Diskuse k článku

Záhadná letecká havárie u Černého jezera. Dodnes nevíme, co se stalo

Nevíme kam a proč letěl pilot stíhacího letounu Messerschmitt Bf 110 právě přes Černé jezero na Šumavě. Místo se mu stalo zřejmě osudným. Až mnoho let po válce našli dělníci poblíž místa havárie ostatky, které pravděpodobně pilotovi letadla patřily. Do pátrání se mimoděk zapletla i StB. Přesto nebo i právě proto je tato událost z konce války stále nevyjasněná.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

L32a78d76i72s78l38a91v 85A72n51d45r50l93e 8916851426319

Chápu,že Černé jezero je chráněná oblast, ale čemu by uškodilo, kdyby to tam potápěči pořádně "prošmejdili" ?

0/0
2.8.2017 12:59

R26u76d96o88l24f 46K81o18m94á91r62e55k 7908949652279

tahle clanky jsou nesmirne zajimave ale bohuzel jsen pro znalce a fanousky, neb pro soucasnost nemaji zadny prinos

0/0
1.8.2017 16:59

P52e91t10r 71L68u42k60e34š 6503471

Hluboká myšlenka, ale na její dno tak nějak nedohlédnu:-)

Rudolfe, Vy jste nepochybně těsně před rozlousknutím problému řízené termojaderné fúze. Těším se na přínos pro lidstvo.

Než se to podaří, bude hrstka znalců a fanoušků číst články, které je zajímají.

+2/0
2.8.2017 0:40

J89a47n 36K49i60s32z24a 6820871586293

Nejvíce informací bych se asi snažil zjistit u obyvatel okolních obcí a měst. Hlavně u těch starších. Taky bych asi zkusil kontaktovat bývalé členy stb nebo policejních složek - potápěči, řidiči a nebo rovnou vojáky PS

Dělníci, kteří v tom období něco našli, určitě řekli něco svým dětem. A alespoň jeden něco může vědět.

tady pak zasílám malou jehlu. Může pomoci. Jsou to seznamy všech útvarů a u některých a dokonce starších se hlásí bývalí vojáci ZVS

http://www.spolubojovnici.armyburza.cz

Myslím si, že psí známku si jistě někdo nechal jako suvenýr. Otázka je, zda už není vyhozená...

Ať se daří a díky za článek.

0/0
1.8.2017 12:01

P52a18v42e94l 63K83o45v38á40ř 2814563781329

Ani jsem to nedočet. Umístňuje-li autor Sudety na Šumavu, buď mu lahodí Hitlerovo názvosloví (co asi nejpravděpodobněji), nebo neví, kde se tento morfologický útvar - přibližně vzdušnou čarou vzdálený od Šumavy cca 250 km a velikosti cca 3.000/2 Km nachází........

0/−1
31.7.2017 18:40

P50a10v85e70l 62K82o26v72á47ř 2754553431819

upřesnění: - geomorfologický.

0/0
31.7.2017 18:42

T55o40m39á40š 17H16o17r97á10k 8820665766149

To je neomluvitelné selhání. Měli by pana Krejčího vyhodit z práce a vystavit na pranýř. Nebo rovnou ukřižovat...

0/0
31.7.2017 21:19

M58i24l94a20n 65B43u67r13i97a59n 4467532302151

Já bych to tak nehrotil. Je milé, že víte tolik o geomorfologii, ale autor měl zřejmě na mysli letité označení pohraničí, osídlené německy mluvícím obyvatelstvem.

+2/0
1.8.2017 17:08

D41a56v14i41d 86K60r80á38l 9155989983738

Šlo by prosím opravit chyby v popisku poslední fotografie?

Nerozumím textu "Motoru Daimler-Benz pocházející z nehody Me 110 jak jej zachytil fotograf StB po vypři akci Neptun v roce 1964".

Děkuji.

+1/0
27.7.2017 12:55

M49i70l34a50n 27B28u93r58i33a12n 4767362202221

Asi tam bude mělo být „...po vylovení při akci...“.

0/0
1.8.2017 17:02

J75a78n 56K79ö92r86n86e11r 9746501944500

Pro pana Hálu (níže)

Ten štítek patrně není z motoru, ale nějakého "subdodavatelského" dílu. To znamená nejdřív zjistit z čeho to vůbec je, resp. podle kódu "ngg" zjistit, co to bylo za výrobce a co vyráběl, komu ten bazmek z výrobním číslem 499065 dodal, do jakého letadla ho ten další namontoval a co se s tím letadlem dělo dál. A nemluvě o možnosti, že za provozu mohl ten komponent klidně změnit letadlo (kanibalizace, opravy, rekonstrukce...). A hlášení o ztrátách ("verlusty") jsou zvlášť na konci války "děravá jako ústa staré ženy";-)

Letecká badatelna jsou super stánky, díky za ně, pane Krejčí!

+5/0
27.7.2017 12:26

P79e25t32r 30L18u95k21e90š 6923951

Kód "ngg" je přiřazen firmě Daimler - Benz (výrobce motorů). Pokud jde o hlášení ztrát z konce války, naprostý souhlas. Záznam se vůbec nemusel dochovat. Navíc bývají nepřesnosti v lokalitě. V řadě případů aeroplán prostě zmizel a jeho osud je neznámý...

+2/0
27.7.2017 14:21

J77a57n 42K27ö58r71n80e39r 9796771314740

Jenom motorů? Oni značili kdejakej pomocnej agregát, v tom letadle mělo nějaký výrobní číslo/kód kde co, od motoru po poslední nábojnici do mašinkvéru.

Pokud to ale je z motoru, šance na archivní bádání by tu byla, ovšem úměrná časovým možnostem amatérského nadšence...:-) Pokud je v čem bádat a archiv D-B už není v luftě.

0/0
27.7.2017 14:39

J84a12n 80H35á15l21a 8865475950837

Pane Körnere, jde mi o to, že pokud šlo o ranou verzi, byla velmi pravděpodobně ztracena někdy do r. 1943 a to při cvičném letu, protože bojové nasazení nad naším územím je v roce 1943 nereálné. Tudíž to hlášení je velmi pravděpodobně "neděravé" - zda se ovšem dochovalo, to je samozřejmě jiná otázka.

0/0
27.7.2017 19:05

J55a75n 48H77á35l13a 8925795250287

Mám na redakci, resp. diskutéry, jiný dotaz - vyprávěl mi jeden pamětník, že byl v roce 1954 na vojně ve Vimperku a v rámci cvičení měl rota tanků přejet louku - bylo pod ní ale rašeliniště a hned první tank tam zapadl i s posádkou a zůstali tam všichni. Byl z toho prý tenkrát v ČSLA obrovský malér a střídaly se jim tam šarže jak na běžícím pásu. Ve volně dostupných zdrojích jsem o tom ale nic nenašel, existuje nějaký digitalizovaný archív mimořádek v ČSLA, netuší redakce nebo diskutéři?

+7/0
27.7.2017 10:17

M28a78r10t98i46n 74B38u25r30e45š 3696275288151

Pochybuju, že digitalizovaný. Bohužel málo archivních dokumentů je online.

0/0
27.7.2017 11:46

J40i30ř48í 82T89i98n14t54ě10r93a 6110659783790

Vážený pane Hálo,

lejstra z roku 1954 již nepatří mezi "živé" dokumenty, takže by měly být přístupné veřejnosti. Je známo, že většina archivovaných dokumentů z ČSLA prošla několika skartačními vlnami, takže se může stát, že zápisy o této mimořádce již neexistují. Zda tomu tak je, či není, vám může zjistit Vojenský ústřední archiv. Popřípadě můžete v této věci pátrat sám, nebo některý z mladších kolegů. Máte-li osobní zájem dopátrat se souvislostí vyhledejte mne na Foru válka - https://forum.valka.cz/

0/0
27.7.2017 12:12

J45a77n 45H98á61l13a 8555165110817

Dobrý den pane Tintěro, děkuji za informaci, na valce.cz jsem, chtěl jsem tam k tomu založit forum, ale nejdříve mne zaujal článek zde na idnesu.

+1/0
27.7.2017 19:07

J87a40n 82H71á27l60a 8235385570437

Z článku jsem úplně nepochopil, zda je werk nummer nečitelné, nebo ho tam celé neuvedli schválně (minimálně na motorech by se mělo zachovat a udivilo by mne, kdyby nešlo dohledat v německých archivech. To samé hlášení o ztrátách. Tolik Bf 110C/F zase nad Šumavou nepopadalo.

+2/0
27.7.2017 10:14

Najdete na iDNES.cz