Letoun P-38 Ligthning ze sestavy 14. stíhací skupiny

Letoun P-38 Ligthning ze sestavy 14. stíhací skupiny | foto: worldwarphotos.info

Za hodinu zničili 30 lokomotiv. Střílel na ně kanón ze zpožděného vlaku

  • 40
Ten den byl pro americké piloty nadmíru úspěšný. Nepříteli za jeden den vyřadili z provozu 84 lokomotiv. Při útoku hloubkařů přitom zahynul jeden pilot. Pod zkomoleným jménem byl pochován u Dobré Vody. Zde je příběh celé akce.

V kalendáři stálo datum 11. dubna 1945. Dvoutrupé letouny typu P-38 Lightning ze 14. stíhací skupiny, které odstartovaly ze základny Triolo v Itálii, se kolem půl desáté přehouply přes šumavské vrcholy a mířily do Čech ochromovat železniční dopravu.

Část z nich udeřila na tratě na území dnešního Jihočeského a Plzeňského kraje, ostatní v Bavorsku. Jejich činnost je poměrně detailně zaznamenána v hlášeních služeben protektorátních drah. 

Během zhruba jedné hodiny (od 9:58 do 11:00) se pilotům podařilo v Čechách vyřadit z provozu nejméně třicet lokomotiv (z toho po čtyřech v Domažlicích a Nýrsku, které za války leželo na území Bavorska, a po třech ve Staňkově, Protivíně a Hluboké nad Vltavou). Celkem si toho dne připsali dokonce 84 lokomotiv!

Během této mise svedli takzvaní hloubkaři mezi Volyní a Malenicemi na Strakonicku ojedinělý souboj s obsluhou protiletadlových kanonů umístěných na plošinových vagonech. Ty byly připojeny ke zpožděnému osobnímu vlaku, který jel ze Strakonic do Vimperku. 

Kniha Pod palbou hloubkařů vyjde v druhé půlce roku 2019.

Němci sice vážně poškodili jeden z útočících letounů, ale Američané se nenechali odradit od dalšího útoku. Vypořádali se s oběma palposty (přitom padli tři němečtí vojáci) a následně prostříleli lokomotivu. Pět cestujících (včetně jednoho vojáka) a vlakvedoucí Antonín Kotrč utrpěli zranění.

Čtrnáctá stíhací skupina v Čechách ztratila toho dne jeden ze svých Lightningů – zřítil se u obce Srubec jihovýchodně od Českých Budějovic. 

Dostal se do křížku s jedním ze dvou německých stíhacích bombardérů typu Focke-Wulf Fw 190F, které se pravděpodobně vracely z bojového letu na Moravě nebo v Rakousku na letiště v Plané u Českých Budějovic. Příslušnost ke konkrétní jednotce není zatím potvrzena (spekuluje se o bitevní eskadře SG 10).

Zkomolené jméno

Pilot 1st Lt. (nadporučík) Robert W. Whitehead, rodák ze státu Indiana, při havárii zahynul a byl pochován – ovšem pod zkomoleným jménem „Bob Weit“ – na hřbitově v nedaleké Dobré Vodě. Krátce po skončení války byly jeho ostatky exhumovány a převezeny do Spojených států. Ve Srubci, nedaleko místa havárie, najdeme pamětní desku a v Dobré Vodě symbolický náhrobek s vrtulovým listem.

Kronika obce Srubec o této tragické události doslova uvádí: „Brzy po jejich příchodu (německých vojáků – pozn. autora) odehrál se nad Srubcem 11. dubna 1945 letecký souboj, při kterém bylo sestřeleno americké letadlo, které řídil kanadský pilot 19letý Bobby Veith. Letadlo dopadlo na pole pana Šulisty a celé shořelo. Mladý nadějný hoch-hrdina položil svůj život daleko od své vlasti.“

O autorovi:

Absolvoval Filozofickou fakultu UK. Zajímá se o letectví za druhé světové války. Je spoluautorem knih Praha v plamenech (2008) a Bomby na Květnou neděli (2012). 

V tomto roce má vyjít jeho kniha s detailním přehledem o všech známých útocích hloubkařů v českých zemích. Na Facebooku najdete Hloubkaře zde.

Součástí hlášení o nezvěstném 1st Lt. Whiteheadovi je také jednoduchá mapka jihozápadních Čech a bavorského pohraničí, na níž je křížkem vyznačeno místo, kde byl jeho letoun naposledy spatřen. Leží pár kilometrů na sever u Strakonic, u obce Černíkov, tj. asi padesát kilometrů severozápadně od Srubce.

Whiteheadův kolega 1st Lt. Harry R. Morris Jr., který zmíněný Fw 190 následně sestřelil, vypověděl, že „1st Lt. Whitehead byl v 10.40 napaden ve výšce dva tisíce stop (asi 600 metrů – pozn. FV) zezadu a mírně zespodu jedním Fw 190. Whiteheadův letoun okamžitě začal hořet a střemhlav se zřítil k zemi. Neviděl jsem, že by pilot vyskočil“.

Z připravované knihy s detailním přehledem všech známých útoků hloubkařů v českých zemích, kterou vydá Nakladatelství Academia na podzim 2019. 

Zdroje:

  • Air Force Historical Research Agency, Missing Air Crew Report No. 13980
  • NA, fond Ministerstvo železnic I, karton. č. 4767, inv. č. 1194-45
  • FOUD, Karel, KRÁTKÝ, Vladislav a VLADAŘ Jan. Poslední akce: Operace amerického a britského letectva nad územím Čech v dubnu a květnu 1945. Plzeň: Nava, 1997. 179 s.
  • Air Force Historical Research Agency, Reel No. B0080, Narrative Mission Report No. 132 (14th Fighter Group - 11 April 1945).