Neděle 19. ledna 2020, svátek má Doubravka
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 19. ledna 2020 Doubravka

Diskuse k článku

Rychlý rozvoj letectví „zabil“ jaky, které se u nás měly licenčně vyrábět

Vstup československého letectva do doby proudové se nesl ve znamení masivního zavádění MiGů-15 do výzbroje jeho stíhacích pluků. Než k nám však povedené patnáctky přišly, uvažovalo se o stíhačkách z konstrukční kanceláře Jakovleva. Jejich smůlou byla rychle zastarávající koncepce, přesto těch několik málo jaků zde létajících si nezaslouží býti zapomenuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J55i48ř83í 22T41r89e18s98t71r 1634768538151

Vypadá to jako převrácený pantofel ;-D

Nemá někdo odkaz na nějaké video jiskřicího přistání? Mohla to být krása....

+2/0
21.8.2019 23:21

J60i74ř72í 10T24r36e87s61t13r 1604328638901

Ve 44 minutě je sice přistání, ale filmoví tvůrci to nějak zabělali, takže není nic vidět.

https://www.youtube.com/watch?v=LSfmMYsztAw

0/0
21.8.2019 23:34

J14i59ř60í 89T81r36e29s14t77r 1334608198701

43:30

0/0
21.8.2019 23:35

P56e89t83r45a 84M74a42l48a43k25o85v30a 1338180130164

Tak F-86 Sabre měl v Korei skore 1:10 vůči Migům-15, tj. na každý sestřelený Sabre připadlo 10 sestřelených migů, takže jako stíhačka asi nic moc.... a Jak je výsměch....

+2/−8
21.8.2019 19:28

J93o45s33e89f 76M97e14r48u20n72k94a 6272850553967

Toto skóre bylo ale vícekrát zpochybněno, a to nejen Sověty. Zkuste kvalitní portály, např. Palba.cz nebo fronta.cz

+6/0
21.8.2019 19:41

P48e49t15r 65H41u71l28k24a 1460880574642

Zpochybnuje kdekdo a kdeco. Sabry naštěstí jednoznačně vyhrály a poměr není pro výsledek až tak zásadně důležitý.

+2/−2
21.8.2019 21:32

P26e45t14r 60M13a20r11š71á39l24e85k 9795782904799

Pokud by Sabry (nejen) jednoznačně vyhrály, tak v Severní Korei dodnes nestraší komouši.

0/−5
21.8.2019 23:00

T96o74m11á47š 31H57r68u87b81ý 4829130474736

Válku nakonec nevyhrává letectvo, ale pěchota (a často politické odhodlání). Sabry sice nakonec vzdušnou převahu získaly, to nerozporují ani sověti, ale to jaksi samo o sobě válku nevyhraje.

K tomu poměru - tak především ten poměr 10:1 byl celkový, to snad ani v USA se netvrdilo, že šlo jen o MIGy 15. Sestřelovaly se i vrtulové JAKy, Šturmoviky IL10 a další stroje. Co jsem četl, tak pro "Mig Alley", kde dominovaly souboje s MIG15, se v USA nejvíc udává "jen" 7:1.

+5/0
22.8.2019 9:06

J31i26ř18í 52K86o50d48ý31d73e68k 7430230756543

Vyvraceny nesmysl ...

+2/0
21.8.2019 21:59

O34n18d34ř28e84j 61L80u47b26o71j87a20c43k68ý 4758254789297

Tak scvakněte opici klamerkou koutky očí s ušními boltci a posaďte ji třeba do F22 a postavte ji do souboje třeba s Mig 21 s vycvičeným pilotem...

0/−2
21.8.2019 22:11

J16i63ř96í 18T97r76e36s91t50r 1414748108411

Vycvičený pilot ani nezjistí, že už nežije ;-D Vzdušné souboje dělá radarová a raketová elektronika, a to na vzdálenost 5 km.

0/0
21.8.2019 23:25

M14a17r81e24k 63Š72t58ě84t61k21a 4501778912803

Tak TopGun je sice hezká pohádka, ale pořád je to jenom pohádka. S těmi sestřely F-86 je to asi podobné (mají stejnou vypovídací schopnost) jako čísla udávaná střelci Létajících pevností za 2 sv. války, po každém náletu by muselo být zničeno min. 1/3 všech stíhaček Luftwaffe. Realita ale byla taková, že čím více sestřelů střelci Létajících pevností udávali, tím více stíhaček Luftwaffe se příště na nebi objevilo. A srovnání F-86 vs. MiG-15? MiG měl lepší stoupavost, byl obratnější a měl také mnohem lepší výzbroj oproti pouze 6 půlpalcovým kulometům F-86 (výzbroj na úrovni vrtulových stíhaček ve 2.sv. válce). Pokud by s MiGy létali lépe vycvičení piloti, mohli to mít F-86 mnohem složitější.

+1/−3
22.8.2019 20:53

P98e39t14r 62H96u52l64k93a 1680900364102

Ale oni tam přece lítali. V Koreji byla jak ruská, tak americká letecká esa z druhé světové války. Výzbroj měl MiG lepší teoreticky. Kanony měly nižší rychlost střelby a byly jen tři. Navíc kanony 23mm měly jinou balistiku než ten jeden 37mm. Sabre měl šest kulometů střílejících daleko přesněji, zvláště pak když dostal s radarem spojený zaměřovač. Pokud bychom se měli držet toho vašeho BY. Tak BY to Sabre měl mnohem složitější pokud by MiGy měly výzbroj vhodnější pro vzdušný boj.

+3/0
23.8.2019 13:40

T36o50m57á69š 40H16r51u71b55ý 4169360864616

Faktická poznámka - to porovnání MIG-15 a Sabre máte zavádějící. To, co píšete, do jisté míry platilo u prvních Sabrů v Korei, ty byly o něco rychlejší, díky radarovému zaměřovači byla reálně jejich výzbroj účinnější, ač na papíře zaostávala, ale skutečně byly méně obratné a měly horší stoupavost. Jenže v druhé půlce korejské války už přišla nová verze Sabru s širšími křídly (tzv. 6-3 křídlo) a ta už vyloženě dominovala. Tohle připouštějí i v USA - v první fázi měli se získáním nadvlády velké starosti a k MIGům měli obrovský respekt, v druhé fázi ale víceméně ovládli bojiště...

+3/0
26.8.2019 7:34

P61e15t70r 31H11u84l66k29a 1840550914202

Kanony MiGu byly výborné na sestřelování bombardérů.

+1/0
26.8.2019 22:02

K37a21r12l 87R48i22e22g32e36l 4724322438136

Jak-3 co se tyka obratnosti byl vubec nejpovedenejsi stihacka z cele sovetske valecne produkce az tak, ze jeho vykony a predvadeni v dobe uvedeni do vyzbroje soveti utajovali I pred spojenci! Bylo proto logicke, ze se ho Jakovlev pokusil "modernizovat" zastavbou turbiny!

+1/0
27.8.2019 7:00

K51a19r71l 50R18i52e33g76e75l 4454902588336

O aerodynamice vysokych rychlosti a vlasnostech sipovych kridel...nemeli soudruzi v SSSR tenkrat ani paru....

0/0
27.8.2019 7:52

T46o88m50á42š 16H65r11u76b29ý 4779390684676

Přijde mi to psané tak, že to vyzní až lehce ironicky, což ale není úplně fér. Minimálně JAK15 a 17 byly v reálu i v sovětských pramenech poctivě deklarované tak, že hlavním cílem bylo co nejdříve naučit piloty a mechaniky proudové motory na letadle podobném tomu, co dobře znají, tedy ta zlehčovaná zjednodušení byla ve skutečnosti jasný záměr. A v tomto ohledu šlo o plný úspěch...

Nově konstruovaný JAK 23 pak byl celkem rovnocenný s jinými stroji s rovným křídlem, ať už šlo o F-80 Shooting Star nebo první verze F-84 Thunderjet a také nešlo o špatný stroj. Jen zkrátka doplatil na překotný rozvoj aerodynamiky po WWII, kdy se vlastně už po cca 5ti letech začalo přecházet na stroje druhé generace s šípovým křídlem (MIG15, Sabre) a poté nadzvukové. Tohle bylo zkrátka takové období rychlých změn, nelze to srovnávat s dneškem, kdy pomalu dosluhují F15/16, aerodynamicky vzniklé před více než 45ti roky...

+7/0
21.8.2019 15:36

R66a23d73e38k 34F42o47l87p96r43e57c57h44t

To je teoreticky možné, že to může vyznít až lehce ironicky, ale záměr to nebyl.

Jinak hlavním důvodem použitého řešení, tedy adaptace Jaku-3, byla - jak je v článku uvedeno - "minimalizace časové náročnosti vývoje a přípravy k zahájení sériové výroby". Například na učení mechaniků motorářů na proudové motory to nemá přeci vliv.

Jak-23 s F-80 a F-84 nelze hodnotit jako rovnocenné. Měly víceméně srovnatelné rychlosti, a Jak-23 určitě vyšší stoupavost, ale tím to končí. Jak-23 byl čistokrevná stíhačka, tam ho právě ty v porovnání s novými stroji zaostávající výkony začaly limitovat. Vedle toho F-80 a F-84 představovaly spíše víceúčelové stroje, když tedy nestačily na úkoly stíhaček, stále se používaly jako stíhací bombardéry nebo ve verzích průzkumných. A opět, Jak-23 pro takové role nemohl být adaptován kvůli malé nosnosti a doletu.

+2/0
21.8.2019 16:28

T47o49m86á59š 45H66r95u89b88ý 4749430844396

S tím výcvikem šlo spíš o "běžné polní nasazení" - je jasné, že obsluhu motoru si mechanik mohl cvičit na maketě, ale takto se dal cvičit vlastně klasický provoz cyklu letiště. U pilotů zase šlo o naučení specifik "jetu" - plynulejší práce s plynem a tak, aniž by se přitom museli učit i specifika letadla. Tohle asi nikdo nevyčíslí, ale docela věřím, že to sovětům v přeškolení stíhačů na proudové pomohlo.

Toho srovnání se stroji USA bych se u JAK23 nebál - prostě šlo o první generaci s přímými křidly. Že nenosil běžně bomby byl spíš dopad WWII, kdy se v USA velmi osvědčily stíhače v roli univerzálů s bombami i raketami, zatímco v SSSR se to takto prakticky nepoužívalo (zase měli šturmoviky...). Podvěsit pod JAK23 pumy by asi nebyl problém, ale prostě to nebylo v SSSR obvyklé, i u MIGu15 došlo na raketnice a podobné věci až po nějaké době.

Jinak F80 dosloužil celkem rychle i s bombami, posunul se do výcviku a odvozený T33 byl mezi proudovými "trenéry" extrémní úspěch.

Asi máte pravdu s F-84, tam byla univerzálnost a obecně výkony jako bombardéru vyšší (mimochodem první "stíhač", který nosil jadernou pumu) a nakonec došlo i na rekonstrukci na šípové křídlo (Thunderstreak).

0/0
21.8.2019 17:25

R26a77d12e73k 88F92o20l49p83r65e63c12h16t

Teď mi došlo, že jste to myslel s tím výcvikem motorářů dobře - ne, že by měl trvat kratší dobu, jak jsem z příspěvku nesprávně usoudil, ale že začal dříve - protože zkrátka byly dříve ve větším množství proudové stroje k dispozici - čímž tedy logicky byli i dříve mechanici ve větších počtech s proudovou technikou seznamováni. V článku uvedené maximální zkrácení doby mezi zahájením vývoje a rozběhnutím sériové výroby tento aspekt skrytě zahrnuje.

U Jaku-23 i Jaku-17 se uvádí možnost zavěšení dvou lehkých 60kg pum (po jedné na každou stranu) pod koncové oblouky křídla místo přídavných nádrží. Ale na žádné fotografii jsem to neviděl, navíc to je v porovnání s možnostmi amerických stíhaček směšná výzbroj. Případná instalace dalších závěsníků pod křídlo by si vyžádala modifikaci konstrukce křídla.

+3/0
21.8.2019 22:27

R66i26c84h58a90r17d 84A57u30b63r37e42c28h93t 1122701766340

"Na konci padesátých let se vážně uvažovalo o zavedení stíhacích jaků do výzbroje československého letectva,

Na konci čtyřicátých ;-)

0/0
21.8.2019 12:56

R97a94d49e12k 31F19o94l69p67r63e33c96h64t

Díky, jsem se přepsal, přitom v draftu jsem si to naformuloval "na přelomu 40. a 50. let. Opravím.

+3/0
21.8.2019 13:29

J30a95k42u60b 39B73o13h26o51n77ě54k 8675566479467

Tak vidět startovat proudové letadlo v dešti jisker jsem na seznamu "věcí, co chci někdy vidět" dodnes neměl, ale teď už z něj asi nevypadne :-)

+10/0
21.8.2019 10:33

K56a74t26e47ř23i88n38a 14V21ý26b23o63r48n94á 6460279929

Tento smutný osud potkal všechny poválečné proudové letouny, které neměly šípové křídlo. Minimálně od dob, kdy je v Koreji začaly masakrovat MiGy 15.

+1/−14
21.8.2019 9:27

R95i65c71h22a31r60d 50A40u12b30r80e52c70h57t 1622621576330

No jo, chudáci jaky zmasakrované migy...

+3/0
21.8.2019 10:45

L21u88d17ě59k 51N40ě66m38e49c 5235591492764

Že by KV tentokrát neblábolila hovadiny a myslela P-80 Shooting Star? :-P

0/0
21.8.2019 14:25

M55i40c37h73a60l 80V74a43n52ě65k 1956826864182

Jj.... poruseni vsech dohod, napadeni sousedniho statu, ktery pak muselo branit OSN, masakrovani (jak sama pisete)... prepadeni Jizni Koreje je obzvlaste odpudivou kapitolou v knize komunistickych zverstev.

+6/0
21.8.2019 17:23

K32a67r54l 65R10i85e47g23e16l 4144882168306

Drak MiGu-15 byl koristni nemecky design, dokoncovany v SSSR unesenymi nemeckymi inzenyry a motor s "neperspektivnim" radialnim kompresorem koupeny a okopirovany od fy Rolls Royce...Slava Stalinovi!

+1/0
27.8.2019 7:19

K81a63r32l 11R27i52e79g14e95l 4394302888116

Jediny typ co v Koreji Migy skutecne masakrovaly byly bombardery B-29!

0/0
27.8.2019 7:44

K76a58r76l 45R51i63e67g53e58l 4154802678936

Na to totiz meli stalinsti sokoli skutecne realny vycvik na doma okopirovane a masove zavedene verzi Tu-4. A vpodstate k tomu a jen k tomu byl Mig-15 vyvinut, vyzbrojen a urcen....

0/0
27.8.2019 7:48

M48a90r18t27i31n 69N70e74r54m60u87t 4429930658434

Jeden bývalý stíhací pilot napsal celkem humornou knížku, vzpomíná na Jaky, bylo to velice snadno ovladatelné letadlo "se kterým by odstartovalo i dítě"

+5/0
21.8.2019 8:31

K37a28t70e25ř45i21n83a 70V64ý38b67o47r51n61á 6380159269

Horší je to vždy s přistáním. ;¬)

+2/−2
21.8.2019 9:31

M30a58r57t41i22n 86N22e98r29m39u11t 4149260568184

V jedné kapitole rozděluje piloty na běžné, pověrčivé, zmatkáře, nemluvy, ... a nekňuby(?) Poslední popisovaný pilit dokázal s jakem vzlétnout i jakžtakž přistát a pak mu přikázali trénovat popojíždění, a když ve zmatku střídavě pribrzdoval levé a pravé kolo, letoun se pokaždé zhoupl v tlumičích na stranu a tak se rozkřiklo, že lítat sice neumí, ale naučil aspoň jaka chodit.

+4/0
21.8.2019 14:11

K68a12r19l 30R86i19e52g58e37l 4164472628916

To jsou bezne pohyby pri pojizdeni letadel s "klasickym'" ostruhovym podvozkem po travnate VPD kdy vam ve vyhledu z kabiny na povrch a dopredu brani motor a castecne kridlo a kdy pritom v kdejake "mulde" ci na vetsim krtinci muzete ulomit podvozkovou nohu...

0/0
27.8.2019 7:29

M11a33r32t91i32n 82N26e73r16m85u95t 4159820128464

Proti dřívějším vrtulovým stíhačká měl tříkolový podvozek a při pojíždění po zemi se choval jako auťák....

Pojížděl nejprve kolem stanoviště letounů svojí osvědčenou rychlostí pádícího hlemýždě, kterou po vyjetí do pole ještě pro jistotu snížil a protože letoun měl při tak malé rychlosti snahu se sám rozbíhat, musel neustále přibrzďovat kola. Přitom nebyl schopen udržet letoun v přímém směru a ten se mu neustále potácel od jednoho okraje pojlžděcí dráhy ke druhému jako opilec po chodníku. Letoun měl velmi účinné brzdy, ovládané stlačeným vzduchem a když se přibrzdilo jen jedno kolo, mírně poklesl na stejnou stranu. A protože Habrda rejdil s letounem sem a tam, musel střídavě brzdit hned jedno, hned druhé kolq. Letoun poslušně poklesával z jednoho křídla na druhé a divákům na zemi to připadalo jako když kráčí.

0/0
28.8.2019 8:10

K91a53r68l 59R21i21e38g81e58l 4294832388206

Tak jisteze, jako u vsech letadel s klasickym podvozkem....u tech s "pridakem" vas diky odlisne poloze teziste vuci reakci od zeme pri dotyku vznikly moment ihned tvrde pritiskne k zemi. Odskok zkratka tady nehrozi....

0/0
27.8.2019 7:39

J16o98z14e15f 49B58e16v27i16l78a21q93u73a 9915949951321

Dobrý článok - ako obvykle!

Len malá chybička "se vloudila" - v titule by malo byť "jaky" s veľkým "J" - inak by to bolo zabíjanie tibetských kravičiek...;-)

+7/−2
21.8.2019 7:50

R34a81d35e49k 22F44o62l78p12r80e88c94h49t

S těmi malými/velkými písmeny to je složitější. Zde to je případ, kdy pravidla "doporučují" psát malé písmeno, v textu článku se také několikrát vyskytlo.

Kdysi jsem si myslel, že v daných případech je přípustné i velké písmeno, ale editoři byli proti.

Příklady, kdy se píše malé: Ze slunce na nás zaútočily spitfiry. Písek nám přivezl tatrou apod.

A zde samozřejmě musí být velké: Ze slunce na nás zaútočily stíhačky Spitfire. Peruť převzala Spitfiry Mk.II. Písek nám přivezl Tatrou 148 apod.

+14/0
21.8.2019 8:42

P43a12v97e86l 63S98o85b90o98t43k53a 5400734

Čeština je velice dogmatický jazyk a pokud se nezreformuje, časem zanikne - už dnes mladí lidé často raději píší dopisy a příspěvky Anglicky, kde je nikdo za velká písmena, čárky a i/y nepeskuje.

Například ta velká písmena už píšu podle toho co chci v textu zdůraznit, a ne podle nesmyslných pravidel, které si kdysi nějací úředníci v Praze stanovili.

+1/−10
21.8.2019 10:32

R47i88c48h27a47r46d 86A62u95b59r56e83c66h86t 1682521706550

Si jenom myslíte. A anglicky se píše s malým a.

+9/0
21.8.2019 10:47

J35a38k20u39b 77B90o74h14o41n95ě46k 8425816919947

Tak zrovna angličtina taky není nějaké super zjednodušení. Velká písmena určitě řeší lépe, ale na y/i si musíte dávat pozor tak jako tak a ta homofonie různě psaných slov taky není sranda.

+8/0
21.8.2019 10:53

L81u70d24ě88k 63N62ě51m57e62c 5795161482404

Ovšem pravda taky je, že už to hlavně Američané vůbec neřeší, protože vědí, že každý druhý píše anglicky jako tatar.

0/0
21.8.2019 14:28

P78a42v98e32l 55V71a96c14e45k 1360592705361

Všechno je to hezký, až na to, že nevěřím, že by na idnes pracovali nějací editoři.

+1/0
21.8.2019 13:19

R71a42d54e65k 59F26o73l90p70r15e97c38h80t

Jsou zde, jejich existenci mám doloženou. V systému vidím, kdy mají článek otevřen.

+4/0
21.8.2019 13:36

R91o71m85a62n 76K96r83a36t73o61c63h46v20í35l 6296977766344

Dobrý článek.

+19/−1
21.8.2019 7:30

Premium

Ve škole byla terčem posměchu. Dnes džihádistka Kristýna nenávidí i matku

Plánuje zabíjet. Soudí ji jako uprchlou. Žena z Mělnicka měla problémy s rodiči i spolužáky. Pětadvacetiletá Kristýna...

Premium

Převratná metoda z IKEM: jak zhubnout přeprogramováním metabolismu

Lékař Marek Beneš je už třetím rokem vedoucím lékařem projektu, při kterém se pomocí laseru „oslepí“ nervové buňky...

Premium

TEST: Vyplatí se benzin, hybrid, nebo diesel? Spočítali jsme to

Auto máte vybrané, co mu ale dát pod kapotu, aby vás provoz vyšel co nejlevněji – klasický benzin, úsporný diesel, nebo...

Najdete na iDNES.cz