Americké letectvo se v současné době podílí na pozemních testech výkonného laseru HEL (High Energy Laser). Jak uvedla hlavní vědecká pracovnice amerického letectva Mica Endsley pro server Military.com, letecké testy laseru HEL jsou naplánovány na rok 2023.
„Pracujeme na tom, aby řada těchto technologií (laserových, pozn. redakce) dozrála,“ říká Endsley. „Na vzdušné platformy přejdeme v roce 2023,“ doplňuje.
Letectvo otestuje laserové zbraně nejdříve na větších platformách. V úvahu přichází letouny jako C-17 Globemaster III. V této etapě dojde především k otestování zaměřovacích systémů laseru.
V další etapě se přistoupí k instalací laserových zbraní na stíhací letadla. Lasery budou umístěny v kontejnerech a zavěšeny pod trupem letadla. Konečným cílem je zabudování laserových zbraní přímo do trupu letadla.
K čemu je dobrý laser na stíhačce
Letectvo plánuje umístit laserové zbraně na pilotovaná/nepilotovaná podzvuková i nadzvuková letadla. Možností použití laserových zbraní je celá řada. Laser dokáže na vzdálenost mnoha kilometrů ničit letadla protivníka nebo řízené střely. Stejně tak lze pomocí laseru bodově zasahovat jakékoliv objekty na zemi.
„Příkladem použití je například zničení blížící se rakety. Na rozdíl od kinetického zničení, kdy raketu vyhodíte do povětří, laser za použití nekinetických technik vytvoří z rakety taveninu kovů a elektroniky,“ vysvětluje Endsley.
Z počátku letadla získají laserové zbraně o výkonu 10 až 100 kW. Cílem je výkon postupně zvyšovat. Podle Marka Gunzingera z Centra pro strategické a rozpočtové hodnocení CBSA (Center for Strategic and Budgetary Assessments) dokáží lasery již o výkonu 150 až 200 kW efektivně ničit rakety země-vzduch i vzduch-vzduch a „velmi pravděpodobně“ také pilotovaná letadla.
Působivá přednost laseru je také „zásoba munice“ - lasery mohou během jednoho letu provést až několik tisíc výstřelů. Elektrickou energii laserovým zbraním dodá palubní proudový motor. Podle výpočtů jeden výstřel laseru spálí asi litr paliva. Například vnitřní nádrže stíhačky F-15C pojmou okolo 6000 litrů paliva.
„Skutečnou výhodou je, že dostanete opravdu velký zásobník munice. Dnes můžete vystřelit pět nebo šest střel. Energetické zbraně provedou několik tisíc výstřelů,“ objasňuje výhody laserových zbraní Endsley.
Nejedná se o první snahu amerického letectva umístit laserové zbraně na palubu letadla. V prvním desetiletí 21. století amerického letectvo v rámci programu ARL (AirBorne Laser) umístilo obří laser do dopravního letadla Boeing 747-400 Freighter.
Avšak vzhledem k velké komplikovanosti použitých technologií (chemický laser), technickým obtížím a narůstající ceně byl program ARL v roce 2011 ukončen.
Text vznikl pro web Armádní noviny a byl redakčně upraven. Původní verzi najdete zde.