Čtvrtek 29. září 2022, svátek má Michal
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 29. září 2022 Michal

Pozoruhodný projekt polského lehkého bitevníku Skorpion se neujal

  0:05
V letech 1987 až 1995 se v Polsku pracovalo na projektu lehkého bitevního letounu PZL-230 Skorpion. Neortodoxní bitevník postupně měnil své exotické tvary, radikálně se zvýšily požadované výkony a pokročilé řešení PZL-230F vzniklo i ve formě nelétající dřevěné makety, ale dál se projekt už nedostal.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion | foto: Travelarz, CC BY-SA 3.0

Devizou lehkých bitevníků (letounů přímé letecké podpory pozemních sil) je jejich nízká finanční náročnost. Ale na druhou stranu musíme počítat s tím, že mají i mnohem nižší užitečný náklad. To však není vždy na závadu, i lehké bitevníky nalézaly a nalézají své využití, a to zdaleka ne pouze u chudých provozovatelů.

Na projektu zajímavého nízkonákladového bitevníku PZL-130 Skorpion začali pracovat v roce 1987 polští konstruktéři, které vedl Andrzej Frydrychewicz, v podniku PZL Warszawa-Okęcie. Na projektu dále spolupracovali specialisté z Varšavské technické univerzity a z Technického leteckého ústavu (Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych).

Polákům šlo v prvé řadě o snahu vyvinout a vyrábět bojový letoun bez nucené závislosti na Sovětském svazu, od které se Polsko snažilo odpoutat. Do určité míry se počítalo i s nezávislostí projektu na zemích technologicky rozvinutých (západní Evropa, USA atd.), ale postupem času se tato míra neustále a především významně snižovala, k čemuž mohlo dojít i díky sbližování Polska se Západem, ale také k tomu muselo dojít kvůli technologické náročnosti projektovaného letounu a požadované technické vyspělosti jeho systémů.

První návrh byl na světě (resp. na papíře) v roce 1988. Malý bitevník kategorie STOL (short take off and landing) byl navrhován i pro provoz na travnatých letištích, počítalo se s délkou vzletu pouhých 250 metrů a výzbroj nesená na závěsnících měla dosahovat hmotnosti 2 000 kilogramů. Hmotnost prázdného stroje vycházela na pouhých 2 100 kilogramů a maximální vzletová hmotnost na 5 000 kilogramů.

Trochu „pohádkové“ vzezření PZL-230 vycházelo z kombinace jeho malých rozměrů (pokud chceme mít bojový letoun lehký, musí být samozřejmě malý) a neortodoxní konfigurace. Délka i rozpětí byly přibližně dvoutřetinové v porovnání s americkým strojem A-10 nebo sovětským Su-25. Byť tyto dva rozměrově a váhově klasické bitevníky se mezi sebou v rozměrech trochu liší, tak předchozí přibližné srovnání s PZL-230 si můžeme dovolit i z toho důvodu, že i jeho jednotlivé návrhy nebyly v základních rozměrech na chlup stejné.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion (předmětnou maketu vidíme vzadu, delegace stojí u křídla cvičného letounu PZL-130 Orlik).

A těch návrhů vzniklo požehnaně. Letoun měly pohánět dva motory. Původně se počítalo s motory turbovrtulovými. V prvním návrhu byly se standardní orientaci, potom přišel návrh s turbovrtulovými motory v tlačném uspořádání (s vrtulí za motorem). Počítalo se především s motory z typové řady Pratt & Whitney Canada PT6 (s výkonem po 920 kW). Když v roce 1990 přišlo polské letectvo s požadavkem na vyšší výkony stroje, museli konstruktéři projekt zásadně přepracovat a nedělit mu motory proudové, ale k tomu se ještě dostaneme.

Prakticky všechny návrhy konfigurace letounu se vyznačovaly kachní koncepcí, tj. speciálními vodorovnými řídícími plochami před křídlem. Na zádi se objevily ocasní plochy svislé i do V, a ty svislé jednou jednoduché a jindy dvojité. Motory nesl buď trup (v jednom návrhu i ve stylu A-10), nebo byly situovány na horní straně křídla.

Zmíněná nová specifikace armády požadovala nosnost nesené výzbroje 4 000 kilogramů, tedy dvojnásobek oproti původním verzím projektu, a maximální rychlost letounu měla dosahovat 1 000 km/h, kdy opět u předchozích návrhů se pracovalo se 640 km/h. Ke vzletu teď mělo stačit 400 metrů.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-230F Skorpion

Přepracovaný bitevník dostal označení PZL-230F. V prosinci 1992 tvůrci představili polskému letectvu dřevěnou maketu ve skutečné velikosti.

Ve věci pohonu PZL-230F připadaly v úvahu motory (v projektu Skorpion se vždy počítalo s dvoumotorovou koncepcí) typu Lycoming LF507 (tah jednoho motoru 27,80 kN), nebo Garrett ATF3 (24,20 kN), nebo Pratt & Whitney Canada PW305 (23,24 kN).

Navržené a vypočítané takticko-technické parametry projektovaného PZL-230F byly následující: rozpětí 9 metrů, délka 9,3 metru, výška 4,2 metru, nosná plocha 25,4 m2, hmotnost prázdného letounu 3 600 kilogramů, maximální vzletová hmotnost 10 000 kilogramů, maximální rychlost 1 040 km/h, stoupavost 95 m/ s, operační dostup až 12 000 metrů a bojový rádius 300 kilometrů.

Jen pro zajímavost uveďme k porovnání hmotnostní parametry „velkých“ bitevníků. Americký A-10 má prázdnou hmotnost přes 11 tun a maximální vzletovou hmotnost přes 20 tun, u sovětského Su-25 to činí necelých 10 tun a 17,5 tuny.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Vidíme podvěšený nápadně velký kontejner s 30mm kanonem, samozřejmě i to je nefunkční atrapa.

PZL-230F měl nosit neřízené i řízené pumy a rakety proti pozemním cílům, případně i řízené rakety proti vzdušným cílům. K tomu by sloužilo sedm nebo dokonce devět závěsníků pod centroplánem a vnějšími částmi křídla. Na tak lehký a malý letoun je takový počet závěsníků více než bohatý. A co by to bylo za bitevník bez kanonu, projekt hovoří o interním 25mm pětihlavňovém rotačním kanonu GAU-12/U, v případě malého bitevníku se v takovém případě opět jedná už vyloženě „o dělo“. I když o něm projekt hovoří, tak maketa je jeho jakéhokoliv náznaku prosta. Na centrálním závěsníku se potom zmiňuje podvěšený kontejner s 30mm kanonem, což bezelstně a samozřejmě v podobě atrapy maketa Skorpionu ukazuje (vypadá to na kontejner GPU-5 se čtyřhlavňovým rotačním kanonem GAU-13). Asi je zbytečné připomínat, že se jedná o kanony americké provenience.

V konstrukci draku se počítalo s výrazným (většinovým) zastoupením uhlíkových kompozitů a z materiálů tohoto druhu měla být i vana pilotního prostoru odolávající střelám ráže 12,7 mm. Spolupráce na výrobě technologicky náročných celků se vyjednávala se společnostmi CASA (Construcciones Aeronáuticas, S.A.) ze Španělska a BAe (British Aerospace) z Velké Británie.

Dřevěná maketa lehkého bitevníku PZL-203F Skorpion. Celé vnější části křídel sloužily jako řiditelné prvky, i to zajišťovalo nevídanou obratnost stroje.

V roce 1994 ministerstvo obrany nové levicové vlády projektu PZL-230 zastavilo podporu. Výrobce na projektu nejen ze setrvačnosti ještě chvíli pracoval, neboť se nechtěl vzdát alespoň nadějí na export těchto bitevníků, ale v roce 1995 s tím skončil.

Zároveň vnikla myšlenka celou věc levného bitevníku ještě zlevnit, což neznamenalo nic jiného, než se vrátit do stylu návrhů před příchodem požadavku na vyšší výkony. A tak byly na stole opět turbovrtulové motory a s nimi nový výkres s typovým označením PZL-330 Skorpion. Jako zajímavost se jeví návrh na použití pohyblivě uloženého 20mm kanonu pod přídí, podobně jako to známe u některých bitevních vrtulníků, a který by měl vazbu na přilbový zaměřovač pilota (ale s tím se podle některých zdrojů dokonce počítalo už v prvních návrzích PZL-230 před rokem 1990). Nabídka nového PZL-330 nakonec nikoho kompetentního neoslovila.

  • Nejčtenější

ANALÝZA: Poté, co neuspěl v té první, Putin chystá „Novou válku“

Premium Tváří v tvář dění posledních týdnů na ukrajinských frontách, vyhlásil Vladimir Putin částečnou mobilizaci. Jak...

Je redaktor užitečný idiot? Odpovídáme čtenáři rozčílenému elektromobily

Jen málokterá technologie polarizuje společnost tak jako elektromobilita. Někteří jí nekriticky fandí, jiní ji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nejjasnější pohled za 30 let. Webbův teleskop vyfotil prstence planety Neptun

Vesmírný teleskop Jamese Webba prokázal své další schopnosti. Americká vesmírná agentura NASA zveřejnila nové snímky...

NASA testovala obranu Země před vesmírným tělesem, sonda zasáhla asteroid

Sonda DART americké vesmírné agentury NASA zasáhla v úterý podle plánu měsíc planetky Didymos. Šlo o první test obrany...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabte je, než vylezou na břeh. I „hořící moře“ mělo zastavit německou invazi

Seriál Po neúspěšných diplomatických nabídkách se Hitler odhodlal k vypracování plánů na invazi do Británie. Britům bylo...

Sověti ozářili Richarda Nixona radioaktivitou. Jeho agenti to zastavili trikem

Premium Při návštěvě v Sovětském svazu Richard Nixon sice přátelsky hovořil se sovětským vůdcem Nikitou Chruščovem v takzvané...

Test kočičích kapsiček. I z krmiva za deset korun může zvíře dostat vše

Premium Kočky nám sice někdy připadají mlsné, ale ony jen v miskách hledají to, co jejich tělu prospívá nejvíc: maso plné...

Extra steh po porodu navíc? Rodičky děsí ponižující husband stitch

Premium Přivést dítě na svět znamená pro většinu žen prožít si mnoho vypjatých chvil. Vyrovnat se s průběhem porodu nemusí být...

Generál Svoboda se stal superhrdinou amerického komiksu

Války přináší kromě utrpení také mnoho zajímavého. Technický pokrok, umné využívání propagandy. Nejinak tomu bylo ve...

Pátrání po ponorce U-206 přináší nové informace o ztroskotaných letcích RAF

Vedle fyzického pátrání po vraku německé ponorky U-206 Reichenberg na vlnách Biskajského zálivu probíhá i průzkum...

Poprvé s československým letounem i motorem se letci vydali do Kodaně

Dálkové a propagační lety československých letců v dobách první republiky nebyly ničím neobvyklým. Některé jsou známé,...

Zabte je, než vylezou na břeh. I „hořící moře“ mělo zastavit německou invazi

Seriál Po neúspěšných diplomatických nabídkách se Hitler odhodlal k vypracování plánů na invazi do Británie. Britům bylo...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

RECENZE: Pro Pokáče byla O2 arena příliš velkým soustem

Z hlediska návštěvnosti skončil koncert písničkáře Pokáče v O2 areně maximálním úspěchem - pár hodin před začátkem...

Přístroje zjistily výbuchy u Nord Streamu. Úmyslný čin, tvrdí Švédsko

Švédské a dánské měřicí stanice v pondělí zaznamenaly masivní podmořské výbuchy, a to v místech, kde z plynovodu Nord...

Příběh Marty: Syn si přivedl domů přítelkyni, je to líná špindíra

Se synem jsme měli vždycky hezký vztah. Naším společným plánem bylo, že jednou s námi zůstane žít v našem domě v...

Slovensko vře kvůli cenám elektřiny. Největší výrobce hrozí bankrotem

Největšímu výrobci elektřiny na Slovensku, společnosti Slovenské elektrárne, se příčí dodávání elektřiny slovenským...

Mrazivá noc bez spánku a výstup na skálu. Soukalová promluvila o ztracení

Moderátorka Gabriela Soukalová (32) vyrazila na dovolenou v italském Livignu se svým přítelem Milošem a dcerkou...