Čtvrtek 23. března 2023, svátek má Ivona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 23. března 2023 Ivona

Jeepy na kolejích. Fotografie zajímavých improvizací z války

Legendární americké jeepy z druhé světové války se dočkaly i řady zajímavých přestaveb a úprav. K nejdivočejším patří létající Rotabuggy, vznikaly jeepy obrněné i prodloužené s podvozkem 6x6, jiné s namontovanými raketomety nebo poháněly polní prádelny. Dnes se podíváme na vozy upravené pro drážní provoz.
Jeep adaptovaný na drážní vozidlo

Jeep adaptovaný na drážní vozidlo | foto: public domain

Z cest a silnic na koleje

Z historie známe řadu případů konverzí různých automobilů na drážní vozidla. Byly to buď výrobky tovární, kde mohla být míra modifikace vyšší, nebo jednodušší úpravy automobilů prováděné samotným provozovatelem.

Upravovala se nejen malá lehká vozidla, takto vznikla řada osobních motorových drezín, ale i vozidla větší sloužící pro dopravu pasažérů nebo nákladu. V případě tahání železničních vagonů si takové stroje poradily s násobně těžším zatížením, než dokázaly ve své primární verzi silniční.

K továrně vyráběným drážním vozidlům adaptovaným z automobilové konstrukce patří například osobní drezíny Tatra. Ty sloužily u Československých státních drah zpravidla jako inspekční.

Drezína Tatra T15. Vidíme zkoušku v podvozku integrovaného zdvihacího zařízení, které sloužilo ke změně orientace drezíny pro opačný směr jízdy (když nebyla k dispozici točna).

Od roku 1927 se vyráběla Tatra T15 vycházející z automobilu Tatra T11, v roce 1932 následovala T15/30 a v roce 1942 se objevila T15/52, jejíž hlavní produkce běžela až po válce a poslední kusy byly dodány v roce 1952. Drezíny dostaly samozřejmě klasický podvozkový rám a tuhé nápravy, protože centrální nosná roura a výkyvné polonápravy by byly v tomto případě zbytečné až kontraproduktivní. Kopřivničtí dodali ČSD (za okupace několik kusů Českomoravským drahám) tyto drezíny v množství mnoha desítek kusů.

Jeepy na kolejích

Do té druhé množiny z automobilů zrozených drážních vozidel spadají právě improvizované úpravy legendárních jeepů během druhé světové války a v menší míře i dvou následujících dekád, jejichž fotografie obsahuje galerie pod tímto textem. K příslušným adaptacím docházelo nezávisle na sobě ve vícero lokalitách, a to především na Borneu a obecně na Dálném východě, v Austrálii a také v Evropě.

Dostupné informace o nich jsou sporé a to právě i kvůli výrobě proběhlé takříkajíc na koleně. Alespoň po technické stránce si lze něco odvodit z dobových fotografií. Použití drážních jeepů můžeme rozdělit do dvou rovin: sloužily jako lokomotivy nebo jako drezíny. Při tahání vozů provozovatelé logicky počítali s omezením oproti klasickým lokomotivám ve věci hmotnosti taženého břemene, vozy se zapřahaly v množství více než malém (a v oblasti použití na úzkorozchodných železnicích byla navíc jejich vlastní hmotnost relativně nízká).

V prvé řadě zmiňme minimálně jeden upravený jeep vyskytující se na fotografiích z Austrálie u letiště Eagle Farm v Brisbane a patřící 81. Air Depot Group USAAF (americké armádní letectvo). Vozidlo se zde testovalo ve funkci lokomotivy na trati o rozchodu 1000 mm, upraven byl i standardní jednonápravový přívěs. Plánovalo se jejich nasazení na Nové Guineji, kde by tahaly nákladní vagony.

Mnohem více fotografií drážních jeepů pochází z Bornea. Během války došlo na velkém ostrově ke značnému poškození železniční sítě, v severní britské části (dnes Malajsie) s rozchodem 1000 mm, v holandské části (dnes Indonésie) s rozchodem 1067 mm. Význam železnice byl v této lokalitě s nekvalitními cestami (těch bylo málo a za monzunových dešťů se stávaly nesjízdnými) pro pozemní dopravu neoddiskutovatelný. Postupná a přesto relativně rychlá oprava samotných kolejových komunikací velký problém nepředstavovala, ale jak rychle nahradit zničené lokomotivy? V květnu až srpnu 1945 osvobozoval Borneo od Japonců australský I. sbor a australští vojáci zde právě nedostatek lokomotiv suplovali příslušně upravenými jeepy (všechny fotografie v galerii jsou ze severní pobřežní části ostrova). Obdobné použití takových vozidel Brity je zase známo z území Barmy.

V roli drezín se setkáváme s jeepy v Evropě. Po vylodění v Normandii se pro materiální zabezpečení postupujících vojsk hodila i železnice. Pro rekognoskaci železniční sítě byly jeepy jako stvořené. Vůz si sebou vezl i silniční kola, která se v případě potřeby, například kvůli zničené trati, namontovala místo železničních a po krátkém zdržení touto výměnou se opět vesele pokračovalo v jízdě.

S koncem druhé světové války konec drážních jeepů nenastal. Používali je například Francouzi k hlídkování a obraně železničních cest při bojích v Indočíně a následně v Alžírsku. Svá vozidla částečně osadili slabším pancířem a vyzbrojili lehkými kulomety.

Fotogalerie

Testování drážního jeepu v Brisbane v Austrálii v roce 1943, nakládání bedny vysokozdvižným vozíkem na vozík přívěsný

Drážní jeep s vagony na uhlí v Brisbane

Drážní jeepy používali Australané na Borneu jako lokomotivy.

Upravené jeepy musely na Borneu dočasně nahradit klasické lokomotivy zničené během bojů.

Drážní jeepy používali Australané na Borneu jako lokomotivy. Všimněte si tropických klobouků, které byly v tomto prostředí velice praktické. Vojáci v těchto oblastech používali klobouky například i při bojových průzkumech, ale pro klasickou konfrontaci s nepřítelem si samozřejmě nasadili helmy.

Jeep v roli drezíny sloužící k průzkumu železniční sítě v severní Francii po vylodění v Normandii. Dle potřeby mohla posádka vzájemně zaměňovat kola pro železniční a silniční provoz.

Zobrazit detailně celou fotogalerii

  • Nejčtenější

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Umělá inteligence si sama najala člověka, aby vyřešil její problém

Umělá inteligence, která lže, aby z člověka vymámila spolupráci, bez které by nemohla vyřešit problém, může být noční...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pět skvělých rad, jak nebýt na sociálních sítích za troubu

Pojmenovali jsme nejčastější prohřešky na internetu a sociálních sítích a přinášíme rady, jak jim předejít. Třeba se...

Přistání čínské laboratoře na Marsu byl úspěch. Teď má však problém

Premium Už je to dva roky, co se k Marsu sletěly tři sondy. Jedna ze Spojených států, druhá vyslaná Saúdskou Arábií a třetí z...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Čtyři rady, jak postupovat, když váš počítač není způsobilý pro Windows 11

Celá řada nyní využívaných počítačů nesplňuje oficiální požadované podmínky potřebné k upgradu na operační systém...

Proudová letadla západních spojenců z druhé světové války. Sověti nic neměli

Druhá světová válka přinesla rozvoj prvních bojových letadel poháněných proudovými motory. Na straně spojenců se...

Velká bitva bez vítěze. Jak skončila expozice „letecké archeologie“

Jsou amatérští hledači ničitelé našeho kulturním dědictví? Je kus bombardéru z druhé světové války, nalezený v lese,...

Univerzální voják pro Ukrajinu. Do války mají vyjet bojová vozidla z Francie

V Česku poměrně neznámý francouzský AMX-10P patří k první generaci bojových vozidel pěchoty. V současné době tyto...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Meteoroložka Honsová: Letos bude extrémní počasí, zapíše se do historie

Premium Meteoroložka Dagmar Honsová je přesvědčená, že letošní rok určitě přinese mnoho zajímavých a zřejmě i extrémních...

Hrozí ekonomický kolaps? Analytici varují před Minského momentem

Selhání bankovních institucí, otřesy na finančních trzích a pokračující nejistota zvyšuje podle mnohých odborníků...

Ukrajinská pobřežní obrana zničila plány na vylodění u Oděsy

Flotila ukrajinského námořnictva dostala na začátku ruské invaze na frak, ale její „suchozemská“ pobřežní obrana...

Německé platy v nedohlednu. Známe sedm důvodů, proč Češi berou míň

Ekonomové už desítky let propočítávají, kdy české mzdy doženou ty německé. Rozdíly mezi oběma státy přetrvávají a...

Levnější papriky, cukr i vejce. Češi v zahraničí šetří tisíce a stát tratí

Levnější vejce, maso i zelenina. Čechy ženou vysoké ceny potravin do obchodů v zahraničí. V Polsku ušetří tisíce za...