Speciální grafické kreace na vojenských letadlech, které doplňují a v extrémních případech až nahrazují jejich standardní barevná řešení, se ve velkém vyskytly už během první světové války. I současnost je na ně bohatá, najdeme je i na letadlech Armády České republiky. (Na fotografii 2x JAS 39C Gripen)
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
V tuzemském letectvu se s tímto uměním roztrhl pytel počátkem 90. let v souvislost s uvolněním politického režimu po sametové revoluci. V době socialismu se v Československu až na výjimky nic takového nepraktikovalo. V galerii se budeme zabývat letectvem AČR (vzniklo v roce 1993) s důrazem na poslední léta, kdy práce "zdobičů letadel" dosahují té nejvyšší profesionality. (Na fotografii L-159T1 Alca)
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9236) se speciálním zbarvením pro cvičení NATO Tiger Meet 2016 ve španělské Zaragoze. Protože gripeny máme v pronájmu, nejsou na nich tyto barevné kreace nastříkány, ale jedná se o speciální samolepicí fólie.
Autor: Bundesheer, CC BY-SA 2.0
Hravý "picasso tiger" JAS 39C Gripen (trupové číslo 9238) se tak trochu vymyká z klasického pojetí zbarvení tygřích letadel. Experiment se však povedl, na NATO Tiger Meet 2013 bylo toto barevné řešení oceněno druhým místem. Dodejme jen, že autorkou původního díla z roku 1990 je Němka Karin Zellerová, nyní žijící v Austrálii.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9238) "picasso tiger"
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9245), šavlozubý tygr pro NATO Tiger Meet 2010 v Nizozemí. Na tomto ročníku prestižního cvičení čeští piloti zvítězili (ne strašidelnou malůvkou, ale regulérně ve vzduchu).
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
JAS 39C Gripen (trupové číslo 9245) v úpravě pro NATO Tiger Meet 2009 v Belgii. A proč mají speciální tygří kreace na gripenech zakomponovánu dvěstějedenáctku? Je to číslo jednotky, gripeny má ve výzbroji 211. taktická letka.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Gripeny letectva AČR, jednomístný JAS 39C a dvoumístný JAS 39D
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
V roce 2010 získalo Aero L-159T1 (trupové číslo 6067) na zadní část nástřik u příležitosti 10letého výročí služby typu L-159 v AČR. Cvičná dvoumístná verze L-159T1 vznikla přestavbou jednomístné bojové L-159A.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
Aero L-159T1 (trupové číslo 6067) z předchozí fotografie s nástřikem u příležitosti 10letého výročí služby typu L-159 v AČR má z pravé strany na SOP vyobrazeno první letadlo vyráběné firmou Aero, kopii prvoválečného dvouplošníku Hansa-Brandenburg B.I.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0
"Brutálně" vyzbrojené Aero L-159T1 (trupové číslo 6067), pod trupem je podvěšený kontejner s 20 mm kanonem PL-20 Plamen, pod křídlem jsou kromě přídavných nádrží teplem naváděné rakety sidewinder.
Autor: stefano benedetto, CC BY-NC-ND 2.0
Mi-24V (trupové číslo 3366) letos dostal nejdivočejší "kamufláž". jaká se kdy na stroji našeho letectva objevila. Nástřik Alien Tiger byl primárně aplikován kvůli cvičení NATO Tiger Meet 2016, kde byl oceněn jako nejlépe zbarvený stroj ze všech zúčastněných "tygřích letek".
Autor: The Flying Hippos, web létajícího personálu 221. a 222. letky vrtulníkové základny Náměšť
Vetřelec aneb Alien Tiger Mi-24V (trupové číslo 3366) na NATO Tiger Meet 2016, vzadu je Agusta-Bell AB-212AM italského letectva.
Autor: Armáda České republiky
Mi-24V (trupové číslo 3370) dostal v roce 2015 zbarvení, kódové označení (PP-K) a výsostné znaky připomínající jeden z liberatorů 311. československé bombardovací perutě RAF, který před 70ti lety po válce přistál v Praze. Liberator GR.Mk.VI s kódem PP-K měl pod kabinou jméno "Kosťa", a tak i tento Mi-24V je dnes "Kosťou".
Autor: Armáda České republiky
Vetřelec a Kosťa, vrtulníky Mi-24V českého letectva na NATO Tiger Meet 2016
Autor: Armáda České republiky
Mi-24V (trupové číslo 7353) byl oceněn jako nejlépe zbarvený stroj na cvičení NATO Tiger Meet 2005. (Air Show AIR14, Payerne, Švýcarsko)
Autor: David Droz, CC BY-SA 4.0
Mi-24V (trupové číslo 7353) byl oceněn jako nejlépe zbarvený stroj na cvičení NATO Tiger Meet 2005. (cvičení Ample Strike 2014)
Autor: František Vlček, MAFRA
S dalšími fotkami se ponoříme do poslední dekády minulého století. MiG-21MF (trupové číslo 5212) 11. stíhacího leteckého pluku byl v říjnu 1991 vyzdoben u příležitosti 40letého výročí založení jednotky, všimněte si i OT kresbičky pegase za kabinou. Po rozdělení státu připadl stroj ČR a létal dál se stejným kabátem. Na konci roku 1993 byla jednotka zrušena a mig stále létal, dál a dál, se stejným kabátem, ale už u jiných jednotek. Ze služby byl vyřazen v roce 2002 a staticky vystaven na letišti v Čáslavi, zbarvení si ponechal. Otázka je, co se s ním stalo dál a jak vypadá dnes.
Autor: Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Speciální předváděcí kamufláž s namalovaným žabákem rozbíjejícím palicí tank dostal bitevní Suchoj Su-25K (trupové číslo 9013) také ještě za federace, ale vydržel mu až do konce služby u českého letectva. A proč žabák? Su-25 měl v kódu NATO jméno Frogfoot. U nás se mu přezdívalo pro nápadné zbraňové závěsníky přečuhující před křídlo hrábě. Umíte si představit na SOP namalované hrábě, kterak shrabují tank? Zlatá žába!
Autor: Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Suchoj Su-25K (trupové číslo 1002) s žraločí tlamou a červeno-modro-bílou SOP, vzadu Mi-24D také českého letectva a ve speciálním zbarvení
Autor: fsll2, CC BY-NC 2.0
Žraločí Suchoj Su-25K (trupové číslo 1002) dostal v roce 1995 realističtější parybí vzhled. Tvůrcům musíme složit poklonu za žaberní štěrbiny, do takové dokonalosti dovedený žralok se na letadle snad nikde jinde nevidí. Potěšit oko pozorovatelovo dokážou i přídavné nádrže v podobě malých žraločků.
Autor: Rob Schleiffert, CC BY-NC 2.0
Cvičný L-29 Delfin (trupové číslo 2853) dostal v červnu 1993 tygří kamufláž.
Autor: Milan Nykodym, CC BY-SA 2.0