Z revolučního bezpilotního letounu X-47B se má stát letecký soumar

aktualizováno 
Podle úniků informací o struktuře obranného rozpočtu USA postihne revoluční bezpilotní stroj, který je jako první schopen operovat z paluby letadlové lodi, zásadní změna role. Nemá sloužit jako útočný nebo výzvědný stroj, ale jako tanker.

Experimentální X-47B provedl 17. května 2013 první dotyk s palubou letadlové lodi USS George H.W. Bush (CVN 77) před úplně prvním přistáním bezpilotního stroje na palubě letadlové lodi. | foto: US NAVY

Po nečekaném lednovém prozrazení požadavku zachování provozu létajících „prasat“ A-10 přichází z USA další senzace. Znovu jde o uniklé informace z návrhu rozpočtu na rok 2017, který bude předložen Kongresu už příští týden. Americké námořnictvo (US Navy) podle serveru Defencenews nečekaně požaduje změnu v programu bezpilotního průzkumného a útočného letadla UCLASS (Unmanned Carrier-Launched Airborne Surveillance and Strike) na létající tanker.

Fotogalerie

Futuristický stroj Northrop Grumman X-47B, který měl operovat z palub letadlových lodí proti bráněným cílům, tedy podle návrhu potká zcela neočekávaný osud. Připomeňme, že X-47B umí doplňovat vlastní palivo ve vzduchu (zvádnul to v roce 2015), ale s tím, že by fungoval jako tanker, se nikdy dříve nepočítalo.

Zástupci amerického námořnictva uvádí, že rozhodnutí je nejlevnější a nejrychlejší způsob, jak zvýšit bojovou sílu námořního letectva. Bezpilotní tanker umožní nasazení letounů F-18, které dnes plní tuto funkci, na bojové mise. Zároveň bude program levnější než vývoj autonomního plnohodnotného bojového „dronu“, a za ušetřené peníze pak námořnictvo má nakoupit více pilotovaných bojových strojů, a to jak F-18, tak F-35.

Příčinou změny určení X-47B může být také změna strategie při osvojování nových bezpilotních technologií, při které vojáci dávají přednost malým, postupným krokům před velkými technologickými skoky. Přeměna bezpilotního X-47B na létají tanker by tak mohla umožnit postupné zdokonalení nových technologií pro budoucí „neviditelný“ špionážní a útočný bezpilotní letoun.

Změna určení projektu UCLASS možná narazí na odpor v Kongresu, ve kterém je řada zastánců nasazování bezpilotních strojů z palub letadlových lodí. Vzhledem k tomu, že námořnictvo prezentuje jako nezbytnou podmínku zvyšování vlastní bojové síly, šance na schválení této dramatické změny programu bezpilotních letadel námořnictva nejsou rozhodně nulové.

Northrop Grumman X-47B

Northrop Grumman X-47B je experimentální bezpilotní Stealth letoun vyvinutý pro americké námořnictvo. Poprvé vzlétl v roce 2011.

Oba vyrobené stroje prošly testy námořnictva v letech 2013-2014. Během nich bylo potvrzeno, že X-47B jsou schopny samostatně startovat a přistávat na letadlové lodi. Testy také potvrdily schopnost služby na letadlové lodi. Po ukončení testů chtělo námořnictvo oba stroje odeslat do muzeí a pokračovat ve vývoji jejich nástupce s využitím osvědčených technologií.

To se nelíbilo politikům, kteří si vynutili další testy tím, že zvětšili na tyto účely fondy. V roce 2015 X-47B zvládl autonomní tankování ve vzduchu. Objevila se otázka určení stroje. Vojáci dávají přednost špionážnímu určení s omezenými útočnými schopnostmi, politici požadují opak.

První tankování bezpilotního stroje X-47B z tankeru Omega K-707 (22. dubna 2015)

První tankování bezpilotního stroje X-47B 22. dubna 2015 z tankeru Omega K-707

  • Nejčtenější

Poslední přistání chtěli utajit. Přístroje se tak třásly, že nešly odečíst

Do přistání zbývá 20 sekund a i teď přijde celá akce kapitánovi Kallbachovi jako šílený nápad. Krátká a ještě ke všemu...

Příprava na šílené přistání. IL-62 bude doslova lízat vrcholky stromů

Osmdesátitunový Iljušin IL-62 přistál na hrbolaté travnaté louce na kopci za lesem. To není začátek nepovedeného vtipu,...

Nejlepší zkratka, kterou neznáte. Snímek obrazovky oříznete za sekundu

Jak nejrychleji udělat screenshot? Na vytvoření snímku obrazovky existuje řada specializovaných programů. Pokud ale...

Model dronu Airbusu ukazuje technologie budoucí evropské stíhačky

Společnost Airbus v jihoněmeckém Manchingu odtajnila program bezosádkového stealth letadla LOUT (Low Observable UAV...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky

Konec pravěkých disket. Jaderné síly USA se zbavily ostudného reliktu

V letectvu Spojených států mají koordinaci jaderného arzenálu na starosti počítače ze sedmdesátých let minulého...

Fatální omyl. Jak Američané napadli Rusy a zabili generála Kotova

Mezi nepříjemné válečné omyly patří střelba do vlastních řad, případně po spojencích. Jedna taková událost se stala i...

První těžký bombardér československého letectva proklatě rychle zastaral

První těžký bombardér Avia F.IX československého letectva vznikl na základě licence holandského civilního dopravního...

Kafe jako hnůj. Trápení italského stíhače, který zabloudil do Čech

Před 60 lety se letiště v Hradci Králové stalo místem přistání italské stíhačky s mladým pilotem Ernestem De Majem. Ten...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz