Diskuse k článku

Chyběl necelý metr. Parašutisté nekopali v kryptě obležené nacisty marně

Po 77 letech od atentátu na Heydricha se podařilo prokázat existenci průchozí stoky před kostelem sv. Cyrila a Metoděje v Praze. Obklíčení parašutisté tedy skutečně nekopali marně. A nebyl to jejich jediný pokus. Krypta vydala další tajemství, mimo jiné i o tom, proč nacisté nedokázali parašutisty vytopit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

J92o77z70e58f 86D52u47h69a95c35e27k 7431620813500

Mali by tam vodit tych narodne socialistickych "delnikov" aby im ukazali a povedali, ze krv tych vojakov je na vasich rukach. A potom samozrejme este lidice a koncentraky.

+1/0
22.6.2019 21:04

J41a77n 42C39h60o80d65u55r41a 1292929473183

"nacistum by neunikli" = "Nemcum by neunikli"

+2/−2
20.6.2019 23:50

M66i48l73a38n 16K74r91á38l 2971308305176

Je to dnes přesně 77 let, kdy zradou Karla Čurdy byli posláni na smrt výsadkáři z Anglie. Tento hrdinský čin je vykoupen tisíci popravenými českými vlastenci. Akce byla naplánována zbabělým E. Benešem, který uprchl do Anglie a měl potřebu se připomenout světu jako velitel odboje. Když toto oznámili Angličanům, ti od toho dali ruce pryč a premiér Churchil se z toho osypal. Nicméně Beneš si to doslova vydupal.

Ano, udávalo se nejen za komunistů, jak se dnes s oblibou píše, ale i za okupace.

Dnes za "demokratů" se udává mnohem víc než kdykoliv jindy. Doslova na každém kroku. Jako příklad mohu uvést udavačský web, kde stačí poslat obrázek kouřícího komína a aplikace už sama zjistí polohu a majitele objektu. Tohle mají v oblibě i děti, znám jednoho, který měl zájem o elektroniku už od pěti let a ve dvanácti se přetavil na udavače. Nadějný dorost a volič neobolševických Pirátů - udavačů z povolání.

+1/−17
18.6.2019 19:53

M27i27r76e23k 73G36a57l32k66o 9776387590

Ty nejsi král.

0/0
19.6.2019 0:16

J51i37r42k21a 22S25v27e67j58k98o60v39s85k52ý 2149556171583

Nojo, žalovat se sice nemá, ale hlásit se to musí.

0/0
19.6.2019 7:30

Š12t79ě21p19á52n 63F47r78a27n54c66l 8894859984690

No ty jsi teda korunovanej...

0/0
21.6.2019 23:29

J44a78n 63V46l58č27e84k 3151127494

Konečně z titulku zmizelo slovo Němci.

0/−3
18.6.2019 14:40

M67a28r25t82i87n 82G52l75a59s29e36r 9795399280887

Byla to sebevražedná mise a tak se k tomu měli parašutisté postavit a ne se schovávat v kostele když odbojáři a jejich rodiny kteří nikomu svůj život nenabídli a parašutistům přesto pomohli, právě procházeli peklem. Tak jak skončili, skončili nejlíp jak skončit mohli. Pokud měli trochu svědomí, tak si jejich budoucí život nedokážu představit.

+1/−26
18.6.2019 14:13

J57a74n 45D98r22t91i19n73a 4392256183357

Kdyby byli vsichni Cesi takovi jako jste vy, tak Cesky narod uz davno neexistuje.

+14/0
18.6.2019 14:24

N91o69r98b83e93r15t 17Š13t95ú29r 7621430665837

Jasně, celá Evropa měla říct Hitlerovi, no tak jo Adolfe, tak si to teda obsaď a vybuduj si tu Třetí říši.

I ti co jim pomáhali byli hrdinové a své životy tím nabídli.

+7/0
18.6.2019 15:01

P46e20t49r 50K18o98u33t28n68í69k 8209694126368

Omlouvám se, mělo to být Mínus

+2/0
18.6.2019 22:24

P75e18t51r 53K71o74u27t82n89í29k 8519844336218

A to mínus patřilo pod příspěvek Martina Glasera.

+1/0
18.6.2019 22:26

R84a61d54i81m 65P55o17l71á62š89e74k 9986353679509

Od monitoru počítače se to dobře kecá.

0/0
20.6.2019 3:35

M40i24l82o45š 14B76r29a20d20í89k 3946199297368

Pokud jim chyběl ještě metr, tak kopali marně. Marné by to kopání nebylo, pokud by se jim podařilo utéct, ale takto to marné bylo.

+1/−1
18.6.2019 13:53

M58a30r65c23e98l 17C82a17h64a 6864464801671

Z článku jsem se dozvěděl, že nacisté útočili a Němci to poté nafotili. Tak jsem z toho volako zmetěný.

+6/−1
18.6.2019 13:37

B45ě87l63a 95H74o90r25á49k88o36v12á 1878162189410

Nabízí se otázka, kolik času by bylo potřeba na prokopání nožem apod. metrové zdi? (hotovo bylo cca 3 až 4 cm při exkurzi před 50ti lety)

+1/0
18.6.2019 12:59

P44e71t74r 59K97o52u35k40a54l 6423215673424

Parašutisty a mnoho odbojářů a jejich rodin Čurda poslal na smrt, jiné zachránil. Parašutisti a odbojáři jsou považováni za hrdiny, obyčejní lidé jsou "jen" obyčejní lidé, má hrdina větší právo na život ? Tím nechci říct, že nemá, jen je to taková otázka do diskuse.

+1/−1
18.6.2019 12:33

P56e16t27r 58P66á94l61k74a 6313366970442

Čurda žádné rodiny nezachránil, maximálně tu svoji a i to je diskutabilní, protože z rodin sedmi výsadkářů z kostela vyvraždili nacisté "jen" Kubišovu a Valčíkovu (což ovšem Čurda v době své zrady nemohl vědět, uznávám).

+5/0
18.6.2019 13:40

T21o19m40á38š 21N21e11u74g75e30b25a71u30e69r 1920625330510

Před lety byl o tomto pořad v Českém rozhlase. Bylo tam uvedeno, že obyvatelé Staré Hlíny to viděli jinak, než uvádíte vy. Je to opravdu vysoce diskutabilní záležitost.

0/0
18.6.2019 14:08

P41e78t56r 16P42á29l83k38a 6483226790692

Obyvatelé Staré Hlíny se mýlí a mýlili by se nejen v dnešním kontextu, ale i v kontextu června 1942. Už v té době mělo gestapo zajato nebo zabito několik parašutistů (Kolařík, Mikš, Pechal, Zapletal, Čoupek) - žádná z jejich rodných vesnic nebyla vyhlazena.

+1/0
18.6.2019 14:26

T49o48m61á63š 24N24e30u23g13e10b56a41u80e40r 1960435940740

Nešlo o rodiny parašutistů. Šlo o obce nějak, třeba i jen domněle, s jejich činností spojené - Lidice, Ležáky - mohla být i Stará Hlína. Takže v kontextu června 1942 se nemýlí. Zásadní problém byl v tom, že se Čurda ve Staré Hlíně objevil. K tomu nemělo dojít.

+1/0
18.6.2019 14:39

P90e80t68r 13P56á12l57k64a 6133976190372

Ano, nemělo k tomu dojít. Ale u svých rodin se zastavili téměř všichni parašutisté, jen Gabčík ne, protože to měl dost z ruky. Bartoš dokonce na domácí půdě zřídil svůj hlavní stan. Z hlediska rozkazů hrubé porušení kázně, z hlediska šílenství roku 1942 pochopitelná věc.

Nicméně tvrzení, že Čurda svým udáním zachránil Starou Hlínu před osudem Lidic, prostě není pravda.

+1/0
18.6.2019 15:05

T81o61m61á95š 60N75e32u68g16e77b47a12u37e37r 1780985740600

Nemůžeme uvést, že to je, nebo není, pravda. Nestalo se to, tak není možné hodnotit pravdivost. To však neznamená, že to místní obyvatelé v té době, nebo později, nemohli tak chápat.

0/0
18.6.2019 15:13

P88e85t94r 53Ř47í87h87a 6795457149609

... a zůstaly vyvražděné Lidice..!!!

0/−9
18.6.2019 12:09

P65e58t27r 24F93i71a74l78a 9293446463673

Bohužel ano, ale atentát byl potřeba, to je historický fakt.

+8/0
18.6.2019 13:07

K72r16y84š13t31o10f 28L74a78n64í37k 1479290505855

Ano, dalsi nacisticke zverstvo.

+10/0
18.6.2019 13:11

M18i24c17h72a94l 86T63u54r21e88c84e23k 6423169346941

A to vsechno jen kvuli jedne priposrane kryse. Pritom ucast byla dobrovolna, vubec do toho nemusel jit, kdyz na to nemel.

+2/−1
18.6.2019 11:42

K40a54r49e37l 79M41o13k83r58ý 9440854859865

Jestli myslíte Čurdu, tak ten nevěděl, kde jsou. Ale je fakt, že přes Čurdu se dostali k "Áťovi" Moravcovi a z něho to gestapáci vymlátili (resp. ho údajně zlomili až ukázaním uřezané hlavy jeho maminky). V 21 letech vydržel celodenní mučení..

Byl ve věku mého syna.

+12/0
18.6.2019 11:50

P92e88t76r 74T31y87č70k15a 6365732719842

To bych trošku brzdil. Ona ta doba nebyla jednoduchá. Parašutisti sami zvažovali, že se sami udají. U Čurdy byla jednoznačná chyba, že ho Opálka pustil domů a on dostal strach o rodinu. Čurda měl být s nimi správně v tom kostele. Tenká hranice mezi hrdinou a zbabělcem.

+20/0
18.6.2019 11:58

N51o39r90b41e25r15t 41Š71t40ú42r 7161740105587

Přesně tak, Čurda to neměl jednoduchý, byl pod obrovským tlakem rodiny. Že zradil je pravda, během války utrácel odměnu.

Ale svou zradu si uvědomil a nežádal ani o milost.

Zradil i Viliam Gérik, ten se přihlásil sám na gestapu.

+7/0
18.6.2019 12:20

P37e81t14r 87P46á52l77k68a 6343946940452

máte pravdu, i s tím Opálkou. Člověk může mít pochopení (ne odpuštění) pro Čurdovu zradu, ale v žádném případě ne pro jeho další konfidentskou činnost.

0/0
18.6.2019 13:42

T67o84m45á33š 35N28e75u65g94e88b73a92u26e29r 1790535250620

Pokud připustíte pochopení pro zradu, je možné jej nalézt i pro další konfidentskou činnost. Jedná se o poměr příčina-následek. Navíc je to stejné jako se zabitím člověka, nejhorší je to poprvé. Prakticky po zradě měl již jen dvě možnosti - pokračovat, nebo se zabít. A když se nezabil před zradou, o to spíše to neudělá po ní.

Čurda byl v každém případě ve velmi složité situaci, pod obrovským tlakem a najít vhodné řešení bylo na hranici možností.

+1/0
18.6.2019 14:04

P56e70t98r 30P39á43l32k31a 6843346420732

já se v Čurdově případě o empatii opravdu snažím. Nejčastěji se jako hlavní důvod jeho zrady uvádí Lidice, já přidávám ještě jeden - Čurda přiletěl do protektorátu na konci března a spolu s ním sedělo v letadle 5 dalších lidí - s Opálkou byl v kontaktu a ostatních nevěděl nic, ale zato viděl v novinách seznamy popravených: Mikšovi, Pechalovi, Kolaříkovi. To jsou rodiny 3 z 5 jeho spolucestujících, po dvou měsících od výsadku.. Ten strach musel být šílený a taky kvůli tomu musel 100% počítat s tím, že v případě prozrazení jeho rodina zemře... Hrozná situace.

Nesouhlasím ale s tím, že po zradě měl na výběr jen mezi úplnou kolaborací a smrtí. V posledním roce války byl pro gestapo pro neustálou ožralost bezcenný a život ho to nestálo.

0/0
18.6.2019 14:36

T69o66m46á29š 69N73e85u93g18e79b56a34u91e41r 1920405940300

Ano, tlak na jeho psychiku musel být nepředstavitelný (důsledek porušení jednoho ze základních pravidel konspirace). Co však podle vás měl po učinění zrady, která nebyla v žádném případě procházkou růžovou zahradou (kruté výslechy na jedné straně, žádné očekávané psychické uvolnění na straně druhé, spíše naopak) dělat? Opravdu nevidím jinou cestu, než v tom pokračovat, nebo zvolit smrt. Zmiňujete se o posledním roce války. To jen potvrzuje, co uvádím. Vybral si zapomnění a pomalou smrt. Ten provaz, na kterém se houpal, byl pro něj svým způsobem vysvobozením.

+1/0
18.6.2019 14:58

J32u96r24a18j 41V48á73c67l64a16v89í12k 1956899410615

Při posuzování Heydricha se zapomíná na jednu podstatnou skutečnost. Že totiž Heydrich byl jako "zastupující říšský protektor" a ve skutečnosti také říšský ministr pro germanizaci do této funkce ustanoven proto, aby po porážce SSSR (naplnění plánu Barbarossa) provedl vzorové "poněmčení" protentokrátu. Navenek vývoz na Sibiř - kterou by však Němci ani po porážce SSSR nedisponovali, ve skutečnosti pouze vyvraždění českého - přesněji slovanského - "Untermenschen" obyvatelstva.

Ten plán měl být naplněn koncem roku 1941 a na jaře 1942 již měla naplno probíhat ona "germanizace". To, že SSSR se udržel a dokonce pod Moskvou odrazil útok, nás zachránilo a je velkou otázkou, co to vše již tehdy dělalo s německými potentáty a jejich vztahem k Heydrichovi. A mimoto tady máme kroky velkých bankéřů, kteří do Hitlera mohutně investovali a nestáli o to, aby jakýsi Heydrich na to přišel. Viz kniha Bůh synergie.

+7/0
18.6.2019 11:35

P24e13t35r 78K10o20u79k38a67l 6473895523954

Můžete vysvětlit, co myslíte oním investováním do Hitlera ?

+2/0
18.6.2019 12:23

J46u11r39a90j 89V13á19c76l54a57v14í79k 1946159300865

Hitler byl v podstatě tydýt, který neměl na to, aby takto vynikl. Aby se dostal nahoru, potřeboval až příliš mnoho pomoci. Dostal ji, protože tady byli tací, kterým se kdosi takový hodil.

+1/−4
18.6.2019 12:38

P28e76t60r 43F60i79a77l36a 9683516323853

Mnozí Němci potřebovali vůdce, který by uskutečnil jejich sny a plány o ovládnutí světa a Hitler se hodil. Byl dost primitivní, ale tydýt to nebyl, jako každý psychopat uměl dobře kecat a tím přesvědčovat davy.

+4/−1
18.6.2019 13:06

J43u79r73a11j 82V25á68c69l87a72v14í98k 1376529470575

To by nestačilo. Všimněte si, jak napochodoval do Říšského kancléřství. Rozhodně žádné volby nevyhrál. A ještě předtím - zkuste najít odpověď, jak se mohlo stát, že otrhaní SA se najednou převlékli do nových uniforem. Mein kampf - což byl jediný Hitlerův příjem - nestačil ani na jeho živobytí.

0/−4
18.6.2019 14:45

R76i73c29h24a74r17d 79A29u23b91r61e85c31h60t 1642311616860

SA nebyli žádní otrhanci, v roce 1933 jich už bylo nejméně 400 000. takové síle drobné na uniformy nechybí i bez nějakých vašich loutkařů.

+3/0
18.6.2019 14:54

J89u21r77a40j 78V22á89c61l27a39v13í55k 1436329370395

Kdepak, velmi dlouho to byli otrhanci - a pak najednou v parádních stejnokrojích. Je dobré si najít čas, kdy k té proměně došlo a co se předtím ve světě stalo.

0/0
18.6.2019 21:38

R77i90c76h13a71r68d 71A92u81b69r32e16c82h66t 1222481776750

Co se stalo? Spiknutí světového bankéřstva? nebo jiná konspirační teorie?

0/0
18.6.2019 21:53

J64u57r46a98j 42V49á12c84l55a62v88í19k 1456289620935

Snažte se taky, hledejte.

0/0
19.6.2019 6:45

M30i85l39a83n 83K28o51s16i47k 1963515666541

Hitler udělal špinavou práci za Angloamerické plutokraty, kteří potřebovali rozpoutat 2. světovou válku.

Ti také po celou válku s nacistickým Německem čile obchodovali - bez ohledu na německou politiku vyvražďování národů.

Takže nejen Mnichov 1398, ale celou světovou válku mají na svědomí Angloameričtí plutokrati - naši nynější spojenci!

0/0
23.6.2019 20:21

J43a72r90o16s64l55a71v 81V40i91k 9435626688826

Čím víc čtu reakce níže, tím větší úctu má vyjádření vedení francouzského hnutí odporu po vylodění v Normandii a dvaceti tisících civilních obětech spojeneckého bombardování - ve válce je třeba počítat se ztrátami.

+7/−1
18.6.2019 11:15

J25a40k91u60b 86Š87o30l71c 8901618474905

Když to má vojenský efekt, pak ano, pokud jde o politiku, pak je to téma k diskusi.

0/0
18.6.2019 11:53

R80o39s93t92i94s52l59a28v 11C28i25b27u38l62k16a 2329479550474

Takže vlastně ale kopali marně, ne?

+2/−1
18.6.2019 10:49

P30e58t68r 89J17e14d90l78o65v23s10k98ý 2532261634896

koukám, že tohle je hit dnešní diskuze... nekopali marně, protože tam stoka opravdu byla... "záchrana" je v uvozovkách... já si myslím, že docela pochopitelné, každopádně být autorem, tam musí být super, když si dám práci a vytvořím zajímavý článek a je tolik lidí, které zaujme nejvíce jenom toto :-/

+7/0
18.6.2019 10:55

J52a46k97u48b 19S19t64a23n21ě75k 8420576354231

I když ani v "kanálech" pod Prahou neměli nejmenší šanci uniknout, mohlo přenesení boje mimo zdi kostela mít hodně povzbuzující charakter pro další okamžiky války. I proto bojovali do posledního dechu, muselo jim být jasné, že v tu chvíli nebojují "jen" o přežití, ale i za ostatní, za alespoň nějakou naději v podobě odporu. Dokážu si představit, kolik dalších legend by se neslo válečnou Prahou, pokud by se jim prokopat podařilo.

+1/0
18.6.2019 11:26

N49o52r16b10e50r59t 79Š35t12ú86r 7471670485457

Ve výsledku ano, ale oni bojovali o únik do poslední chvíle.

+1/0
18.6.2019 11:36

Najdete na iDNES.cz