„Od okamžiku, kdy se dostanete dovnitř, uvědomíte si, že Tiger není jako žádné jiné podobné vozidlo z té doby,“ popisuje své dojmy Darren Hayton, povoláním astrofyzik, který dlouhá létá pomáhá jako dobrovolník při řízení tanku Tiger 131 na veřejných vystoupeních v tankovém muzeu v anglickém Bovingtonu. „Sedadlo je mimo osu poklopu, což znemožňuje, řídit s hlavou vně tanku. Tiger má ovládací prvky velmi podobné současným levostranným vozidlům, je intuitivní, což velmi zjednodušuje řízení začátečníkům. Důležité je to také při jízdě v se zavřenými poklopy, kdy je uvnitř tma a musíte vše ovládat po paměti,“ dodává Hayton v knize Tiger Tank – Owners´ workshop manual z edice Haynes, vydané ve spolupráci s Tank Museum Bovington.
Právě toto muzeum, které se může pyšnit jednou z nejpozoruhodnějších tankových sbírek na světě, udržuje v chodu i jediný pojízdný exemplář tanku Tiger I (Panzerkampfwagen VI Tiger I Ausf. E SdKfz 181). Celkem se na světě dochovalo sedm kompletních kusů. I toto vědomí výjimečnosti svazuje řidiči takříkajíc ruce a společně s faktem, že tanky Tiger měly reputaci nespolehlivých strojů, bylo nutné, přistupovat ke studiu ovládání tohoto stroje velmi důkladně.
VIDEO: Pokochejte se přehlídkou unikátních tanků v provozuschopném stavu![]() |
Hyton, který stál i u restaurování tohoto unikátního tanku, vyzdvihuje snahu designerů, minimalizovat potřebnou lidskou sílu pro ovládání řízení a řazení, jež do jisté míry předběhla svoji dobu a mohla mít vliv i na zvýšenou náchylnost k poruchám. „V sovětském tanku T-34 byl často potřeba druhý člen posádky, aby řidiči pomohl s řadící pákou při přeřazení. U Tigra oproti tomu lze změnit rychlostní stupeň jedním prstem. Současně, Tiger se řídí pomocí volantu a je proto snadné řídit a řadit zároveň,“ dodává Hayton.
Následující návod se vztahuje k jedinému pojízdnému exempláři na světě a do jisté míry reflektuje potřeby tohoto konkrétního kusu. Kdybyste s ním někdy chtěli odjet, hodí se znát jeho vrtochy.