Proč se ve Vodochodech vyrábějí brazilská letadla

aktualizováno 
Ve Vodochodech vyrábějí součásti nového vojenského přepravního letounu Embraer KC-390. Létat bude tento stroj zatím především ve své domovské Brazílii. Možná by se ale hodil i naší armádě.

Nový vojenský letoun Embraer KC-390 na letišti Aera vodochody (16.7.2016). | foto: Vladimír Cettl, airZone.tv

Přestože v poslední době je o Aeru Vodochody nejčastěji slyšet ve spojení s projektem L 39 NG, tedy evolučním vývojem původního Albatrosu, který se stane skutečně víceúčelovým letounem, nezanedbávají zde ani kooperace. V minulosti to byly zejména dodávky pro vrtulníkový gigant Sikorsky, kdy ve vodochodské továrně s výjimkou dynamických částí vznikaly vlastně kompletní vrtulníky S-76C. Od roku 2000, kdy zde byl tento projekt zahájen, jich zde vznikly více než dvě stovky.

Ve Vodochodech přistál nový vojenský letoun Embraer. Češi jej vyvíjeli

O víkendu přistál na letišti Aera Vodochody jeden ze dvou prvních prototypů brazilského multifunkčního letounu Embraer KC-390. Objednala si ho brazilská armáda a česká firma se podílela na vývoji klíčových částí.

Sikorsky ale nebyl a není jediný. Z řady dalších zákazníků je možné jmenovat Alenii Aeronauticu (střední část křídla letounu C-27J Spartan), Latecoere (podsestavy letounů Embraer 170 a Embraer 190), Boeing Company (kanonové dveře na letouny F-18), Spirit Aerosystems (sada dílů a podsestav pro pevnou náběžnou hranu letounu B767), EADS (podsestavy letounu Airbus A320/A340) nebo Vought Aircraft Industries (díly pro letoun Boeing B747). Zřejmě největším „soustem“ je pak spolupráce na projektu vojenského transportního letounu Embraer KC 390.

Významným impulsem pro zapojení českého leteckého a obranného průmyslu do projektu KC 390 byl bezesporu zájem, který o tento projekt jménem České republiky projevil tehdejší ministr obrany Martin Barták. Zájem to byl logický. Vzdušné síly České republiky totiž nedisponují žádným letounem, který by dokázal zajišťovat logistickou podporu našich vojáků v zahraničních misích.

Nešťastné letouny CASA mají malý dolet a jejich nákladový prostor je s jistým omezením vhodný maximálně pro transport koně Převalského. Kůň Převalského ale bohužel není zaveden do výzbroje naší armády a vojáci by přece jenom měli v boji rádi například své Kajmany nebo Iveca, které se však bohužel do letounu CASA nevejdou. Zbytek flotily transportních letounů české armády (Airbus, Challenger, Jakovlev) je určen zejména na přepravu „papalášů“ a pro vojenské účely jsou spíše nouzovým řešením.

Po počáteční politické proklamaci zájmu, která ale neměla žádný závazný charakter, vstoupil do dění byznys. Konkrétně v dubnu 2011 došlo k podpisu kontraktu mezi Aerem a Embraerem, kde se jasně vymezila vzájemná spolupráce. Na jeho základě se česká strana podílí na vývoji a výrobě náběžné hrany křídla, technologickém vývoji a výrobě všech sedmi dveří, rampy a zadní části trupu.

Aero „oprášilo“ Albatrosa. Letoun L-39 NG bude cvičit i bojovat

Společnost Aero Vodochody se pustila do projektu zásadní modernizace letounu L-39. Podívejte se, jakých změn se populární Albatros dočkal.

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Vizualizace nového letounu L-39 NG

Další důležitý mezník v projektu přišel v dubnu 2014, kdy byla z Aera Vodochody vypravena první vyrobená zadní část trupu nového Embraeru. Ještě v listopadu téhož roku došlo k slavnostnímu křtu prvního prototypu KC 390, kterého se opět zúčastnili i zástupci České republiky.

Nyní se tedy prototyp nového Embraeru poprvé představil v Evropě. Premiéru měl na velkém leteckém veletrhu v anglickém Farnborough a odtud jeho cesta vedla přímo do Vodochod. Zde pak po jednom průletu nad dráhou přistál za velkého zájmu médií v sobotu 16. července. Pondělí pak bylo ve znamení představení letounu odborné veřejnosti, kterého se zúčastnili i zástupci ministerstva obrany a armády.

Jaký bude další osud tohoto letounu, je těžké odhadovat. Jistý je zájem domácího brazilského letectva, vzhledem k ekonomické provázanosti je téměř jistý zájem letectev Argentiny a Portugalska. Pro Českou republiku bude důležitým faktorem cena letounu, jeho provozní schopnosti a spolehlivost a samozřejmě stav rozpočtu ministerstva obrany. Letoun této kategorie je pro nás jistě potřebný, ale konkurence v této kategorii letounů také nespí.

Autor je redaktorem odborného serveru o letectví Pilotinfo.cz.

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

Zelené peklo Normandie. Problém odhalených spodků vyřešil seržant Culin

Digitálně kolorovaná dobová fotografie lehkého tanku M5 Stuart s improvizovanou...

Během detailního plánovaní vylodění v Normandii a prvních fází následného postupu do nitra Francie se zapomnělo na...

Američané kupují těžké vojenské tahače pro přesun tanků po Evropě

Tahač Global HET a podvalník systému HET

US Army pro svou evropskou složku nakoupí 170 tahačů pro přepravu těžkých nákladů HET (Heavy Equipment Transporter)....

Největší muzeum na vodě. Letadlová loď vás ohromí technikou i příběhem

USS Midway

Udělat dobré muzeum je těžké. Skloubit historický příběh s vizuálním zážitkem je však o dost jednodušší, když můžete...

Najdete na iDNES.cz