Diskuse k článku

Na palubě je 269 lidí a všichni zemřou. Korejský Boeing 747 bude sestřelen

Před 30 lety se korejský letoun Boeing 747 po řadě chyb a opomenutí odchýlil o stovky kilometrů od své trasy a vletěl do sovětského vzdušného prostoru. Nemohlo k tomu dojít v horší chvíli.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M66i64l70a17n 80V85á58c83h20a 4105744621357

Předem dík za II.díl, který připravujete na čtvrtek! R^

0/0
8.9.2013 14:01

P36a91v84e54l 53V73e44t67e22š44n23í72k 7135798265837

Podobné věci se můžou stát i dnes - i když doufám že díky lepší technice je nebezpeční mnohem menší.

Zajímavé jsou bezletové zóny. Pamatuju si, jak jsem kdysi letěl Atény-Bangkok a v tu dobu se přes Irák nelétalo. Letěli jsme krásně na východ až k hranici - potom to vzorově otočili na jih a letěli jsme krásně nad Saúdskou Arábií přesně podle hranice. Cestou zpátky totéž. Taky jsem si říkal "co kdyby to vzali piloti rovně"? :)

Nebo - letěli jste někdo na pravidelné lince Praha-Soul? Vzdušnou čarou budete přilétávat od severu. To letiště Incheon je vlastně blízko Severní Korey a vzdušnou čarou - budete přilétávat hodně od severu. Jenomže na severu je takový poloostrov, který patří Severu a zasahuje daleko do moře. Tomu se letadla obloukem vyhýbají. No - cestou tam jsem si říkal, že nás tak třeba navádějí kvůli větru. Ale cestou zpátky totéž - z Incheonu na jih, pak na západ obletět poloostrov a pak hurá na sever. Na poloostrově žijí lvi.

Jak by to asi dopadlo, když by to někdo vzal "zkratkou"?

0/0
7.9.2013 16:15

A40n54t48o24n67í94n 29K83a68l15i53s44t33a 6524520289214

Nepamatuji se již, kde jsem to četl. Rudé právo to nebylo. Ale bylo tam uvedeno, že prosákla ven rozmluva myslím Cartera s nějakým svým kamarádem který zrovna potřeboval letět tou linkou , kde ho Carter důrazně varoval, aby s uvedeným spojem neletěl a důvod mu tvrdošíjně odepřel sdělit.

0/−5
7.9.2013 12:01

P30e49t62r 31G22a82b89r10i27e53l 4297561443762

Důvod nemohl sdělit,protože CIA posádce připravila jiný režim sledování kurzu a

odpovědným byl určen nejmladší z pilotů-dosud zaučovaný.Jinak CIA evidentně

potřebovala znát reakci Rusů při tak velkém odklonu letadla od pravidelného směru.

Američani si nedovolili tam poslat obvyklý stroj,který by zaletěl tak hluboko nad SSSR!

0/−1
7.9.2013 23:34

K15a41r10e79l 55H36o47r66s41k72ý 9110859476296

Nevím, co kdo jiného, než sestřelení letadla v těch dobách čekal. Hlavní viníci jsou ti, kdo tam letadlo poslali, protože není pravděpodobné, že by tak kvalitní posádka udělala takovou hrubou navigační chybu !!!

+1/−3
6.9.2013 10:30

J98a43r68o90s93l61a81v 40B63r61ü27m71m58e24r 7494503986

Není pravděpodobné, ale je to na 100 % jisté.

+3/0
7.9.2013 22:37

P36e34t38r 48N13i33e72s96t91r72o62j 7188899300362

Rád si to dočtu. A za to děkuji.

0/0
4.9.2013 20:24

A44n69d10r83e83j 37R62u82š94č73á77k 6487617824764

Jen malý detail - UTC není vždy GMT. V létě je GMT UTC+1, čili během letního času je náš čas UTC+2, v zimě UTC+1.

+1/0
4.9.2013 8:31
Foto

P33ř27e89m72e73k 60H19o80m95o20l94a 5938115875286

UTC je nástupcem GMT, ano čas u nás proti UTC se mění, rozdíly mezi UTC a GMT jsou ve vteřinách ale jinak je to jedno a to samé jestli jsem to za svůj život dobře pochopil..

0/0
5.9.2013 14:01

J31a72n 40H90o37r87k24ý 2656666716735

Tak jsem cely nazhaveny cekal na pulnoc - a nic. Tohle mi nedelejte :)

0/−1
4.9.2013 8:16

D50a42v73i35d 83L21e23n25g49y45e27l 3276550747346

Ještě že jsem odolal pokušení a na půlnoc nečekal. Místo toho jsem byl zklamán až ráno ;-D

0/−1
4.9.2013 10:26

R87o14m73a88n 43K60r93a76t51o14c17h70v55í87l 6196617336114

Proč?

0/0
5.9.2013 12:39

J10o19s76e17f 69V35a83l79a 9850483813143

nelze jinak nez R^:-)

+5/0
3.9.2013 21:00

O55n84d25ř13e98j 19Š90r76á38m22e56k 3653310301769

Pane inženýre ve Vás dřímá spisovatelské střevo...

+13/0
3.9.2013 17:44

R50a67d36e39k 83P93a25n54c64h56a80r43t48e14k 6623733543936

Děkuji za uznání, ale na tomto poli jsem jen amatér.

0/0
3.9.2013 19:22

D47a57v31i54d 52L88e98n69g55y72e87l 3626200847496

Víc takových amatérů!

+10/0
3.9.2013 22:24

M57a42r22e59k 18F97l19e40k39a59č 1557282750521

pěkně jste mě nas...štvali...se těším na pěkný zavěr a vono je to na pokračování:) Nicméně sem to viděl v leteckých katastrofách. Tak vím jak to dopadlo. Ale je to už dávno tak sem se těšil na osvěžení vzpomínek. Tak pozitří. Dík

+9/0
3.9.2013 17:28

M71i75c47h11a70l 82P72a54d94ě24r47a 7400242470527

R^...kdyz ne za clanek, tak aspon za osvetu v oblasti IFR...a za ten clanek nakonec takyR^

0/0
3.9.2013 17:21

M66i12c45h95a93l 90K71r49č24á46l 6958378276912

A proč nehlásili pilotovi špatný kurz už řídící letového provozu na Aljašce? Nebo ti američtí vojáci? Museli ho mít přece na radaru a museli vidět že letí špatně. Dokonce museli vidět že letí do sovětského vzdušného prostoru a přímo do místa nad vojenskou základnu.

Možná ho chtěli využít jako zkoušku co ti sověti udělají a jak jsou rychlí. V podstatě ideální příležitost vyzkoušet sovětskou protivzdušnou obranu. To že ho bez okolků sestřelí asi nečekal nikdo.

+16/−1
3.9.2013 17:18

M93i96l69a33n 27F82o95r49b60a49k 4128751126466

Tiež som toho názoru. "Chyba v navigácií" bola bezpochyby plánovaná, bolo "potrebné" zistiť zmeny v umiestnení a frekvenciách PVO oproti predchádzajúcim zisteniam. Amíci opäť raz niečo prešvihli.Rv

+7/−7
3.9.2013 18:54

R96a22d77e82k 71P86a72n57c19h32a80r61t10e35k 6333643743546

Proč amíci, když pilotovali Korejci?

+4/−5
3.9.2013 19:11

M54i62l11a27n 76F16o95r64b55a26k 4508951936276

Túto otázku snáď nemyslíš vážne8-o

+5/−3
3.9.2013 19:26

J87a35r51o11s67l22a65v 40B28r46ü86m47m51e64r 7824693266

To je jasně dokázáno jako nesmysl. Jasně bylo dokázáno chybné nastavení navigačních systémů.

+3/−1
3.9.2013 20:47

M95i73l56a30n 48F45o78r45b70a85k 4168401556166

Áno, Irák mal tiež ZHN - bolo to dokázané, a taktiež bolo dokázané, že tie žlté, zákerné opice prepadli americký torpédoborec v Tonkinskom zálive. Treba pokračovať?

0/−2
6.9.2013 0:47

D22a37v63i72d 74N83e31b95e61s87k24ý 8437631409381

Běž si antiamerické žvásty psát někam na Novinky. Bolševici zabijou stovky lidí a ty v tom vidíš vrahy z Vólstrýtu.

+1/0
7.9.2013 0:21

M64i40c80h84a10l 53C32h46a96l48u88p71a 6658960359583

Myslím, že Rusové je snad i nějak varovali, ale civilní letadlo na to nereagovalo, asi jim nedošlo, že se to týká jich. Podobně se povedlo USA sestřelit dopravní letadlo za války v Perském zálivu, když ho považovali za stíhačku.

+6/0
3.9.2013 21:08

P98a71v39e74l 20O87d91r17a85z93i10l 6214679157140

Jistě myslíte IR655. Tam ani žádné varování nebylo a posádka útočící lodi byla vyznamenána, ovšem za běžnou službu, ne za sestřelení civilního letadla.

0/0
3.9.2013 21:35

M81i48c17h15a54l 34C54h55a62l89u90p66a 6348840219653

Já myslím, že se je snažili kontaktovat, ale letadlo mělo vypnutou identifikaci. Piloti je i slyšeli, ale neměli tušení, že se to týká jich a tak prostě letěli ještě chvíli dál.

0/0
3.9.2013 21:41

P97a36v38e25l 70O33d64r28a75z48i73l 6984159537200

Zkrátka ve špatnou chvíli na špatném místě (byl Vincennes). A nevinní to odnesli. Na rozdíl od události ve článku, kdy ve špatnou chvíli na špatném místě byly oběti.

+1/0
3.9.2013 21:43

D78a90v43i17d 32L57e90n79g34y53e26l 3766830287316

Dočetl jsem se, že varování bylo vysíláno na vojenských frekvencích, které IR655 nemohl zachytit. Jinak je to dobrý námět na další článek.

0/0
3.9.2013 22:31

M66i31c73h38a11l 84C38h89a42l57u82p88a 6388160609553

Podle http://en.wikipedia.org/wiki/Iran_Air_Flight_655#Radio_communication spíš ne.

The official ICAO report stated that ten attempts were made to contact Iran Air flight 655: seven on military frequencies and three on commercial frequencies, addressed to an "unidentified Iranian aircraft" and giving its speed as 350 knots (650 km/h), which was the ground speed of the aircraft their radar reported. The crew of the Iran Air 655, however, would have seen a speed of 300 knots (560 km/h) on their controls, which was their indicated airspeed, possibly leading them to conclude that the Vincennes was talking to another aircraft. Both Sides and Vincennes tried contacting flight 655 on several civilian and military frequencies.[6]

International investigations concluded that the crew of IR655 assumed that the three calls that they received before the missiles struck must have been directed at an Iranian P-3 Orion (see below).

0/0
3.9.2013 22:38

V49í18t 78H21r74a89d77i88l 2174175551142

Myslím, že kdyby si dal ruský pilot víc práce s vizuálním kontaktem, tak by došel ke zjištění, že jde o civilní letadlo... Mohl naletět vedle kabiny pilotů, navíc viděl signální majáky, civilní popis letadla atd... Bohužel ho z věže tlačili k sestřelení a jako dobře vycvičený pilot to udělal... Každopádně je to obrovská tragédie...

0/0
3.9.2013 16:45

M70i54c56h79a98l 54K80r51č34á76l 6528358506102

Jenomže on čekal americké vojenské letadlo, které tam v té době byly. A to by se mu takový vizuální kontakt taky nemusel vyplatit.

+9/0
3.9.2013 17:21

T10o59m48á68š 61P73a72v97l76í68k 7157170551

Mělo to ale být výzvědné letadlo. Ale i kdyby to byla stíhačka, nemyslím, že by nad cizím územím hned pálila.

0/0
3.9.2013 18:56

P76a53t84r30i93k 38Š33e29b87e11s12t89a 4833342196305

tak hlavně stíhačka by to letadlo za sebou měla dávno v kontaktu a pouhým zaměřením by jí tam řvaly všechny výstrahy, že je v zaměřovači... to uměla vojenská letadla již od poloviny 60. let...

A je pravda, že výzvědné letadlo by rozhodně se nepustilo do souboje se stíhačkou... a někd ejsme četl, že ho sejmuli s tehdy nově zařazeným MIG 29...

0/0
3.9.2013 19:18

J71a65r53o70s74l89a28v 49B48r54ü81m41m71e77r 7864743906

Ne, bylo to staré záchytné sůčko.

+1/0
3.9.2013 20:48

M97i14c96h49a55l 58C95h26a80l21u57p46a 6788770499623

Civilní popis zas tak moc neznamená, jaké lepší krytí pro nekalou operaci si může člověk vybrat?

+4/−1
3.9.2013 21:10

P76e14t13r 60Z45a80l85e35w45s81k48y 9564901566201

))na civilní livery,nápisy nemohli brát ohledy,protože Amíci občas takhle maskovali svá letadla

+5/−1
3.9.2013 22:01

J23i37ř97í 84K29o22c80u26r16e57k 6535924775698

Přemaluju vojenské letadlo na civilní a pošlu ho nad cílovou oblast v noci, aby nepřítel nepoznal, že kamufláž není dokonalá ... Tohle by nevymyslel ani Jára Cimrman.

+1/0
7.9.2013 20:11

A13l68e76x41a78n94d72r 83K24o54s27t28k70a 5149736199486

Když jsem hledal, kdy přesně se to stalo, tak rakety byly údajně vypuštěny v 18:26 UTC, neboli na místě samotném byla hluboká noc. (nemám náladu hledat,které je to přesně časové pásmo, odhadem bylo buď před nebo dokonce po půlnoci)  Takže by toho na vizuál stejně moc neviděl. Na rozdíl od auta stíhačka nemá světlomety, aby si mohla posvítit.

+2/0
4.9.2013 0:08

K35a34r11e44l 19P79r91á30t 3502952873950

Na Technet.cz vyšel "nedávno" článek o havárii letadla ČSA u Casablanky. Tehdy jsem neměl nasbíráno dost "dukátů". Se zpožděním bych chtěl poděkovat redakci: "Konečně víme, jak zahynula jedna naše vzdálená příbuzná. Díky."

+3/0
3.9.2013 16:43

P13a91t87r18i65k 42Š22e71b24e22s60t46a 4383222526675

MNo, jen jedna věc... všechna letadla mají tzv. nouzovou frekvenci, která je volná a vždy scanovaná. otázka zná - vyzvali rusové dané letadlo k opuštění prostoru nebo přistání nebo nevyzvali. Pokud ano, není co řešit - vina je na straně pilotů Boeingu a můžeme se dohadovat, zda někde v zavazadlovém prostoru nebyla nějaká technika... pokud ne, tak (opět) není co řešit, protože vina je zcela n astraně rusůl a mezinárodních pravidlech komunikace v mimořádných situacích...

0/−1
3.9.2013 16:11

J11a50r76o51s95l18a28v 68B75r34ü92m88m83e21r 7374973846

Nespojili se s nimi, pokud vím, neměli jak a hlavně neměli čas, a jste si jist, že to tehdy bylo stejné, jako dnes?

+2/0
3.9.2013 16:22

J87a21r62o39s19l15a70v 60B47r33ü22m72m63e15r 7954363346

Ale hlavně Rusové tam žádného civila nečekali, čekali americký průzkumák. Uvidíte asi v druhém díle, jak k tomu vlastně došlo.

+6/0
3.9.2013 16:28

A29l98e29x45a98n93d72r 28K41o40s48t33k86a 5129836619616

Očekávali tam špionážní letadlo, ovšem od pohledu velmi podobné. Takže když to nejevilo ochotu komunikovat, tak holt přišel rozkaz sestřelit. Nebylo to mimochodem nic až tak vzácného, letadla naprosto bežně překračovala hranice v rámci vzájemných provokací a i střelba nebyla až tak nestandartní. Jenže nikdo nečekal, že se tam bude motat i opravdu ztracené civilní letadlo.

+7/0
3.9.2013 17:18

J50a11r89o38s90l45a15v 90B58r84ü16m94m22e29r 7964613596

Ono to bylo ještě horší, když na ně vystřelil varovnou dávku, tak Boeing začal docela prudce stoupat, viz článek na konci, a sovět to považoval za úhybný manévr. Opravdu náhoda blbec.

+2/0
3.9.2013 20:52

P91a38t78r49i87k 27Š88e20b77e73s32t37a 4603302376205

ano bylo... tyto předpisy a úmluvy jsou někdy z 60. let... a šly s rozvojem civilního letectví a mezinárodních problémů...

"neměli čas" ??? Naladit nouzovou frekvenci a zavolat cizí letadlo je pro vojenského pilota záležitost asi tak 10 sekund... a i ti ruští piloti uměli a museli umět leteckou angličtinu.

+1/−2
3.9.2013 19:14

J12a64r93o46s95l37a63v 23B54r50ü18m66m33e29r 7214503706

Ano, oni neměli 10 sekund, jelikož už vylétali z vojenského prostoru SSSR. A o sestřelu rozhodli místní orgány, které možná nic o civilním provozu ani nevěděli.

+2/−1
3.9.2013 20:50

S36t20a55n81i22s61l83a10v 27R23o70s81e63c96k63ý 9775849201649

A pamatujete sestřelení myslím iráckého civilního letadla v Perském zálivu?

0/0
3.9.2013 15:32

J12a25r63o64s73l65a93v 47B18r32ü86m58m62e80r 7654333206

Iránského. A byl to podobný případ šlendriánu ze strany pilotů., kdy letěli bez zapnuté identifikace do oblasti, kde se právě odehrávala menší přestřelka mezi námořnictvem USA a Iránu.

0/0
3.9.2013 16:24

Najdete na iDNES.cz