Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Zemřela jedna z posledních pilotek druhé světové války. Dodala tisíc letadel

  19:40aktualizováno  19:40
V úterý ve věku 101 let zemřela Mary Ellisová, pilotka, která za druhé světové války pomáhala přepravit letadla z továren na frontu. Jen během války dokázala přepravit přes tisícovku letadel 76 různých typů. Nejčastěji to byly stíhačky Spitfire, po kterých jí zůstala i přezdívka „Spitfire Girl“.

Mary Ellisová (1917 - 2018) | foto: Profimedia.cz

O pilotech z druhé světové války se napsalo hodně. V Česku jsou známé především příběhy z Královského letectva (RAF), kde sloužila i řada Čechů a Slováků. Méně známé už jsou příběhy pilotek-žen, které nemohly létat přímo v RAF. Místo toho pracovaly například pro civilní organizaci Air Transport Auxiliary (ATA), která během války pomáhala RAF s dopravou letadel, kam bylo potřeba. Především na frontu, kde se jich ujali stíhací piloti.

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Jednou z těchto pilotek byla i britská pilotka Mary Ellisová. Během svého působení v ATA přepravila celkem tisícovku letadel asi 76 různých typů, včetně Harvardů, Hurricanů, Spitfirů a bombardérů Wellington. Přežila jeden sestřel (není jisté, kdo ji sestřelil) a jedno nouzové přistání, když se její stíhačce Spitfire kvůli mechanické závadě přehřál motor.

Mary Ellisová zemřela ve věku 101 let.

26.července 2018 v 09:41, příspěvek archivován: 26.července 2018 v 19:18

Another terrible loss. Mary Ellis, pioneering female aviator, Air Transport Auxiliary veteran, an inspiration to generations. I'll always remember her proudly reminding us at RAF100 events that she was older than the RAF itself! RIP Mary. https://t.co/xktUU6R7Qn

Letadla fascinovala „Spitfire Girl“ už od mládí

K letadlům tíhla Mary Ellisová odmalička. Narodila se v roce 1917 v Leafieldu nedaleko Oxfordu, takže to neměla daleko k leteckým základnám RAF. Už ve svých jedenácti letech zažila první let, to když jí otec koupil zážitek v dvouplošníku. V šestnácti letech začala chodit na lekce létání a letecký průkaz získala těsně před válkou. Užila si jen několik letů, v roce 1939 bylo civilní létání kvůli válce zakázáno.

Mapy poskytuje freytag & berndt. Společnost také vytváří mobilní aplikaci PhoneMaps, která obsahuje turistické a cykloturistické mapy celé Evropy, aplikace je ke stažení zdarma na Apple Store a Google Play Store. © freytag & berndt, SHOCart, přispěvatelé OpenStreetMap

Zatímco piloti-muži byli hromadně zváni do letectva, pilotky byly od této kariéry odrazovány. Letecký magazín Aeroplane třeba v roce 1940 nabádal ženy, aby „pomáhaly nějakým způsobem, který lépe odpovídá jejich ženskosti, a necpaly se do mužského povolání.“

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

„Aby dívka pilotovala letadlo, to se bralo skoro jako hřích,“ vzpomínala Mary Ellisová podle BBC. Přesto se přihlásila na inzerát pomocných přepravních jednotek ATA, kde byla v roce 1941 přijata. Ona a další její kolegyně měly za úkol přepravit letadla tam, kde byla zrovna zapotřebí.

„Kdo s tím letadlem ve skutečnosti přistál?!“

Ne vždy se její snaha pomoci pilotům setkala s pochopením a vděkem. „Když jsem přistála na jedné základně RAF, nechtěli mi věřit, že jsem to letadlo pilotovala sama,“ vybavuje si Ellisová. „Opravdu vylezli do letadla a hledali, kdo že to pilotoval. Nedokázali přijmout, že drobná dívka jako já by sama dokázala pilotovat takhle velké letadlo.“

Na rozdíl od mužských kolegů, kteří obvykle vystřídali jen několik různých typů letadel a mohli si dovolit určitou specializaci, se Ellisová a její kolegyně musely naučit létat s desítkami velmi odlišných typů letadel. „S holkama jsme si vyměňovaly zkušenosti a chlubily se, s čím jsme si kdo zaletěly. Bylo to neuvěřitelně dobrodružné. A někdy taky děsivé, protože každé letadlo bylo jiné,“ napsala Ellisová. „Vystoupila jsem z Tiger Moth a rovnou šla do bombardéru Wellington a potom hned do stíhačky Spitfire.“

Sobota 30.6. 2012 -  de Havilland Tiger Moth - cvičný letoun, na kterém

Cvičný Tiger Moth

Bombardér Vickers Wellington Mk.II

Bombardér Wellington

Letounů  Supermarine Spitfire bylo vyrobeno přes 22 tisíc kusů. Tvořily páteř...

Stíhačky Spitfire

Ellisová vzpomíná i na veselejší aspekty svého netradičního povolání. „Říkali nám „glamour girls“, nevím proč. Měly jsme hromadu ctitelů. Pořád byl kolem nás nějaký doprovod,“ popisuje život pilotek.

Po válce průkopnicí a instruktorkou

Prototyp letounu Gloster Meteor označovaný DG204 s motory Vickers F.2 s

Prototyp letounu Gloster Meteor

Po skončení války v roce 1945 byla Ellisová (tehdy ještě Mary Wilkinsová) konečně doporučena do služby RAF. Zde se stala jednou z prvních britských pilotek proudových letadel, konkrétně stíhačky Gloster Meteor.

V roce 1961 si Wilkinsová vzala kolegu Dona Ellise, se kterým žila až do jeho smrti v roce 2009. V roce 2016 popsala své vzpomínky v autobiografické knize A Spitfire Girl: One of the World’s Greatest Female ATA Ferry Pilots Tells Her Story.

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Mary Ellisová (1917 - 2018)

Autor:

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

KVÍZ: Operace Anthropoid. Co víte o nejslavnějším činu domácího odboje?

„Brzy o nás uslyšíte, uděláme všechno, co bude možné.“ Tak se těsně před výskokem loučili v noci z 28. na 29. prosince...

Nový evropský tank bude oplývat umělou inteligencí, přijde v roce 2035

Německé ministerstvo obrany oficiálně potvrdilo, že nový německo-francouzský tank MGCS vstoupí k jednotkám v roce 2035....

Když je pět tisíc centrifug málo. Jak daleko má Írán k jaderné bombě

Írán se přestal řídit téměř všemi body mezinárodní dohody ve věci svého jaderného programu. Co mu tedy ještě chybí, aby...

Civilní letadla „umírala“ různě. Zato přístup viníků bývá podobný

Sestřelení ukrajinského letadla nad Teheránem bylo jedním z řádově desítek případů, kdy se civilisté na palubě...

Najdete na iDNES.cz