První neviditelná loď na světě nastupuje do armády

aktualizováno  7:27
Korveta třídy Visby vstoupí jako první neviditelná loď na světě do operační služby armády koncem roku 2009. Bude ji provozovat vojenské námořnictvo neutrálního státu - Švédska.

Stealth korveta třídy Visby | foto: Kockums AB

Švédské prvenství bude velmi krátké. Z prestižních důvodů mohou do operační služby nasadit své stealth plavidla i jiné země.

Zásadní výhodou těchto bojových plavidel je jejich obtížná detekovatelnost. Na klidném moři je loď zjistitelná teprve na vzdálenost menší než 22 kilometrů, v bouři dokonce až na 13 kilometrů.

Rozhodnutí o stavbě korvet padlo již v polovině osmdesátých let po vpádu cizích ponorek do švédských teritoriálních vod.

Stealth korveta třídy Visby

Původně mělo švédské vojenské námořnictvo obdržet dvě třídy neviditelných plavidel. Jedna třída měla sloužit pro konvenční boj, druhá jako minolovka a pro protiponorkový boj. Hned v úvodu projektu však přišly rozpočtové škrty, kvůli kterým nakonec vzniklo univerzální plavidlo.

První loď se začala stavět v roce 2000. O dva roky později byla spuštěna na vodu a začalo její testování. Zatím poslední korveta byla dokončena před třemi lety. Všechna plavidla používají technologii stealth, stejně jako například letouny F117 Nighthawk a B2.

Stealth korveta třídy Visby

Vlastní stavba první korvety K31 započala v roce 2000, na vodu byla spuštěna v roce 2002. Zatím poslední K35 (na fotografii) se začala stavět v srpnu 2006.  Všech pět postavených kusů od té doby prochází operačními zkouškami švédského vojenského námořnictva. (Objednávka poslední, šesté lodi byla zrušena).

Infografika - pro zvětšení klikněte na obrázek

Stealth Korveta třídy Visby


Jak se dosahuje "neviditelnosti"

Konstrukce korvety je podřízena eliminací všech projevů plavby. Aby plavidlo mělo minimální magnetickou stopu, byla ocel nahrazena uhlíkovým kompozitem.

Stealth korveta třídy Visby

Konstrukce trupu a nástaveb je provedena z uhlíkových sloučenin CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Tento materiál zajišťuje vysokou pevnost a tuhost při nízké hmotnosti a také vysoký stupeň ochrany proti nejrůznějším druhům munice.

Stealth loď třídy Visby

Stealth technologie nečiní plavidlo zcela neviditelným pro radar. Protivník zaznamená loď mnohem později. Posádka korvety tak o něm ví s předstihem.

Stealth loď třídy Visby

Tvar povrchu lodě připomíná první neviditelný letoun F 117. Takto tvarovaný povrch odráží paprsky radaru jiným směrem a tak snižuje jeho radarovou stopu.

Pohon lodi neobstarává lodní šroub, ale hydrodynamický pohon od firmy Rolls-Royce (dceřinná společnost Kamewa). Zajišťuje bezpečnou plavbu i v malých hloubkách a velmi dobrou manévrovatelnost.

Tento typ pohonu je tišší než šroub a hlavně ho obtížně detekují ponorky, protože nezanechává tak výraznou hydroakustickou stopu. Kvůli odstranění magnetické stopy plavidla byl v jeho konstrukci použit bronz místo tradiční nerez oceli. 

Potřebný výkon zajišťují dva dieslové motory MTU 16V 2000 N90 nebo čtyři plynové turbíny TF 50 A od společnosti Honeywell. Diesly umožňují plavbu rychlostí až 15 uzlů (27,7 km/h), plynové turbíny pohání loď až rychlostí 35 uzlů (64 km/h).

Stealth korveta třídy Visby

Stealth korveta třídy Visby zbraně ukryty v trupu za roletami. V trupu jsou také zapuštěny kontejnery s protilodními řízenými střelami RBS-15, nechybí protiponorková torpéda. V kontejnerech také mohou být protiletecké řízené střely.
Zaujala vás plocha na zádi? Je to přistávací paluba pro vrtulník.

Stealth korveta třídy Visby

Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3 je umístěn ve speciálně tvarované věži ve tvaru klínu na přídi.  Zbraň má v klidu skloněnou hlaveň do pouzdra, které je v přední hraně věže. Kadence kanónu je 220 střel za minutu.

Stealth korveta třídy Visby

Základní technické parametry korvety tvoří rychlost až 35 uzlů (asi 64 km/h) a elektronická rozpoznatelnost  na klidném moři ze vzdálenosti  menší než 22 km nebo 13 km v bouři.

 Základní technické údaje 
 Posádka  43 mužů
 Délka  72 m
 Šířka  10,4 m
 Ponor  2,4 m
 Maximální výtlak  600 tun
 Maximální rychlost  35 uzlů (asi 64km/h)
 Pohon pro malé rychlosti  dva dieslové motory - celkem 2 600kW
 Pohon pro velké rychlosti  čtyři plynové turbíny - celkem 16 000kW
 Generátory  celkem 810kW
 Elektronická rozpoznatelnost  22 k  klidné moře a 13 km v bouři
.

Stealth loď třídy Visby

 Výzbroj 
 Kanón  Bofors SAK 57 Mk 3  ráže 57 mm, kadence 220 střel/ min., dostřel 17 km
 Protilodní střely  8 ks Saab Bofors Dynamics RBS-15 MK2
 Protiponorková výzbroj    sada ASV 127 mm
 hloubkové nálože
 torpéda
 Zneškodňování min  systém ROVs (dálkově ovládané jednotky)
   

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Radarový průzkum krypty v únoru 2019

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje...

Neudělejte chybu jako Ovčáček. Ověřovací kód nikdy nikomu neposílejte

Pro bezpečí na internetu je důležité nesdělovat soukromé ověřovací kódy, někdo...

Pokud vám přijde zpráva s potvrzujícím kódem, zacházejte s ní jako s tajemstvím. Nepište ji nikam, kam nepatří. Nikomu...

Jsou neskutečně levné a jedovaté. Čínské tonery do tiskáren obsazují trh

Jak vybrat náplň do tiskárny, aby do ní padla jako ulitá? Ne každá je vhodná a...

Především kvůli nízké ceně lidé riskují zdraví a kupují ultralevné tonery do laserových tiskáren od neznámých výrobců....

Proč havarovaly Boeingy 737 Max? Firma spěchala a porušila vlastní zásady

Jak vznikly problémy, které vedly k havárii nejnovějších letadel Boeing 737 MAX

Nejnovější letadla Boeing 737 MAX 8 už tři měsíce nelétají. Při dvou jejich nehodách totiž zemřelo 346 lidí. Stopy...

Nečekaný objev. Našli jsme stopy po posledním boji parašutistů

Stopy po výbuchu granátu, který podle dostupných indícií smrtelně zranil Jana...

Osmnáctého června 1942, ve čtyři hodiny deset minut ráno, začal v Resslově ulici v Praze nerovný boj. Stovky esesmanů...

Další z rubriky

„Zapomenutý“ tank z ČKD. Neozbrojený prototyp přišel Němce draho

První prototyp tanku Praga V-8-H

Ve druhé polovině třicátých let vznikl v Československu prototyp středního tanku srovnatelného s německými tanky stejné...

Američané kupují těžké vojenské tahače pro přesun tanků po Evropě

Tahač Global HET a podvalník systému HET

US Army pro svou evropskou složku nakoupí 170 tahačů pro přepravu těžkých nákladů HET (Heavy Equipment Transporter)....

Otázka za miliardy: Proč chce Armáda ČR větší výsadek do BVP?

Staré BVP-2 během armádních testů pásových obrněnců na Libavé

Jedním z nepřekročitelných požadavků při výběru nových bojových vozidel pěchoty pro Armádu ČR je nutnost převážet...

Najdete na iDNES.cz