„Aby letadlo dobře létalo, musí být krásné“, říkával největší francouzský letecký průmyslník Marcel Dassault, který se zapsal do dějin také jako otec legendárních strojů Mirage. U příležitosti 30. výročí odchodu pana Dassaulta z tohoto světa, připadajícího na 17. dubna 2016, si připomeneme prostřednictvím fotografií především tyto elegantní letouny.
Autor: Dassault Aviation - DR
Marcel Bloch (ano, pan Dassault, vysvětlení přijde později) se narodil v Paříži roku 1892. Výraznou stopu v historii letectví za sebou zanechal již v době první světové války, kdy navrhl vrtuli s vyšší účinností, než se do té doby standardně vyráběly. Jeho vrtule se pak používaly mimo jiné například na excelentních stíhačkách SPAD. V letech 1917 a 1918 konstrukčně participoval s Potezem na povedeném dvoumístném dvouplošníku SEA IV. Válka však skončila a tisícikusová objednávka se smrskla na 115 kusů.
Autor: rbmn.free.fr, CC BY-SA 3.0
V roce 1928 založil Marcel Bloch firmu Société des Avions Marcel Bloch. Do druhé světové války zde byla navržena a vyráběna řada typů vojenských i civilních letadel. Dva z těchto strojů se zapsaly i do historie československého letectví. Na stíhačkách Bloch MB.151 a MB.152 (vpravo dole) bojovali někteří z našich letců v bitvě o Francii a celokovové bombardéry Bloch MB.200 z roku 1933 (vpravo nahoře) se u nás vyráběly v licenci a jejich posádky byly na podzim 1938 připraveny k boji s Německem, byť letoun ve druhé polovině 30. let již rychle zastarával.
Autor: archiv
Za války byl Marcel Bloch vězněn v koncentračním táboře, protože byl Žid a navíc odmítl spolupracovat s Němci v leteckém výzkumu. Po válce si změnil příjmení na Dassault podle krycího jména používaného jeho bratrem během odboje. Jméno Dassault se objevilo i v názvu firmy.
Autor: archiv
Marcel Dassault a stíhačka Dassault MD.454 Mystere IV. Ještě než přiletí ty slibované Mirage, musíme zmínit, že firma má na svém kontě celou řadu dalších typů letadel, především vojenských. Byl to například Ouragan, první sériový proudový letoun francouzské konstrukce, typová řada Mystere nebo nejnovější a v současnosti vyráběný Rafale. Značku Dassault dnes ale řada lidí zná hlavně díky softwaru Catia, který se začal ve druhé polovině 70. let vyvíjet původně jako interní prostředek pro návrhy letadel této firmy.
Autor: Dassault Aviation - DR
Prototyp malého stíhače MD 550 Mystere Delta byl přejmenován na MD 550 Mirage. Byl to první stroj s tímto jménem, které v češtině znamená přízrak či fata morgána chcete-li. K první typové řadě sériových strojů Mirage ještě kus cesty zbýval. Zobrazený malý letounek s delta křídlem a markantně velkou SOP, který nakonec můžeme považovat jen za technologický a zkušební vzorek, by se kvůli svým titěrným rozměrům dal těžko adaptovat pro praktické využití v roli účinného bojového stroje.
Autor: Dassault Aviation - DR
Úspěchem se stal Mirage III, jehož prototyp poprvé vzlétl na konci roku 1956. Vyráběl se v několika verzích a subverzích, například jako stíhací, stíhací-bombardovací nebo průzkumný. Na fotografii je Mirage IIIE francouzského letectva.
Autor: public domain
Mirage III se exportovaly asi do dvou desítek zemí. Na snímku ze Švýcarska vidíme dvoumístnou cvičnou Mirage IIIDS a dvě průzkumné Mirage IIIRS ("S" v typovém označení znamená Suisse, tedy Švýcarsko). Všimněte si kachních ploch (zde byly pevné), kterými se některé verze trojek upgradovaly.
Autor: Hornet Driver, CC BY-SA 3.0
Mirage III byly účinnou zbraní v rukou izraelských pilotů, kteří se během šestidenní a později jomkipurské války stali postrachem nepřátel létajících především na strojích MiG. Žalostné výsledky arabských pilotů v leteckých soubojích s Izraelci však nelze házet na vrub MiGům, na vině byly rozdíly v úrovni výcviku a taktice nasazení antagonistů.
Autor: J Brew, CC BY-SA 2.0
Modernizovaná verze pro pákistánské letectvo Mirage IIIO ROSE letí ve formaci s F-16 jordánského letectva, F-16 USAF a F-18 US NAVY nad Mrtvým mořem.
Autor: U.S. Air Force, Tech. Sgt. Wolfram M. Stumpf
Typ Mirage 5 (a dále Mirage 50) byl určený primárně pro ničení pozemních cílů a vznikl adaptací - jednoduše řečeno zjednodušením - Mirage III. Letouny si tedy byly podobné jako vejce vejci. Původně byl vyvíjen pro Izrael. Náhle vyhlášené embargo však tento obchod překazilo. Ale našli se jiní kupci, včetně domácího letectva, a objem výroby byl opět slušný. A k tomu Izraeli: jeho tajné služby získaly plány stroje, a tak vznikla izraelská mutace Nesher. Dokonce existují divoké teorie, že došlo k tajné dodávce původních strojů z Francie do Izraele a řeči o vlastní výrobě jsou zastíracím manévrem Izraelců.
Autor: Rob Schleiffert, CC BY-SA 2.0
V polovině 50. let se ve vedoucích kruzích Francie prosadil názor, že nejzaručenější cesta vedoucí k udržení vlastní nezávislosti je vlastnictví jaderných zbraní. S tím jde samozřejmě ruku v ruce i zajištění jejich distribuce. Jako nosič atomových bomb byl vyvinut bombardér Mirage IV (prototyp 1959, zařazení do služby 1964). Letoun byl dvoumístný, "střešní" okénko chudáka navigátora vidíte kus za pilotní kabinou. Na snímku zachycujícím start s pomocí přídavných raketových motorů na TPH je dostatečně zřetelně vidět i atomová puma částečně vystupující ze spodní partie trupu.
Autor: public domain
Instalace atomové pumy na bombardér Mirage IV
Autor: public domain
Osmnáct strojů bylo v 80. letech upraveno na verzi Mirage IVP, která nosila nukleární střelu ASMP. Celkem bylo pro francouzské letectvo vyrobeno 62 kusů Mirage IV, dnes jsou z výzbroje již delší dobu vyřazeny. Zahraniční zákazníky se nalézt nepodařilo (samozřejmě, kdyby to nabízeli i s příslušnými atomovými bombami, tak by o zákazníky asi nouze nebyla).
Autor: public domain
Na základě poptávky francouzského letectva vznikla v roce 1966 větší přepadová stíhačka. Jmenovala se Mirage F2, po postavení prototypu se však zájem o takový letoun vytratil. Na rozdíl od předchozích strojů Mirage byla u tohoto použita koncepce s klasickým šípovým křídlem a VOP.
Autor: Aerolegende, CC BY-SA 3.0
Firma Dassault vlastní iniciativou "zmenšila" projekt Mirage F2 a tím uvedla v život nový víceúčelový (stíhací / bombardovací / průzkumný) a po trojkách (Mirage III, 5 a 50) druhý světově úspěšný typ Mirage F1. Na fotografii je Mirage F1C francouzského letectva.
Autor: public domain
Mirage F1CT zbarvená na počest působení stíhacího pluku Normandie-Němen během druhé světové války po boku sovětského letectva.
Autor: Jerry Gunner, CC BY 2.0
Průzkumná verze Mirage F1CR s částečně aplikovanou tzv. digitální kamufláží. Nápisy "100 ANS DE RECO" a "1913-2013" připomínají stoleté výročí, kdy byla v roce 1913 založena tehdejší 11. průzkumná letka "La Cocotte".
Autor: Tim Felce (Airwolfhound), CC BY-SA 2.0
Mirage 2000, to je úspěšná a poslední typová řada letadel tohoto jména. Typovým číslem chtěli tvůrci pravděpodobně evokovat, že nový stroj moderní konstrukce má ambice v plné parádě přeletět až do nového tisíciletí. A nemýlili se. Nejenže přeletěl, ale také se stále vyráběl. Tento typ také znamenal návrat k delta křídlu po vzoru Mirage III. Opět vznikla řada verzí a subverzí, na fotografii je Mirage 2000C francouzského letectva.
Autor: Jerry Gunner, CC BY 2.0
Cvičná bojová verze Mirage 2000B
Autor: Tim Felce (Airwolfhound), CC BY-SA 2.0
Dvoumístný atomový nosič Mirage 2000N s nukleární střelou ASMP na centrálním závěsníku.
Autor: Armée de l'Air
Mirage 2000D nad Sedanem
Autor: Escadron de chasse 3/3 Ardennes, CC BY-SA 3.0
Typhoon a Mirage
Autor: Sgt Ralph Merry ABIPP RAF/MOD
Dassault Mirage 2000D a tankovací McDonnell Douglas KC-10A Extender
Autor: Escadron de chasse 3/3 Ardennes, CC BY-SA 3.0
Mirage 2000D fotografovaný z amerického KC-135 Stratotanker
Autor: U.S. Air Force photo by Staff Sgt. Corey Hook
Mirage 2000-9 Spojených Arabských Emirátů a Chengdu F-7 (čínská kopie MiGu-21) pákistánského letectva
Autor: U.S. Air Force, Staff Sgt. Michael B. Keller
Mirage 2000 a MiGy-29 peruánského letectva
Autor: Peruvian Ministry of Defence
Dvojice francouzských stíhaček Mirage 2000C během akce Baltic Air Policing, jejímž cílem je ostraha vzdušného prostoru pobaltských států letouny NATO. Na kolotoči těchto akcí se střídají i naše gripeny.
Autor: Ministry of National Defence of the Republic of Lithuania, Antanas Gedrimas
Galerii uzavřeme dvěma fotografiemi zajímavých prototypů z řady Mirage, jejichž vývoj nepokračoval do stavu vhodného k zahájení sériové výroby. Prototypy Mirage G s měnitelnou geometrií křídla pocházejí z konce 60. let.
Autor: public domain
V letech 1965 a 1966 se pak dostaly do vzduchu dva prototypy Mirage IIIV (V jako verticaux) s kolmým startem a přistáním, které navazovaly na jeden menší prototyp Dassault Balzac V (ten byl z roku 1962 a vyznačoval se stejnými vlastnostmi).
Autor: Dassault Aviation - DR