Po rozpadu SSSR zůstalo na Ukrajině nejvíce průmyslu a největší vývojový potenciál z bývalých svazových republik. Ukrajina se netajila snahou vstoupit do NATO, což bylo pro výrobce vidinou možnosti nabídnout svá vojenská vozidla na nové trhy. Představme si řadu obrněných vozidel s pohonem 4×4.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Na území Ukrajiny fungovala řada výrobních a opravářských závodů a konstrukčních kanceláří, které měly své ambice. První skupinu tvořily závody fungující ještě v dobách Sovětského svazu: Kremenčugskij Avtomobilnyj Zavod (KrAZ), Charkovskoje Konstruktorskoje Bjuro A. A. Morozova (ChKBM), Luckij Avtomobilnyj Zavod (LuAZ). Některé "přežily", jiné nikoli. Na druhou stranu vznikly nové firmy, které mají ambice prosadit se na zbrojních trzích doma i ve světě. Ale do výroby obrněných vozidel se pustil například i Nikolajevskij Bronětankovyj Remotnyj Zavod nebo lodní Sudostrojitělnyj Zavod Leninska Kuzňa.
Autor: Ministerstvo obrany Ukrajiny
Obrněný automobil je výrobkem firmy Ukrajinska Bronětěchnika. Důraz byl kladen na odolnost proti výbuchům min, takže se jedná o vozidla kategorie MRAP (Mine Resistant Ambush Protected). Vozidlo Varta se maskou trochu podobá vozidlu Iveco LMV. Výrobce nabízí SBA Varta v několika verzích. Základní Varta slouží pro převoz osmi mužů. Výzbroj mohou tvořit kulomety KPVT ráže 14,5 mm, NSV Utes ráže 12,7 mm nebo PKT ráže 7,62 mm. V srpnu 2021 byl na přehlídce ke dni nezávislosti předveden SBA Varta vyzbrojený řízenými střelami FGM-148 Javelin.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Pro palebnou podporu pěchoty byla vyvinuta SBA Varta verze Smereka. Ta má v zadní části namotovaný 120 mm minomet s palebným průměrem 40 min. Minomet je namontovaný na vyklápěcím rameni. V přepravní poloze je uložený na korbě automobilu. Při střelbě se vyklápí tak, že rameno tvoří krabicovité ložiště pro záchyt zpětného rázu.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
V únoru 2020 výrobce informoval, že pracuje na projektu automobilu Karmat, což je v podstatě Varta na podvozku KrAZ-5233. Nabízí se s věží Sarmat vyzbrojenou velkorážným kulometem nebo protitankovými řízenými střelami RK-3 Corsair nebo Skif.
Autor: public domain
Přestože odborníci nedávali vozidlům Varta zpočátku příliš nadějí, zaujala ukrajinské ministerstvo vnitra, které objednalo předběžně 10 kusů pro své speciální jednotky Kord. Nicméně objednávku nepotvrdilo. Nejprve chtělo prototyp otestovat v „bojové zóně“ na východě Ukrajiny. Na základě výsledků vzniklo upravené vozidlo Varta 2. Vyznačuje se jiným tvarem nástavby, která umožňuje přepravu 10 mužů.
Autor: public domain
V prosinci 2017 představila Ukrajinska Bronětěchnika nový obrněný automobil Varta – Novator, vyvinutý speciálně pro ukrajinskou národní gardu, k hlídkování v horském a náročném terénu, převoz raněných a plnění speciálních úkolů. Vozidlo je postaveno na komerčním podvozku Ford F-550. Z hlediska koncepce se jedná o pancéřovaný pick-up s pětimístnou čtyřdveřovou kabinou. Základní verze má hmotnost 9 t. (SBA Novator po najetí na minu. Kabina utrpěla minimální škody.)
Autor: ArmyInform, CC BY-SA 4.0
Pro běžné hlídkování je vozidlo Novator vyzbrojeno kulometem NSV Utes ráže 12,7 mm. Kromě toho výrobce nabízí verzi vyzbrojenou protitankovými řízenými střelami RK-3 Corsair nebo Skif. Zajímavější je varianta vybavená pro vypouštění a řízení vyčkávající munice RAM 2 (Remote Aerial Ammunition). RAM-2 má dolet až 30 km a vytrvalost 55 minut. Pro ničení cíle je vybaven 3kg tříštivou protipěchotní hlavicí, kumulativní protitankovou hlavicí nebo hlavicí s aerosolovou výbušninou.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Obrněná vozidla řady Kozak jsou výsledkem spolupráce ukrajinské firmy Praktika a italské Iveco. Poslední verze používají podvozky Ford. První prototyp SRM-1 Kozak byl postaven v roce 2009 na podvozku Iveco Daily. Na jeho základě byla postavena první série 22 vozidel Kozak-001, která převzala Ukrajinská národní garda. V roce 2014 byla postavena ještě neúspěšná verze Kozak 2014 na podvozku automobilu GAZ-66, která zůstala jen v prototypu.
Autor: public domain
Kozak-2 je postaven na podvozku řady Iveco Eurocargo 150. Prototyp byl představen v roce 2014 na polygonu výcvikového střediska Ukrajinské národní gardy. Vozidlo s hmotností 15 t slouží pro přepravu 5 - 15 mužů (podle verze). Pancéřování chrání před palbou útočných pušek do ráže 7,62 mm. Nástavba je vybavena filtroventilačním zařízením. V roce 2016 byla představena verze Kozak-2M.1 se samonosnou korbou Kozak-2M.2 jen s jedním párem bočních dveří.
Autor: Wikimedia Commons, CC BY-SA 2.0
Obrněné automobily Kozak-2M.1 mají nezávislé zavěšení předních kol a samonosnou korbu. Verze Kozak-2M.2, představená v roce 2016, se liší jen jedním párem bočních dveří, ale nabízí větší prostor pro vybavení v zadní části. (Kozak-2M.2 s průzkumným a rušícím modulem JAB)
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
V roce 2017 bylo obrněné vozidlo Kozak-2 zařazeno do výzbroje ukrajinské armády. Kromě armády používá vozidla Kozak-2 i pohraniční stráž a Ukrajinská národní garda (NGU).
Autor: public domain
Speciálně pro jednotky pohraniční stráže vyvinula firma Praktika lehký obrněný automobil Kozak-3. Vozidlo připomínající vzhledem Land Rover Defender výrobce nabízí jako hlídkový, štábní, průzkumný nebo sanitní automobil. Předpokládá se, že vozidla postupně nahradí zastarávající park ukrajinské pohraniční stráže, ale skutečný rozsah dodávek není znám.
Autor: public domain
Lehký obrněný automobil Kozak-4 s otevřenou zadní částí korby byl předveden na veletrhu Eurosatory 2016 ve Francii. Jeho základ tvořil podvozek Land Rover Defender. Podle požadavku zákazníka výrobce nabízí možnost využít podvozek Toyota Land Cruiser. V prospektu byly uvedené tři verze: pětimístný otevřený pick-up (případně s plachtou), pětimístný automobil se zakrytou korbou a dvojmístný pick-up s minometem. Vozidlo však zůstalo pravděpodobně jen v prototypové fázi.
Autor: public domain
Kozak-5 je pokračováním vozidel Kozak-2, ale na podvozku Ford F-550. Vozidlo nabízí ochranu na úrovni 1+ podle norem STANAG. Výrobce uvádí, že je možné na přání ochranu zvýšit na úroveň 2. Vozidlo bylo poprvé představeno v srpnu 2016 a o rok později byla vystavena verze s věží BPU-1 z obrněného transportéru BRDM-2. Základní verze má hmotností 10 t. (Kozak-5 ministerstva pro mimořádné situace)
Autor: Zinnsoldat, CC BY-SA 4.0
Obrněné vozidlo Kozak-6 s otevřenou korbou na přehlídce v Kyjevě v létě 2021
Autor: public domain
Obrněný automobil KrAZ Cougar je ukrajinský jen s přivřením obou očí. Jeho základem je podvozek Toyota Land Cruiser 79. Nástavbu navrhla kanadská firma Streit Group. Pancéřové díly dodává švédská firma Swebor. Prototyp pod názvem Cobra byl představen na výstavě vojenské techniky 2013. V roce 2014 byla zahájena montáž těchto automobilů v Keremenčugském automobilním závodě KrAZ. Vozidlo s hmotností 4,2 t je určeno k přepravě 2 + 4 osob.
Autor: Nickispeaki, CC BY-SA 4.0
Vozidlo KrAZ Cougar je vyzbrojeno střeleckým stanovištěm na stropě, které může nést kulomety ráže 7,62 mm, 12,7 mm nebo automatické granátomety ráže 30 mm nebo 40 mm. Cougar používá Ukrajinská národní garda a pohraniční stráž. Kromě základní verze výrobce nabízí i zdravotnickou variantu a demilitarizovanou verzi, kterou používali v počtu 10 kusů pozorovatelé Organizace pro bezpečnost a spolupráci v Evropě (OBSE) během mise na Ukrajině. Bojový křest prodělala vozidla KrAZ Cougar v Doněcké oblasti.
Autor: Mil.gov.ua
Základem obrněného vozidla Spartan je podvozek Ford F550 a nástavbu navrhla kanadská firma Streit Group. Spartan je vyráběný od roku 2014 v licenci ukrajinskou automobilkou KrAZ. Vozidlo bylo původně určeno pro převoz VIP osob v prostředí, kde hrozilo ostřelování ručními zbraněmi.
Autor: Jamesw007, CC BY-SA 3.0
Ukrajinské ozbrojené síly měly větší ambice a chtěly vozidlo používat i pro hlídkování v terénu nebo jako nosič zbraní, například PTŘS. Během testů se ukázalo, že původní podvozek, byl stavěný na mnohem nižší zátěž a pancéřovaná nástavba je nad jeho síly. Z prvních 14 automobilů Spartan, které dostala 95. samostatná automobilní brigáda v prosinci 2014 na testování, bylo do ledna 2015 vyřazeno 12. Na základě výsledků byla konstrukce zesílena.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
KrAZ Spartan s hmotností 8,5 t slouží pro přepravu 2+6 mužů. Obrněný automobil Spartan se vyrábí v základní verzi vyzbrojené střeleckým stanovištěm s kulomety KPVT ráže 14,5 mm, NSV Utes ráže 12,7 mm nebo PKT ráže 7,62 mm. Na přehlídce v květnu 2014 byla předvedena i verze vyzbrojená čtyřmi PTŘS Skif. Kromě základní verze se vyrábí varianta Cyclone, určená pro speciální policejní jednotky.
Autor: Ukrajinská národní garda
Obrněný automobil KrAZ Hulk je na rozdíl od předchozích vozidel postaven na „domácím“ podvozku KrAZ-5233. Vozidlo bylo poprvé představeno v roce 2016 na továrním polygonu a následně na zbrojní výstavě v Kyjevě. Jedná se o vozidlo kategorie MRAP s podlahou v tvaru písmene V pro lepší rozklad tlakové vlny min. Hulk vykazuje odolnost 2 úrovně podle STANAG 4569.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Nástavba Hulku je bezkapotová a kromě dvojčlenné osádky slouží pro přepravu 10 mužů. Sedačky jsou skládací, takže nástavbu je možné využít i pro bezpečnou přepravu "hodnotnějších" nákladů (přístroje, zdravotnické vybavení). Hulk patří mezi "smolné" projekty. Ozbrojené síly Ukrajiny neprojevily zájem a tím pádem se nehrnuli ani zahraniční zájemci, přestože firma vyvíjela značné aktivity.
Autor: KrAZ
Obrněný automobil KrAZ Shrek One vznikl na objednávku Indie. Samonosná nástavba má trojité dno a dvojité boky z plátů typu Armox nebo Quardian. Mezera mezi pláty, široká 25 mm, je vyplněna voštinovým materiálem. Shrek poskytuje ochranu před výbuchem 7 kg miny pod kolem nebo dnem. Obdélníková okna z neprůstřelného skla jsou osazena střílnami. Vozidlo může nést na stropě nástavby věž Rigel MK1.
Autor: Wanderer777, CC BY-SA 4.0
Obrněný automobil KrAZ Shrek One Ambulance
Autor: public domain
Ženijní varianta KrAZ Shrek One RCV je vybavena zkrácenou kabinou a nekrytou korbou. V zadní části vozidla je namontovaná teleskopická ruka s vyložením až 6 m a nosností 200 kg pro manipulaci s minami nebo nástražnými náložemi. Verze Shrek-M má vyložení ramene až 9 m a nosnost 250 kg. Jen na okraj zmíníme, že existuje podobný obrněný automobil na podvozku 6x6 označený Fiona.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Dalším obrněným vozidlem ukrajinské výroby je TBKM Dozor-B, vyvinutý ve Lvovské pobočce Malyševova závodu (bývalý ZiM). Dozor-B vychází z nepancéřovaného terénního automobilu Dozor-A v provedení pick-up, což je ukrajinská obdoba amerického HMMWV (High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle). Vozidlo představené v roce 2004 bylo od začátku projektované ve dvou verzích nepancéřované Dozor-A a pancéřované Dozor-B. Jak název naznačuje, kromě přepravy osob a nákladu je jeho hlavním úkolem hlídkování. Dozor -A se nedočkal obchodního úspěchu ani na Ukrajině.
Autor: public domain
Dozor-B byl poněkud úspěšnější. V roce 2011 byla zahájena sériová výroba, ale do roku 2016 se podařilo dokončit jen 10 kusů. Vozidla byla ukrajinskou armádou hodnocena jako nevhodná pro sériovou výrobu. To byla prekérní situace, protože jednotky počítaly s dodávkou 200 kusů. Nakonec byla výroba svěřena polské firmě Mista, která vozidlo upravila a nabízí jej pod názvem Oncilla. Na Ukrajinu se dodávají pod názvem Dozor-B. Prvních 10 kusů Ukrajinci převzali v roce 2016.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Navzdory velkolepým plánům a oficiálnímu zařazení vozidel do výzbroje Ukrajinské armády v roce 2020, se počet dokončených vozidel Dozor-B počítá na desítky kusů. Před vypuknutím války s Ruskem v roce 2022 dodalo Polsko Ukrajině 30 vozidel Dozor-B financovaných z polských zdrojů. Podle záběrů z fronty byla vozidla nasazena v oblastech bojů.
Autor: Zinnsoldat, CC BY-SA 4.0
Dozor-B má celkovou hmotnost 6,3 t, verze Oncilla 8,5 t. Slouží k přepravě 2+6 mužů. Původní Dozor-B je poháněný vznětovým čtyřválcem Deutz s výkonem 140 kW, Oncillu pohání italské vznětové šestiválce Iveco s výkonem 157 kW. Oncilla má přidané příklopy na stropě vozidla, kotoučové brzdy na všech kolech, nový systém řízení, korba je odhlučněná, osádka dostala pohodlnější sedačky se zavěšením odolným proti výbuchu, vnitřní prostor je klimatizovaný atd.
Autor: Zinnsoldat, CC BY-SA 4.0
Na základě zkušeností s provozem TBKM Dozor-B začala konstrukční kancelář Malyševova závodu s vývojem nového vozidla Chort. Vozidlo má větší rozvor 3400 mm (Dozor-B má 3100 mm). Zatím jsou známé jen počítačové modely, zpracovávané "v životní" velikosti". Cílem je oslovit především zahraniční zákazníky, takže se od začátku klade důraz na plnění "západních" norem a standardů. Plány vozidla byly poprvé představeny v roce 2016.
Autor: ChKBM
Z bývalé automobily LuAZ v ukrajinském Lucku vznikla společnost Bogdan. Ta vyrábí osobní a nákladní automobily, ale pustila se také do projektů pro armádu. V prosinci 2014 představila prototyp lehkého obrněného vozidla Bars, postavený na japonském podvozku Isuzu. Výrobce nabízel tři verze: transportní BM (Bojevaja mašina), velitelskou PU (Punkt upravlenija) a podpůrnou MO (Mašina obezpečenija). Vozidlo bylo exportováno do Turkmenistánu, což dokládají fotografie z přehlídky.
Autor: Bogdan
V roce představila firma Bogdan tři varianty nového vozidla Bars-6, postaveného na podvozku jihokorejského lehkého nákladního automobilu KIA KM450. Vozidlo s hmotností 5,6 t slouží k přepravě 2+4 osob. Národní garda Ukrajiny převzala kolem 90 vozidel. Výrobce uvádí, že je schopen dodávat 50 vozidel měsíčně.
Autor: public domain
Lehké obrněné automobily Bars-8 jsou postavené na podvozku Dodge Ram. Poprvé byly představeny v Kyjevě v roce 2015 a postupně výrobce předvedl několik verzí.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
V roce 2016 byl představen samohybný 120 mm minomet Bars-8MMK.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
V roce 2016 byla představena verze s bojovým modulem Tajpan. V roce 2017 verze s filtroventilací a Bars-8 AR se systémem Džeb pro dělostřelecký průzkum. Vozidlo poskytuje ochranu na urovni 2 podle STANAG.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Mikolajivský opravářský závod modifikuje původně sovětská obrněná průzkumná vozidla BRDM-2 na verze BRDM-2DI Chazar a BRDM-2L1. Hlavní změnou je demontáž pomocných kol a montáž bočních dveří usnadňujících vstup do vozidla nebo jeho opuštění. Kromě toho byl původní zážehový motor nahrazen úspornějším vznětovým IVECO a vozidla dostalo modernější radiovybavení.
Autor: public domain
Obrněné průzkumné vozidlo Mangust je další rozsáhlejší modernizací BRDM-2 z Mikolajivského opravářského závodu. Tentokrát byla pozornost věnována uspořádání korby. Přední část má pancéřová plát skloněný pod větším úhlem, takže nabízí vyšší balistickou odolnost. Na druhou stranu se zhoršil výhled. Vnitřní uspořádání bylo upraveno tak, že jedny dveře jsou i vzadu.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Obrněný automobil VEPR-K (Vysoko Effektivnoj Prochodimosti - Komandir) vyrábí akciová společnost VEPR. Při konstrukci byl využitý podvozek a motor italské firmy IVECO, resp. verze vyráběné na Ukrajině v Zaporoží. Velitelský vůz VEPR-K se vyrábí ve dvou verzích: vojenské s balistickou ochranou a civilní bez balistické ochrany. Obě vozidla se světlostí 600 mm jsou určena pro přepravu osob v extrémně těžkém terénu.
Autor: public domain
Druhým vozidlem, které akciová společnost VEPR ozbrojeným silám nabízí, je speciální VEPR-S. Vozidlo s hmotností 6,5 t je upraveno pro převoz systému radioelektronického boje Mandat B1E, ale nástavbu je možná vybavit i jinými systémy. Vozidlo bylo představeno v roce 2005 v Abu Dhabi. Podle údajů výrobce bylo vyrobeno 15 kusů.
Autor: public domain
BKM Gekon je další z rozsáhlých modernizací BRDM-2, tentokrát od konstruktérské skupiny Azov. Prototyp byl předveden v roce 2016, ale k zahájení sériové výroby nedošlo, kvůli vysoké ceně. Byla demontována pomocná kola, BKM dostalo pohonnou jednotku s automatickou převodovkou od firmy General Motors a dva italské vodomety. Prototyp byl vyzbrojen původní, manuálně ovládanou věží z BRDM-2.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Obrněný automobil KrAZ 01-1-11 patří do kategorie MRAP a byl od začátku konstruován tak, aby splňoval mezinárodní standardy STANAG. Při celkové hmotnosti 13 t nabízí úroveň ochrany 2. Vozidlo je postaveno na podvozku KrAZ-5233. Slouží pro přepravu 12 vojáků. Výzbroj může tvořit věž Rigel Mk-1 na stropě, okna s neprůstřelnými skly jsou vybavena střílnami.
Autor: KrAZ
Obrněný automobil KrAZ-5233 Raptor je levnou variantou určenou pro převoz 22 vojáků na korbě, kde je umístěn pancéřovaný „kontejner“ s neprůstřelnými skly. Vozidlo má přídavné pancéřování kabiny a motorového prostoru. Nabízí jen základní ochranu proti ostřelování ručními zbraněmi, nesrovnatelnou s vozidly MRAP.
Autor: KrAZ
Obrněný automobil Ovid je výtvorem konstruktérů Žitomirského zbrojního závodu, představeným na výstavě Zbroja ta bezpeka. Vozidlo je postaveno na podvozku nákladního automobilu GAZ-66 s novým vznětovým motorem Hyundai D4DB. V zadní části je nástavba pro převoz 10 vojáků. Na stropě je manuálně ovládané stanoviště s kulometem NSVT ráže 12,7 mm.
Autor: Zinnsoldat, CC BY-SA 4.0
Obrněný automobil Triton vyrábí loďařský závod Kuzňa na Rybalskomu (původně Leninska Kuzňa). Poprvé bylo představeno v roce 2015. Základ tvoří podvozkové části transportéru BTR-70, k pohonu slouží vznětový šestiválec Volvo TAD620 a automatická převodovka Allison 1000SP. Vozidla jsou dodávaná pohraniční stráži s optickým průzkumným systémem nebo radiolokátorem. Jen za první rok služby provedla 255 zásahů a zadržela 11 pašeráků.
Autor: VoidWanderer, CC BY-SA 4.0
Druhým obrněným automobilem zmíněné loďařské firmy je Machno. ten je postaven na podvozku nákladního automobilu GAZ-66. Kromě ručně ovládaných kulometů nebo granátometů může být vyzbrojen dálkově ovládaným modulem Kyborg s termovizí a kulometem ráže 12,7 mm nebo granátometem.
Autor: public domain
KrAZ-ASV Panther jsou vozidla MRAP v provedení 4x4 nebo 6x6, postavená na podvozcích KrAZ-5233 nebo 6322. Koncepcí připomínají jihoafrická vozidla Casspir. Na rozdíl od Raptoru poskytuje nástavba ochranu i před minami. Na druhou stranu umožňuje lehčí varianta na podvozku 4x4 převoz jen 10 mužů.
Autor: public domain