Premium

Získejte všechny články
jen za 49  Kč / 1. měsíc

Noční čarodějnice z Ruska deptaly Němce za války bombardováním

V Británii za války létaly i ženy menší než 160 centimetrů. Musely mít pod sebou polštářek, aby viděly ven. Ruským pilotkám Němci přezdívali "Noční čarodějky". Jejich nálety měly ničivý psychlogický účinek.

Touha žen podívat se do vzduchu je zřejmě stejně stará jako touha lidstva létat. V okamžiku, kdy první dobrodruzi opustili bezpečí matičky Země, měli v zádech následovnice ochotné udělat cokoli, aby to mohly zkusit také. Za světových konfliktů byly nasazeny i jako bojové pilotky a na kontě měly i sestřely es.

První ženy se podívaly do vzduchu již v 18. století v koších balonů. Ve 20. století přesedlaly na řiditelné vzducholodě. První pilotní licence byla ženě vydaná v roce 1910, tedy ještě před vypuknutím první světové války. Tou šťastnou byla madame Therese Peltier a průkaz jí vydal francouzský aeroklub.

Poprvé nad frontou

Belgičanka Hélene Dutrieu za řízením letounu

Málo známou skutečností je, že pilotky létaly na vojenských letounech již za první světové války. Bojové akce odpovídaly možnostem tehdejších letadel. 

Belgičanka Hélène Dutrieu vstoupila jako dobrovolnice do France's Air Patrol. Prováděla průzkumné lety v okolí Paříže a pátrala po německých jednotkách. Dáma se navzdory poměrně dobrodružnému životu (závodila na motorce, létala na hydroplánu, držela několik leteckých rekordů, řídila sanitku) dožila úctyhodného věku 83 let. Za své letecké výkony dostala již před válkou řád čestné legie.

Tradici mělo i létání žen v Rusku. Pilotní průkaz měla například carova neteř princezna Eugenie Šachovskaja. V listopadu 1914 byla zařazena k 1. letecké eskadře, kde prováděla průzkumné lety. Při jednom z nich byl její letoun zasažen palbou a princezna zraněna. Car ji vyznamenal řádem svatého Jiří. Dalšími byly například Naděžda Děgtěrovová nebo Helena Samsonovová.

Princezna Eugenie Šachovskaja

V jiných zemích se působení žen omezilo na výcvik pilotů. Pilotní školu provozovala například Němka Amellie "Melli" Beese. Jako instruktorka sloužila Britka Hilda Hewitt, mimochodem první držitelka pilotní licence č.112 na britských ostrovech. Kromě toho stála ve vedení společnosti Hewlett and Blondeau, která montovala licenční letouny Farman, Caudron a Hanriot.

Ve Spojených státech působily jako instruktorky sestry Marjorie a Katherine Simpsonovy, nicméně jejich žádosti o vstup do armády se setkaly s nezájmem.

V období mezi světovými válkami se pilotky řady zemí snažily prosadit na poli sportovního letectví. Mnohým se dařilo při překonávání ženských světových rekordů. Jména jako Amelia Earhart, Marina Raskova (dálkové lety), Jacqueline "Jackie" Cochran (rychlostní rekordy) nebo Hana Reitsch (plachtařské rekordy a pilotáž vrtulníku) byla známá z titulních stránek světových novin a jednotlivé země nebo režimy (nacismus, komunismus) je hojně využívaly k propagaci.

První žena v RAF

Jacqueline "Jackie" Cochran, první žena pokořitelka zvukové bariéry

Když začala druhá světová válka, nebyl zprvu důvod se domnívat, že by se na tradičním schematu: muži v ozbrojených silách - ženy v týlu, mělo něco měnit. Jenže průběh bojů donutil některé země tento přístup přehodnotit. Jako první byla na řadě Británie, která dokázala jako jediná osamoceně vzdorovat německému náporu.

V době, kdy zuřila letecká Bitva o Británii, se začínal projevovat zoufalý nedostatek pilotů. K bojovým jednotkám odcházeli mladíci, kteří se sotva drželi kniplu, RAF rekrutovala zahraniční piloty z obsazených zemí Evropy, ale stále to nebylo dost. Ubývali piloti i letadla. Letadla byla poměrně snadno nahraditelná. Průmysl přecházející na válečnou výrobu dokázal nahrazovat jak bojové, tak nebojové ztráty. Ale letadla neměl kdo dopravit k operačním perutím.

Tyto přepravy zajišťovala ATA - Air Transport Auxiliary, což byla zpočátku civilní organizace, která měla zajišťovat přepravu pošty, VIP, zdravotnického materiálu, raněných a podobně. V řadě případů zde sloužili zkušení piloti, kterým zhoršení zdravotního stavu nebo úraz znemožnily pilotování letadel v bojových podmínkách. V pozdějších fázích nebyli výjimkou ani piloti s amputacemi jedné končetiny, nebo dokonce slepí na jedno oko.

Pauline Gower prosadila ženy do ATA

O prosazení žen do řad ATA se zasloužila hlavně Pauline Gower, první žena, která v Británii obdržela licenci na provozování aerotaxi. Ještě před válkou měla nalétáno přes 2 000 hodin a přepravila 33 000 cestujících. Díky vlastní neústupnosti, se jí navzdory byrokratickým obstrukcím podařilo již koncem roku 1939 prosadit do ATA prvních osm žen, které měly pro začátek povoleno přelétávat cvičné dvojplošníky typu Tiger Moth. Sama se stala první pilotkou, která usedla za řízení letounu RAF.

Ženy s polštářkem

Nejmladší z nich, Joan Hughes, bylo při vstupu do ATA 17 let. Měla kliku v tom, že začala létat před dovršením 15 let, dřív než byl zákonem stanoven minimální věk pilota na 15 let. Nakonec získala kvalifikaci instruktora a létala dlouho po válce. Mimo jiné si zahrála ve skvělém filmu "Báječní muži na létajících strojích", kde pilotovala repliku letounu Demoiselle 1909. Zemřela v roce 1992, v pilotním deníku měla 11 200 hodin.

S rostoucími ztrátami RAF se zvyšoval počet žen v řadách ATA a postupně se rozšiřoval počet typů, na které byly přeškoleny. Nejprve vícemotorové cvičné letouny, postupně i stíhačky Hurricane nebo Spitfire, první vzácná Moquita a nakonec i těžké čtyřmotorové bombardéry B-17 Flying Forteress a B-24 Liberator z amerických dodávek. Komise mnohdy přimhouřila jedno, nebo spíš obě oči.

V ATA sloužily i dívky, které kvůli malé výšce (kolem 160 cm) musely létat s polštářkem, aby vůbec dosáhly na řízení a viděly přes palubní desku při přistání.

Shirley Slade od WASP na obálce časopisu Life

Zpočátku to neměly jednoduché. V továrnách jim odmítali předat letadla a u bojových perutí si z nich piloti utahovali. Problémy způsobovaly i eráru, protože ve skladech nebyly potřebné velikosti výstroje.

Později si pilotky získaly respekt. Mnohé měly typové zkoušky na celou řadu typů a v pilotních denících tisíce letových hodin. Jejich práci se věnovala média a některé pohlednější se ocitly na titulních stranách prestižního tisku. Přestože se to nesmělo, některé "vydyndaly" na posádkách bombardérů možnost zúčastnit se v roli pasažéra náletu.

Ženy s rudou hvězdou - Noční čarodějnice

Poněkud jiná byla situace v Sovětském svazu. Před válkou zde fungovala organizace DOSAAF, spolupracující s armádou, letectvem a námořnictvem. Jejími zařízeními prošla řada budoucích pilotů výsadkářů, námořníků, tankistů a dalších vojenských specialistů. Mimo jiné i řada dívek a žen, protože po občanské válce a stalinských čistkách musely nahradit muže v některých funkcích. Nebylo ničím neobvyklým, že řídily traktory, nákladní auta nebo poštovní a zemědělská letadla.

DOSAAF zaštiťoval i různé soutěže a pokusy o ustanovení rekordů, kterými se sovětský režim rád chlubil. Na rozdíl od všech ostatních zemí ženy sloužily v Sovětském svazu i u bojových jednotek. Velkou zásluhu na tom měla Marina Raskova, která byla mimořádně populární. Během rekordního letu z Moskvy do Komsomolska musela opustit letoun ANT-35 (upravený bombardér DB-2) padákem. Nouzovou dávku nechala na palubě. Prakticky bez vody a jídla přežila 10 dní v mrazivé pustině na Dálném východě. Tisk z ní udělal hrdinku.

Rekordní let Mariny Raskove vedl z Komsomolsku (červená šipka) do Moskvy.

Rekordní let Mariny Raskove vedl z Komsomolsku (červená šipka) do Moskvy.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz

Ani v Sovětském svazu to však neměly ženy lehké a v řadě případů je velitelé brali do jednotek až na stranický příkaz shora. Nakonec v SSSR vznikly tři čistě ženské letecké pluky, kdy byly ženské nejen letové osádky, ale také většina pozemního personálu. Konkrétně šlo o 586. stíhací letecký pluk, 587. bombardovací letecký pluk a 588. noční bombardovací (později 46. Tamanský gardový noční bombardovací).

Asi nejpopulárnější je 588. bombardovací pluk, vyzbrojený obstarožními dvojplošníky Polikarpov Po-2, který proslul rušivými nočními nálety. Příslušnice pluku si u Němců vysloužily přezdívku Nachthexen - noční čarodějnice. Jednotka později přijala přezdívku za svou. Nálety jednotlivých strojů s vypnutými motory nemohly způsobit žádné dramatické materiální škody, protože Po-2 poháněný motorem s výkonem pouhých 125 koní unesl jen bomby ráže 50 kg. Ale psychologický efekt a nutnost být neustále ve střehu si vyžádaly daň na bojeschopnosti unavených vojáků.

Mnohem větší údernou sílu měl 587. bombardovací pluk, který byl vyzbrojen poměrně moderními rychlými bombardéry Petljakov Pe-2. Pluku velela až do své smrti Marina Raskova. Zahynula v roce 1943 při nehodě, když vedla trojici bombardérů na nové operační letiště poblíž Stalingradu. Pluk dostal za bojové zásluhy označení gardový a byl přeznačen na 125. gardový bombardovací letecký pluk. O výkonech osádek svědčí to, že v řadách pluku bylo 5 nositelek vyznamenání hrdina Sovětského svazu.

Žena Hrdina Sovětského svazu

Lidia "Lili" Litvjak vypadala spíš jako školačka než stíhací eso.

Zcela ojedinělý je 586. stíhací letecký pluk, v jehož řadách vyrostla jediná dvě ženská stíhací esa, Lidia "Lili" Litvjak a Jekatěrina "Káťa" Budanova, v historii letectva. Ačkoli se statistiky křehce vypadající "Lili" Litvjak liší zdroj od zdroje, měla na kontě minimálně šest sólových sestřelů, u kterých se podařilo dohledat i jména pilotů na německé straně. Tři z nich byla esa s 11, 30 a 82 sestřely. Lili se nevrátila z doprovodu šturmoviků Il-2 dne 1. srpna 1943. Posmrtně byla vyznamenána hvězdou Hrdiny Sovětského svazu.

Také počet uváděných sestřelů Káti Budanové se liší, ale dohledatelných je minimálně šest individuálních vítězství. Nejoptimističtější zdroje uvádějí číslo 12. Jejím přemožitelem byl buď Georg Schwientek, nebo Emil Bitsch od JG52, protože to byli jediní piloti, kteří si 19. července 1943, kdy se nevrátila z operačního letu, nárokovali sestřel Jaku-1 v prostoru Novokrasnovka. Budanova dostala řád hrdinky Ruské federace až dlouho po válce.

Ženy v oblacích

V České televizi

Dokument uvidíte v neděli 6.5.2012 od 20:00 na programu ČT 2.

Další ze slavných žen, Jacqueline "Jackie" Cochran, využila svých dobrých styků s první dámou USA a se zkušební pilotkou Nancy Harkness Love prosadila vznik WASPS (Women Airforce Service Pilots). Úkoly této americké organizace byly velmi podobné britské ATA, jen rozsah byl větší úměrně zemi vzniku. WASPS létaly ze 120 různých základen na území USA.

Samotná Jacqueline "Jackie" Cochran létala ještě dlouho po válce. Je držitelkou několika světových rekordů. Stala se první ženou, která překonala rychlost zvuku na letounu F-86 Sabre i její dvojnásobek na letounu A-5A Vigilante. Zároveň se stala první ženou, která vzlétla a přistála na palubě letadlové lodi.

Ženy v nacistickém Německu

Hajlující Hana Reitsch byla ikonou nacistického režimu, ale také výbornou pilotkou a držitelkou několika rekordů.

Stranou nezůstalo pochopitelně ani nacistické Německo. Hvězdou číslo jedna byla Hana Reitsch. Poněkud v jejím stínu zůstává Beate Uhse. Na rozdíl od prominentky režimu prováděla pro Luftwaffe stejně prozaickou práci jako její kolegyně od ATA a WASPS: přelétávala bojové letouny k jednotkám. Díky tomu se dostala za řízení strojů jako Junkers Ju 87, Messerschmitt Bf 109 nebo Focke Wulf FW 190. Na konci války dokonce i do kabiny proudového Me 262. Přestože byla několikrát napadena spojeneckými stíhači, vždy se jí podařilo doletět na základnu.

Po válce nastala dlouhá pauza. Ženy sice mohly létat, ale jen pomalu se prosazovaly za řízení vojenských strojů. Ještě během první války v zálivu nesměly létat do prostoru bojových operací. Uvolnění nastalo až v polovině devadesátých let. Od té doby mohou projít pilotním výcvikem i na bojové letouny a dostaly se do kokpitů bitevních vrtulníků nebo palubních stíhaček.

Autor:

Máma se s vrtulníkem smířila. Na výcvik padlo spoření, říká policejní pilotka

Policejní pilotka Nikola Podhadská (dříve Tarasovičová) (9. září 2022)

Seriál Chtěla jsem být stíhací pilotkou, to mi ale maminka zatrhla. S tím, že pilotuji vrtulník, se snad...

Indická pilotka pomohla evakuovat stovky studentů, kteří uvázli na Ukrajině

Kapitánka Shivani Kalra @keepem.flying787 pomohla evakuovat indické studenty,...

VIDEO Když pilotka společnosti Air India dostala otázku: Chcete se podílet na Operaci Ganga a evakuovat...

Pilotka oblétající zeměkouli opustila Česko. Zbývá jí jedna zastávka

Na benešovském letišti 16. ledna 2022 přistála devatenáctiletá pilotka Zara...

VIDEO Devatenáctiletá pilotka Zara Rutherfordová, která se pokouší o Guinnessův světový rekord stát se...

Dívka na stíhačce. Bílá lilie ze Stalingradu se stala stíhacím esem

Lidija Litvjaková

Bojů druhé světové války se zúčastnila řada sovětských pilotek. Některé létaly na stíhačkách, jiné...

Nejmladší žena, která sama oblétá svět, se chystá opustit Česko

Na benešovském letišti 16. ledna 2022 přistála devatenáctiletá pilotka Zara...

VIDEO Z benešovského letiště se chystá k dalšímu startu na cestě kolem světa devatenáctiletá pilotka Zara...

  • Nejčtenější

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním systémem Windows do „modré obrazovky smrti“. Ani po restartu se nespustí. Některé...

19. července 2024  11:01,  aktualizováno  18:52

OBRAZEM: Jugoslávské karavany byly zcela jiný level než ty z NDR, PLR a ČSSR

V roce 1965 se ve slovinském městě Novo Mesto začala psát historie továrně vyráběných jugoslávských a následně slovinských karavanů. Tak vznikla značka Adria, jejíž život se potom přenesl přes rozpad...

23. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Mistr vedlejších rolí Krška hrál geniálně alkoholiky a muže zlomených osudů

Herec Vladimír Krška, který se narodil před 100 lety, byl téměř čtyři desítky let členem souboru pražského Divadla na Vinohradech. Na jeho scéně vytvořil na osmdesát rolí.

22. července 2024

Vyzkoušeli jsme 3D tiskárnu pro děti. Je to hračka, která tiskne hračky

Pod značkou Kidoodle míří na trh 3D tiskárna určená přímo pro děti. Spoustu hotových modelů připravených k tisku k ní výrobce přibalil, tisknout však můžete i vlastní výtvory. Má své mouchy, ale...

19. července 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Jak dlouho budou naše stopy na Měsíci ještě patrné? 55 let od Apolla 11

O tom, jak důležitý okamžik nastal v oblasti vesmírného výzkumu před 55 lety, když člověk poprvé přistál na Měsíci, máme možnost se opakovaně přesvědčovat i v současnosti, kdy se ukazuje, že i s...

20. července 2024

Přičichli jsme k MHD budoucnosti, to nejzajímavější ovšem není vidět

Trochu kosmicky vyhlížející vozítko ze všech stran obalené kamerami a senzory – to je typická ukázka autonomní městské hromadné dopravy na technických veletrzích. V Plzni prošel testy systém, který...

25. července 2024  9:29

Jak přežijí dekády? Co je nutné zvážit při uchování fotek, videí a dokumentů

Premium

Uložit data není věda. K dispozici je jak interní úložiště přímo v PC, tak různá externí, jakou jsou přenosné disky nebo optická a pásková média, případně NAS zařízení či cloudová úložiště. Kam ale...

25. července 2024

To nejlepší, co divákům nabídly první dny letecké show Farnborough 2024

Pokochejte se první sérií letounů, které se letos objevily na letecké airshow v britském Farnborough. Kromě vojenských strojů nechyběla ani velká dopravní letadla.

24. července 2024  18:49

Staré necky v druhé světové válce. Pigboaty plují proti samurajům

Předcházející díly naší zábavné prázdninové série pojednávaly o vzniku a službě nejstarších amerických ponorek – takzvaných pigboatů. Některé čluny pozdních tříd zůstaly ve službě až do čtyřicátých...

24. července 2024

Za celosvětový kolaps IT systémů může nečekaně absurdní chyba

Nepovedená aktualizace bezpečnostního softwaru společnosti Crowdstrike způsobila pád počítačů a serverů s operačním...

IT problémy způsobily kolaps bank i letišť. V Evropě i jinde ve světě

Řadu zemí v pátek zasáhly problémy s počítačovými systémy. Letiště kvůli výpadku čelila potížím s odbavováním letů,...

Můj syn Xavier zemřel, říká Musk o transgender dceři. A chce zničit „virus woke“

Miliardář Elon Musk tvrdí, že byl podveden, když dovolil svému synovi stát se transgender ženou. V rozhovoru s...

Ruská kráska Sofja Lebeděva šla donaha v seriálu Vikingové: Valhalla

Bývalá gymnastka Sofja Lebeděva (30) potěšila fanoušky seriálu Vikingové: Valhalla, když se v jedné ze scén nového dílu...

Sto tun obilí za hodinu. Na Hané mají výjimečný kombajn, jeden z patnácti na světě

Až sto tun obilí dokáže za hodinu sklidit nový kombajn CR11 firmy New Holland, který vyjel do obilných lánů v okolí...