Letecká předváděcí skupina Blue Angels amerického námořnictva vznikla už v roce 1946. Za svou dosavadní historii absolvovala řádově tisíce vystoupení, a byť většina z nich se odehrála v severní Americe, skupina patří mezi světově nejproslulejší takové formace. Podívejme se fotograficky na její historii a hlavně na její letadla.
Autor: Blue Angels
Skupina Blue Angels v současnosti létá na strojích F/A-18E/F Super Hornet, obdržela je v roce 2020. Počet letadel, které má skupina k dispozici, není pevně dán, ale minimálně to je šest jednomístných F/A-18E (viz foto) a dva dvoumístné F/A-18F. V každém případě výrobce upravil pro použití u skupiny devět „éček“ a dvě „efka“, v případě potřeby by trvalo navrácení upraveného stroje zpět do bojové formy 72 hodin.
Autor: public domain
Základní formace čtyř letounů (čísla 1 až 4) a dva sólisté (čísla 5 a 6) létají zpravidla na jednomístných F/A-18E. Skupina pro svá vystoupení může použít další dva letouny (čísla 7 a 8), které jsou dvoumístné F/A-18F. V sedmičce létá komentátor skupiny, dvoumístný stroj může také jako cestujícího vyvést například zástupce tisku, nebo ještě lépe zástupce nějaké prospěšné organizace, školy a podobně, kteří zprostředkují mládeži či jiné cílové skupině pohled na námořnictvo „v tom nejlepším slova smyslu“. Dvoumístný stroj má také nezastupitelnou roli při přípravě nových členů vystupujícího týmu Blue Angels. Dvoumístné stroje slouží i jako záložní, pro případ náhlé neschopnosti jednomístného před vystoupením.
Autor: Blue Angels
Základní formace čtyř letounů Blue Angels (čísla 1 až 4) se nazývá „diamant“. Skupina ji používá už od svého druhého typu F8F Bearcat. Zde vidíme „diamant“ tvořený stroji A-4F Skyhawk, které skupina používala v letech 1974 až 1986.
Autor: public domain
A jak to všechno začalo? Rozkaz ke zformování námořní letecké předváděcí skupiny vydal 24. dubna 1946 velkoadmirál Chester W. Nimitz, tehdy zastávající funkci náčelníka Námořních operací. Tímto nápadem chtěl povzbudit zájem veřejnosti o námořnictvo, který po skončení druhé světové války padal střemhlav dolů.
Autor: public domain
Skupina Blue Angels se stala historicky druhou takovou formací ozbrojených sil na světě. První vznikla už v roce 1931, a to také slavná Patrouille de France, která začínala pod jménem Patrouille d’Étampes.
Autor: Blue Angels
Mezi piloty předváděcího týmu Blue Angels se v roce 1954 objevil první pilot od námořní pěchoty, kapitán Chuck Hiett. Od té doby je vždy alespoň jedno z šesti míst v předváděcím týmu „rezervováno“ pro pilota od mariňáků. Například na přiloženém „přáníčku“ z roku 2009 s Hornety vidíme v podpisové partii dva mariňáky v šestičlenném předváděcím týmu (jeden v základním diamntu na pozici „Left Wing“ a jeden ze sólistů, konkrétně „Opposing Solo“).
Autor: San Diego Air & Space Museum
Mezi předváděcími letouny Blue Angels se vystřídaly tyto typy: F6F Hellcat, F8F Bearcat, F9F-2 Panther, F9F-5 Panther, F9F-8 Cougar, F11F-1 Tiger, F-4J Phantom II, A-4F Skyhawk, F/A-18 Hornet A/B, F/A-18 Hornet C/D a dnes to jsou F/A-18 Super Hornet E/F. Na výtvarném díle vidíme zprava doleva a shora dolů stroje Hellcat, Bearcat, Panther, Cougar, Tiger, Phantom II, Skyhawk a Hornet.
Autor: public domain
Jako „velkou exotiku“ můžeme zmínit bezocasý Vought F7U Cutlass, kdy se dva stroje tohoto typu objevily u Blue Angels zkusmo během sezony v roce 1953. Z pohledu pilotů i techniků byly pro skupinu tyto stroje nevhodné.
Autor: public domain
U Blue Angels se vystřídaly i další typy, a to v roli podpůrných strojů. Mluvíme především o strojích dopravních/transportních k přepravě pozemního týmu a náhradních dílů na místa vystoupení. I na tyto stroje byla a je radost pohledět.
Dnes – nastoupil se Super Hornety v roce 2020 – je používán Lockheed Martin C-130J Super Hercules, který vidíme na fotografii. Letoun patří námořní pěchotě a je známý pod přezdívkou Fat Albert.
Autor: Blue Angels
Přezdívku Fat Albert dostal již předchozí Hercules skupiny Blue Angels, kterým byl typ C-130T. Zde nám ukazuje start s použitím pomocných startovacích raketových motorů JATO, který diváci obdivovali. Zásoby těchto raket však došly v roce 2009 a od té doby se musí diváci bez takových efektních startů obejít.
Autor: public domain
Shrňme si, že jako dopravní/transportní se u Blue Angels vystřídaly tyto typy: Douglas R4D Skytrain, Curtiss R5C Commando, Douglas R5D Skymaster, Lockheed C-121 Super Constellation, Lockheed C-130 Hercules a již uvedený a zatím poslední Lockheed Martin C-130J Super Hercules.
Typová označení prvních tří mohou být pro širší veřejnost trochu matoucí, ale jedná se o „námořní“ typová označení, než došlo ke sjednocení označování typů letadel s USAF. R4D tudíž není nic jiného, než C-47, což ostatně prozrazuje jméno Skytrain.
Na fotografii je Lockheed C-121 Super Constellation.
Autor: public domain
Dvoumístný F/A-18B skupiny Blue Angels focený přes transportní C-130T Hercules
Autor: public domain
F/A-18C Hornet (na zemi) a dvoumístný F/A-18D Hornet (ve vzduchu) skupiny Blue Angels, rok 2012
Autor: public domain
Když vás honí sršeň... (ze života Blue Angels)
Autor: public domain
První pilotkou Blue Angles se stala v roce 2015 Capt. Katie Higgins od námořní pěchoty. Dvě sezóny tam pilotovala transportní C-130T Hercules. Předtím byla nasazena i v Afghánistánu, kde pilotovala Hercules ve speciálním provedení Harvest HAWK pro podporu pozemních sil, k čemuž byl letoun vyzbrojen řízenými střelami Hellfire nebo Griffin.
Autor: public domain
První předváděcí pilotkou týmu Blue Angels se stala Lt. Amanda Lee. Od března 2023 létá na Super Hornetu jako číslo 3, tzn. na pozici Left Wing.
Autor: Blue Angels
Hornety skupiny Blue Angels, rok 2011
Autor: public domain
Hornety skupiny Blue Angels, rok 2019
Autor: Blue Angels
Hornety předváděcího týmu Blue Angels nad USS Coronado (LCS-4, tzv. pobřežní bojová loď)
Autor: US NAVY
Za službu u Blue Angels nejsou žádné příplatky. Piloti se tam hlásí dobrovolně, ne každý je vybrán a pro vybrané je to ocenění k nezaplacení.
Autor: Blue Angels
Hornety skupiny Blue Angels a Golden Gate
Autor: Blue Angels
Délka služby předváděcích pilotů u Blue Angels trvá dva až tři roky, potom se piloti vrací do standardní služby u námořnictva nebo námořní pěchoty.
Autor: Blue Angels
Barevné řešení letounů Blue Angels vychází z tradičních oficiálních barev amerického námořnictva (US NAVY), kterými jsou tmavě modrá a zlatá.
Autor: U.S. Navy/Mass Communication Specialist 2nd Class Timothy Schumaker , Reuters
Hornety skupiny Blue Angels, rok 2019
Autor: Blue Angels
První veřejné vystoupení skupiny proběhlo za jásotu diváků 15. června 1946 na námořní letecké stanici Jacksonville na Floridě. Předložená fotografie s letounem F8F Bearcat je z pozdější doby, pár prvních vystoupení měli ještě na letounech F6F Hellcat.
Autor: Blue Angels
Skupina Blue Angles vznikla původně pod názvem Navy Flight Exhibition Team. Ale už v červenci 1946 si jeden z pilotů před vystoupením v New Yorku listoval časopisem The New Yorker, když tu ho náhle zaujal inzerát místního nočního klubu Blue Angel. Náhoda tomu chtěla, že více než nabízené služby ho zaujal právě název samotného klubu. A tak vzniklo jméno skupiny Blue Angels.
Autor: public domain
Po krátkém asi dvouměsíčním používání relativně těžkých stíhaček Grumman F6F Hellcat přesedlala skupina Blue Angels na lehčí stíhačky Grumman F8F Bearcat, které vidíme na fotografii.
Autor: public domain
Skupina Blue Angels amerického námořnictva, rok 1949
Autor: Blue Angels
Prvním proudovým typem Blue Angels byl Grumman F9F-2 Panther. Skupina tyto stroje používala v letech 1949 a 1950.
Autor: Blue Angels
Letecká předváděcí skupina Blue Angels, rok 1949
Autor: public domain
Od roku 1951 byly u Blue Angels stroje F9F-2 Panther nahrazeny vylepšenou modifikací F9F-5 Panther a tyto stroje tam létaly do roku 1955.
Autor: public domain
Letecká předváděcí skupina Blue Angels a její letouny F9F-5 Panther, rok 1952
Autor: public domain
Panthery v barvách Blue Angels
Autor: public domain
V letech 1955 až 1957 vystupovala skupina Blue Angels na strojích Grumman F9F-8 Cougar. Základní typové označení F9F prozrazuje, že Cougar konstrukčně přímo vycházel z předchozího typu Panther, nový stroj se lišil především šípovým křídlem.
Autor: public domain
Grummany F11F-1 Tiger létaly u Blue Angels v letech 1957 až 1968.
Autor: public domain
Prvním dvoumístným letounem Blue Angels s číslem 7 na svislé ocasní ploše se stal Grumman F9F-8T Cougar. Kupodivu tam nesloužil v době jednomístných Cougarů, ale přišel v době Tigerů (ocasní část jednoho vidíme vlevo za dvojicí rozmlouvajících mužů).
Autor: public domain
Bývalý letoun skupiny Blue Angels jako muzejní exponát, Grumman F11F-1 Tiger, Grissom Air Museum
Autor: Chris Light, CC BY-SA 4.0
Bývalý letoun skupiny Blue Angels jako muzejní exponát, typ Grumman F11F-1 Tiger, Intrepid Sea-Air-Space Museum
Autor: Ad Meskens, CC BY-SA 3.0
Bitevník McDonnell Douglas A-4F Skyhawk (viz foto) byl u Blue Angels angažován od roku 1974. Mezi ním a Tigery tam byly pět let těžké stíhačky McDonnell Douglas F-4J Phantom II. Skyhawky byly pro Blue Angels mnohem vhodnějšími stroji než „humpolácké“ Phantomy II.
Autor: public domain
Letouny Skyhawk skupiny Blue Angels
Autor: public domain
Skyhawk skupiny Blue Angels, členové skupiny Blue Angels a dvě „pozemské“ celebrity
Autor: public domain
Skyhawky skupiny Blue Angels nad městem Washington. Vysoký sloup v pravé části snímku je Washingtonův monument, postavený na počest zdejšího prvního prezidenta G. Washingtona, který se předtím stal vítězem války za nezávislost nad Velkou Británií. Budova zcela vlevo a s výrazným sloupovím je Lincolnův památník postavený k uctění prezidenta A. Lincolna, který vedl vítěznou severní stranu během americké občanské války, ale pár dnů po válce se k němu otočilo štěstí zády a ve Fordově divadle se stal obětí atentátu.
Autor: Blue Angels
Své kouzlo mají fotografie, na kterých je některý ze strojů od Blue Angels ve skupině s jiným letounem nebo jinými letouny. Zde vidíme F/A-18C Hornet předmětné skupiny společně s „warbirdy“ F6F Hellcat (vpředu) a F8F Bearcat (uprostřed), ostatně stroje těchto typů skupina ve svých začátcích sama používala.
Autor: Blue Angels
A ještě jednou F/A-18C Hornet od Blue Angels ve formaci s „warbirdy“ F6F Hellcat (nahoře) a F8F Bearcat (uprostřed)
Autor: Blue Angels
F/A-18C Hornet v barvách Blue Angels a F-22 Raptor
Autor: Pearl Harbor Aviation Museum, CC BY 2.0
F/A-18C Hornet v barvách Blue Angels a akrobatický speciál Pitts Special
Autor: Pearl Harbor Aviation Museum, CC BY 2.0
Dvě letecké předváděcí skupiny ozbrojených sil Spojených států. Skupina Blue Angels se stroji F/A-18 je od námořnictva (US NAVY) a skupina Thunderbirds se stroji F-16 je od letectva (US Air Force).
Autor: public domain