Diskuse k článku
Americká stíhačka zprvu ztrácela dech, pak sláva její se dotýkala hvězd
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
![]() |
M48a93r62t10i29n 20N75e78p89l 4234452436738Hezky clanek, jen me mrzi, ze se autor nevenoval i odvozenemu Twin Mustangu. |
![]() |
K23a91r52l 19R45i83e85g78e76l 4534762668796Mustang díky laminárnímu profilu křídla a nízkým odporem dokázal provádět plně kontrolovatelné obraty do té doby pro jiné stihačky nedostupné, např. tzv. "snap roll" kdy se letoun zbavil pronásledovatele skřížením kormidel do plné výchylky, kdy stroj zmizel výskokem ze zorného pole pronásledovatele a zaroveń se otočil o 360 stupňů díky náhlé ztratě vztlaku jen na jednom křídle, tím zbrzdil a nechal jej předlétnout - "overshoot". Z pronásledovaného se tak stal v okamčiku pronásledovatel. Obrat je dobře ukázán v nejnovější verzi filmu o černošské eskadře létající na P-51... "RED TAILS" |
![]() |
K26a47r65l 64R22i83e96g62e43l 4284672338596Tak "sorry" pustil jsem si tu scenku a neni to tam zrovna tak presne...nejlepe je ten "mustangovsky" obrat popsán i detailne ilustrovan v publikaci AIR COMBAT MANOEUVRES str.62 kolektiv autoru USAF |
![]() |
D98a67n75i20e65l 34K81r29o13c 3320558368464Dne 22.4.1945 byl nad Německem ve svém Lavočkinu La-7 napaden dvěma Mustangy dvojnásobný (tehdy) hrdina SSSR Ivan Kožedub. Američtí piloti si Lavočkiny často pletli s Fw-190 - napadeni byli nad Slovenskem při SNP i českoslovenští piloti La-5. Ivan Kožedub neriskoval vlastní sestřelení a během dvouminutového boje sestřelil jeden Mustang a druhý Mustang poškodil a jeho pilot vyskočil. Tyto dva sestřely mu nebyly oficiálnš uznány. |
![]() |
P93e56t70r 50M85i42n49a49r 4585405344588To je pravda, jsou o tom i dostupné materiály. Ale tady se sešli novodobí znalci ww2 a ti moc dobře vědí, že co bylo sovětské a dnes ruské je silně nedemokratické. Natož solidní. |
![]() |
M59a76r59e57k 33Š50t22ě34t85k21a 4111438202423Nejrychlejší pístovou stíhačkou 2.sv. války byl XP-72, ale nejlepší? Těžko říct, Britové mají svůj Tempest a Němci zase Ta-152 (pomineme-li Me-262). |
![]() |
R50a23d25e20k 37F74o89l49p91r92e42c34h83tXP-72 byl pouze prototyp (viz "X"), s operačně nasazenými druhoválečnými stroji nemá tedy moc smyslu ho porovnávat. Navíc ani v kategorii prototypů či experimentálních stíhaček s pístovým motorem té doby nebyl nejrychlejší, o poznání vyšší maximální dosažená rychlost se udává u XP-47J. |
![]() |
V20i49l37é50m 60P43ř74í15h69o54d97a 2144249223177Za války existovalo hodně dobrých až vynikajících stíhaček. Když na to myslím, v které bych chtěl létat a cítit se bezpečně, asi bych volil Juga. Rychlý, dostatečně obratný, nedostižný ve střemhlavém letu, snášející až neskutečná poškození, ve výzbroji doslova motorová pila osmi půlpalcových kulometů. |
![]() |
J45i68ř17í 75D10o51u98t45n24á24č 3307566685373u džbánu je celkem zajímavý že poslední verze unesly na více než 1000 km +-stejnou hmotnost pum jak B17 |
![]() |
P66e64t90r 26H38u23l45k83a 1600810754662Podobně to bylo i s P 38. |
![]() |
V90i79l67é27m 15P23ř61í81h14o32d85a 2654339413207Tak ona B-17 byla takový létající Sherman. Předválečná konstrukce, výkony nic moc (náklad pum), ale spolehlivá, odolná, velkovýroba zvládnutá. |
![]() |
H13o22n35z40a 85T15a77r 3129892174872332. stíhací skupina amerického armádního letectva Největší úspěch za celou válku vybojovala 332. stíhací skupina 31. března 1945, když 47 Mustangů provedlo stíhací sweep do prostoru Mnichova. Vedle celé řady pozemních cílů si černošští piloti připsali sestřely 13 německých stíhaček. https://www.armyweb.cz/clanek/v-boji-neni-prostor-pro-rasismus-cernossti-piloti-z-332-stihaci-skupiny-usaf https://www.valka.cz/13974-Letci-z-Tuskegee |
![]() |
J97i71ř60í 18D34o98u43t60n28á77č 3957186165933je to velice vzletně napsáno, ale týká se to opravdu jen té 332 |
![]() |
T86o32m43á78š 35V91e95r13n41e70r 1345514887605Vedle Spitfiru nejhezčí stíhačka 2.světové války.... |
![]() |
M23a77r76t20i27n 37V62a20n52ě24č60e65k 4893808912355https://en.wikipedia.org/wiki/Piper_PA-48_Enforcer |
![]() |
R25i26c33h90a28r54d 67A21u80b94r88e94c39h88t 8820820208817https://www.valka.cz/topic/view/40002 |
![]() |
M46i50l11a85n 90V78o40l76e78k 5299273686119Hezké, ale čekal jsem nějaký popis jejich výhod ve vzdušných soubojích. Čím své soupeře udolali. |
![]() |
M25a21r16t54i17n 28V96a42n67ě19č65e38k 4313488672795No první výhodou bych začal asi počtem |
![]() |
M63i40l76a55n 18V43o50l33e39k 5359533606519Na ten počet bych zase tak nespoléhal. V SSSR měli často početní převahu na německými letadly, některé stroje měly i podobné parametry, ale čerství absolventi leteckých učilišť nedokázali využít možnosti svých strojů. |
![]() |
T75o48m92á22š 93Z72e83m33á43n75e64k 2227494772415Co jsem měl možnost číst a sledovat z dobových dokumentů vyprávění pilotů, Mustang měl výhodu (oproti FW190 A-8) v dostupu, navíc piloti Mustangů využívali bombardérů jako návnady, proti čemuž Němci neměli z principu obranu, jelikož bombardéry byly jejich hlavní cíl. |
![]() |
H45o57n68z39a 72T95a25r 3879492234922S dobrým pilotem za kniplem Nebezpečný vražedný stroj P51D Měla jeden s nejlepších motoru té doby Dvanáctiválcový dvěma turbodmychadly přeplnovaný Rolls-Royce Merlin Výbornou mánévrovatelnost ovladatelnost Parádní Výhled z pilotní kabiny bez příček Samosvorné nadrže Dlouhý Dolet Díky přídavným nádržím Doprovázely bombardéry po celou dobu misí https://www.youtube.com/results?search_query=p+51+mustang https://cs.wikipedia.org/wiki/Rolls-Royce_Merlin |
![]() |
K81a69r81l 25R81i73e46g90e91l 4694712268376SNAP ROLL obranně-útočný obrat, proti kterému nebyl možný únik a který se nedal u jiných stíhaček "zopakovat". Jeho časté využívání esy na P-51 dokazuje na frontových snímcích evidentně dodatečná montáž jednoho i dvou vetších zpětných zrcátek na rámu předního štítu kapkovité kabiny s jinak ideálním rozhledem kolem dokola. |
![]() |
M74a82r56t29i64n 22K42y67p65r 2192875814654Nemůžu si pomoct, ale pístové stíhačky II.světové války je to nejkrásnější co kdy kroužilo oblohou. I ta největší stodola jako třeba Hurricane je pořád nádherná mašina. Až nepatřičné k tomu jak hroznou dobu symbolizují. |
![]() |
K23a86r54e59l 60S53e98i10d90l 8239505280928Krásná jsou i některá pozdější letadla, třeba Vulcan. |
![]() |
T89o74m 58D84v70o72r41n41í63k 4892493942330Souhlas, i když mi se také vždycky zatetelí srdce, když vidím Concorda... Ať už na nebi nebo na stojánce... |
![]() |
D37a79n34i26e60l 93K43r25o59c 3590458418194Při přehlídce v Petrohradu, kterou jsem zažil pár lety. proplul nad městem Tu-160. Nádhera. |
![]() |
J27a26n 37P83r68o15k11o70p 8312672199798Ohledně vzhledu jsem zastánce Velké války, z nichž nejradši Albatrosy D.V v Jasta V, když se na ně člověk podívá, tak si připadá, jak na rytířským turnaji :) |
![]() |
R47o24b50e34r58t 96V14á64l37e26k 7281740740627Kvalitní článek, přesto by možná zasloužil dva díly, pár informací chybí. Důležité zmínit asi prvně použitý laminární profil křídla, které má menší odpor a to byl hlavní důvod dlouhého doletu. Poválečná historie je taky bohatší, existovala civilní verze Cavalier Mustang - dvousedadlová jako rychlé obchodní letadlo. Navíc tato byla zpětně militarizována jako Piper PA-48 Enforcer s turbovrtulovým motorem RR Dart! PS: škada, že Packard neměl od RR licenci na motor Grifon, to by teprve byla střela!! |
![]() |
M56a83r76t40i25n 22V53a61n55ě24č13e79k 4303448932615Divím se že autor se o na tu dobu revolučním křídlu nezmínil |
![]() |
R15a22d24e46k 23F78o92l90p10r62e41c76h80tTo se přiznám, že jsem to tam nepsal víceméně záměrně. Vyšší rychlost a dolet nebyly pouze zásluhou laminárního profilu křídla, ale i speciálního řešení chladiče (netradiční umístění plus řešení vstupní a výstupní části cesty chladícího vzduchu). Dokonce některé dokumenty NASA, resp. předtím NACA, naznačují, že význam pro uvedené vlastnosti byl u toho chladiče u P-51 dokonce vyšší než příspěvek laminárního křídla, kdy na tom jeho sníženém příspěvku se podepsalo praktické provedení křídla (profil jako takový za to samozřejmě nemohl). Ve stejném smyslu se ve svých pracích vyjadřoval i pilot mustangů a později i zkušební pilot Leonard Carson. Ale protože jsem neměl čas to všechno prostudovat, tak jsem se o tom raději nezmiňoval. |
![]() |
R11o97b61e19r16t 57V26á92l90e52k 7961350840687I tak, fakt dobrý článek. Chápu, že se tam vše nevejde. Mustang se dá jako sláma mlátit nekonečně dlouho ;-) |
![]() |
M35a30r78t75i69n 69V74a20n16ě59č38e49k 4773908852395JInak mám dojem že ty turbo-prop mustangy (myslím že byla víc než jen jedna verze) šli do tendru proti AT-6, možná kecám ale vím že jsem někde odchytil článek že účast minimálně zvažovali. |
![]() |
R61i80c75h79a53r25d 50A70u24b85r76e67c24h68t 8270200378197Ano, bylo více verzí, začala s tím ještě firma Cavalier, která jinak přestavovala Mustangy na civilní "executive" letadla, a taky dělala modernizace pro vojenské zákazníky. Ta do jenoho mustangu zkusila vestavět Rolls-Royce Dart 510 (chtěli Lycoming T55, ale nesehnali ho), nikdo ale neměl zájem a tak Cavalier stroj o práva odprodal Piperu. To ho brutálně přestavělo a vznikl Piper Enforcer. Taky neuspěl, ale ještě dnes se o něm mluví a jak píšete, občas ho někdo navrhne zavést do výroby. Více třeba zde: https://www.valka.cz/topic/view/40002 |
![]() |
R66a69d31e86k 70F17o16l90p90r12e79c65h79tŽe tam chybí pár informací, jsem si vědom - nedostávalo se času, což mě teda moc neomlouvá. Ještě více než ten turbovrtulák mi tam chybí operační nasazení za druhé světové války a podkapitoly o některých pilotech mustangů z té doby. V každém případě u PA-48 jsem počítal se samostatným článkem menšího rozsahu. |
![]() |
R35o17b60e89r26t 59V14á25l20e78k 7181600820917A teď koukám po netu a ještě zjistím, že přece jen jsou mustangy s RR Grifon. Jak jsem v prvním příspěvku litoval, že nejsou. :-) |
![]() |
J16a95n 46C42r28h21á67n 4332253173https://en.wikipedia.org/wiki/Precious_Metal_(aircraft) |
![]() |
H74o19n68z73a 61P33o48s89t 4579169519605Hezký a zajímavý článek, díky. |
![]() |
D62a78v11i59d 33R93y56c89h23e35t87s24k98ý 9946541690610Nejlepší určitě ne. Mustang je jednoznačně přeceňovaný. |
![]() |
L53u21k11á90š 53G25r16ü90n39d62e85l 4407272135762to se těžko hodnotí, ale bylo to vynikajicí letadlo. |
![]() |
M49i55c42h67a40l 67G87r73e76š35l93i49k 9301536732666Jak se to vezme. Mnozí hodnotí jako nejlepší Fw 190 (dle verze v souvislosti s obdobím)... asi i byl, ale měl jednu velkou slabinu - byl taky náročný na pilotáž a tedy na využití všech jeho schopností bylo potřeba velice dobře kvalifikovaného a zkušeného pilota a ti Němcům rychle ubývali. Na doprovody nic lepšího, než Mustang asi nebylo. Ale taky závisí od období. Na co hlavně spojenci potřebovali stíhačky? Fw 190 by se na tohle nehodil. Sovětské Jak-3 by si jakoukoliv verzi Spitfira "namazaly na chleba", ale jenom v nižších letových hladinách... výše by už kraloval Spitfire. Prostě každé bojiště potřebovalo stíhačku s vlastnostmi odpovídajícími podmínkám boje. |
![]() |
T78o78m37á14š 93H50r68u19b63ý 4939680924406Asi tak, asi neexistovala žádná stíhačka, která by dominovala kdekoli a v na jakémkoli bojišti, vždy bylo pro ni nějaké použití optimální a u jiných už to bylo v nejlepším případě slušné, ale už ne tak skvělé. No a Mustang byl celkem bez diskuse nejlepší doprovodný stíhač války, v jiných nasazeních už bych slovo nejlepší nepoužil, ale jelikož ho USAF potřeboval právě pro doprovody, tak nelze hodnotit jinak, než dobře. Mimochodem jsem zachytil docela zajímavý rozbor, že pokud by se měla vybrat nejlepší vrtulová stíhačka WWII právě ve smyslu univerzálnosti a schopnosti obstát kdekoli, ne podle jedné dominující oblasti, tak by kupodivu byl možná nejžhavějším kandidátem námořní Hellcat... Na pohled to nebyla až taková senzace, dobré letadlo, ale ne nějak zázračné, ukazuje se ale, že měl právě docela málo vyloženě slabých míst... |
![]() |
M70a59r94t31i21n 73V52a61n86ě38č93e65k 4473338652585Na to že Hellcat měl být v podstatě záskok než dorazí Corsairy, tak povedl tak že do dotáhnul i na dlouhou službu po válce bez výraznějším modifikací. |
![]() |
M46i65c95h16a60l 89G97r82e98š86l33i14k 9451976942426Hellcaty dominovaly v Pacifiku nad zaostávajícími japonskými letouny, ale hodily by se k operačnímu nasazení v Evropě? Luftwaffe sice slábla, ale byla do konce války nebezpečným protivníkem s moderními letouny. Tady je srovnání z testů: http://www.wwiiaircraftperformance.org/fw190/ptr-1107.pdf Háček je v tom, že použita verze Fw 190 byla z r. 1942, tedy se jednalo o zastaralou verzi. |
![]() |
K16a74r97e27l 19S78e30i15d91l 8509435480558https://www.securitymagazin.cz/historie/spravna-vyska-a-obratnost-hlavni-zbrane-stihacich-hellcatu-zaskocily-messerchmitty-109-1404065081.html |
![]() |
M26i12c59h87a19l 32G37r44e63š98l15i33k 9381746652376To jsem viděl. Ze dvou soubojů bych vědu nedělal. |
![]() |
T81o91m94á69š 14H27r90u60b57ý 4759660444906Tak v každém případě byl Hellcat velmi slušně obratný a přitom hodně odolný (to byl právě rozdíl proti Zeru, které bylo extra obratné, ale přitom vyloženě "papírové"). Výkonově se strašně liší verze, na tom dokumentu výše je starší FW, ale taky starší Hellcat F6F-3, třeba F6F-5 byla o kus dále. Obecně proti FW190A měl stoupavost podobnou, reálný dostup dokonce vyšší, obratnost výrazně vyšší, naopak byl o něco pomalejší v horizontu... A to ještě srovnáváme námořního Hellcata, při pozemním použití by odpadl hák a část další výbavy nutné pro palubní službu, říká se, že odstrojení palubní stíhačky přidá 5-10% k dobru... Pozdější FW190D (o TA152 nemluvě) už by jistou převahu měly, ale určitě by bylo chybou vnímat Hellcat jako letadlo dobré na Zera, ale jinak zaostalé, v reálu šlo o hodně slušný stíhací stroj i obecně, minimálně v roce 1943 a většině roku 1944 bych se o něj v evropských podmínkách vůbec nebál. Pak už přeci jen Luftwaffe nasazovala více dlouhonosých FW a posledních variant 109, kdy by to již bylo těžší, ale kdoví. Mimochodem ale já v tom prvním příspěvku psal něco trochu jiného, totiž že Hellcat vycházel hodně dobře v univerzálnosti, tedy slušných výkonech v podstatě v jakémkoli nasazení s minimem vyloženě problémových kombinací. Že by asi v žádném bodě nebyl naprostou jedničkou nijak nerozporuji... |
![]() |
M24i20c56h59a36l 81G84r73e26š36l75i67k 9971526742926F6F-3 byla z r. 1943, Fw 190A4 z r. 1942. I s tou univerzálností je to ošemetné. V Evropě by možná skončil jako bitevník, podobně jako Fw 190A. Byl hodně odolný a už tam byly rychlejší Mustangy a Thunderbolty s velkým doletem. Piloti moc nezvykli vsazovat na boje v horizontální rovině, spíše se tomu vyhýbali. U souboje v horizontální rovině to chce hlídat rychlost, náklon, stoupání, klesání, zároveň sledovat protivníka, tedy rozhodující jsou výcvik, zkušenosti i znalosti. Pokud máte rychlejší stroj, nebo převahu výšky, máte iniciativu v boji a jediné, co může protivník dělat, je snažit se uhýbat. Čili bylo výhodnější být dobrým pilotem a vynikajícím střelcem, než vynikajícím pilotem a průměrným střelcem. Pokud byste poslal Hellcata na východní frontu, byly by s ním další problémy. Byl snad největší jednomotorovou stíhačkou války (nepátral jsem, ale jako už dlouho pasivní modelář ho mám ve sbírce a je velký). Jak by se vypořádal s nezpevněnými plochami letišť? Asi by měl problém odstartovat z bláta a sněhu. Čili by tam podle mně skončil asi jako stíhací ochrana konvojů a u PVO. Frontoví stíhací letouny byly malé obratné mrchy. |
![]() |
J93a80r14o64s76l19a57v 47J77a51k97u20b98o39v 8432645915537to si pletiete s BF109.. FW190 bola praveze ovela menej narocna na pilotaz, mala stabilny podvozok a celkovo bola privetivejsia k novym pilotom.. a co sa tyka Jak-3 tak tam to zasa zalezi od vysky v ktorom sa suboj odohraval... Spitfire bol skor urceny do vyssej letovej hladiny, a Jak-3 sa zasa najlepsie citil nizsie pri zemi... |
![]() |
T48o88m57á72š 11B91e79z63d65ě65k 6285127152749Nezapomínejte zároveň, že není Spitfire jako Spitfire. Třeba verze Mk. IX se vyráběla s různými druhy motorů Merlin a eventuálně i jinými dalšími díly, např. vrtulemi. Jednotlivé "pod typy" přitom byly optimalizovány pro boj v různých letových hladinách (rozdíl byl hlavně v kompresorech motorů Merlin). Kromě původní ,"univerzální" Mk. IX se vyráběla např. verze optimalizovaná pro boj ve vyšších letových hladinách (označení H.F. Mk IX), nebo naopak verze pro boj v nižších výškách (L.F. Mk IX). Poslední zmíněná by pak, alespoň co se rychlosti v nižší letové hladině týče, byla v Jak-3 víceméně srovnatelná. Těžko říct, jak by takový hypotetický souboj dopadl, tak či tak by však rozhodla aktuální taktická situace a kvalita pilotů na obou stranách. |
![]() |
M66i62c93h62a78l 23G15r61e18š81l84i83k 9731746852926Formuloval som to možno trochu zle. Aby sa využili v boji všetky dobré vlastnosti Fw 190, chcelo to skúseného pilota. Vtedy prevyšoval súperov, aj keď v nich sedel pilot ekvivalentných kvalít. Čo sa týka Jak-3 vs. Spitfire, výšku som zmienil. |
předchozí | 1 2 | další |