V roce 1940 touto dobou probíhala nejslavnější bitva Královského letectva. Doba spitfirů, hurricanů, blenheimů a dalších je již dávno pryč. Výzbroj vojenských letectev se od těch dob několikrát obměnila. Fotogalerie nám ukáže, co má k dispozici RAF dnes, 80 let po bitvě o Británii.
Autor: SAC Daniel Herrick LBIPP / MOD
Hlavními bojovými letouny RAF jsou v současnosti stroje Eurofighter Typhoon (viz foto). Ještě do doby nedávné se Typhoon o tuto roli dělil se starším typem Panavia Tornado, jehož poslední kusy RAF ze své výzbroje vyřadilo v roce 2019.
Autor: Cpl Andrew Seaward / MOD
Do výzbroje RAF již prakticky vstupuje Lockheed Martin F-35B Lightning II. Operační způsobilosti dosáhly stroje F-35B u RAF v lednu 2019.
Autor: Harland Quarrington / MOD
Vojenská letectva neprovozují samozřejmě pouze stroje bojové. Významnou složku tvoří například letouny transportní. Z této množiny má Královské letectvo k dispozici typy Boeing C-17 Globemaster III, Airbus A400M Atlas (viz foto), Lockheed Martin C-130J Super Hercules a British Aerospace 146.
Autor: public domain
Zajímavou skupinu tvoří tzv. letadla speciálního určení. Jedná se o létající tankery, letadla včasné výstrahy, letadla pro protiponorkový boj apod. Královské letectvo má osm různých typů letadel speciálního určení.
Autor: Cpl Tim Laurence / MOD
Podle publikace World Air Forces 2020 (FlightGlobal.com, všechny počty letadel v galerii jsou ze stejného zdroje) má RAF v aktivní službě 118 letounů Typhoon u celkem devíti perutí.
Autor: Sgt Pete Mobbs / MOD
Dvoumotorový víceúčelový „evropský“ letoun Typhoon připravovaný pro vstup do 21. století se vyznačuje delta křídlem a kachními plochami. První dva z celkem sedmi prototypů/testovacích strojů označovaných DA (development aircraft) vzlétly krátce po sobě na jaře 1994, poslední v lednu 1997. Prototypové/testovací stroje vznikaly v různých zemích podílejících se na vývoji a výrobě: po dvou v Německu, Velké Británii a Itálii a jeden ve Španělsku. Další stroje označené IPA (instrumented production aircraft) byly předsériové a sériová výroba byla zahájena v roce 2003. Na fotografii z roku 2018 jsou britské Typhoony FGR4.
Autor: Sgt Pete Mobbs / MOD
V roce 2015 dostal v rámci oslav 75. výročí bitvy o Británii jeden Eurofighter Typhoon zbarvení imitující letouny použité ve jmenované bitvě, porovnat můžeme s historickou stíhačkou Hawker Hurricane.
Autor: Royal Air Force, Crown Copyright
Eurofighter Typhoon při odhozu cvičné verze - prozrazuje modrá barva - pumy s laserovým naváděním.
Autor: Think Defence, CC BY-NC 2.0
Zde již letí Eurofighter Typhoon s pumami s laserovým naváděním v plnohodnotné verzi do ostré akce.
Autor: Sgt Pete Mobbs / MOD
Zajímavé je porovnání síly jednotlivých vojenských uživatelů zbraně letecké. V počtu letadel bez rozlišení kategorií a kvality je v současnosti (k polovině roku 2020) Královské letectvo „až“ na dvacátém místě na světě. Jen pro zajímavost uvedeme hodnocení podle kvality (na vddma.org), jehož vzorec (TvR, TrueValueRating) zahrnuje hromadu aspektů (typy letadel, logistika, kvalita personálu atd.) s příslušnou váhou, kdy RAF zaujímá místo jedenácté. Na prvních pěti místech (podle TvR) jsou USAF, US NAVY, Vzdušně-kosmické síly Ruské federace, US Army a US Marine Corps.
Autor: Sgt Pete Mobbs / MOD
Typhoon FGR4 od 6. perutě RAF a ruský bombardér Tupolev Tu-95MS
Autor: Sgt Fenwick / MOD
Dvoumístný Eurofighter Typhoon v barvách RAF
Autor: Jez, CC BY-NC-ND 2.0
Proudové stíhací letouny páté generace F-35B Lightning II už slouží u dvou perutí RAF, výhledově se však počítá s pořízením až 135 lightningů.
Autor: Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
F-35B Lightning II v barvách RAF. Verze "B" je s krátkým startem – ano, může startovat i vertikálně, ale to „žere“ zbytečně moc paliva – a kolmým přistáním, britským letcům se tak tyto schopnosti vrací po přestávce zahájené vyřazením strojů BAe Harrier II v sezóně 2010/2011.
Autor: SAC Tim Laurence / MOD
Charakteristické tvary nám prozradzují, že pod námi letí hercules. Není to však obyčejný hercules, je to Lockheed Martin C-130J Super Hercules. Královské letectvo jich má dnes čtrnáct.
Autor: Steve Lympany / MOD
Lockheed Martin C-130J Super Hercules v barvách RAF
Autor: Cpl Paul Oldfield / MOD
Dopravních letounů McDonnell Douglas (dnes už Boeing) C-17A Globemaster III slouží u RAF osm.
Autor: Paul Crouch / MOD
Dopravní C-17 Globemaster III je u Královského letectva letounem s největší maximální vzletovou hmotností, která u něj činí 263 tun.
Autor: Royal Air Force, Crown Copyright
Nový typ těžkého transportního letounu Airbus A400M Atlas. U RAF už je transportním letounem nejpočetnějším, má jich dvacet a zatím další dva objednané.
Autor: Crown Copyright - MoD
Transportní Airbusy A400M Atlas Královského letectva
Autor: RAF / MOD
Dva dopravní letouny British Aerospace 146 (BAe 146) létají u 32. perutě RAF, jeden z nich v provedení pro VIP (viz foto).
Autor: Ronnie Macdonald, CC BY 2.0
Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) je strategický tankovací a zároveň dopravní letoun, RAF jich používá celkem devět pod názvem Voyager ve verzích KC2 a KC3. Airbus A330 MRTT je postavený na základě mixu civilních dopravních Airbusů A330-200 a A340-200/-300. Všimněte si vřetena s ukrytou hadicí pro dodávky paliva žíznivým kamarádům pod křídlem, na druhé straně je ještě jedno. Verze KC3 má i třetí připojovací zařízení, najdeme ho pod trupem.
Autor: Crown Copyright - MoD
Létající tankery Airbus A330 MRTT zkombinované s dopravním provedením mají palivo ukryté pouze v křídle (včetně centroplánu) a vodorovné ocasní ploše (samozřejmě ne v celých těchto prvcích, v jejich pohyblivých částech určitě ne). Stroje jsou rozděleny mezi 10. a 101. peruť.
Autor: Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
Jeden létající tanker Airbus A330 MRTT Královského letectva má kabinu cestujících v provedení pro VIP.
Autor: Paul Crouch / MOD
Letoun včasné výstrahy a řízení (AWACS, Airborne Warning and Control System) typu Boeing E-3 Sentry je odvozen od starého dobrého Boeingu 707, nakonec i první verze E-3 se objevila už v roce 1975. „Britské“ E-3D (resp. Sentry AEW.1 podle britského značení, kde EAW znamená Airborne Early Warning, viz foto) přicházely do služby na samém počátku 90. let v celkovém počtu sedmi kusů, k polovině roku 2020 jich má RAF čtyři. V průběhu několika let by měly být stroje E-3D nahrazeny modernějšími Boeingy E-7 Wedgetail, v roce 2019 se jich pro RAF objednalo pět.
Autor: SAC Ben Stevenson / MOD
Osádku E-3D tvoří zpravidla osmnáct mužů, z toho čtyři obsluhují letadlo jako takové (dva piloti, navigátor a letový inženýr) a zbývající větší skupina, označme si je za tzv. misionáře, už plní úkoly související s misemi stroje tohoto druhu. Cíle letící v rozumných výškách a cíle vysokoletící monitoruje do vzdálenosti 650 km, nízkoletící cíle do vzdálenosti 400 km, sleduje i cíle na hladině moře a s omezeními i cíle pozemní. Letoun na fotografii má na SOP vyobrazenu arabskou dýku ze znaku 8. perutě RAF. Dýku do znaku obdržela v roce 1943 (to samozřejmě měla peruť jiné určení) jako uznání za dlouhodobé nasazení ve 20. a 30. letech v Kurdistánu a Adenu. Na příslušnost k 8. peruti ukazují i barevné pruhy u výsostného znaku.
Autor: Airwolfhound, CC BY-SA 2.0
Tři letadla pro radioelektronický boj Boeing RC-135W byla Královskému letectvu postupně dodána v letech 2013, 2015 a 2017, operačně létají u 51. perutě.
Autor: Sgt Si Pugsley / MOD
Boeing RC-135W je moderní verzí dlouhé typové řady „špionážních“ (pro rádiový a radiotechnický průzkum) letadel RC-135, u kterých jako platforma posloužil drak vojenského transportního Boeingu C-135 Stratolifter. Osádku RC-135 tvoří vedle klasické čtyřky (piloti a navigátoři) skupina jedenadvaceti až sedmadvaceti specialistů pro radioelektronický boj, zpravodajských operátorů atd.
Autor: SAC Blake Carruthers / MOD
aytheon Sentinel R1 je výzvědný letoun pro monitorování bojiště v reálném čase, vznikl adaptací menšího dopravního stroje Bombardier Global Express. Z pěti letounů Sentinel R1 dodaných RAF v letech 2008 a 2009 byl jeden v roce 2017 vyřazen.
Autor: Sergeant Ross Tilly / MOD
Osádka speciálního letounu Sentinel R1 je pětičlenná: dva piloti, velitel mise a dva obrazoví analytici. Nevím jak velitel, ale ti dva analytici jsou zpravidla starší poddůstojníci pozemní armády, kteří se přeci jenom v těch věcech na zemi lépe vyznají a vyhodnocování obrazu je tak rychlejší a přesnější.
Autor: RAF / MOD
Shadow R1 je průzkumná verze dopravního stroje Beechcraft Super King Air 350. U RAF slouží v šesti exemplářích, další dva jsou objednané.
Autor: SAC Frankie Ling / MOD
Zatím posledním typem zařazovaným do výzbroje RAF je protiponorkový Boeing P-8A Poseidon. Jeho britské označení je Poseidon MRA1. Z celkem devíti objednaných kusů přišel první a možá už i druhý.
Autor: Sgt Ashley Keates / MOD
Provoz školních letounů Grob Tutor zajišťuje po technické stránce pro cvičné účely RAF soukromá firma Babcock Aerospace Limited.
Autor: Sgt Jack Pritchard / MOD
Na brazilských malých dvoumotorových proudových strojích Embraer Phenom se cvičí budoucí členové osádek vícemotorových letounů RAF, tento typ od roku 2017 postupně nahrazuje turbovrtulové stroje. Jedním z klíčových partnerů britského vojenského leteckého výcvikového systému (pro RAF, námořnictvo i armádní vrtulníkovou složku) se stala soukromá firma Affinity.
Autor: Cpl Adam Fletcher / MOD
Transportní vrtulník Boeing CH-47 Chinook Královského letectva během vojenského cvičení AGILE SPEAR 15. Chinook je nejpočetnějším vrtulníkem královského letectva.
Autor: Crown Copyright - MoD
První vrtulníky typové řady Chinook si Královské letectvo pořídilo již počátkem 80. let, dnes používané verze jsou samozřejmě mladší. Autor tohoto snímku pan Wilkinson byl ostrý jako žiletka a použil příliš rychlý čas závěrky, čímž zastavil vrtulníku rotory (takové nehody se při focení vrtulníků stávají často, jejich rotory příliš velké otáčky nemají a ani mít nemohou).
Autor: Shane Wilkinson / MOD
RAF používá i transportní vrtulníky francouzského původu Aérospatiale Puma.
Autor: Corporal (Cpl) Connor Payne / MOD
Královské letectvo má 55 vrtulníků Chinook (plus několik objednaných) a 22 vrtulníků Puma (viz foto). O něco větší počty vrtulníků mají Armádní vzdušný sbor Britské armády a Královské námořnictvo. Například hlavní silou Armádního vzdušného sboru jsou bitevní stroje AH-64 Apache.
Autor: Crown Copyright - MoD
Dva ze strojů BAe Hawk T1A akrobatické skupiny Královského letectva známé pod názvem Red Arrows
Autor: Crown Copyright - MoD
Při druhém pohledu na krásné stroje BAe Hawk T1A akrobatické skupiny Red Arrows musíme s omluvou konstatovat, že galerie není zcela úplná a nějaká drobnost v ní chybí. Na funkci Královského letectva by to však nemělo vliv, ani kdyby mu chyběly v reálu.
Autor: Crown Copyright - MoD
Cvičné letouny Královského letectva BAe Hawk ve verzi T2. Hawky hrají stěžejní roli v pokračovacím výcviku pilotů RAF.
Autor: Crown Copyright - MoD
Nová doba, host vyhazuje vrchního a Královské letectvo používá těžké bojové drony Protector RG Mk.1.
Autor: Corporal Steve Follows / MOD