- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Dvacet roků svobody 1918- 1938 bylo našim rodičům příliš málo. Přesto vytvořili na svoji dobu vynikající konstrukce.
Po válce, po r. 1945, začínali se zbytky válečné výroby po německých socialistech, ale v r, 1948 doba svobodného rozvoje skončila. Z té krátké doby svobody vznikly motocykly Jawa , auta Aero- Minor a Škoda Tudor, ve Zlíně ještě sportovní letadla.. Dále to bylo už jenom plánované živoření.
Do všeho se míchali Sověti a jejich kolaboranti.
Dnes pohlížíme zpět na poslední 30-letou dobu relativní nezávislosti. Opravdu jsme mohli využít všechny zdroje? Úspěchy zavazují, ale snad jich mohlo být víc.
Aero A-300 asi byla čistší konstrukce, s méně výkonnými motory byla rychlejší než Avia. Na druhou stranu oba jsou srovnatelné Do-17.
Tady na technetu se vzdy bude nejvice ocenovat vzhled a elegance. Jake to ma parametry, jak to lita, jake motory - to je vedlejsi, to nikoho nezajima.
A nejdokonalesi na nem byly prave ty motory HS 12Y ! Ty byly svetove urovne. Draky letadel umel v te dobe kde kdo - Polaci, Srbove, Madari a dalsi. Vyrobcu motoru bylo ale poskrovnu. Napr. dnes jsou na svete pouze 3 staty, ktrery zvladnou vyrobu vykonnych motoru
A četl jste ten článek? Už si ho moc nepamatuji, ale vzhled se tam snad neoceňuje a elegance už vůbec ne. Naopak o motoru tam odstavec máte, což pro dané téma článku postačuje.
Takhle bych si představoval každé nedělní ráno, ideální ranní/dopolední čtení. Díky moc.
VďakaNa nedeľné ráno článok ako stvorený
P.S.: Prosím, všimnite si, že o rannej kávičke nič nepíšem....a ospravedlňujem sa všetkým, ktorým takáto zmienka vadila
Okrem iného ma v článku zaujala aj skutočnosť, že p.Nebesář po haváriách dvoch prototypov lietadiel z dôvodu konštrukčných chýb sa dokázal "udržať" v brandži a bolo mu umožnené vytvoriť tento typ bombardéra. Neviem, či by po takejto "reputácii" mohol pokračovať aj v USA (ak by sa havárie udiali tam).
Krasne ero. Zrejme s potencialem vetsim nez bedny od Aera, Letov ani neberu v potaz.. Nu coz, nebyl cas.
Zajímavostí je, že než Nebesář nastoupil u Avie, strávil nějakou dobu v USA a pobyl u firem Martin, Lockheed a Consolidated. V roce 1937 dostal Nebesář za úkol nachystat licenční výrobu francouzského Potezu 63, konkrétně vytvořil variantu Potez 636 s jednoduchou ocasní plochou, která ovšem nikdy nebyla vyrobena, protože mezitím selhala licenční vyjednávání. V roce 1938 odešel Nebesář do USA, kde prošel několika menšími firmami, aby se nakonec usadil iu Howard Aircraft Co., pro kterou navrhl obří pětimotorový transatlantický dvoutrupý dopravní letoun Howard-Nebesar. Bohužel více se mi o něm najít nepodařilo.
Článek z 9. 5. 1940 (ve francouzštině):
https://gallica.bnf.fr/ark:/12148/bpt6k6554740z/f5.image.r=ailes magazin.langEN
Diskuse k témuž: