Sobota 4. dubna 2020, svátek má Ivana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Sobota 4. dubna 2020 Ivana

Nový americký neviditelný bombardér B-21 Raider vzlétne v roce 2021

aktualizováno 
Společnost Northrop Grumman zveřejnila nové vizualizace vyvíjeného stealth bombardéru B-21 Raider. Dle zveřejněných snímků je jasně patrná příbuznost B-21 Raider s mnohem větším bombardérem B-2 Spirit.

Vizualizace neviditelného bombardéru B-21 Raider. | foto: northropgrumman.com

B-21 je (respektive bude) stealth strategický bombardér typu křídlo s velmi dlouhým doletem (s celosvětovým dosahem) a výdrží ve vzduchu. Podobně jako B-2 Spirit bude působit výhradně ze Spojených států.

Hlavním protivníkem B-21 se stane pokročilá pozemní protivzdušná obrana (PVO), kterou má B-21 překonávat pomocí vlastního stealth a zbraní velmi dlouhého dosahu. Klíčovou zbraní bude především nová střela s plochou dráhou letu LRSO (Long Range Stand Off) s jadernou hlavicí W80-4.

Vizualizace neviditelného bombardéru B-21 Raider.

V roce 2016 bombardér B-21 získal označení „Raider“, po slavné operaci Doolittlův nálet (Doolittle Raid), během které šestnáct amerických bombardérů B-25B Mitchell provedlo v roce 1942 nálet na Tokio, odvetou za japonský úder na Pearl Harbour. Náčelník Generálního štábu letectva, generál David Goldfein, vybral jméno z celkově 2 000 návrhů.

Podle Northrop Grumman pronikne B-21 Raider nad území, kam devadesát procent současné flotily amerických bombardérů nemůže. Mluvíme o bombardérech B-1B Lancer a B-52 Stratofortress, které představují pro moderní PVO poměrně snadnou kořist. Zbylých deset procent tvoří stealth bombardéry B-2 Spirit.

Výhledově nahradí B-21 (případně odvozené letouny) celou flotilu současných amerických bombardérů. Letectvo nakoupí minimálně sto letadel B-21, výhledově dvě stě, a to při jednotkové ceně 656 milionů dolarů za kus.

Program B-21 oficiálně odstartoval v roce 2014, první prototyp vzlétne údajně v prosinci 2021 (podle některých jde o nereálné datum) a dosažení počátečních operačních schopností (IOC) první letky B-21 se očekává někdy v polovině dvacátých let. Domovskými základnami B-21 se stanou Dyess AFB (Air Force Base) v Texasu, Ellsworth AFB v Jižní Dakotě (domov první letky B-21) a Whiteman AFB v Missouri.

I když v případě moderních bojových letounů se nejčastěji skloňují americké firmy Lockheed Martin a Boeing, také Northrop Grumman má robustní zázemí pro vývoj špičkové letecké techniky ‒ ostatně je výrobcem a udržuje v provozu stealth bombardéry B-2 Spirit. Kromě toho Northrop dodává high-tech celky pro F-35 a je tvůrcem bezpilotních letadel X-47B a Global Hawk.

B-2 Spirit a dvojice F-117 Nighthawk

B-2 Spirit a dvojice F-117 Nighthawk

B-21 Raider má s B-2 Spirit mnoho společného, ale liší se v některých zásadních detailech. B-21 je především menší (tedy levnější) ‒ bombardér B-21 odhadem unese jen polovinu až dvě třetiny nákladu B-2. Ostatně ze zveřejněného obrázku jsou u B-21 patrná méně početná pojezdová kola podvozku, než v případě B-2 Spirit. Také dveře podvozkových šachet jsou jinak řešené.

Oba letouny mají jinak řešenou záď a příď. Charakteristická zubatá záď B-2 byla u B-21 zjednodušená do tvaru jednoduchého „W“. V případě přídě B-21 postrádá „jestřábí zobák“ svého většího kolegy.

MQ-25 s dobře patrným sacím otvorem NACA;

MQ-25 s dobře patrným sacím otvorem NACA;

Nejzásadnější viditelnou změnou jsou jinak řešené sací otvory motorů. Zatímco B-2 má sací otvory vystouplé, v případě B-21 jsou utopené v trupu, podobně jako u námořního dronu Boeing MQ-25 Stingray, a víc posunuté ke kabině a k nosu letadla. Takové řešení dále zlepšuje stealth (nejsou vidět lopatky turbíny motorů), zejména proti radiolokátorům letadel a střel vzduch–vzduch protivníka.

Mimochodem, s konceptem utopeného sacího otvoru přišla již v roce 1941 americká NACA (National Advisory Committee for Aeronautics), předchůdce NASA. Řešení nabízí nižší odpor vzduchu, ale nedokáže vyvinout vyšších tlaků a objemů vzduchu, jako klasické externí sací otvory. Dosud jsme proto NACA sání viděli hlavně u sportovních automobilů. U letadel se používá především pro chlazení motorů.

Zapuštěné sací otvory jsou zřejmě aerodynamicky nejsložitější část B-21. Ostatně web The Drive již v roce 2018 psal, že tento aerodynamický prvek dal konstruktérům Northropu nejvíc práce.

Bombardéry B-2 a B-52

Bombardéry B-2 a B-52

Za pozornost také stojí, že menší rozměry B-21 umožní využívat kratší letištní dráhy (tedy operovat z více letišť). Například B-2 Spirit potřebuje ke vzletu 2 000 metrů dlouhou vzletovou dráhu. B-52 však musí přistávat na dráze dlouhé ideálně 3 000 metrů a široké 90 metrů. Ostatně proto ostravské letiště Leoše Janáčka může se svou letištní dráhou 3 500 × 63 metrů hostit na Dnech NATO právě tyto obří bombardéry.

Pro zajímavost uveďme, že Whiteman AFB má letištní dráhu dlouhou přes 3 700 metrů a ostatní dvě jmenované základny víc než 4 000 metrů.

Zdroj: The Avionist, The Diplomat

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Česko patrně srazilo míru nakažlivosti viru na méně než polovinu

Model českých odborníků tvrdí, že v Česku se výrazně zpomalilo šíření viru SARS-CoV-2. Podle jejich údajů klesla...

Česko šije roušky, ale vyrábí i špičkové masky pro americkou armádu

Češi vyrábějí nejen domácí roušky, ale i „high-endové“ ochranné prostředky pro ty nejnáročnější podmínky. A s využitím...

Premium

INTERAKTIVNÍ GRAF: Porovnejte, jak se koronavirus šíří v různých zemích

Statistik, jak se šíří pandemie nového koronaviru, existují spousty. Někdy je ale těžké dát různá čísla do kontextu....

Počty úmrtí v Itálii mohou být velmi podhodnocené, tvrdí analýza

Analýza italského starosty naznačuje, že v některých částech země se prudce zvýšila úmrtnost. Jen menší část zesnulých...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

USA na čele, Čína přizná další nemocné. Vývoj pandemie v grafech

Těžiště současné pandemie koronaviru zůstává ve vyspělém světě, rychlý růst případů zažívají především USA, a není to...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Konec v Afghánistánu, česká armáda se přesouvá do Afriky

Vláda 26. ledna rozhodla o vyslání 60 vojáků Armády České republiky, zřejmě ze 601. skupiny speciálních sil, do...

Premium

Zkáza železných pánů. Legendární bitva u Sudoměře proběhla trochu jinak

Před šesti sty lety proběhla legendární bitva u Sudoměře. Prý první velká řež husitských válek. První velké Žižkovo...

Boeing vypracoval studii létající letadlové lodě vycházející z typu 747

Letadla se nejprve naučila startovat ze země, potom z lodí a dokonce i z jiných letadel. Svého času vznikla i studie...

Náš první dvoumotorový letoun byl jako potvora z Velké války vytažená

Bombardér Aero A.24 se zapsal do historie československého letectví jako první dvoumotorový stroj tuzemské konstrukce....

Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?
Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet organické kaše a mléka Kendamil. Ty jsou vyrobeny z kvalitního plnotučného mléka a obsahují důležité vitamíny a minerály, které děťátko potřebuje pro správný vývoj a růst. Jak v testu dopadly?

Najdete na iDNES.cz