Čtvrtek 7. prosince 2023, svátek má Ambrož, Benjamin
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 7. prosince 2023 Ambrož, Benjamin

Dvě americké letadlové lodě s kolesy brázdily místo oceánů jezero

Během druhé světové války provozovalo americké námořnictvo dvě "sladkovodní" letadlové lodě, které měly velký podíl na vítězství v Pacifiku, protože poskytly výcvik tisícům pilotů.

Letadlové lodě: nové vládkyně oceánů

Pokud některý zarputilý admirál před útokem na Pearl Harbor nechtěl uvěřit tomu, že vládu nad oceány převzaly letadlové lodě, tak po první prosincové neděli roku 1941 mu nezbývalo, než vzít tento neoddiskutovatelný fakt konečně na vědomí. Vstupem USA do války se roztočila kola tamního průmyslu a především kvůli tichomořskému bojišti vznikaly postupně ambiciózní plány na výstavbu stále většího a většího počtu letadlových lodí, od těch největších až po malé eskortní.

Zajistit výrobu materií byla jedna stránka problému, tu druhou představoval výcvik tisíců pilotů palubních letadel. Velký objem praktického pilotního výcviku sice probíhal z pozemních letišť, ale v závěru výcviku museli noví palubní piloti absolvovat osm startů a přistání na letadlové lodi. Původně těch cvičných startů a přistání bylo požadováno deset, ale kvůli urychlení procesu došlo k redukci. Start a přistání jsou pro pilota nejnáročnějšími fázemi letu, a pokud místo klasického letiště použije letadlovou loď, je to ještě o poznání horší.

Bylo nemyslitelné uvolnit pro výcvik některou ze stávajících letadlových lodí, všechny, které měli Američané v prvních fázích války k dispozici (při vstupu do války jich mělo US NAVY sedm), byly potřebné pro bojové operace. A nově stavěné lodě se jich také nemohly dočkat, a proto ani nebyl čas pro zacvičení ve startech a přistáních vlastních pilotů.

Nápad kapitána Whiteheada

Už několik měsíců před Pearl Harborem navrhl kapitán Richard F. Whitehead z námořního výcvikového centra na základně v Glenview, severně od Chicaga u Michiganského jezera, adaptaci parníků na cvičné letadlové lodě (Michiganské jezero je součástí vodního systému Velkých jezer, jehož základem jsou Hořejší, Huronské, Michiganské, Erijské a Ontarijské jezero). Tehdy ten neotřelý nápad ještě nepadl na úrodnou půdu. Ale jak správně tušíme, věrolomný japonský útok a vyvolaná lavina událostí daly Whiteheadovi za pravdu. Námořnictvo pro svůj záměr postupně v roce 1942 zakoupilo velké kolesové luxusní parníky Seeandbee a Greater Buffalo, jejichž provoz už nebyl pro vlastníky příliš lukrativní.

Kolesový parník Seeandbee

Kolesový parník Greater Buffalo

Loď Seeandbee byla postavena v roce 1913 pro společnost Cleveland & Buffalo Transit Company (neobvyklé jméno lodě bylo odvozeno z iniciál firmy). Kajuty cestujících nabízely 1500 míst, maximální přepravní kapacita s využitím i promenádních koridorů pak dosahovala až 6000 cestujících. Loď se plavila především mezi městy Cleveland a Buffalo na Erijském jezeře. Svého času, někdy počátkem 30. let, prý podnikala o sobotách noční plavby s funkcí hodinového hotelu (loď samozřejmě byla na jezeře celou noc, ale s tím už zájemci o plavbu předem počítali).

Mladší loď Greater Buffalo byla na vodu spuštěna v roce 1924 na objednávku Detroit & Cleveland Navigation Company. Luxus a přepravní kapacity byly obdobné jako u Seeandbee, plavila se i po stejném jezeře, pouze toho vzrušení na její palubě bylo asi generováno méně.

Letadlové lodě na Michiganském jezeře

Přestavbou Seeandbee vznikla letadlová loď USS Wolverine, zařazená do služby v srpnu 1942. A proč jméno Wolverine? Loď měla operovat a skutečně operovala na Michiganském jezeře, jehož největší část spadá pod stát Michigan, a ten je znám jako stát rosomáků (má přezdívku The Wolverine State). Pro jméno se tak nemuselo chodit daleko. Jinak ta přezdívka státu má základ v dávné historii, dnes už jsou v Michiganu rosomáci natolik vzácní, že už tam možná vůbec žádný není.

Parník Greater Buffalo dal základ letadlové lodi USS Sable. Ta vstoupila do služby v květnu 1943 a i jejím působištěm se samozřejmě stalo Michiganské jezero. Nebylo vybráno náhodně, jak už bylo zmíněno výše, právě u jeho břehu se nacházelo výcvikové středisko námořního letectva.

Cvičná letadlová loď USS Wolverine
Cvičná letadlová loď USS Sable na Michiganském jezeře

Cvičné kolesové letadlové lodě, vlevo USS Wolverine, vpravo USS Sable

Přestavba pasažérských parníků na zcela odlišnou kategorii lodí znamenala odstranění všech nástaveb až zůstal v doku smutný holý trup. Na něj byla přimontována nosná konstrukce a na ní položena letová paluba. Loď Wolverine měla povrch letové paluby z dubového dřeva, z materiálu pro tento účel v té době na amerických letadlových lodích běžně používaným. Naopak loď Sable dostala letovou palubu celokovovou, tedy s povrchem z ocelových plechů. A tak se cvičná kolesová USS Sable stala vůbec první americkou letadlovou lodí s kovovou letovou palubou v historii.

Nikoho snad nepřekvapí absence podpalubních hangárů pro „parkování“ a servis letadel a v souvislosti s tím i absence výtahů pro letadla. Do lodě s malým ponorem a celkově malou výškou trupu by se podpalubní hangáry ani nevešly, a i kdyby, tak by jejich realizace příliš protáhla, ztížila a v neposlední řadě zdražila celou přestavbu.

Na pravoboku vyrostl charakteristický ostrov s kapitánským můstkem a za ostrovem nové komíny. Zachováno bylo řešení pohonu, tedy od kotlů na uhlí, přes parní stroj až po boční kolesa. A právě ta boční kolesa, byť nepříliš nápadná, působila na letadlové lodi poněkud bizarním dojmem.

Sedmnáct tisíc vycvičených pilotů

K tréninku na palubách jezerních letadlových lodí startovali piloti z letiště v Glenview, kam se i po splnění denní porce přistání a vzletů vraceli. Zřídka se stávalo, že musel pilot i s letadlem zůstat na lodi přes noc, například při nepřízni počasí.

Byla snaha školit každého pilota na stejném typu letadla, na jakém měl sloužit u bojové jednotky. Ale ne vždy se to povedlo. Protože maximální rychlost těchto lodí nedosahovala zdaleka výkonů letadlových lodí námořních bojových, tak v případě slabého větru se kvůli bezpečnosti musely použít letouny s nižší vzletovou a přistávací rychlostí, stíhači letěli na lehčích Wildcatech a bombardovací piloti na cvičných Texanech.

Cvičná letadlová loď USS Sable a torpédové bombardéry Grumman Avenger. Stejný typ letounu za války pilotoval (a také se zúčastnil výcviku na USS Sable) George H. W. Bush, pozdější 41. prezident USA.

Program výcviku se vyznačoval vysokou intenzitou. Limitován byl pouze počasím a denní dobou. Kvůli bezpečnosti se nelétalo za mlhy, případně jiných pro pilotní výcvik vyloženě nevhodných meteorologických podmínek, jinak cvičné starty a přistání probíhaly v době od východu do západu slunce.

Za celou dobu prošlo na obou lodích kvalifikačním výcvikem dohromady 17820 pilotů, což obnášelo 116 tisíc přistání na jejich palubách. Ztraceno přitom bylo přes 140 letadel, která skončila na dně jezera. Při těchto číslech je až zázrakem, že zahynulo pouze 8 pilotů. Za nízkými ztrátami na životech stála nejen rychlá a profesionální práce záchranných jednotek, ale také menší náročnost záchranné činnosti ve vodách jezera než moře, přestože slaná voda lépe nese.

A to není vše. Na lodích se necvičili pouze piloti, ale i „pozemní“ personál jako například signální důstojníci (LSO, Landing Signal Officers) navádějící pomocí praporků piloty na přistání.

Konec války pak znamenal i konec cvičných jezerních letadlových lodí. Dva měsíce po kapitulaci Japonska byly obě lodě pro nepotřebnost vyřazeny ze služby a následně do tří let prodány soukromým firmám k sešrotování.

Fotogalerie - USS Wolverine

Fotogalerie - USS Sable

  • Nejčtenější

Vymysleli je kvůli vesmírným misím, nyní je používáme v našich domovech

v diskusi je 30 příspěvků

4. prosince 2023

Čističky vzduchu, solární články, vývoj LED technologie, sušení potravin, bateriové domácí...

Navštivte svůj Google účet, než ho firma smaže. Už nyní však mizí data

v diskusi je 35 příspěvků

30. listopadu 2023

Společnost Google se rozhodla vyčistit své servery od účtů, které již nějakou dobu jejich uživatelé...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

OBRAZEM: Šest nápadů, které se neujaly, byť to jejich tvůrci mysleli dobře

v diskusi je 44 příspěvků

3. prosince 2023

Velké i menší technologické firmy hýří mnoha nápady, ale ne vždy jsou jejich snahy korunovány...

Nejsou peníze. Česko odmítlo poslat astronauta Svobodu na krátkou misi

v diskusi je 113 příspěvků

6. prosince 2023  22:14

Česká republika nevyužije nabídku americké společnosti Axiom na let do vesmíru pro českého...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Staré weby vznikly v devadesátých letech a stále běží. Ukážou počasí i film

v diskusi je 12 příspěvků

5. prosince 2023

Ač se historie webu začala psát teprve v roce 1990, kdy se zrodila vůbec první webová stránka,...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Klobásy a temná ezoterika. Jak jsem si zajel s KSČM do Polska za nákupy

Premium Ještě že jsem dorazil s předstihem. Autobus z temného náměstí v Lysé nad Labem vyráží o dvě minuty dříve, než bylo...

Nová princezna. Herečka Sára Korbelová o vánoční pohádce i intimních scénách

Premium Je jí jednadvacet, ale už má za sebou slušnou řádku rolí. A zajímavých, od těhotné studentky po slečnu trpící úzkostmi....

Anglické Wikipedii letos vévodil ChatGPT, v Česku Petr Pavel

v diskusi nejsou příspěvky

7. prosince 2023

Anglická verze internetové encyklopedie Wikipedia zveřejnila čísla návštěvnosti svých stránek....

Letadla na odstřel. Největší tragédii způsobili proruští separatisté

v diskusi je 10 příspěvků

7. prosince 2023

Minule jsme se zabývali největšími leteckými katastrofami způsobenými technickými závadami nebo...

Nejsou peníze. Česko odmítlo poslat astronauta Svobodu na krátkou misi

v diskusi je 113 příspěvků

6. prosince 2023  22:14

Česká republika nevyužije nabídku americké společnosti Axiom na let do vesmíru pro českého...

OBRAZEM: První horská zubačka byla… Ta americká samozřejmě. A jezdí dodnes

v diskusi je 7 příspěvků

6. prosince 2023

První horská ozubená železnice byla dokončena v roce 1869 ve Spojených státech. Jejím cílem je...

Vyhráli čtvrt miliardy ve sportce, roky se schovávají. Radost nikdy nepřišla, říkají

Premium Na těle má vytetovaných šest čísel. 3, 5, 7, 8, 25 a 29. Jsou to čísla, která jemu a jeho manželce přinesla 250 milionů...

Zemřela slovenská zpěvačka Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara

Ve věku 43 let zemřela na Floridě slovenská zpěvačka Barbara Haščáková z pěveckého dua MC Erik & Barbara, které se v...

České croblihy končí. Špatné rozhodnutí srazilo pekárně vaz

Pekárna Oh Deer Bakery, kterou v roce 2017 otevřel Lukáš Vašek, v polovině prosince zavírá své provozy v Praze. Důvodem...

StarDance opustil cukrář Josef Maršálek. V děkovné řeči padla peprná slova

Osmé kolo StarDance bylo posledním pro cukráře Josefa Maršálka a Adrianu Maškovou. V rozstřelu byli s kajakářem...

Po snížení DPH potraviny zdraží, zjistil od obchodníků ministr Výborný

Snížení DPH o tři procentní body u potravin na 12 procent nesníží ceny v obchodech. V pondělí to ohlásil po jednání s...