Čtvrtek 9. července 2020, svátek má Drahoslava
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 9. července 2020 Drahoslava

Zapomenutý prototyp bombardéru Avia byl celokovový a vypadal „ostře“

aktualizováno 
V době ohrožení Československa Německem se u nás zkoušelo několik prototypů do určité míry moderně řešených bojových letadel. Jedním z nich byl i bombardér Avia B.158.

Prototyp bombardéru Avia B.158 v době, kdy ho zkoušeli Němci. Na trupu prosvítá zamalované označení „s 28“ přidělené letounu pro zkoušky ve Vojenském technickém a leteckém ústavu (VTLÚ). | foto: public domain

Mezi prototypy nových dvoumotorových vojenských letounů československé konstrukce, které se objevily v hektických letech 1937 a 1938, tedy v době gradujícího ohrožení země ze strany nacistického Německa, zaujímá jednu specifickou pozici Avia B.158. Bývá z nich totiž nejméně připomínaná, i mnohý fanoušek našeho meziválečného letectví si na ni kolikrát ani nevzpomene.

Také při listování novinami a časopisy z té doby nám neunikne, že fotografií a textu o Avii B.158 bylo tehdy zveřejněno nesrovnatelně méně než například o bombardovacím Aeru A.300 nebo průzkumném Letovu Š.50.

Ale ponořme se nepatrně dále do historie. Poté, co z Avie na konci roku 1929 odešla pro neshody s novým majitelem továrny (koncern Škoda) zavedená dvojice hlavních konstruktérů Pavel Beneš a Miroslav Hajn, vznikla zde postupně dvě koexistující konstrukční oddělení.

Nejprve se po krátkém experimentu s jedním nejmenovaným španělským inženýrem, pro kterého to zde byla španělská vesnice, chopil pevnou rukou vedení konstrukčního oddělení Avie inženýr František Novotný, který tam díky té vakanci mohl přestoupit z Letova. Ale ten nás teď nezajímá, byť se stal například otcem nejznámější československé stíhačky Avia B.534.

V roce 1931 se potom v Avii vytvořilo druhé konstrukční oddělení kolem dr. ing. Roberta Nebesáře. Ten předtím sbíral zkušenosti ve Spojených státech a s mohutnou teoretickou výbavou se vrátil hledat štěstí domů.

A tak nebylo divu, když se jeho pracovní úsilí zaměřilo na celokovové dopravní letouny. To je mu rozhodně ke cti, trochu to však kalí skutečnost, že se jeho zajímavé projekty začaly po převedení do hmotné podoby do jisté míry bortit. Stačí si jen vzpomenout, co se stalo prototypům dopravních letadel Avia Av.57 a Avia Av.156. Oba havarovaly nejen ve stejný den, ale dokonce v časovém rozpětí pouze několika málo minut.

Když se potvrdilo, že se stroje navzájem nesrazily, ale oba spadly nezávisle na sobě kvůli nedostatečné tuhosti konstrukce, bylo to velice mrzuté (zajisté pro tvůrce mnohem mrzutější, než kdyby se srazily). Na funkci to však vliv nemělo – Nebesář se těšil u vedení továrny až nezdravě vysoké oblibě a mohl se tedy jako šéfkonstruktér vrhnout s neutuchajícím elánem na další projekty.

Avia B.158

Někdy v polovině třicátých let se Nebesářova konstrukční skupina vrhla na projekt nového dvoumotorového bombardéru Avia B.158. Byla to odpověď na poptávku našeho ministerstva národní obrany na výkonný bombardovací stroj s krycím označením „bombardér typu IV“. Se svým projektem přišla i Novotného skupina, ale vedení Avie dalo zelenou projektu Nebesáře.

Robert Nebesář (vlevo ve světlém klobouku), hlavní konstruktér bombardéru Avia...

Robert Nebesář (vlevo ve světlém klobouku), hlavní konstruktér bombardéru Avia B.158

Konkurenty z dalších významných leteckých továren byly stroje Aero A.300, jehož prototyp poprvé vzlétl 20. dubna 1938, a dále Letov Š.43 a Praga E.48. Příspěvky z Letova a z ČKD (Praga) nakonec zůstaly pouze ve fázi projektu, tedy na papíře, stejně jako Novotného Avia B.36.

Zato Aero A.300 bylo nadějné a bylo-li by první republice dopřáno více času, pravděpodobně by šlo do série. A když už nic jiného, tak Avii B.158 můžeme zase na oplátku označit za letoun zajímavější.

Prototyp B.158 vzlétl poprvé 11. listopadu 1937, když za kniplem seděl zalétávací pilot mateřského podniku Vilém Košař.

Robustní dolnoplošník Avia B.158 s objemným trupem, křídlem lomeným do W, zatahovacím podvozkem a s dvojitou svislou ocasní plochou měl celokovovou konstrukci. Kostra draku byla především z duralových a v malé míře i z ocelových prvků. Potah trupu, křídla i pevných částí ocasních ploch tvořily duralové plechy, pouze křidélka, výškovka a směrovky dostaly klasicky potah plátěný. Jen pro pořádek pak můžeme zmínit, že vyvažovací plošky na kormidlech měly potah zase duralový.

Jako pohonné jednotky sloužily dva kapalinou chlazené vidlicové dvanáctiválce Avia HS12Ydrs, které se u nás vyráběly v relativně velkých počtech, protože poháněly například stíhačky Avia B.534. Zdvihový objem tohoto motoru činil 36 litrů, jmenovitý výkon 750 koní a maximální výkon 850 koní. A nesmíme zatajovat, že šlo o licenci francouzského motoru Hispano-Suiza 12Ydrs. Třílisté kovové vrtule Hispano-Suiza Hamilton byly za letu stavitelné.

Bombardér Avia B.158 byl postaven pouze v prototypu. Pohled přes pilotní kabinu...

Avia B.158. Pohled přes pilotní kabinu (pilot seděl vlevo) do zasklené přídě trupu, kde měl své stanoviště bombometčík nebo pozorovatel (v závislosti na verzi letounu).

Další specifikaci musíme vést po dvou paralelních liniích, neboť se počítalo vedle bombardéru i s verzí průzkumnou, dle tehdejší terminologie zvědnou. Ostatně ve zvědné verzi byl snad vyroben ten prototyp, který nakonec zůstal i jediným vyrobeným exemplářem B.158 vůbec.

Osádku letounu tvořili tři, resp. čtyři muži: pilot, bombometčík/pozorovatel, střelec kryjící horní polovinu zadní polosféry (ze stanoviště za pilotem ve stejné výškové úrovni) a zvědný stroj měl navíc ještě střelce kryjícího spodní část zadní polosféry (výstřelným kanálkem na spodku trupu). Bombometčík či pozorovatel pak měl mít k dispozici také kulomet – na výkyvném rameni pro střelbu dopředu.

Obranná výzbroj bombardéru se tedy skládala ze dvou pohyblivých kulometů ráže 7,92 mm, zvědný stroj měl o kulomet navíc. Ofenzivní výzbrojí bombardéru pak mělo být 1 000 kg pum. Z toho 500 kg v trupové pumovnici o šesti sekcích (čili žádné velké ráže), plus na závěsnících pod trupem se počítalo s jednou 500kg pumou nebo s dvojicí 200kg pum.

Zde třeba podotknout, že těch našich 500kg pum se v době Mnichova nikdo nemusel bát, teprve se u nás s nimi začínalo a československá armáda jich v září 1938 měla k dispozici pouze čtyři kusy (a to až do okupace, protože po Mnichovu už nastaly jiné starosti). Ano, B.158 byl pouze v prototypu a v testovacím procesu, ale ty 500kg pumy chyběly pro noční bombardéry Aero MB.200 a snad takovou mohly nést i Avie B.71.

Zvědná verze Avie B.158 pak nesla příslušné fotografické/filmové přístroje a také měla lepší radiostanici.

Zatímco bombardér by si musel vystačit se čtyřmi palivovými nádržemi po 205 litrech v křídle, měla zvědná verze navíc dvě interní přídavné nádrže po 320 litrech v trupu (místo pumovnice); s dalšími, menšími nádržemi se počítalo ve vnějších částech křídla.

Zajímavou kapitolou jsou vždycky výkony. A ty u B.158 určitě nebyly špatné, byť za plánovanými zaostávaly. Aspoň tedy maximální rychlost – reálná hodnota 435 km/h hodně dlužila projektem očekávané rychlosti 482 km/h. Ale srovnejme to s jinými letouny – například Avia B.71 (naturalizovaný sovětský rychlý bombardér Tupolev SB) měla tento parametr 430 km/h a u prototypu Aero A.300 to bylo 456 km/h.

Bombardér Avia B.158 byl postaven pouze v prototypu

Bombardér Avia B.158 byl postaven pouze v prototypu

Dolet při cestovní rychlosti činil u bombardéru 1 000 kilometrů a u průzkumníka 1 850 kilometrů, resp. při letu „na plný plyn“ to bylo 600 a 1 100 kilometrů.

K výkonům neopomněl výrobce důležitě podotknout, že platí pro prototypové provedení (už už aby to bylo hotové, použilo se klasické nýtování s vystouplými nýty apod.). Letouny ze sériové výroby měly mít hladší povrch a tedy i nižší aerodynamický odpor. V takovém případě se odhadovalo například dosažení maximální rychlosti přes 460 km/h.

Po továrních zkouškách byl prototyp B.158 testován až do okupace ve Vojenském technickém a leteckém ústavu (VTLÚ) v Letňanech, kde dostal trupové označení „s 28“ (na pravé polovině trupu pak dle zavedených konvencí ve tvaru „28 s“). Pak ho zabavili Němci a rozhodli, že si ho také vyzkouší. Příliš si ho však neužili, pravděpodobně shledali tento typ pro své potřeby neperspektivním, a tak se žádná sériová výroba nekonala a prototyp putoval do šrotu.

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Kvůli koronavirové pandemii vláda rozhodla o odložení zbývajících přechodů na vysílání DVB-T2. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Varování: probíhá útok na RDP protokol pro vzdálený přístup k počítači

O probíhajícím útoku na protokol RDP, který je používán některými programy pro vzdálený přístup k ploše, informovala...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Co nahradí gripeny? Ve hře jsou všichni kromě Číny a Ruska

Páteří české protivzdušné obrany jsou dnes letouny JAS 39 Gripen. Jejich pronájem končí v roce 2027, což vzhledem k...

Spojené státy mají covidový problém. I lepší nástroje na jeho zvládnutí

V USA se virus SARS-CoV-2 podle všeho rychle šíří ve státech, které se během jara nejhoršímu vyhnuly. Není jasné, zda v...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obří výpadek služeb T-Mobile způsobily dvě chyby v diskovém poli

Přesně před týdnem se T-Mobile potýkal s velkým výpadkem služeb. Nefungovala samoobsluha, aplikace, web, infolinka,...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Špion, který radil K. H. Frankovi, ve Švýcarsku vydával americké komiksy

Premium Franz Friedrich Rudl byl člověk, který se dokázal obklopit lidmi, kteří mu pomohli v těžkých chvílích. Proto mohl radit...

Ruská kosmická stíhačka. První raketoplán vyvíjel „Generál hvězdných válek“

Premium Gleb Jevgenijevič Lozino-Lozinskij měl velký podíl na projektech, které měly přinést mnohonásobně použitelný letoun,...

Spletli se při navigaci. Stíhačky jim za to udělily trest smrti

K troskám izraelského civilního letadla sestřeleného bulharskými stíhačkami se jako první dostali místní. Odnesli, co...

Pořídí si Česko „neviditelné“ stíhačky? Problém je cena za hodinu letu

V roce 2027 končí pronájem stíhacích strojů Gripen. Jaká je možnost, že místo nich pořídíme „neviditelné“ stroje F-35?

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Můj boj s nemocí: Když jsem se probudila, neměla jsem nohy

Na začátku to vypadalo, jako bych něco špatného snědla nebo chytla virózu, píše čtenářka Renata svůj příběh do seriálu...

Berenika Kohoutová ukázala postavu po porodu bez retuše

Herečka a zpěvačka Berenika Kohoutová (29) si posteskla, že s pětiměsíční dcerou Lolou se její život otočil o 180...

Velká část českých potravin není ve skutečnosti česká, říká šéf Globusu

Návrh na povinný podíl českých potravin by z regálů vymetl i některé české výrobky, říká v rozhovoru pro MF DNES...