Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Příběh jediného českého stíhače, který si vystřelil na Zeppelin

  10:00
Jedním z hrstky československých létajících legionářů byl i Augustin Charvát. Svou kariéru začal jako krejčí, aby se na konci Velké války stal jedním z našich nejzkušenějších letců. Významně se potom podílel i na budování prvorepublikového letectva. V roce 1931 tragicky havaroval na dvouplošníku Letov Š.16.
Replika stíhačky Nieuport 24 (Stampe & Vertongen Museum, Antverpy). Na stíhačce...

Replika stíhačky Nieuport 24 (Stampe & Vertongen Museum, Antverpy). Na stíhačce stejného typu zaútočil Augustin Charvát na Zeppelin L50. | foto: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0

Za Velké války se třinácti československým legionářům poštěstilo státi se příslušníky létajícího personálu francouzského letectva, což se s počty našich letců bojujících na straně mocnářství nedá vůbec srovnat.

Samozřejmě nejvýznamnější personou z tohoto ranku působící na francouzské straně byl Milan Rastislav Štefánik, který to z pohledu hodnostního dotáhl z desátníka po absolvovaném základním pilotním výcviku až na brigádního generála francouzské armády. Štefánik se však ze skupiny létajících legionářů vymykal, jeho pole působnosti bylo mnohem širší a výše položené. Když zůstaneme u letectva, tak měl mimo jiné snahu o vytvoření stíhací eskadrily naplněné československým personálem, což se nakonec nerealizovalo. A právě jedním z našich, kteří na Štefánikovo doporučení zahájili pilotní výcvik, byl i Augustin Charvát.

Charvátova léta předletecká

Augustin Charvát spatřil světlo světa 1. července 1893, přičemž touto událostí poctil vísku Horní Ročov, dnes součást městyse Ročov, čímž danému sídlu nadělil významného rodáka. Tehdy však byl obyčejným chlapcem, který rostl jako z vody. Nedělejme si však iluze, chudoba se vznášela nad většinou obyvatelstva a ani Charvátovi na tom nebyli lépe. Velkou ranou s negativním zásahem do života rodiny byl odchod otce z tohoto světa, jinoch Augustin musel poté zanechat gymnaziálního studia a vyučil se na krejčího.

Po vyučení vyrazil sedmnáctiletý Augustin do světa na vandr, protože jednak těžko bylo v rodném kraji hledati volné místo na trhu v oboru krejčího a jednak zkušenosti získané za hranicemi, když se člověk dokázal poprat na cestě s onucemi, byly snad vždy dobrou devizou pro uplatnění na trhu práce.

Přes krátké angažmá v Berlíně Augustin Charvát nakonec zakotvil v Paříži, která mu učarovala. Živil se jako krejčí a obchodník se zbožím souvisejícím, a to vcelku úspěšně. Tělo utužoval v krajanském sokolském spolku. V roce 1913, když mu bylo dvacet let, musel se jako rakousko-uherský státní příslušník podrobit vojenskému odvodu na rakouském konzulátu v Paříži.

Léta válečná

V zemi galského kohouta Charváta zastihlo i vypuknutí Velké války. Když už z něj chtěl mít císař pán vojáka, tak se rozhodl dobrovolně vstoupit do francouzské Cizinecké legie. Nešlo to však tak rychle, nejdřív si musel vystonat tyfus, který ho zákeřně napadl ještě před válkou. Po vyléčení zase přišly jakési nové byrokratické překážky, ty však šikovně obešel přes Velkou Británii, kde se jako dobrovolník k Francouzům úspěšně přihlásil.

Jako pěšák byl zařazen k československé rotě Nazdar spadající pod Cizineckou legii. Účastnil se heroického boje u Arrasu, po které kvůli utrpěným ztrátám zbyla místo československé roty už jen četa a další naši vojáci byli rozřazováni mezi jiné jednotky legie. Koncem září 1915, během bojů u Champagne, byl Charvát vážně zraněn do pravé ruky. Protože byl kvůli utrpěnému zranění další služby u pěchoty neschopen, tak se na základě Štefánikova podnětu dobrovolně přihlásil k leteckému výcviku. Přihlášku posílal ještě z nemocničního lůžka, čas evidentně neztrácel.

Augustin Charvát

K základnímu výcviku nastoupil do vojenské letecké školy v Pau pod Pyrenejemi a jak sám vzpomínal, létat se učil na jednoplošníku Blériot bez dvojitého řízení, první krůčky ve vzduchu tedy dělal sám na stroji jednomístném. Ve výcviku pokračoval v Bucu, kde získal francouzský vojenský pilotní průkaz č. 3 841. Po dalších výcvikových etapách v dalších školách, kde se učil létat na „rychlých“ letounech (stíhačkách) a střílet z palubních kulometů, byl konečně odeslán na frontu.

Na dráhu bojového pilota nastoupil k průzkumné eskadrile F 58. Písmeno ve značení francouzského letectva vycházelo z používaného typu letoun, tehdy měla letouny Farman F 40 (při přezbrojení na letoun jiné značky se písmeno nebo písmena změnila). Ale tak jednoduché to také není, jednalo se o hlavní typ letounu u jednotky, například Charvát létal u F 58 jako stíhač na nieuportu zajišťující především doprovod průzkumným farmanům.

Při návratu z akce dne 9. března 1917 se při lehké akrobacii, kterou si mladí piloti občas nemohli odpustit, zřítil z výšky asi dvou set metrů. Snad mu měl při přeletu fronty protiletadlový granát poškodit směrové kormidlo, nebo jeho řízení, ale divné je, že to nevěděl. A pokud věděl, tak je ještě divnější, proč se do manévru, byť lehkého, vůbec pouštěl. Je zde tedy ještě třetí možnost, že si zkrátka s tím manévrem francouzský zdroj trochu zapřeháněl. Hrozivý pád na rozdíl od stroje kupodivu přežil, zle se však udeřil do hlavy a zlámal si všechny končetiny, co měl. Utrpěná zranění mu zajistila šestiměsíční otálení v nemocnici. Chabou útěchou dlouhodobého nezáživného pobytu mezi bílými plášti mohlo být snad jen obdržené vyznamenání Croix de Guerre (Válečný kříž).

Na samém začátku září 1917 nastoupil plný sil a elánu ke stíhací jednotce N 315. Ale už na konci toho samého měsíce se trochu pochroumal při nouzovém přistání, osmidenní pobyt v nemocnici to neštěstí naštěstí spravil.

Ve stíhačce Nieuport 24 se nachomýtl i k honbě na vzducholoď Zeppelin L50. I když předmětná vzducholoď byla toho dne zničena, tak Charvát v tom prsty neměl. Sám na tuto událost vzpomínal, že na vzducholoď sice vystřelil dvě krátké dávky, ale bez zjevného účinku. Bylo to z relativně velké vzdálenosti, protože jeho stroj už odmítal vystoupat výše, a tak se k cíli nemohl dostat blíže. Na internetu sice najdeme články, že Charvát jako jediný český pilot sestřelil Zeppelin a dokonce se prý stal jejich postrachem, ale zde se jedná o pohádky (aniž je to tak ke škodě neznalých čtenářů uvedeno). V každém případě se Augustin Charvát stal jediným českým stíhačem, který si na Zeppelin vystřelil.

Augustin Charvát za Velké války v roce 1918 ve stíhačce SPAD

Při přezbrojení na stíhačky Spad S.VII a Spad S.XIII v červenci 1918 byla eskadrila přeznačena na Spa 315. V polovině září vybojoval Charvát za kniplem Spadu S.XIII své jediné potvrzené vzdušné vítězství, když sestřelil německý průzkumný dvouplošník. Další dva sestřely se v jeho případě uvádí jako pravděpodobné.

Charvátův letoun zdobil na obou bocích trupu decentně vyvedený nápis „Vieux Père“ (starý tatíček). Takovou přezdívku si náš pilot získal u spolubojovníků z eskadrily díky své neutuchající a nefalšované dobrosrdečnosti.

V československém letectvu

Po válce bylo logicky jeho místo u rodícího se letectva nové československé republiky. Když byl v únoru 1919 propuštěn ze svazku francouzské armády, pověřilo ho velení našeho zahraničního vojska ve Francii doprovodem skupiny československých pilotů k leteckému výcviku v Pau. Jednalo se o piloty sloužící předtím v rakousko-uherském letectvu a teď je bylo potřeba přeškolit na francouzskou techniku, která měla v prvních poválečných letech tvořit jádro výzbroje našeho letectva. V červenci se Charvát s úspěšně přeškolenými letci vrátil domů. A protože byl pilotem velice zkušeným, čekalo tu na něj hodně práce.

Angažoval se i na ministerstvu národní obrany. Dále mimo jiné velel Pokusné letecké rotě a po rozšíření z ní vzešlé Pokusné letce u Vzduchoplaveckého studijního ústavu a následně Vojenského leteckého ústavu studijního. Později mu bylo svěřeno velení III. perutě Leteckého pluku 1, od dubna 1930 velel celému Leteckému pluku 1.

Při letu na dvoumístném dvouplošníku Letov Š.16 plukovník Augustin Charvát dne 20. září 1931 u Moravské Třebové za husté mlhy havaroval, na místě pozorovatele při této tragické události seděl pozorovatel nadporučík Karel Brožek. Oba těžce raněné převezli do moravskotřebovské nemocnice, Augustin Charvát svým zraněním podlehl druhého dne a šestadvacetiletého Karla Brožka, který pocházel z Velvar, opustily poslední zbytky sil 27. září. Na místě havárie mají letci pomníček.

Povodně

Od čtvrtka do neděle platí výstraha na extrémní srážky. Na většině území ČR platí také povodňová pohotovost či povodňové ohrožení

  • Nejčtenější

Jaderný zločin v roce 1954. Jak Sověti nacvičovali třetí světovou válku

Východní mocnost vedená Kremlem nechtěla zůstat v ničem pozadu. Proto i ty strašné věci dokázala hnát do hrozivých rozměrů. Jako jaderné cvičení s reálnou explozí, kam nahnala 45 tisíc vojáků. Vedle...

14. září 2024

První výstup soukromníků do volného vesmíru proběhl tak, jak měl

Účastníci letu Polaris Dawn ve čtvrtek provedli historicky první soukromý výstup do vesmíru s využitím nových skafandrů společnosti SpaceX a přepracované kosmické lodi Crew Dragon. Na začátku výstupu...

12. září 2024  12:13,  aktualizováno  13:21

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Konec učení jazyků se blíží. Vyzkoušeli jsme nová sluchátka s překladačem

Premium

Berlín (od zpravodaje Technet.iDNES.cz) Jako ve Star Treku by si mohli připadat uživatelé sluchátek Timekettle W4 PRO, které měly na veletrhu IFA 2024 světovou premiéru. Mají zvládnout překládat 40 jazyků a 93 akcentů. Firma slibuje až...

7. září 2024

FOTODUEL: Neuvěřitelné klávesnice. Která se vám líbí nejvíce?

Krásné, vtipné, trhlé, nápadité, praktické, nepraktické, kýčovité, nevkusné ... na veletrhu IFA 2024 jsme potkali obrovské množství klávesnic, které mezi návštěvníky poutaly nečekanou pozornost a...

10. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Dostali „antinobelovku“ za objev, že savci mohou dýchat konečníkem

Prokázaná schopnost savců dýchat konečníkem, rakety naváděné s pomocí poštovních holubů či plavecké schopnosti mrtvých pstruhů. To jsou některé z nejnovějších přínosů na poli nevážné vědy, které si...

13. září 2024  20:38

Vodíkové balony nad Evropou opět bojují o Pohár Gordona Bennetta

Zatímco Česko hledí v těchto dnech k nebi s obavami z dalšího deště, na obloze západní Evropy odstartoval 67. ročník nejstaršího leteckého závodu světa – Pohár Gordona Bennetta. Původní start v pátek...

14. září 2024  19:40,  aktualizováno  15.9

Velká sláva na Seči. Před 100 lety začala stavba Masarykovy údolní přehrady

Před sto lety, 15. září 1924, začala stavba známé přehrady Seč na řece Chrudimce v Železných horách. Dodnes jde o ráj rybářů a rekreantů.

15. září 2024

To monstrum znal jen ze hry. Nyní tank s největším kanonem v historii ožil

Původní myšlenka vznikla při hraní populární videohry World of Tanks, kde patří mezi nejvražednější volby. Stíhač tanků FV4005 byl prototyp s největším kanonem, jakým kdy byl tank osazen. Hovořili...

15. září 2024

V nadživotní velikosti. Havlíčkův pomník stojí v Brodě už 100 let

Německý Brod, dnes Havlíčkův Brod, před sto lety slavnostně odhalil pomník Karla Havlíčka Borovského.

14. září 2024

Líbí se mu moje pipinka. Je pořád nadržený, stěžovala si vyměněná manželka

V novém díle Výměny manželek se pohodlná Lucie snažila přizpůsobit domácnosti, kde se stále něco děje. Ilona jako by...

Schwarzenegger se v Praze proháněl na kole. Vyfotil se také s „Klukem s kamením“

Legendární herec a bývalý guvernér Kalifornie Arnold Schwarzenegger (77) je v Praze. O víkendu si užíval kávu na...

Plivnout při orálním sexu na penis. Obscénnost jižanské slečně změnila život

To, co v anketě vypustila do světa, byla obscénnost. Nic elegantního. Naopak, největší sprosťárna. Jenže ji do kamery...

Půllitr už mnohde není standard. Hospodští kouzlí s mírami a štvou hosty

Pivní kultura je v Česku zakořeněná po staletí a její součástí je odjakživa čepování do půllitru nebo třetinky. V...

Zatnu zuby a nevěra není. V tolyamorii žije v Česku stále více párů

Podvádíš mě, spíš s jinými a já to vím. Doma děláme, že se to neděje, a i když mi to vlastně vadí, rozhodně o tom...