Švédské prvenství bude velmi krátké. Z prestižních důvodů mohou do operační služby nasadit své stealth plavidla i jiné země.
Zásadní výhodou těchto bojových plavidel je jejich obtížná detekovatelnost. Na klidném moři je loď zjistitelná teprve na vzdálenost menší než 22 kilometrů, v bouři dokonce až na 13 kilometrů.
Rozhodnutí o stavbě korvet padlo již v polovině osmdesátých let po vpádu cizích ponorek do švédských teritoriálních vod.
Původně mělo švédské vojenské námořnictvo obdržet dvě třídy neviditelných plavidel. Jedna třída měla sloužit pro konvenční boj, druhá jako minolovka a pro protiponorkový boj. Hned v úvodu projektu však přišly rozpočtové škrty, kvůli kterým nakonec vzniklo univerzální plavidlo.
První loď se začala stavět v roce 2000. O dva roky později byla spuštěna na vodu a začalo její testování. Zatím poslední korveta byla dokončena před třemi lety. Všechna plavidla používají technologii stealth, stejně jako například letouny F117 Nighthawk a B2.
Vlastní stavba první korvety K31 započala v roce 2000, na vodu byla spuštěna v roce 2002. Zatím poslední K35 (na fotografii) se začala stavět v srpnu 2006. Všech pět postavených kusů od té doby prochází operačními zkouškami švédského vojenského námořnictva. (Objednávka poslední, šesté lodi byla zrušena).
Infografika - pro zvětšení klikněte na obrázek
Jak se dosahuje "neviditelnosti"
Konstrukce korvety je podřízena eliminací všech projevů plavby. Aby plavidlo mělo minimální magnetickou stopu, byla ocel nahrazena uhlíkovým kompozitem.
Konstrukce trupu a nástaveb je provedena z uhlíkových sloučenin CFRP (Carbon Fibre Reinforced Plastic). Tento materiál zajišťuje vysokou pevnost a tuhost při nízké hmotnosti a také vysoký stupeň ochrany proti nejrůznějším druhům munice.
Stealth technologie nečiní plavidlo zcela neviditelným pro radar. Protivník zaznamená loď mnohem později. Posádka korvety tak o něm ví s předstihem.
Tvar povrchu lodě připomíná první neviditelný letoun F 117. Takto tvarovaný povrch odráží paprsky radaru jiným směrem a tak snižuje jeho radarovou stopu.
Pohon lodi neobstarává lodní šroub, ale hydrodynamický pohon od firmy Rolls-Royce (dceřinná společnost Kamewa). Zajišťuje bezpečnou plavbu i v malých hloubkách a velmi dobrou manévrovatelnost.
Tento typ pohonu je tišší než šroub a hlavně ho obtížně detekují ponorky, protože nezanechává tak výraznou hydroakustickou stopu. Kvůli odstranění magnetické stopy plavidla byl v jeho konstrukci použit bronz místo tradiční nerez oceli.
Potřebný výkon zajišťují dva dieslové motory MTU 16V 2000 N90 nebo čtyři plynové turbíny TF 50 A od společnosti Honeywell. Diesly umožňují plavbu rychlostí až 15 uzlů (27,7 km/h), plynové turbíny pohání loď až rychlostí 35 uzlů (64 km/h).
Stealth korveta třídy Visby zbraně ukryty v trupu za roletami. V trupu jsou také zapuštěny kontejnery s protilodními řízenými střelami RBS-15, nechybí protiponorková torpéda. V kontejnerech také mohou být protiletecké řízené střely.
Zaujala vás plocha na zádi? Je to přistávací paluba pro vrtulník.
Kanón Bofors SAK 57 Mk 3 je umístěn ve speciálně tvarované věži ve tvaru klínu na přídi. Zbraň má v klidu skloněnou hlaveň do pouzdra, které je v přední hraně věže. Kadence kanónu je 220 střel za minutu.
Základní technické parametry korvety tvoří rychlost až 35 uzlů (asi 64 km/h) a elektronická rozpoznatelnost na klidném moři ze vzdálenosti menší než 22 km nebo 13 km v bouři.
Základní technické údaje | |
Posádka | 43 mužů |
Délka | 72 m |
Šířka | 10,4 m |
Ponor | 2,4 m |
Maximální výtlak | 600 tun |
Maximální rychlost | 35 uzlů (asi 64km/h) |
Pohon pro malé rychlosti | dva dieslové motory - celkem 2 600kW |
Pohon pro velké rychlosti | čtyři plynové turbíny - celkem 16 000kW |
Generátory | celkem 810kW |
Elektronická rozpoznatelnost | 22 k klidné moře a 13 km v bouři |
Výzbroj | |
Kanón Bofors SAK 57 Mk 3 | ráže 57 mm, kadence 220 střel/ min., dostřel 17 km |
Protilodní střely | 8 ks Saab Bofors Dynamics RBS-15 MK2 |
Protiponorková výzbroj | sada ASV 127 mm hloubkové nálože torpéda |
Zneškodňování min | systém ROVs (dálkově ovládané jednotky) |