náhledy
Střední tank PzKpfw V Panther se po přezbrojení na dlouhou „acht-acht“ mohl stát výkonným základem německé Panzerwaffe. Zde na 3D modelu ve hře World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
Panzerkampfwagen IV byl během války zdaleka nejvíce vyráběným německým tankem a jako jeden z mála sloužil od 1. září 1939 až do 8. května 1945. Rychlý vývoj techniky jej však ve druhé polovině války udělal zastaralým. Modernizace, která z něj měla učinit levnější variantu tanku Panther, však byla odmítnutá, protože by znamenala výpadky ve výrobě, jež si v té době již Německo nemohlo dovolit.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Kombinace osvědčeného podvozku původně československého tanku PzKpfw 38 (t) s masově vyráběnou věží PzKpfw IV s kanónem ráže 75 mm není originální, ale mohl přinést zajímavý výsledek. Posudková komise jej však přesto odmítla, protože lehoučký podvozek by s tak těžkou věží nebyl schopen efektivního pohybu na frontě.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
PzKpfw III/IV, jak název napovídá, byl dalším pokusem o kombinaci dvou strojů, z nichž ten první již byl za zenitem, ale stále bylo snadné jej vyrábět ve velkých počtech. V případě verze III/IV jsou vidět i rozsáhlé úpravy podvozku, zejména sklopený pancíř, jehož význam Němci pochopili po setkání se sovětskými tanky T-34.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Tanky PzKpfw III a IV pocházely ještě z hloubi 30. let a modernizační potenciál zejména prvního z nich byl v průběhu války již velice omezený. Protože však existovaly zavedené výrobní linky, snažila se armáda (a to hned několikrát) zvýšit bojovou hodnotu zastaralých PzKpfw III jednoduchou kombinací s výkonnějším PzKpfw IV. Jedním z nejznámějších pokusů je projekt PzKpfw III Ausf. K, kombinující podvozek Pz III a věž Pz IV.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Originální nápady využití podvozku PzKpfw IV vznikaly i ve chvíli, kdy již bylo rozhodnuto, že se tento typ přestane vyrábět. Jednou z nejzajímavějších modernizací měl být stíhač tanků, vycházející z typu Jagdpanzer IV. Ten měl dostat novou nástavbu a zejména výkonný kanón 88 mm L/71, známý z tanků Tiger II. Všimněte si, že na nákresu jsou první čtyři podvozková kola navržena jako celoocelová, pryžové obruby má až poslední čtveřice kol. Důvodem je přetížení přední části podvozku, které by vzniklo instalací kanónu, vážícího přes čtyři tuny.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Tankový kanón ráže 88 mm se osvědčil už na tancích Tiger. Tiger II pak nesl jeho prodlouženou verzi s vyšší průbojností. Pokusy přezbrojit na tento výkonný kanón tanky Panther překvapivě byly technicky proveditelné a kdyby válka pokračovala, zřejmě by se stal takto přezbrojený Panther jedním z tažných koní německých tankových sil.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Na konci války zůstaly ve výrobě pouze tři typy pásových podvozků, jedním z nich byl podvozek původně československého lehkého tanku PzKpfw 38(t), využívaný pro řadu typů, nejvíce pro lehký stíhač tanků Jagdpanzer 38(t), přezdívaný „Hetzer“. Snaha přezbrojit jej dlouhým kanónem ráže 75 mm s vysokou úsťovou rychlostí, a tím i průbojností, který nesl tank Panther, nebyla úspěšná. Tato výzbroj byla pro malý a lehký podvozek zkrátka příliš těžká.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Stíhač tanků Jagdpanther na podvozku středního tanku Panther nesl dlouhou „acht-acht“, známou z tanků Tiger II. Při přezbrojení na výkonnější kanón ráže 128mm, který používal těžký stíhač tanků Jagdtiger, měl získat kromě nové výzbroje také zcela novou nástavbu, posunující těžký kanón více dozadu, aby nebyla přetížena přední podvozková kola.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka
Střední tank PzKpfw V Panther se po přezbrojení na dlouhou „acht-acht“ mohl stát výkonným základem německé Panzerwaffe. Zde na 3D modelu ve hře World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
Střední tank PzKpfw V Panther se po přezbrojení na dlouhou „acht-acht“ mohl stát výkonným základem německé Panzerwaffe. Zde na 3D modelu ve hře World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak jej navrhli grafici hry World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak jej navrhli grafici hry World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
3D model stíhače tanků Jagdpanther, přezbrojeného na kanón ráže 128 mm tak, jak jej navrhli grafici hry World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
PzKpfw III/IV, jak název napovídá, byl dalším pokusem o kombinaci dvou strojů, z nichž ten první již byl za zenitem, ale stále bylo snadné jej vyrábět ve velkých počtech. V případě verze III/IV jsou vidět i rozsáhlé úpravy podvozku, zejména sklopený pancíř, jehož význam Němci pochopili po setkání se sovětskými tanky T-34. Zde na 3D modelu ve hře World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks
Tanky PzKpfw III a IV pocházely ještě z hloubi 30. let a modernizační potenciál zejména prvního z nich byl v průběhu války již velice omezený. Protože však existovaly zavedené výrobní linky, snažila se armáda (a to hned několikrát) zvýšit bojovou hodnotu zastaralých PzKpfw III jednoduchou kombinací s výkonnějším PzKpfw IV. Jedním z nejznámějších pokusů je projekt PzKpfw III Ausf kombinující podvozek Pz III a věž Pz IV. Zde na 3D modelu ve hře World of Tanks.
Autor: Archiv autora Jiřího Vojáčka / World of Tanks