náhledy
Patrně nejznámějším sovětským letounem, který sloužil v naší armádě, je legendární MiG-21. Jen v Československu sloužil v několika verzích, a dokonce se licenčně vyráběl. Letoun verze MF trupové číslo 7701 dostal v červenci 1997 atraktivní šedobílý nátěr, kterému se říkalo „listy“ nebo „kapesníčky“.
Společnost RAC MiG, nástupce legendární konstrukční kanceláře Arťoma Mikojana a Michaila Gurjeviče, se sveřepě snaží na mezinárodním trhu udat nejmodernější verzi MiGu-29, nazvanou MiG-35. Zatím však o tento stroj zahraničí nejeví zájem. V MiGu proto doufají, že jejich ekonomické výsledky pozvedne projekt záchytného stíhače MiG-41 a snad i oprášené plány na střední stíhací letoun 5. generace.
Prvním typem „rodokmenu“ MiG-35 je MiG-29, který sloužil také v Československu. První „devětadvacítky“ začaly k letectvu ČSLA přicházet v průběhu roku 1989, o tři roky později je zasáhlo dělení státu a záhy poté byly české kusy vyměněny do Polska, kde létají dodnes. Přes velmi krátkou službu má v České republice tento letoun dodnes široký okruh příznivců.
Těžký stíhací letoun Su-27, mířící z letecké přehlídky ve Washingtonu ke kanadským hranicím, v doprovodu F-16 letecké gardy státu Montana. Podle slov gen. Miroslava Vacka, tehdejšího náčelníka generálního štábu, požádali zástupci naší armády při návštěvě SSSR v roce 1988 o mimořádnou ukázku letounu Su-27, o jehož nákupu také uvažovali. Nakonec bylo z finančních důvodů rozhodnuto nakoupit pouze lehčí MiG-29.
Su-35S je nejmodernějším sériově vyráběným ruským bojovým letounem, který kromě Ruska létá také v Číně a Egyptě. Ze všech strojů Suchoj, které Rusko v posledních třiceti letech exportovalo, tato verze nejvíce vychází z původní Su-27.
Autor: Dmitriy Pichugin/GFDL
Ruský „stealth“ Su-57 dodnes nedostal finální motory projektu Izdělije 30 a jak dokládá odstoupení Indie od společného projektu, trpí řadou nedodělků. Ruská armáda mezitím krátí plánované počty objednaných strojů, a přestože společnost Suchoj představila exportní variantu Su-57E, první ruský letoun 5. generace na první exportní úspěchy zatím čeká.
Autor: Anna Zvereva/CC BY-SA 2.0