Izraelské letectvo je zpravidla klasifikováno jako nejefektivnější vzdušná síla našeho světa. Například poměr vlastních ztrát k dosaženým sestřelům nepřátelských letadel při vzdušných soubojích za celou jeho dosavadní historii činí 1 ku 27,5. Podívejme se, jakými letadly izraelské letectvo disponuje v současné době.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Uvedené počty letadel jsou převzaty z publikace Flight International – World Air Forces 2023, které je ze série vydávané s roční periodicitou, vždy počátkem daného roku. Aktuální stavy potom nemusí přesně odpovídat uvedeným počtům. Pokud pomineme, že se v publikovaných datech může vyskytnout malá nepřesnost už při jejich „sběru“, tak především během roku mohou stávající letadla ubývat (například plánovaně při vyřazování a neplánovaně při nehodách) a na druhou stranu dodávkami objednaných přibývat letadla nová.
Autor: Major Ofer / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Izrael se samozřejmě nemůže s některými velkými státy, jako jsou USA, Rusko, Čína nebo Indie, vůbec srovnávat v počtu vojenských letadel. Má jich i méně – byť zde jsou ty diference o poznání menší – než třeba Egypt, Jižní Korea, Pákistán, Japonsko nebo Saúdská Arábie. V první desítce států z pohledu kvantity vojenských letadel tedy Izrael nenajdeme. Ale izraelské letectvo vyniká kvalitou, a to jak kvalitou technického vybavení, tak ještě více kvalitou výcviku personálu.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Většina letounů a vrtulníků izraelského letectva je původem ze Spojených států. Jsou to především bojové letouny F-35, F-16, F-15 (viz foto), transportní letouny C-130 nebo vrtulníky AH-64. UH-60, CH-53.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Izraelské letectvo podle World Air Forces 2023 disponuje (resp. počátkem roku disponovalo) celkem 604 pilotovanými letadly, z toho je 460 letounů a 144 vrtulníků.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Ze 460 letounů je 273 bojových (F-35I, F-16I, F-16C, F-15I, F-15C a F-15A) a 67 bojových-cvičných (F-16D, F-15D a F-15B). Uvedené cvičné typy jako modifikace čistě bojových (například dvoumístná F-15D vychází z jednomístné F-15C apod.) jsou v boji prakticky plnohodnotné.
Autor: Major Ofer / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Nejsofistikovanějším strojem izraelského letectva je víceúčelový bojový letoun páté generace F-35I Adir. Z objednaných 50 kusů, které zahrnovaly i jeden kus experimentální (není určen ke klasické operační službě a boji), jich do roku 2023 dodáno minimálně 33.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Jak již typové označení prozrazuje, F-35I Adir patří do typové řady letounů F-35 Lightning II. Přesněji je F-35I modifikací typu F-35A, ale výrobcem upravenou pro osazení některými izraelskými elektronickými systémy. Zkrátka „I“ za typovým číslem některých amerických letadel značí verzi určenou pro Izrael.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
F-35I Adir
Autor: Amit Agronov / Israeli Air Force, CC BY-SA 3.0
Experimentální exemplář F-35I používá Středisko leteckého výzkumu izraelského letectva. V případě potřeby lze experimentální F-35I upravit do plně operační konfigurace bojového stroje.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Víceúčelových bojových letounů F-16I Sufa a F-16C má izraelské letectvo celkem 175 kusů. Na fotografii vidíme F-16I Sufa.
Autor: Celia Garion / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Dvoumístný bojový letoun F-16I Sufa (Bouře) je verzí určenou pro Izrael, opět s některými izraelskými systémy. F-16I vychází z bojové-cvičné verze F-16D, konkrétně Block 52+, a proto na ní také můžeme vidět tzv. konformní palivové nádrže (CFT, Conformal Fuel Tank). Na fotografii jsou tyto nádrže nápadné, resp. ta na pravém boku, přimknutá k trupu nad křídlem. CFT je druhem přídavné nádrže, ale na rozdíl od té klasické nesené na závěsníku pod křídlem či trupem nelze za letu odhodit.
Autor: Mike Yudin / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Ještě jednou snímek F-16I Sufa. Zde vidíme stroj bez konformních palivových nádrží.
Autor: Gui Ashash / Israeli Air Force, CC BY 4.0
A zde je již klasická šestnáctka, jednomístná F-16C.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Snímek stíhačky F-16C z vojenského cvičení, kdy „hrála“ za stranu „rudých“.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Dvoumístný bojový-cvičný letoun F-16D, v současnosti jich má Izrael ve službě 49.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Patnáctek má dnes izraelské letectvo už jen 66 kusů. Zahrnuje to verze F-15I, F-15C i nejstarší F-15A. Nejzajímavější je opět „izraelská“ dvoumístná verze F-15I Ra’am, která je ekvivalentem „bombardovací“ verze F-15E Strike Eagle primárně vyvinuté pro dálkové mise proti pozemním cílům v hloubce nepřátelského území, na které by se mohla vydávat bez stíhacího doprovodu.
Autor: Cpl. Eden Briand / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Jednomístná klasická stíhačka F-15C. U izraelského letectva ještě dosluhuje i starší verze F-15A.
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Dvoumístný bojový-cvičný letoun F-15D, kterého mají Izraelci i se starší verzí F-15B ještě celkem 18 kusů. Všimli jsme si, že stejně jako letoun na předchozím snímku má na hřbetě vysunutý aerodynamický brzdící štít, takže je zvěčněn při přistávacím manévru.
Autor: Alan Wilson, CC BY-SA 2.0
Zajímavou kapitolou jsou izraelská jména letadel lišící se od originálních ze země původu, která bývají zpravidla používána i zahraničními uživateli. Ne tak Izraelem, u předchozích fotek již zazněla jména u verzí letadel vyráběných přímo podle izraelských požadavků F-35I Adir, F-16I Sufa a F-15I Ra’am. Podívejme se na některá další hebrejská jména letadel.
Místo Fighting Falcon se F-16C/D jmenují Barak (Blesk).
Místo Eagle se F-15A/B a F-15C/D jmenují Baz (Sokol).
U letounů C-130 se místo jména Hercules používá jméno Karnaf (Nosorožec) a Super Hercules by měl být Shimshon (Samson).
Místo Apache se AH-64A jmenuje Peten (Hroznýš) a místo Longbow Apache se AH-64D jmenuje Saraf (Had) a takto bychom museli pokračovat prakticky celým portfoliem.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Ze 144 vrtulníků izraelského letectva jsou nejpočetnějšími tyto: bitevní AH-64 se 48 exempláři, ve stejném počtu to jsou „černí jestřábi“ – víceúčelový vrtulník UH-60 (viz foto) a na třetím místě následuje těžký transportní/výsadkový CH-53 v počtu 22 kusů (dalších 18 je objednaných). Déle to je 18 vrtulníků OH-58, které jsou zařazeny jako cvičné. Počty doplňují po čtyřech exemplářích stroje Bell 206 a Eurocopter AS565.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulník AH-64D v izraelských službách, vedle něho by měla dosluhovat ještě starší verze AH-64A (tyto stroje jsou zahrnuty v již uvedeném celkovém počtu).
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulníky řady AH-64 se uplatňují na výbornou.
Autor: Nehemia Gershuni-Aylho www.ngphoto.biz, CC BY-SA 3.0
Víceúčelový vrtulník UH-60A s modrou Davidovou hvězdou na trupu
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Víceúčelový vrtulník UH-60A
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Vrtulníky UH-60 se používají i pro evakuaci raněných.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Formace těžkých transportních vrtulníků CH-53
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Těžký transportní vrtulník CH-53 disponuje „sosákem“ pro přijímání paliva za letu.
Autor: Nevo Levin / IDF Spokesperson's Unit / CC BY-SA 3.0
Bitevní vrtulník AH-64D a těžký transportní vrtulník CH-53 izraelského letectva
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Eurocopter AS565 v izraelských barvách přistál na americkém plavidlu nedaleko izraelského pobřeží.
Autor: public domain
Bell 206
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Transportních letounů má izraelské letectvo celkem 13 (plus dva objednané), a to dvě tři verze známého typu C-130. Do kategorie dopravní můžeme připočítat i dva kusy menších dvoumotorových strojů King Air 200, určených primárně k dopravě osob.
Autor: Ronnie Macdonald, CC BY 2.0
Super Hercules, konkrétně C-130J, se u izraelského letectva nachází v sedmi exemplářích a další dva kusy už jsou objednané.
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
V celkem šesti exemplářích ještě dosluhují staré Herculesy verzí C-130H a C-130E.
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Vzhledem k početní síle není izraelské letectvo rozhodně chudé na létající tankery. Má jich celkem 11, a to 7 kusů Boeing 707 (viz foto) a 4 kusy „herkulesáckýho“ KC-130H. A objednány jsou čtyři kusy KC-46A (na platformě Boeingu 767).
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Transportní C-130E doplňuje palivo z létajícího tankeru Boeing 707.
Izraelci před mnoha lety nakoupili olétané dopravní Boeingy 707 v zahraničí a domácí firma je přestavěla na létající tankery. A to vratně, kdy v případě potřeby lze takový stroj opět konvertovat na nějaký čas na dopravní/transportní, aby se po splnění úkolů opět vrátil do podoby létajícího tankeru.
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
3x F-15I a létající tanker Boeing 707
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
3x F-16I a létající tanker Boeing 707
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Do kategorie letounů pro speciální mise patří dva stroje Gulfstream G550 modifikace AEW (letoun včasné výstrahy), tři stroje Gulfstream V modifikace SIGINT (signálové zpravodajství) a 18 strojů King Air 200 modifikace Recce (průzkumné).
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Gulfstream G550 v modifikaci AEW (Airborne Early Warning / letoun včasné výstrahy)
Autor: Amit Agronov / IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
Průzkumný letoun King Air 200 (Recce) izraelského letectva
Autor: Capt. Sapir / Israeli Air Force, CC BY 4.0
Veřejností (minimálně tedy nepilotující veřejností) trochu přehlíženou, ale velice důležitou kategorií jsou letadla cvičná. Pokud nepočítáme již uvedené bojové-cvičné stroje, tak těch „neškodných“ cvičných letounů pro vojáky má Izrael celkem 68, z čehož je 30 proudových Alenia Aermacchi M-346 Master (viz foto), 20 turbovrtulových T-6 Texan II a k tomu ještě 18 lehčích turbovrtulových Grob G 120.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
T-6 Texan II (v Izraeli dostal Texan II jméno Efroni)
Autor: Oren Rozen, CC BY-SA 4.0
Na strojích T-6 Texan II létá v současnosti i akrobatická skupina izraelského letectva.
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0
A na závěr galerie ještě jeden F-35 Adir
Autor: IDF Spokesperson's Unit, CC BY-SA 3.0