náhledy
Ve středu, 18. května 2016, byl oficiálně a ve velkém stylu představen letoun JAS-39E Gripen, který je novou verzí známého stroje konsorcia SAAB. Podívejme se při této příležitosti na trojici švédských supersoniků, na typy Draken, Viggen a Gripen.
Autor: Saab
Trojice švédských nadzvukových letounů, vpředu je nejstarší Draken, po jeho pravé straně v maskovacím zbarvení je Viggen a ten poslední stroj je nám notoricky známý Gripen.
Autor: Flygvapnet
Většina lidí má asi značku SAAB zafixovanou s automobily. Firma však začínala s výrobou letadel, ostatně zkratka SAAB znamená Svenska Aeroplan Aktiebolaget. Na fotografii vidíme automobil Saab 93 a letadlo Saab 32 Lansen. Maximální rychlost tohoto letounu nepatrně překračovala rychlost zvuku (byl prvním strojem firmy, který tuto hranici pokořil), řadíme ho tedy do kategorie transonické.
Autor: saabkulla.se
Stíhačka Saab 35 Draken dosahovala rychlosti 1900 km/h a pozdější verze až dvojnásobek rychlosti zvuku, to jsou rychlosti v oboru supersonických. Stroj poprvé vzlétl na podzim roku 1955, na fotografii jsou první dva prototypy. Draken byl současníkem a ekvivalentem například francouzského stroje Mirage III nebo sovětského MiG-21.
Autor: Flygvapenmuseum, public domain
Saab 35 Draken má křídlo tvaru dvojité delty s integrovanými nasávacími kanály vzduchu v přední části.
Autor: Saab
Jak lze správně odhadnout, draken znamená v češtině drak. Celková výroba drakenů (a teď myslíme celých strojů, ne jenom draků) dala kolem 650 kusů několika verzí. Největším uživatelem bylo Švédsko.
Autor: Towpilot, CC BY-SA 3.0
Specifikem podvozku drakena byla ocasní zatahovací ostruha s dvojicí koleček chránící zadní partii letounu před destruktivním kontaktem se zemí.
Autor: digitaltmuseum.se, CC BY-SA 4.0
Drakeny dále používaly letecké síly Dánska, Finska a Rakouska. Na fotografii z muzea je vpravo cvičný dvoumístný draken finského letectva, které používalo i MiGy, jak můžeme vidět vlevo.
Autor: public domain
Rakousko bylo posledním provozovatelem drakenů, ve výzbroji je mělo v letech 1987 až 2005.
Autor: Bundesheer
Pilot a člen pozemního personálu na žebříku u rakouského J 35Ö Draken
Autor: Bundesheer
Akční snímek startujících drakenů rakouského letectva
Autor: Bundesheer
Formace drakenů rakouského letectva
Autor: Bundesheer
Saab J 35J Draken švédského letectva. Pod přídí je infračervený detektor (FLIR). Verze J byla nejmodernější a vznikla ve druhé polovině 80. let, švédské letectvo používalo tyto stroje do roku 1998.
Autor: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Nástupcem drakenů byl Saab 37 Viggen. Nikdy však drakeny zcela nenahradil, do své výzbroje zařadilo viggeny pouze Švédsko. I tak jich bylo vyrobeno více než tři sta kusů, i neutralita se musí chránit.
Autor: Flygvapnet
Viggen má delta křídlo se specifickým půdorysem. Kachní plochy jsou pak se stabilizátorem, jeho následovník gripen je má plovoucí. Stejně jako draken i gripen je viggen strojem jednomotorovým.
Autor: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Cvičný Saab Sk 37 Viggen vypadá spíše zajímavě než esteticky. Jméno stroje se dá přeložit jako blesk nebo hromoklín.
Autor: Teijo Hakala , CC BY-SA 2.0
Cvičný Saab Sk 37 Viggen. Nápis "FARA" na vstupu vzduchu k motoru znamená "Nebezpečí", stroj se zapnutým motorem stojící na letišti, kde se pohybuje pozemní personál, není žádná legrace.
Autor: Teijo Hakala , CC BY-SA 2.0
Zatím posledním supersonikem konsorcia SAAB je JAS 39 Gripen. Jeho prototyp poprvé vzlétl na konci roku 1988 (na fotografii je sériový stroj verze C). Jméno dostal podle mýtického tvora, česky zvaného Gryf.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Největším uživatelem gripenů je samozřejmě Švédsko, na fotografii je také C-130H Hercules adaptovaný jako vzdušný tanker.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Vzdušné síly Armády České republiky provozují od roku 2005 dvanáct jednomístných gripenů verze C a dva dvoumístné verze D.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Podvěšování střely vzduch-vzduch typu AIM-120C-5 AMRAAM na podkřídelní závěsník českého gripenu. Dolet této verze AMRAAMu se udává 105 km.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Gripen českého letectva a tankovací letoun KC-767A italského letectva
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Stíhací letouny JAS 39C Gripen českého letectva. Dalšími uživateli, tedy kromě Švédska, jsou Maďarsko, Jihoafrická republika a Thajsko. Jeden stroj si cyklicky půjčuje RAF ke cvičným účelům.
Autor: Martin Král, Armáda České republiky
Dvoumístné cvičné bojové stroje JAS 39D Gripen letectva Jihoafrické republiky
Autor: Saab
A na závěr malý jednoduchý kvíz, nad jakým městem letí dvojice letounů J 35Ö Draken a F-5E Tiger II rakouského letectva?
Autor: Bundesheer