Pentagon stále potřebuje ruské raketové motory

aktualizováno 
Pentagon využívá pro vynášení vojenských satelitů ve velké míře ruských raketových motorů RD-180. V roce 2014, po ruské anexi Krymu, však americký Kongres zadal Pentagonu úkol najít za ně náhradu. Nahradit ruské motory však potrvá ještě minimálně šest let.

Start rakety Atlas V | foto: United Launch Alliance (ULA)

Američané se spoléhají na ruské motory

Vysílání amerických vojenských satelitů do vesmíru zajišťuje americké letectvo (U.S. Air Force), respektive Vesmírné velitelství amerického letectva AFSPC (Air Force Space Command) v rámci dlouhodobého programu EELV (Evolved Expendable Launch Vehicle).

Jedinými nosnými prostředky programu EELV jsou rakety Atlas V a Delta IV. Dosud byla výhradním poskytovatelem raket pro program EELV společnost ULA (United Laung Aliance), joint venture firem Boeing a Lockheed Martin.

Atlas V dokáže na nízkou oběžnou dráhu vynést náklad o hmotnosti téměř 19 tun a výkonnější a výrazně dražší Delta IV až 26 tun.

ULA ceny startů raket pro Pentagon běžně neuveřejňuje. Avšak start rakety Atlas V pro NASA misi TDRS-M přišel na 132 milionů dolarů. Naopak raketu Delta IV pro komerční zákazníky ULA nabízí za 400 milionů dolarů.

Největší objem startů pro Pentagon připadá na Atlas V. Je zde však problém. První startovací stupeň Atlasu V pohání ruský motor RD-180. Po ruské anexi Krymu a následně špatným americko-ruským vztahům proto Kongres zaúkoloval Pentagon, aby našel za ruské motory náhradu.

„Usilovně na tom pracujeme, ale je zde spousta práce, kterou musí průmysl udělat,” řekl médiím generálmajor Roger Teague, ředitel vesmírných programů v Pentagonu. „Pokud chceme odstoupit od tohoto motoru, musí naše průmyslová základna v prvé řadě připravit náhradu.”

Před několika týdny dokonce Pentagon oznámil zájem nakoupit dalších 18 ruských motorů RD-180, aby pokryl starty na následujících šest let. Proti nákupu vystupují někteří američtí politici, v čele se známým republikánským senátorem Johny McCainem.

„Můžeme se chytit za nos, koupit RD-180, dokud se situace nevyřeší, a létat s Atlasy s RD-180,” vysvětlil před měsícem médiím situaci Ashton Carter, americký ministr obrany. „Další možnost je létat s raketami Delta, což je technicky možné, ale mnohem dražší. Takže jsem zvolili možnost pokračovat s Atlasy, čímž jsme uznali ohavný fakt, že je nezbytné koupit dalších 18 motorů RD-180.”

Podle současných plánů nebude nástupce raket Atlas V s americkými motory k dispozici dříve než v letech 2022 až 2023.

Nové americké raketové motory

Američané pracují na dvou možných náhradách, na motoru BE-4 od firmy Blue Origin a na motoru AR1 od Aerojet Rocketdyne. Mnohem pokročilejší technologie nabízí motor BE-4, konkurenční AR1 sází na starší, ale zavedené a levné technologie.

I když Aerojet Rocketdyne získal v březnu od Pentagonu 115 milionů dolarů na vývoj (v delším období může získat až 536 milionů dolarů), favoritem je pokročilejší BE-4. Ale vývoj AR1 pokračuje. Podle tvůrců bude k dispozici v roce 2019 a má stát méně než motor RD-180.

Podle některých odborníků nebude snadné překonat ruský motor, neboť vyniká skvělým poměrem ceny a výkonu.

Stojí rozhodně za připomenutí, že Blue Origin získal na vývoj motoru pouze 40 milionů dolarů (dalších 40 milionů má slíbeno).

ULA ovšem získala v březnu letošního roku 202 milionů dolarů na integraci motorů BE-4 do nových raket Vulcan (viz dále). Odborníci tak AR1 považují především za náhradní, nebo dočasné řešení, pokud budou s vývojem pokročilejšího BE-4 problémy.

„Připadáme si jako ženich, který má na výběr dvě nevěsty,” říká Brett Tobey, technický zástupce ředitele v ULA. „Blue Origin je krásná bohatá holka, ale máme tady také ošklivou a nuznou dívku Aerojet Rocketdyne.”

„Mluvíme s oběma, ale šance Aerojet Rocketdyne porazit miliardářku je pěkně nízká. Z politického hlediska se nemůžeme vydat pouze jednou cestou, ale ve skutečnosti vkládáme mnohem více energie do BE-4,” dodal jednoznačně Tobey.

Raketa Vulcan s BE-4

Motor BE-4 bude pravděpodobně pohánět novou raketu Vulcan, nástupce raket Atlas V. Unikátním rysem raket Vulcan budou znovu použitelné motory prvního stupně.

Po vyhoření prvního stupně dojde k řízenému „odstřelu“ raketového motoru. Při pádu atmosférou motor ochrání a zpomalí nafukovací tepelný štít. Poté dojde k vystřelení malého a lehkého padáku. Ve vzduchu pak padák i s motorem zachytí speciálně upravený vrtulník.

BE-4 v komoře spaluje kapalný zemní plyn a kapalný kyslík. Dva motory BE-4 (resp. dvě spalovací komory), se kterými se počítá pro první stupeň rakety Vulcan, dokážou vyvinout tah 4,9 MN (na úrovni hladiny moře). RD-180 s dvěma spalovacími komorami poskytuje tah 3,8 MN.

Otázkou je výrobní cena BE-4, ale podle Blue Origin bude možné využít motor až 25x, což výrazně sníží výslednou cenu.

SpaceX

Nesmíme zapomenout na fenomén SpaceX technického vizionáře Elona Muska. Raketa Falcon 9 od SpaceX dokáže v poslední verzi na nízkou oběžnou dráhu vynést 22,8 tuny, a to údajně při ceně pouze 62 milionů dolarů za start.

V dubnu SpaceX získala od letectva poprvé vojenskou zakázku za 83 milionů dolarů na vynesení navigačního satelitu GPS-3. Satelit do vesmíru poputuje v roce 2018.

ULA o zakázku ani neusilovala, protože v době vypisování soutěže neměla k dispozici svoji vlajkovou loď mezi raketami, Atlas V s ruskými motory RD-180.

Znamená nástup SpaceX rozbití monopolu, či dokonce konec ULA? Vždyť SpaceX nabízí starty minimálně dvakrát levněji než ULA. Pokud pomineme drtivé lobbistické možnosti Boeingu a Lockheed Martinu v Pentagonu i Kongresu, o úspěchu nemusí rozhodnout jen cena.

Fotogalerie

Air Force sleduje nejen cenu, ale také spolehlivost a dostupnost raket. ULA má značné zkušenosti s programem EELV, zatímco SpaceX je nová firma bez zkušeností z oblasti vynášení vojenských satelitů.

Spolehlivost je klíčová, neboť cena vojenských satelitů se pohybuje mezi 500 miliony a 3 miliardami dolarů. Ztráta satelitu může mít navíc drastické dopady na vojenské schopnosti Spojených států.

„Pokud potrvá deset let stavba satelitu v hodnotě několik miliard dolarů, musí to fungovat,” říká Brian Weeden z výzkumného nezávislého střediska Secure World Foundation. „Nemůžete prostě jít do obchodu a koupit další. Je to všechno, co máte.”

Článek vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Další články o vojenství a novinky ze světa armády najdete zde.

Autor:
 

Nejčtenější

Kolik je 4 % ze 75? S tímto primitivním trikem to spočítá každý zpaměti

Proč by měl vůbec ještě někdo počítat něco zpaměti, říkáte si možná. Tento...

Proč by měl vůbec ještě někdo počítat něco zpaměti, říkáte si možná. Tento jednoduchý trik vám ale usnadní každodenní...

Na Ulož.to naleznete firemní hesla, faktury, e-maily i lékařské zprávy

Výsledek hledání výrazu „faktury“ na serveru Ulož.to

Analýza více než dvanácti tisíc souborů na serveru Ulož.to odhalila překvapivý problém. Někteří jej využívají pro...

MySpace ztratil všechna data, co na něj uživatelé za dvanáct let nahráli

Aktuální homepage MySpace.com.

Kdysi to byla největší sociální síť na světě. Začínající umělci na ni nahrávali svoji tvorbu, odstartovala tu sláva...

Krušné chvíle v obrněnci. Kam chodí tankisté na záchod?

Novou generaci ruských tanků zastupuje na přehlídce už v minulosti přítomný typ...

Ve druhém březnovém týdnu proběhla snad všemi ruskými medii informace o toaletě v ruském tanku T-14 Armata. Podívejme...

Jen 0,86 sekundy. ISS se prohnala před Měsícem, byla vidět na Olomoucku

Měsíc, ISS, Mezinárodní vesmírná stanice, transit, (22. března, 2019, Nové...

Mezinárodní vesmírná stanice proletěla po půlnoci nad Evropou. Na Olomoucku bylo možné její siluetu spatřit na pozadí...

Další z rubriky

Komunistický žalář byl pro Stanovského těžší zkouškou než Dachau

Dálkový let s Aerem Ab.11 v roce 1926, etapová zastávka na letišti Waalhaven v...

Stal se legionářem, budoval československé letectvo, zakusil útrapy nacistického i komunistického věznění a nakonec...

Tatra představila ve světové premiéře nový vůz modelové řady Tactic

Tatra Tactic 4x4

Tento týden se v Abu Dhabí ve Spojených arabských emirátech konal IDEX 2019, jeden z největších světových veletrhů...

Sexuálně nejvýkonnější vyzvědače přebrali československé rozvědce Sověti

Býval agent československé rozvědky v USA Karel Köcher

Československým komunistickým rozvědčíkům se ve špionáži proti Spojeným státům dlouho nedařilo. Nakonec ale zaznamenali...

Najdete na iDNES.cz