Zemřela jedna z posledních pilotek druhé světové války. Dodala tisíc letadel

  19:40aktualizováno  19:40
V úterý ve věku 101 let zemřela Mary Ellisová, pilotka, která za druhé světové války pomáhala přepravit letadla z továren na frontu. Jen během války dokázala přepravit přes tisícovku letadel 76 různých typů. Nejčastěji to byly stíhačky Spitfire, po kterých jí zůstala i přezdívka „Spitfire Girl“.

Mary Ellisová (1917 - 2018) | foto: Profimedia.cz

O pilotech z druhé světové války se napsalo hodně. V Česku jsou známé především příběhy z Královského letectva (RAF), kde sloužila i řada Čechů a Slováků. Méně známé už jsou příběhy pilotek-žen, které nemohly létat přímo v RAF. Místo toho pracovaly například pro civilní organizaci Air Transport Auxiliary (ATA), která během války pomáhala RAF s dopravou letadel, kam bylo potřeba. Především na frontu, kde se jich ujali stíhací piloti.

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Jednou z těchto pilotek byla i britská pilotka Mary Ellisová. Během svého působení v ATA přepravila celkem tisícovku letadel asi 76 různých typů, včetně Harvardů, Hurricanů, Spitfirů a bombardérů Wellington. Přežila jeden sestřel (není jisté, kdo ji sestřelil) a jedno nouzové přistání, když se její stíhačce Spitfire kvůli mechanické závadě přehřál motor.

Mary Ellisová zemřela ve věku 101 let.

26.července 2018 v 09:41, příspěvek archivován: 26.července 2018 v 19:18

Another terrible loss. Mary Ellis, pioneering female aviator, Air Transport Auxiliary veteran, an inspiration to generations. I'll always remember her proudly reminding us at RAF100 events that she was older than the RAF itself! RIP Mary. https://t.co/xktUU6R7Qn

Letadla fascinovala „Spitfire Girl“ už od mládí

K letadlům tíhla Mary Ellisová odmalička. Narodila se v roce 1917 v Leafieldu nedaleko Oxfordu, takže to neměla daleko k leteckým základnám RAF. Už ve svých jedenácti letech zažila první let, to když jí otec koupil zážitek v dvouplošníku. V šestnácti letech začala chodit na lekce létání a letecký průkaz získala těsně před válkou. Užila si jen několik letů, v roce 1939 bylo civilní létání kvůli válce zakázáno.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Zatímco piloti-muži byli hromadně zváni do letectva, pilotky byly od této kariéry odrazovány. Letecký magazín Aeroplane třeba v roce 1940 nabádal ženy, aby „pomáhaly nějakým způsobem, který lépe odpovídá jejich ženskosti, a necpaly se do mužského povolání.“

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

„Aby dívka pilotovala letadlo, to se bralo skoro jako hřích,“ vzpomínala Mary Ellisová podle BBC. Přesto se přihlásila na inzerát pomocných přepravních jednotek ATA, kde byla v roce 1941 přijata. Ona a další její kolegyně měly za úkol přepravit letadla tam, kde byla zrovna zapotřebí.

„Kdo s tím letadlem ve skutečnosti přistál?!“

Ne vždy se její snaha pomoci pilotům setkala s pochopením a vděkem. „Když jsem přistála na jedné základně RAF, nechtěli mi věřit, že jsem to letadlo pilotovala sama,“ vybavuje si Ellisová. „Opravdu vylezli do letadla a hledali, kdo že to pilotoval. Nedokázali přijmout, že drobná dívka jako já by sama dokázala pilotovat takhle velké letadlo.“

Na rozdíl od mužských kolegů, kteří obvykle vystřídali jen několik různých typů letadel a mohli si dovolit určitou specializaci, se Ellisová a její kolegyně musely naučit létat s desítkami velmi odlišných typů letadel. „S holkama jsme si vyměňovaly zkušenosti a chlubily se, s čím jsme si kdo zaletěly. Bylo to neuvěřitelně dobrodružné. A někdy taky děsivé, protože každé letadlo bylo jiné,“ napsala Ellisová. „Vystoupila jsem z Tiger Moth a rovnou šla do bombardéru Wellington a potom hned do stíhačky Spitfire.“

Sobota 30.6. 2012 -  de Havilland Tiger Moth - cvičný letoun, na kterém

Cvičný Tiger Moth

Bombardér Vickers Wellington Mk.II

Bombardér Wellington

Letounů  Supermarine Spitfire bylo vyrobeno přes 22 tisíc kusů. Tvořily páteř...

Stíhačky Spitfire

Ellisová vzpomíná i na veselejší aspekty svého netradičního povolání. „Říkali nám „glamour girls“, nevím proč. Měly jsme hromadu ctitelů. Pořád byl kolem nás nějaký doprovod,“ popisuje život pilotek.

Po válce průkopnicí a instruktorkou

Prototyp letounu Gloster Meteor označovaný DG204 s motory Vickers F.2 s

Prototyp letounu Gloster Meteor

Po skončení války v roce 1945 byla Ellisová (tehdy ještě Mary Wilkinsová) konečně doporučena do služby RAF. Zde se stala jednou z prvních britských pilotek proudových letadel, konkrétně stíhačky Gloster Meteor.

V roce 1961 si Wilkinsová vzala kolegu Dona Ellise, se kterým žila až do jeho smrti v roce 2009. V roce 2016 popsala své vzpomínky v autobiografické knize A Spitfire Girl: One of the World’s Greatest Female ATA Ferry Pilots Tells Her Story.

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Autor:

Nepřehlédněte:

Nejčtenější

Miliony uživatelů řeší problémy s Windows 10. Někomu i zrudla obrazovka

Aktualizace Windows 10

Kontrola aktualizací Windows se v poslední době Microsoftu nedaří tak, jak by měla. Nové aktualizace přinášejí řadě...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Proč byli někteří dinosauři tak velcí? Měli něco, co savci ne

Jedním z evolučních důvodů gigantických rozměrů sauropodů byla pasivní obrana...

Největší suchozemští tvorové všech dob, pravěcí sauropodi, byli výrazně větší než všechna zvířata, která známe z naší...

Firma chtěla krávy bez rohů. Na zvláštní chybu přišli, než zvíře snědli

Geneticky modifikovaný organismus (v tomto případě kráva)

Americká společnost se pokusila genetickou úpravou skotu zbavit krávy bolesti a chovatele práce. Vytvořila plemeno bez...

Dosud neprozkoumaný hrad Karla IV. vydá tajemství. Jsme na samém začátku

3D model Karlova hrádku

Archeologové, historici, památkáři, architekti a geofyzici odhalují první tajemství Karlova hrádku. Nechal si ho pro...

Další z rubriky

Rusové se ptají, kdo bude vyrábět tanky. Stát žaluje výrobce T-14 Armata

Tank T-14 Armata na přehlídce v Moskvě. (9. května 2015)

Ruské ministerstvo obrany požaduje u moskevského soudu po firmě Uralvagonzavod (UVZ) navrácení v přepočtu 88 milionů...

OBRAZEM: Satanův vůz. Vrtulník Mi-24 ukázal poprvé zuby v Afghánistánu

Mi-24

Mohutný bitevní a výsadkový vrtulník Mi-24 poprvé vzlétl před půl stoletím. Bojové ostruhy získal během...

Stalin si připil na Hitlerovo zdraví. Kreml podepsal smlouvu s nacisty

Družba německých a sovětských vojáků.

Nacistický voják si přátelsky třese rukou s vojákem Rudé armády. To není fikce, ale skutečnost. K podobným družným...

USA by mohly prohrát omezený konflikt s Čínou, soudí vědci ze Sydney

Americká ponorka USS Hawaii na manévrech RIMPAC 2018 u Havajských ostrovů

Vojenská nadřazenost Američanů v Jihočínském a Východočínském moři je věcí minulosti. Jejich ozbrojené síly jsou...

Najdete na iDNES.cz