Diskuse k článku

Havarovali na Sibiři, Číňané na ně vzali srpy. Drsná cesta českých letců

Před 90 lety odstartoval pilot Jaroslav Skála s mechanikem Matějem Tauferem na dálkový let do Tokia. Přestože se domů vrátili vlakem, stojí tento počin za připomenutí. A to nejen kvůli ztracené mapě nad sovětským venkovem a milé Japonce v lázni, ale především kvůli stroji Letov Š.16, jehož prostřednictvím bylo dobrodružství podniknuto.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

M17i63l59o65š 49Ř53e26h19á59k 8136558427105

Českoslovenští letci: Skála z Čech, Taufer z Moravy.

0/−1
10.8.2017 20:37

I97v86a 48D14o32l79a96n73s88k33á 2563186880510

Vyborny clanek.

+2/0
10.8.2017 8:38

J69o96z90e63f 67B97e47v11i72l36a68q28u44a 9465669941771

Zaujímavé čítanie - ako obvykle!!R^

+1/0
10.8.2017 6:44

J84a22k83u21b 49V39i64l98i85n16g45r 8425731359193

Perfektní článek pane Folprechte R^

+2/0
9.8.2017 17:07

P41a63v74o49l 62A21n91t74a12l59í85k 4753763623602

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

+2/0
9.8.2017 14:22
Foto

J61i36ř32í 38D77v32o75ř66á58k 5565619980678

Díky. nemohl jsem si vzpomenout na název.

Někde dole je můj komentář.

0/0
9.8.2017 20:55

O21n41d64ř40e62j 42Š19r13á81m90e54k 3253720301189

Skvěle napsáno. Děkuji

+2/0
9.8.2017 11:59

R18o88m52a87n 31M32i54r82o15s51l96a40v 4187873187906

Pěkně napsané.

0/0
9.8.2017 11:58

P15e59t92r 17N89ě28m30e44č24e30k 1512584532403

Moc hezký článek :-)

+2/0
9.8.2017 10:18

M82a62r59t55i57n 49K66u18č20e45r88a 8859809349212

Teda to letadlo bych si v té době určitě nekoupil. To množství poruch a závad je neuvěřitelné.

Zdá se že demonstrovali akorát to, že jejich stroj byla pěkná sr...Rv

+1/−12
9.8.2017 4:56

R45a78d93e93k 82F63o19l23p37r11e27c70h32t

Takové závěry nelze dělat z příběhu jednoho smolného stroje. Typová řada Š.16 se poměrným zastoupením havárií nijak nevymykala dobovému standardu u vojenských letounů. Kvůli technické závadě na motoru jich u nás havarovalo snad kolem pěti (jestli si to dobře pamatuji), což je méně než 10 procent provozovaných strojů. Spokojeni s těmito letouny byli zahraniční uživatelé užívající více než tři desítky Š.16 (ale počet havárií z důvodu technické závady neznám).

+2/0
9.8.2017 9:22

R53i17c12h13a33r60d 20A23u77b58r42e59c50h47t 1502811706110

Pokud jste ten článek četl, problémy byly s motorem a chladičem. Které byly francouzské, Lorraine-Dietrich 12C. Nevím jestli tenhle konkrétní motor byl z dovozu či licenční ze Škodovky, ale to na věci nic nemění. Naopak text vyzdvihuje, jak v mnoha situacích letoun přežil pouze díky své konstrukci. Prolétnout boří nebo vzlétnout z rýžového pole v té době zdaleka nebylo běžné.

+1/0
9.8.2017 10:33

P42e49t19r 13L83u71k64e59š 6563291

Čísla z hlavy také nevím, ale něco jiného je optika roku 2017 a optika dobová. Obecně: v čs. letectvu tehdy docházelo každý rok ke stovkám nouzových přistání a odepisování desítek aeroplánů po těžkých haváriích (bez ohledu na typ).

0/0
9.8.2017 11:02

R52a45d27e55k 32F95o85l66p38r85e81c56h73t

Přesně, proto taky píšu: "nevymykala dobovému standardu". Jinak těch po haváriích odepsaných strojů v čs. letectvu bývalo (na přelomu 20. a 30 let) odhadem v lepších letech do 20 kusů, v horších letech mezi 20 až 30 kusy.

0/0
9.8.2017 11:31

R11a31d11e45k 61F33o22l70p71r54e40c25h37t

A samozřejmě v těch uvedených ročních sumách jsou započteny i havárie zapříčiněné chybou pilota nebo nepříznivým počasím.

0/0
9.8.2017 12:52

P82e43t14r 27L40u68k11e62š 6933341

Radku, jen pro zajímavost: rok 1930 - okolo 80 zrušených (zdokumentovaných - číslo bude o něco vyšší) čs. vojenských aeroplánů všech typů následkem havárie. Motor hrál roli asi ve čtvrtině případů. U vojenského letectva zahynulo 18 pilotů a pozorovatelů. Byla to drsná doba.

Na Letov Š 16 se dá dohledat něco přes stovku nouzových přistání, nebo havárií za celou dobu, kdy byl ve stavu - tzn. prakticky do okupace. V porovnání s jinými typy to nebylo vůbec špatné.

0/0
9.8.2017 15:40

R22a24d13e28k 51F64o25l42p24r59e91c45h12t

Ty přibližně dvě desítky zahynuvších letců v roce 1930 s mými skromnými záznamy sedí. Ale těch 80 zrušených letadel, aniž bych se chtěl hádat, se mi zdá příliš mnoho na jeden rok. Z jakého to je zdroje?

0/0
9.8.2017 16:09

P62e70t28r 96L33u16k80e73š 6713251

Primární zdroje. Jde o dobový spisový materiál III. odboru leteckého, jednotlivých leteckých pluků, dílen, přejímací správy, skladů etc. Zachovalo se pár set tisíc stran dokumentů. Uvedené počty jsem vyfiltroval ze zpracovaných záznamů.

0/0
9.8.2017 16:45

R16a67d13e32k 33F68o50l86p71r47e36c75h32t

Tak tomu musím věřit. Možná se moje počty týkaly jen havárií, při kterých došlo ke ztrátám na životech či těžkým zraněním.

0/0
9.8.2017 18:02

J47o29s92e29f 16V39o97s11i76c89k96y 4123647696503

V tomJaponsku jim nevice pomohlo to, ze se jako legionari s s mnoha japonskymi generaly znali jiz ze Sibire. Jinak by se tam s nimi moc nemazlili .

0/0
9.8.2017 3:52
Foto

J14i38ř86í 52D48v51o87ř22á82k 5615929180558

Dobrý článek. Ale tuto historku jsem už někdy četl v knížce. Dejte mě čas do pondělí. Snad ji doma najdu a uvedu další zdroj. Možná černý přebal, ilustrovaná Bornem.

+1/0
8.8.2017 21:42

P19e14t73r 63L35u94k94e59š 6143231

Kniha ilustrovaná Bornem mi nic neříká, takže se stydím a jsem zvědavý.

Dálkový let je, mimo jiné, popsán v jedné kapitole knihy Slavomíra Pejčocha - Zapomenuté osudy, podtitul Báječní Češi na prahu 20. století, nakladatelství Regia, rok vydání 2000.

ČT před časem opakovala řadu dokumentů s názvem "Zapomenuté výpravy". Jeden díl se jmenuje Let do Tokia.

0/0
8.8.2017 22:55

M61i66l42o26š 14Ř89e22h34á31k 8136808467675

Zapomenutí Čechoslováci.

0/0
10.8.2017 20:40
Foto

J19i48ř32í 83D94v40o79ř45á54k 5455899540678

Trochu mě předběhl :

Pavol Antalík 43332

https://www.databazeknih.cz/knihy/vzduchoplavci-aviatici-piloti-74600

0/0
9.8.2017 20:53

P85e33t48r 38L73u54k53e34š 6733901

Myslel jsem si, že jde o nějakou knihu, kterou neznám (kvůli zmíněným ilustracím od Borna). Vzduchoplavce - aviatiky - piloty ilustroval Jelínek. Je to nicméně hodně povedené.

0/0
10.8.2017 11:15
Foto

J81i18ř71í 17D91v48o67ř86á52k 5385679160548

Pardon. Četl jsem ji před lety a opravdu bych strčil ruku do ohně, že to byl Born. Omlouvám se.

0/0
10.8.2017 21:01

P85e71t21r 63L72u42k25e21š 6963361

Jirko, není proč:-) Hned jsem se do "Vzduchoplavců" po nějaké době začetl.

Ilustrace od Adolfa Borna by byly určitě zajímavé. Škoda, že se do aeroplánů nepustil. Určitě by k nim přimaloval Turky.

0/0
10.8.2017 21:44

P59e32t36r 11L82u73k16e90š 6233831

Matěj Taufer byl výborný mechanik a nepřekonatelný vypravěč. Ve společnosti dával k lepšímu neuvěřitelné historky z cesty. Vypadalo to asi takhle: "Jednou jsme vlétli do tunelu a najednou se proti nám řítí vlak." A co jste udělali? "Uhnout nebylo kam, tak jsme prostě vycouvali.":-)

+3/0
8.8.2017 20:08

R74i40c12h86a68r71d 53A16u77b12r12e38c28h27t 1922521126430

To mi připomíná historku, kterou měl vyprávět kterýsi slavný dobrodruh Divokého západu. Jak ujížděl před indiánskou hordou kaňonem, snažil se je setřást ze všech sil, ale nakonec dojel do slepé uličky. "A co bylo dál?", ptali se posluchači. "Coby, zabili mě", odpověděl.

+4/0
9.8.2017 1:16

Najdete na iDNES.cz