Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Ochranka prezidenta Putina mate GPS. Lodě se přemístily na pevninu

aktualizováno 
Americká nezisková organizace C4ADS si všimla, že když se ruský prezident Vladimir Putin přiblíží k přístavu, satelitní navigace GPS přijímačů vyvázaných lodí začnou dělat psí kusy. Lodě se jako zázrakem přemístí na ranvej nejbližšího letiště.

Obrázek ukazuje pozice rušených lodí na letišti ruského města Gelendžik, ležící u Kerčského průlivu. | foto: C4ADS

Falešné signály civilního letiště

Think-tank C4ADS analyzuje bezpečnostní situace ve světě pomocí veřejně dostupných dat. O ruském matení GPS vydal nedávno podrobnou obsáhlou zprávu, na níž posléze upozornil web Foreign Policy. Je to velmi zajímavé čtení. Ruský prezident Vladimir Putin podle ní zřejmě cestuje se zařízením, které vysílá falešný GPS signál, matoucí přijímače v okolí. Zpráva upozorňuje, že případů rušení GPS bude daleko víc, než se C4ADS podařilo zaznamenat. Je velmi pravděpodobné, že se netýká jen lodí. Data z jiných typů GPS přijímačů jsou však hůře dostupná.

Podle think-tanku je matení GPS ochranou proti atentátu na ruského prezidenta pomocí dronu. Rušička GPS, kterou Rusové používají, se vydává za civilní GPS a vysílá falešné souřadnice místního lokálního letiště.

Komerční drony mají totiž obvykle ve svém programu pevně daný bezpečnostní mechanismus, který je nutí vrátit se nebo přistát, pokud vlétnou do prostoru letiště. Je to bezpečnostní opatření proti srážce s letadlem. Dron s bombou, který by chtěl případný atentátník použít proti Putinovi, by se tak – aspoň teoreticky – měl po přiblížení k prezidentovi sám od sebe deaktivovat.

Atentát pomocí dronu není přitom žádný výmysl paranoidních „kremelských mozků“. V srpnu 2018 se někdo pokusil pomocí dvojice bezpilotních letounů s výbušninou sprovodit ze světa venezuelského prezidenta Nicoláse Madura. Ačkoliv část komentátorů tvrdí, že vražedný útok byl fingovaný a zorganizoval ho sám Maduro, na věci to nic nemění. Politik se dronem zabít dá.

Rusové se proti takovému útoku snaží pojistit. Matení GPS je však možné sledovat. Někdy kvůli němu vyjdou najevo věci, které by si Rusové raději nechali pro sebe. Jeden ze zajímavých objevů think-tanku C4ADS je přítomnost GPS rušičky u záhadného paláce na pobřeží Černého moře. Zahraniční média dlouho spekulovala, že prezident Putin používá luxusní stavbu v italském stylu poblíž lázeňského města Gelendžik jako svou daču (letní sídlo). Rusko to popíralo. Přítomnost GPS rušičky však svědčí o opaku. C4ADS tvrdí, že je v paláci zapnutá od rána do večera.

Rušení GPS

Terminologie GPS útoků není podle zprávy jednotná ani mezi experty. Navzdory tomu se dají rozdělit do tří hlavních typů:

První by laik snad mohl nazvat klasickou rušičkou, protože útočník vysílá šum, který brání GPS přijímačům najít signál z družic.

Druhá technika je už výše popsané matení falešným signálem. GPS zařízení pak ukazují nesprávnou polohu. Uživatel to většinou na první pohled pozná (např. vidí loď zakotvenou na ranveji letiště).

Třetí technika je propracovanější verze předchozí. Útočník může svou oběť pomocí falešného signálu nenápadně navést, kam se mu zlíbí. Klame jak samotný přijímač, tak uživatele. Z veřejně dostupných dat zatím plyne, že Rusové nejvíc používají techniku číslo dvě. Matou GPS přijímače, aby ukazovaly nesmyslnou polohu.

Skutečná pozice lodí vs. pozice lodí podle rušeného signálu (na letišti...

Skutečná pozice lodí vs. pozice lodí podle rušeného signálu (na letišti Gelendžik)

Tisíce rušení GPS lodí

C4ADS se mezi únorem 2016 a listopadem 2018 podařilo dále identifikovat 9883 útoků, které ovlivnily GPS 1311 lodí. Jak už bylo řečeno, jde nejspíš jen o špičku ledovce, poněvadž autoři zprávy se omezili jen na nejsnadněji dostupná data. Nejvíc případů rušení zaznamenal think-tank v okolí Krymu (resp. Kerčském průlivu), Petrohradu a ruských základen v Sýrii. Zajímavé je, že když se okolo srpna 2017 začalo o rušení poprvé psát, počet incidentů klesl. Minimálně část rušení má pravděpodobně na svědomí Federální služba ochrany (FSO) pohraniční stráže.

FSO řeší ochranu ruských veřejných činitelů. Podle C4ADS nakupovala FSO prostřednictvím krycí firmy vybavení, které by se dalo ke klamání GPS použít. Byla mezi nimi i souprava pro radioelektronický boj Šipovnik-Aero, jež se montuje na nákladní automobily značky Kamaz. Šipovnik-Aero slouží k rušení dronů, televizních a rozhlasových vysílacích stanic, komunikačních středisek, ale i mobilů nebo wi-fi. Dosah Šipovnik-Aero proti dronům je až deset kilometrů.

Zpráva C4ADS popisuje několik případů, kdy se během návštěvy Vladimira Putina lodě z přístavů – nebo aspoň jejich GPS přijímače – záhadně přemístily k blízkému letišti. Když v září 2016 navštívil Vladimir Putin společně s premiérem Dmitrijem Medveděvem staveniště Krymského mostu, lodě zakotvené v Kerčském přístavu se najednou ocitly poblíž letiště Simferopol. Leží ve vnitrozemí poloostrova, dvě stě kilometrů od přístavu.

Známé pozice rušení signálu GPS

Známé pozice rušení signálu GPS

O dva roky později se Putin účastnil otevření už dokončeného mostu na Krym. Byla to velká sláva. Ruský prezident osobně vedl konvoj nákladních automobilů, který po mostě přejel z Ruska na Krym. Plavba průlivem byla v té době omezená. I tak se ale čtyřiadvacet lodí zakotvených v okolí objevilo na souši. Tentokrát to bylo na letišti Anapa, vzdáleném od mostu asi 65 kilometrů. Další dva podobné případy se staly během Putinových návštěv města Bolšoj Kameň na východním pobřeží Ussurijského zálivu v Japonském moři, respektive tamních velkých loděnic Zvezda.

Při první návštěvě, 8. září 2017, se jediná loď uvázaná v loděnici přemístila na ranvej letiště ve Vladivostoku na opačném břehu zálivu. Za rok, 11. září 2018, se situace opakovala. Kromě ochrany veřejných činitelů klamou Rusové GPS přijímače i v okolí vojenských základen a jiných strategicky důležitých objektů.

S bezpečností ani s hranicemi si přitom nedělají starosti. C4ADS identifikoval 7900 případů matení GPS mimo ruské výsostné vody. Letadla ohrožuje klamání GPS víc než lodě. Rušička umístěná na základně Hmímím v Sýrii vystavovala podle C4ADS letouny v okolí falešnému GPS signálu, který byl pětsetkrát silnější než originál.

Masivní rušení GPS je zcela běžné

Jedny z prvních zpráv o masivním rušení GPS přijímačů se objevily během společného vojenského cvičení Ruské federace s Běloruskem v roce 2017, pojmenovaného Zapad 2017. Norská dopravní letadla tehdy hlásila ztrátu GPS signálu. Zároveň došlo k výpadku mobilní sítě v západním Lotyšsku, a dokonce k výpadku tísňové linky 112 (což ovšem úplně nesouvisí se systémem GPS). Situace se opakovala během cvičení NATO Trident Juncture v roce 2018. Norské aerolinky Widerøe hlásily ztrátu GPS signálu ve svých letadlech, pohybujících se nad severem země.

Finská služba řízení letového provozu vydala kvůli výpadku GPS signálu zvláštní varování. Piloti se, stejně jako námořníci, umí orientovat i bez GPS. Nikdo však nepochybuje, že výpadek systému je ohrožením bezpečnosti. GPS využívá v dnešní civilizaci kde co.

Kromě rizik zřejmých na první pohled, jako je ohrožení bezpečného pohybu letadel, lodí nebo (samořiditelných) automobilů, existují i méně zjevná nebezpečí. Matení GPS může narušit provoz různých zařízení závislých na časové synchronizaci, poněvadž GPS se používá i jako zdroj přesného časového signálu. V nebezpečí mohou být energetické sítě, ale třeba i burzy cenných papírů.

Zdroje: Static1, The Drive, Foreign Policy, Defense One, Foreign Policy, Foreign Policy

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní text najdete zde.

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Spletli se při navigaci. Stíhačky jim za to udělily trest smrti

K troskám izraelského civilního letadla sestřeleného bulharskými stíhačkami se jako první dostali místní. Odnesli, co...

Varování: probíhá útok na RDP protokol pro vzdálený přístup k počítači

O probíhajícím útoku na protokol RDP, který je používán některými programy pro vzdálený přístup k ploše, informovala...

Spojené státy mají covidový problém. I lepší nástroje na jeho zvládnutí

V USA se virus SARS-CoV-2 podle všeho rychle šíří ve státech, které se během jara nejhoršímu vyhnuly. Není jasné, zda v...

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

České letectvo došlo od migů ke gripenům. Co bude po nich?

České letectvo se musí začít chystat na dobu „po gripenech“. O tom, jak by mohla vypadat, naznačuje něco i dohoda o...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Letov Š.50 byl marnou nadějí československého předválečného letectva

Ve třicátých letech poněkud zaspal vývoj československých vojenských letadel. Několik moderněji řešených konstrukcí se...

Začíná boj o orbity Země a cislunární prostor. Ve hře jsou i iontové motory

Americké letectvo zkoumá nové oběžné dráhy pro družice. V úvahu přichází zejména prostor pod nízkou oběžnou dráhou nebo...

První nálet na Berlín provedl Jules Verne. Pumy z něj shazovali i ručně

První pumy dopadly na Berlín v noci ze 7. na 8. června 1940. Nálet provedl jeden dálkový bombardér francouzského...

Jeho rakety létaly z moře a antidružice měly ničit jiná kosmická tělesa

Premium Vladimir Nikolajevič Čeloměj byl jednou z klíčových postav vývoje raketových systémů Sovětského svazu. O životě tohoto...

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...