do Sýrie dorazily nejmodernější ruské bojové letouny Suchoj Su-57 minulý týden. Na sociálních sítích se jako první objevily snímky jejich přistávacích manévrů na letecké základně Hmímím. Počet přítomných Su-57 se zdroj od zdroje liší, přičemž nejčastěji jsou uváděny dva (Janes). Výjimkou ovšem nejsou ani tři (BMPD) či čtyři (Kommersant) exempláře. Nasazení letounů probíhá pravděpodobně v rámci vojskových zkoušek, které začaly v létě loňského roku.

Počátek vývoje letounu Suchoj Su-57 sahá do roku 2001. První zkušební let byl proveden v roce 2010, od srpna 2017 je letoun označován jako Su-57. Loni v prosinci uskutečnil první let s novými pohonnými jednotkami Izdělije 30.

Su-57 dosud nebyl ruským letectvem zařazen do aktivní služby (nebyly ukončeny vojskové zkoušky), a proto mohlo být jeho nasazení v Sýrii provedeno pouze jako součást zkušebního programu. Jurij Borisov, náměstek ruského ministra obrany, podle zpravodajské společnosti Jane’s 8. února letošního roku uvedl, že Su-57 dokončil první fázi testů. Dokončení druhé fáze (s novými motory Izdělije 30) se očekává v roce 2019.

Suchoj páté generace - infografika

Suchoj páté generace - infografika

Ředitel moskevského Centra analýz strategií a technologií (CAST) Ruslan Puchov deníku Kommersant nastínil několik možných důvodů, proč Moskva v Sýrii své stíhací letouny páté generace nasadila. „V první řadě uveďme plánované zkoušky a testy. Zařízení musí být prověřeno v boji,“ domnívá se Puchov. Důležitou roli hraje i získání reputace, jež by dala nový impuls směrem k završení vývoje letounu. „Z pohledu fungování ruských leteckých sil v Sýrii není vyslání Su-57 potřeba, nicméně o přínosu jeho nasazení bude možné mluvit až po jeho zakončení,“ řekl Puchov.

Internetové stránky Business Insider zdůrazňují i marketingový význam nasazení. Rusko se snaží posílit vývozní potenciál Su-57 prostřednictvím jeho přítomnosti v Sýrii, přestože se stále ještě nachází ve vývoji. Jako v boji prověřený letoun má u řady zákazníků větší šanci na úspěch. Syrské nasazení může být směřováno především vůči Indii, odkud se ozývají hlasy pro ukončení rusko-indického multimiliardového programu stíhačky páté generace FGFA (Fifth Generation Fighter Aircraft). FGFA konstrukčně přímo vychází ze Su-57.

„Může nést i zbraně, i když to není hlavním cílem,“ přidává další názor Vasilij Kašin z moskevské Vysoké školy ekonomické. „Už od svého začátku bude prověřený bojem. Pomůže to (myšleno nasazení v Sýrii) přizpůsobit sériovou výrobu,“ uvedl pro internetové stránky The National Interest.

Další pochopitelný důvod vyslání ruských letounů představuje snaha shromáždit co nejvíce provozních zkušeností a údajů o výkonu. Su-57 v Sýrii, kde aktivně působí řada typů západních bojových letounů, nepochybně testují prostředky radioelektronického průzkumu, boje a také výkonný radiolokátor N036 Belka s nepohyblivou plošnou fázovou anténou a elektronickým snímáním AESA (Active Electronically Scanned Array). V Sýrii tak má Su-57 jedinečnou možnost testovat svou avioniku, elektroniku a senzory proti západním letounům a získat cenné zkušenosti pro další vývoj.

„Vlastnosti radaru potvrdily svou účinnost ve dvou hlavních kategoriích, při snímání vzdušného prostoru i zemského povrchu,“ řekl deníku Izvestija Jurij Bělyj, generální ředitel společnosti NIIP, jež N036 vyrábí. „Poučili jsme se z nedostatků přechozího vývoje a využili jsme nejnovější vědecké poznatky.“

Kromě toho se spekuluje o tom, že ploché antény radiolokátorů jsou rozmístěny po obvodě trupu Su-57, podobně jako tomu je u amerického konkurenta F-22A Raptor. Ruský odborník na vojenství Aleksej Leonkov pro deník Izvestija uvedl, že rozmístění radiolokačních modulů na povrchu Su-57 pilotovi poskytuje téměř úplný přehled o situaci v rozsahu 360° kolem letounu.

„Pilot uvidí vše, co se kolem něj děje, a navíc ve všech směrech,“ řekl Leonkov. „V současných leteckých střetnutích, v nichž se letadlo snaží zasáhnout jak protivzdušná obrana, tak i nepřátelské letectvo, poskytuje pohled dokola velkou výhodu. Součásti radiolokátoru Su-57 se s největší pravděpodobností nachází v přední hraně křídla, na svrchní i spodní části trupu a také v ocasních plochách.“

Ruské stíhací letouny páté generace mají mít šest radiolokačních systémů, jejichž přesná konfigurace není veřejně známá. Pravděpodobně budou pracovat v několika odlišných vlnových délkách.

Fotogalerie

Ve srovnání se staršími typy dokáží radiolokátory typu ASEA odhalit cíl na delší vzdálenosti, jsou přesnější a lépe odolávají činnosti radioelektronických rušičů. N036 proto může být využit k celé řadě úkolů jako je vyhledávaní vzdušných a pozemních cílů, navigace a mapování, a to vše v prostředí se silným elektronickým rušením.

V současné době ruské letectvo provozuje devět prototypů Su-57, z toho poslední má finální verzi avioniky. V letošním roce má ruské letectvo obdržet poslední desátý prototyp a jedenáctý, který bude mít již finální konfiguraci určenou pro sériovou výrobu.

Otázkou je, jaké zbraně mohou vůbec současné Su-57 používat. Například v případě F-35 je vývoj postupný a teprve na základě testování a zkoušek jsou postupně vyvíjený nové verze software, které umožní používat nejnovější generaci přesných zbraní.

U Su-57 není například známo, že někdy podstoupilo ostré testování zbraňových systémů, nota bene přesných zbraní vzduch-vzduch nebo vzduch-země. Nedá se proto předpokládat, že s ostrými zbraňovými testy Su-57 začne v Sýrii.

Dodejme, že v rámci státního vyzbrojovacího programu Rusko do roku 2023 celkově získá 18 až 24 stíhaček Su-57. O dalším nákupu Su-57 rozhodne až další vyzbrojovací program, který bude přijat za pět let. Nicméně nic nebrání tomu, aby stíhačka Su-57 byla nabízena na zahraničních trzích a podařilo se tak vytížit výrobní linku, která byla kvůli Su-57 postavena.

Zdroje: Izvestija, BMPD, Kommersant, Jane’s, National Interest, Business Insider

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Živého kytaristu už dnes na popové desce neuslyšíte, říká věhlasný zvukař

Allen Sides v pražském poslechovém studiu VOIX

Pracoval na skoro tisícovce alb, postavil osmnáct nahrávacích studií a jeho reprosoustavy hrají i ve studiích George...

Jednosměrná letenka na rudou planetu se odkládá. Mars One krachuje

Ilustrace základny na Marsu, jak si ji představují v organizaci Mars One...

Firma Mars One, která slibovala soukromý let na Mars už v roce 2024, zkrachovala. Plány dostat na Mars lidské obyvatele...

Tančík pro vnuka poručíka Grubera. Němci ho nasadili i proti Tálibánu

Lehké obrněné vozidlo Wiesel s 20mm kanonem

V množině bojových vozidel Bundeswehru nalezneme s trochou štěstí i malé, ale o to více zajímavé tančíky Wiesel. Do...

Poslední Hitlerovy narozeniny nestály za nic. Supertanků se nedočkal

3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak...

Na podzim 1944 se třetí říše hroutí a německé zbrojovky se snaží o nemožné. Hledají recept na zázračné zbraně,...

Kapitán nedosáhl na pedály. Začátek proudové éry přinesl zvláštní nehody

B-707 N7071  Braniff

Nová technika není vždy nutně bezpečnější. Dokládá to vývoj v letectví na přelomu 50. a 60. let. Piloti se s novými...

Další z rubriky

Dejte si pozor, co máte doma po dědovi. Granát může vypadat jako závaží

Nástražné osvětlovadlo NO2. Vlevo zapalovač s nástražným provázkem a pojistkou...

Probíráte se bednami po příbuzných a najednou narazíte na neznámý kovový předmět. Na první pohled nic zvláštního, ale...

Esteticky mu zničili zadek, tak vznikal sovětský AWACS Antonov An-71

Letoun včasné výstrahy Antonov An-71

Zdaleka ne všechna letadla jsou krásná, některá jsou zvláštní. Do té druhé skupiny patří i sovětský letoun včasné...

Dvouocasý ďábel zatápěl Němcům a v Pacifiku sundal Jamamota

Stíhací P-38J a vzadu fotoprůzkumný F-5B

Do historie letectví se významně zapsal 27. leden 1939. Toho dne poprvé vzlétl Lockheed XP-38, prototyp nové...

Najdete na iDNES.cz