V současné době ve světě běží dva seriózní projekty „létajících motorek“. Prvním je projekt Aero-X od firmy Aerofex. Zákazníci si výsledný produkt údajně budou moci koupit již v roce 2017.
HoverbikeHooverbike je zástupcem osobních létajících dopravních prostředků s kolmým startem a přistáním VTOL (Vertical Take-Off and Landing). Jde v podstatě o stroj ideově spřízněný s kvadrokoptérami. Na rozdíl od klasických vrtulníků Hoverbike využívá čtyři (v původní verzi dva) menší zapouzdřené rotory. |
Druhým je pak Hoverbike od firmy Malloy Aeronautics. Výrobce na výstavě Paris Air Show 2015 oznámil spojení s americkou firmou SURVICE. Obě společnosti budou v americkém Marylandu vyvíjet novou generaci Hoverbiku za finanční pomoci amerického ministerstva obrany.
Hlavní výhodou strojů kategorie Hoverbike je bezpečnost a kompaktnost řešení. Oproti vrtulníkům potřebuje Hoverbike několikanásobně menší plochu ke startu a přistání.
„Hoverbike má oproti vrtulníkům mnoho výhod. Hlavní je bezpečnost. Zakryté rotory nejen chrání lidi a majetek při nárazu, ale pokud byste někdy narazili do lidí nebo překážek, prostě vás to odhodí zpět do vzduchu. Takže je zde značná úroveň bezpečnosti. Další věcí je cena. Nákupní a provozní cena Hoverbiku je velmi nízká,“ vysvětlil pro agenturu Reuters hlavní výhody konceptu Grant Stapleton, marketingový ředitel Malloy Aeronautics.
První verzi Hoverbiku jsme mohli vidět v roce 2011 a od té doby stroj prošel řadou úprav. Původní prototyp byl vybaven dvojicí velkých zapouzdřených rotorů. Stroj však při letu trpěl nízkou stabilitou.
Firma proto v minulém roce začala pracovat na verzi se čtveřicí menších rotorů, vždy po dvou na přídi a zádi. Každá dvojice rotorů se překrývá a rotory jsou uloženy v ochranném prstencovém pouzdře. Malloy Aeronautics tímto způsobem odstranila problémy se stabilitou. Čtyři rotory dokážou mnohem jednodušeji udržet stroj ve stabilní poloze zvyšováním a snižováním otáček.
„Po rozsáhlém testování, zahrnujícím testování modelů a také let s posádkou, jsme se rozhodli záměrně přejít k osvědčenému modelu kvadrokoptéry, protože se současnou technologií jsme nemohli navrhnout dostatečně levné, bezpečné, a tím pádem konkurenceschopné vznášedlo,“ dočteme se na stránkách Malloy Aeronautics.
Hoverbike je unikátní díky schopnosti pohybovat se, přistávat a vzlétat ve stísněných prostorech. Typickým příkladem je přistávání v lese mezi stromy nebo v ulicích měst. V těchto místech dokáže Hoverbike přepravovat osoby nebo materiál. Dokáže létat s posádkou i bez ní.
Flying Bike |
Unikátní vlastnosti „létající motorky“neunikly pozornosti amerického ministerstva obrany. „Ministerstvo obrany má zájem o technologii Hoverbike, protože dokáže zastat více úkolů. Dokáže přepravovat vojáky přes náročný terén, přepravovat materiál, zásoby a létat s posádkou i bez posádky. Může fungovat i jako platforma pro vzdušný průzkum,“ uvedl Mark Butkiewicz z firmy SURVICE.
V prvním kroku obě firmy postaví plnorozměrový prototyp Hoverbike se čtyřmi rotory. Po úspěšných letových testech s pilotem se následně zaměří na stavbu vojenské verze.
Výkony militarizovaného Hoverbiku ještě nebyly uveřejněny. Původní dvourotorový prototyp měl startovací hmotnost 270 kg a poháněl ho spalovací motor o výkonu 80 kW (108 koní). Maximální teoretická rychlost (nedosažená) původní verze byla 300 km/h a dolet 150 km. Dostup by maximálně 3 000 metrů.
Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.
12. června 2013 |