Do války v hybridu. Americká armáda zkouší neotřelého nástupce Hummeru

  • 48
Hybridní automobil s dvěma elektromotory by mohl představovat náhradu za známé vozidlo Humvee. Alespoň tak vypadá prototyp projektu Ultra Light Vehicle (ULV), jehož provozní zkoušky začaly minulý týden v USA.

Budoucnost amerických vojenských vozidel vypadá v tuto chvíli zajímavě. Ozbrojené síly USA vybírají náhradu za proslulé "Hummery", přesněji vozidla HMMWV či humvee. Ve hře je několik favoritů v rámci obřího programu JLTV a jeden velmi netradiční černý kůň na elektřinu.

Jde o stroj nazvaný ULV (Ultra Light Vehicle, tedy "velmi lehké vozidlo"). Je to zhruba šestitunový vůz (cílová pohotovostní hmotnost vozidla je 6 350 kilogramů) s nosností 2 000 kilogramů a má poskytovat dostatečnou ochranu posádky před improvizovanými nástražnými zařízením. A to při ceně 250 tisíc dolarů za kus (kolem pěti milionů korun), pokud se vyrobí alespoň pět tisíc kusů.

Ve vozidle nenajdete žádnou převodovku nebo komplikovanou transmisi. Takové uspořádání dovoluje postavit homogenní podvozek, jenž nenarušuje balistickou celistvost vozidla. Výsledkem je kabina oddělená od motorové části, a tím pádem i extrémně velká odolnost vozidla proti nástražným výbušným systémům či minám.

O pohon vozidla se stará dvojice elektromotorů na přední a zadní nápravě. Jelikož v současné době neexistují dostatečně výkonné baterie (a ještě dlouho nebudou), dodává elektrickým motorům energii dieselový motor přes generátor. Chod spalovacího motoru je palivově velmi efektivní, neboť pracuje za stejných otáček. Ve vozidle je i Li-ion baterie, díky které je možné se krátkou dobu pohybovat na elektrickou energii.

ULV má díky hybridnímu pohonu řadu výhod. Dokáže se okamžitě rozjet (není třeba startovat motor), pohybovat se nehlučně a může také fungovat jako zdroj elektrické energie pro externí systémy.

Výhodou jsou také vynikající manévrovací schopnosti a akcelerace. Samozřejmostí je také nízká spotřeba paliva, tedy jeden ze strategických požadavků na moderní vozidlo. Avšak slovo "nízká" je nutno dát do uvozovek, protože skoro 6,5 tuny těžké vozidlo ULV spotřebuje na nezpevněné cestě 30 litrů paliva na 100 kilometrů.

Připomeňme, že americkou armádu v Afghánistánu stojí jeden litr nafty (po započtení všech nákladů) od několika desítek až po stovky dolarů (tedy od stovek po tisíce korun). Průměrná cena dopravy k jednotce má být podle samotné armády cca 2 000 Kč za litr.

Soutěžní vůz od firmy Lockheed Martin
L-ATV, želízko v ohni soutěže JLTV od firmy Oshkosh Defense
Komplikovaně naznaný Blast Resistant Vehicle – Off Road (BRV-O) od firmy AM...

Účastníci velkého projektu JLTV, který je hlavní soutěží o náhradu vozidel Humvee.

Hotové za 16 měsíců

Stroj ULV je tak trochu neznámou. V USA totiž už roky běží velký program na náhradu vozidel Humvee, nazvaný JLTV. Toho se účastní velcí výrobci i tradiční dodavatelé typu AM General (výrobce Humvee) či Lockheed Martin. Ve vývoji vozidla ULV má naopak prsty agentura pro pokročilý výzkum DARPA.

Výrobu prototypů dostalo na starost americké Tankové centrum pro výzkum, vývoj a konstrukci TRADEC (Tank Automotive Research, Development and Engineering Center). Prototyp vozidla ULV byl údajně postaven na základě komerčních technologií během pouhých 16 měsíců, a první se k testům dostal už v loňském roce.

Letos v září byla zahájena další fáze provozních zkoušek. Mají se ho zúčastnit tři identická vozidla. Dva stroje poslouží ke zkouškám odolnosti proti výbuchům a k balistickým zkouškám. Jízdní vlastnosti a palivová efektivita pak budou testovány na třetím vozidle.

Jak to bude dále, to ovšem jisté není. ULV je považován za rizikový projekt, který může snadno skončit neúspěchem, ale v případě úspěchu přinese ozbrojeným silám významné benefity. Je tedy velmi dobře možné, že poznatky z vývoje ULV budou použity až časem pro novou generaci lehkých bojových vozidel.

Oprava: V článku jsme uváděli, že americkou armádu stojí po započtení všech nákladů (doprava, zajištění bezpečnosti atd.) litr paliva v Afghánistánu až do 40 tisíc Kč. Šlo o omyl. Americká armáda ve zprávě pro zákonodárce uvedla, že průměrná cena galonu (3,78 litru) paliva je kolem 400 dolarů, v přepočtu tedy 2 000 korun za litr. V článku došlo nedopatřením k záměně dolarů za koruny. Za chybu se omlouváme.

Text vznikl pro web Armádní noviny. Článek byl redakčně upraven.