V minulém díle jsme otevřeli téma, představující příběhy dnes nenápadných polí, které ovšem v září 1938 posloužila jako mobilizační polní letiště. Autorem myšlenky pro tento seriál byl kurátor letecké sbírky Národního technického muzea v Praze Michal Plavec, který se s námi na některé místa i vydal. Postupně se dostaneme do více koutů Čech a Moravy. Dnes však ještě setrváme v těsné blízkosti hlavního města, u něhož se před 85 lety předpokládal velký nápor nepřátelského útoku.
Horní Měcholupy
Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz
Dnes jde o místo plné městské zástavby. Snad jen rovinatý terén napovídá, že zde kdysi mohla být louka vhodná pro letištní plochu. A sem se, jak uvádí Michal Plavec, přemístila z kbelského letiště I./4 peruť (krycí jméno Kašpar), přičemž její Letka 42 působila z polního letiště u dvora Netluky (část Uhříněvsi), jak o tom byla řeč v minulém dílu našeho seriálu. (Po rozkliknutí mapy výše je možné rozšířit oblast a objeví se všechna letiště, o kterých byla dosud řeč, pozn red.)
jednotka | letiště | velitel | počet pilotů | počet letadel |
---|---|---|---|---|
I./4 peruť | Horní Měcholupy | pplk. let. Josef Hamšík | ||
Letka 40 | Horní Měcholupy | kpt. let. František Korčák | 19 | 11 Avia B.534 |
Letka 41 | Horní Měcholupy | škpt. let. Karol Sojček | 16 | 11 Avia B.534 |
Michal Plavec v souvislosti s perutí I./4 uvádí jednu zajímavost, která dokládá, jak si stála československá letecká technika ve srovnání s tím, co jí hrozilo ze strany Německa:
„Bohužel rychlost československých stíhaček nevyhovovala. To se potvrdilo zejména u perutě I./4, která měla bránit Prahu před leteckými útoky. Častým průletům rychlých německých průzkumných letadel nedokázal zabránit nikdo. Například 27. září 1938 se pokusila trojice stíhaček Polní letky 40 sestřelit německý průzkumný Dornier Do 17 nad Prahou. Sice ho dostihla nad Ruzyní, ale díky vyšší rychlosti německý letoun unikl. Stíhání se zúčastnili velitel 4. roje podporučík ing. Vilém Hofman na Avia Bk-534.503, četař Josef František, jenž se jako stíhač proslavil během Bitvy o Anglii, a vojín Rudolf Touš. Po devatenácti minutách letu přistáli opět na polním letišti Horní Měcholupy.“
Plavec nicméně dodává, že v poslední době se ovšem zdá, že tvrzení Viléma Hofmana o souboji s německým letadlem nad Prahou nebude pravdivé a ve skutečnosti se jednalo o cvičný souboj.
Pojďme se ale podívat o zhruba 18 kilometrů vzdušnou čarou severním směrem na další polní letiště podzimu 1938, ukrývající jednu zajímavost.