Špatné stroje za nekřesťanské peníze, letectvo Izraele vzniklo díky ČSR

  0:25aktualizováno  14:48
Izraelské letectvo slaví 70 let své existence. Na jeho zrodu mělo významný podíl Československo, které jako jediný stát dodávalo i přes uvalené embargo ze strany OSN vznikajícímu židovskému státu potřebné zbraně na obranu nově nabyté nezávislosti.

Avia S-199 | foto: Israeli Air Force

Dne 14. května 1948 vznikl stát Izrael, stalo se tak na základě Rezoluce Valného shromáždění OSN č. 181 přijaté dne 29. listopadu 1947, dle které měly na britském mandátním území Palestina vzniknout dva nové nezávislé státy – židovský a arabský.

Vzápětí po vzniku Izrael vtrhly do malé země vojenské jednotky několika arabských států, a to Egypta, Jordánska, Sýrie, Libanonu, Iráku, v omezené míře pak ještě Saúdské Arábie a Jemenu. Tak začala První arabsko-izraelská válka, Válka za nezávislost.

„Bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."

David Ben-Gurion, první ministerský předseda Izraele:

Izraelská armáda trpěla nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelští letci se vrhli do víru existenčního konfliktu (existenčního tedy pouze pro Izrael) na lehkých civilních letadélkách používaných většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa.

Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) a další zainteresovaní lidé uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Klacky pod nohy jim házelo embargo OSN na dodávky zbraní na palestinské území, kde měly dva nové státy vzniknout. Přesto našli jednu, a to významnou kladnou odezvu, přihodilo se jim to v Československu.

V Československu začal Izrael kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) později postupně nakupovat například také vojenská letadla. K podepsání prvního kontraktu na dodávku pěchotních zbraní z brněnské zbrojovky došlo již v lednu 1948.

Přelomové osmičky

Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni židovští dobrovolníci, včetně pilotů a leteckých mechaniků. Akce měla krycí šifru DI (Důvěrné Izrael). V podstatě u nás probíhal v různé míře výcvik dobrovolníků pro všechny druhy vojsk kromě námořnictva.

Krátce po druhé světové válce začal na mezinárodním poli podporovat snahu Židů o vytvoření vlastního státu především Jan Masaryk, ministr zahraničí ČSR. Svůj podíl měl ze své funkce i na následném uzavírání obchodů se zbraněmi pro Izrael. Československo ve své pomoci pokračovalo i po únorovém převzetí moci komunisty, a to ze dvou důvodů. Ten první představovaly plané naděje Moskvy, že by se nový židovský stát mohl stát součástí východního bloku. Tím druhým a prozaičtějším byl mohutný tok tvrdých dolarů do státní kasy, tyto z pohledu OSN ilegální obchody tvořily v příslušných letech významný podíl na našem zahraničním obchodu.

Pomoc Izraeli však brzy skončila, Izraelci totiž žádný socialismus budovat nechtěli (kromě kibuců), a tak nám Moskva někdy v roce 1949 doporučila se v této věci dále neangažovat. A jako by to nestačilo, Československo se spolu s celým východním blokem stalo antagonistou Izraele a pro změnu začalo prodávat zbraně okolním arabským zemím. Vztahy mezi Československem a Izraelem se opět narovnaly až po listopadu 1989.

Avia S-199

Avia S-199 v izraelských barvách

První izraelské stíhačky

Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u původních messerschmittů. Hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo).

Izrael koupil celkem 25 avií. Letouny byly rozebrány a do Izraele je postupně a především ilegálně přepravili američtí soukromí dobrodruzi v dopravních Douglasech C-54 Skymaster (DC-4) a Curtissech C-46 Commando, zapojil se i jeden čtyřmotorový Lockheed Constellation.

Dne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to československými techniky na místě určení rychle smontované první 4 dodané kusy. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident.

Čtveřice avií zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel včetně deseti tanků. Sedmdesátikilogramové pumy, tedy nic velkého, a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výraznějších škod, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Nepřátelský postup na Tel Aviv byl zastaven. Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.

Avia S-199 pod maskovací sítí

Avia S-199 izraelského letectva pod maskovací sítí

Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3. června 1948 pilot Mordechai „Modi“ Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba „bombardéry“ sestřelil.

Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha’Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jak již víme, jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc.

V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Jedna Avie S-199 vyšla Izrael na 52 tisíc USD, což byla za letoun této kategorie a užitné hodnoty cena vyšší než obvyklá. Pro Židy však nebyl problém ji akceptovat, neboť ta letadla pro ně měla cenu života. K celkové sumě za letadla si pak ještě musíme logicky připočítat další statisíce dolarů za střelivo, pumy, demontáž a zpětnou montáž těchto letadel našimi techniky v Izraeli atd. V té době se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus, tedy pokud se na vás nevztahovalo nějaké zpropadené embargo. A pro zajímavost ještě můžeme uvést, že nejlepší západní stíhačku té doby – proudový F-86A Sabre vyráběný sériově od roku 1948 – nakupovalo USAF za necelých 179 tisíc dolarů.

Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byly spitfiry.

„Československé“ spitfiry s modrými hvězdami

Později Československo odprodalo Izraeli stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. V létě roku 1945 se jednalo o nové stroje zakoupené naší vládou, teď už novotou příliš nevoněly.

Spitfiry do Izraele, na rozdíl od avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídlem měly navíc zavěšeny dvě další 300litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina spitfirů byla dopravena železnicí do přístavu v Jugoslávii a pak lodí po moři do Izraele. Celkem to činilo 61 spitfirů, z toho dva byly neletuschopné a určené na náhradní díly, součástí dodávky bylo i 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.

Izraelské letectvo od počátku do dnešních dnů

Předchůdcem izraelského letectva byla tzv. letecká služba - Šerut Avir, Ta vznikla na popud Hagany 10. listopadu 1947 a její „výzbroj“ tvořily cvičné/sportovní a malé dopravní stroje Avironu. Společnost Aviron, působící v podstatě „pod patronací“ Hagany v kibucu Afikim u Galilejského jezera, vycvičila koncem třicátých let v Palestině hrstku židovských pilotů na letounech zakoupených v Polsku.

Výcvik pilotů u Avironu z řad židovských osadníků nedaleko kibucu Afikim (konec...

Výcvik pilotů u Avironu z řad židovských osadníků nedaleko kibucu Afikim (konec 30. let 20. století). Letadla jsou polského původu, to vpravo má stále polskou imatrikulaci.

Izraelské letectvo - Chel ha-Avir - bylo oficiálně ustanoveno 28. května 1948. Už druhý den své existence dokázalo nepřítele překvapit bitevním útokem čtveřice Avií S-199 na egyptskou vojenskou kolonu, která kvůli tomu následně zastavila svůj postup na Tel Aviv. Tento první úspěch – sice zatím zanedbatelný z pohledu zničených cílů, ale zásadní pro zdárný vývoj průběhu války za nezávislost – předznamenal význam letectva pro Izraelský stát obklopený ne vždy mu nakloněnými sousedy.

Izraelské letectvo si můžeme dovolit pasovat na nejlepší ozbrojenou složku tohoto druhu na světě, což podporují i dosažené výsledky v mnoha střetnutí nejen během arabsko-izraelských válek. V prvních letech existence, tedy za války za nezávislost a krátce po ní, se musíme na výzbroj izraelského letectva (v podobě československých avií později doplňovaných spitfiry) a na výcvik jeho personálu dívat ještě jako na nouzové (někteří piloti však již měli za sebou bohaté zkušenosti a bojová nasazení v řadách RAF atd.). V následujících obdobích pak už nebylo nic ponecháno náhodě. Klíč k úspěchu představuje husté síto pro výběr adeptů ke službě u letectva, špičkový výcvik a v poslední řadě - když už dojde na lámání chleba – flexibilní použití mnohdy nejmodernější techniky a chytré využívání slabých stránek případného protivníka.

V padesátých letech začal Izrael navazovat důležitá strategická partnerství se zeměmi západní Evropy, především s Francií. Francouzský Dassault se stal ve druhé polovině padesátých let a v první polovině let šedesátých klíčovým dodavatelem bojových letounů izraelskému letectvu. Největší význam mělo sedm desítek stíhaček Mirage IIICJ dodaných v letech 1962 až 1964, které se podstatnou měrou podílely na úspěchu izraelského letectva v šestidenní válce v roce 1967.

Po šestidenní válce se Francie otočila k Izraeli zády a zakázala francouzským výrobcům dodávat této zemi zbraně. Tím byl Izrael vržen do prekérní situace, protože počítal s dalším nákupem francouzských letounů, které by mimo jiné nahradily i ztráty utrpěné právě během šestidenní války. Izraelští agenti získali výrobní dokumentaci letounu Mirage 5 (zjednodušená verze Mirage III určená k útokům na pozemní cíle), ten byl dokonce původně právě pro Izrael připravován. Izraelci tedy následně (a za přivřeného oka Paříže) vyráběli kopii stroje Dassault Mirage 5 jako typ IAI Nesher (IAI – Israel Aircraft Industries). Jeho vývojem pak vznikl IAI Kfir, který se stal opět plnohodnotným strojem jako původní Mirage III.

Izraelská stíhačka Mirage III během šestidenní války

Dassault Mirage III

Izraelský víceúčelový bojový letoun IAI Kfir

IAI Kfir

Mezitím si Izrael našel nového spojence – Spojené státy americké. Již v roce 1969 nakoupili Izraelci první F-4E Phantomy II (zde je přezdívali Kurnass – dvouruční těžké kovářské kladivo). V roce 1976 je pak následovaly první „superstíhačky“ F-15A Eagle (izraelské jméno Baz).

Izraelské letectvo se stalo významným uživatelem menších ale šikovných ef šestnáctek. V roce 1980 začínalo s první verzí F-16A Fighting Falcon (izraelské jméno Nec). Už v červnu následujícího roku zničila letka osmi izraelských F-16A při riskantní akci (operace Opera) irácký jaderný reaktor Osirak, stíhací jištění jim přitom poskytovalo šest strojů F-15A.

Za pozornost pak stojí Izraeli na míru šité verze amerických letounů s použitím některých izraelských komponentů. Jedná se o dvoumístný stíhací bombardér F-15I Ra’am vycházející z F-15E Strike Eagle a lehčí dvoumístný stíhací bombardér F-16I Sufa, kde jako základ posloužil F-16D. Jen pro pořádek musíme dodat, že izraelské letectvo zařadilo do své výzbroje už předtím více verzí těchto typových řad, včetně zde uvedených F-15E a F-16D.

A nedávno Izraelci obdrželi první stroje Lockheed Martin F-35I Adir, což není nic jiného než opět pro Izrael modifikovaný F-35A Lightning II.

Následující fotogalerie zobrazuje některé z významných i méně významných typů letadel izraelského letectva za dosavadních sedm desítek let jeho existence. Uvidíte stroje nejen bojové, ale i cvičné a dopravní a v neposlední řadě také vrtulníky.

Aktualizace 28.5.2018, 14:48: upřesněny prodejní ceny avií pro Izrael 

Fotogalerie

Letadla izraelského letectva z období 1948 až 2018

Avia S-199

Avia S-199

Gloster Meteor F.8

Meteor

Dassault Ouragan v izraelských barvách

Ouragan

Dassault Mirage IIICJ

Mirage III

F-4E Phantom II

F-4E Kurnass

Hercules izraelského letectva

C-130

F-15A

F-15A Baz

F-16D

F-16D Barak

F-35I Adir

F-35I Adir

Zobrazit fotogalerii


Seriál Přelomové osmičky představuje zajímavé historické události, které se udály v letech končících číslem osm. Od tragického porušení příměří v lednu 1968 ve Vietnamu přes vyhlášení mobilizace v Československu v květnu 1938 až třeba po oblet Měsíce Apollem 8 v roce 1968.

Vzpoura místo jásotu. Klid v Uničově musely před sto lety jistit kulomety

Historická fotografie zachycující listopadovou manifestaci na náměstí v...

VIDEO Vznik Československa na podzim 1918 zdaleka ne všude obyvatelé nové republiky slavili. V řadě měst...

Kamarád na něj namířil kulomet. Pak utíkal z pohraničí

Jaroslav Pavlů na archivním snímku se svými rodiči. Jako dítě musel utíkat z...

Před Němci utíkal jen se školní taškou, několika hračkami, s kladívkem a kleštěmi. Jaroslav Pavlů z...

Useknutí prstu i láska na lodi. Historici zmapovali příběhy předků z války

Julius Princ v první světové válce bojoval na italské frontě. V roce 1917 padl...

Není obvyklé, aby do historické výstavy vkládali autoři své osobní příběhy. Přesto letos udělali...

Mohlo české těžké opevnění v roce 1938 odolat útoku wehrmachtu?

Porážka bez boje

Jak a kde se stavělo těžké opevnění Československa, jaké byly jeho nedostatky, co by jedly osádky...

Z Gagarinova těla nenašli skoro nic. Zbyl kus kombinézy a v kapse lístky

Jedna z posledních Gagarinových fotografií z počátku roku 1968 z přípravy na...

VIDEO Před 50 lety, 27. března 1968, se za zvláštních okolností zabil Jurij Gagarin, první kosmonaut...

Říjen 1918 na Pardubicku: Čas strádání vystřídala euforie. Ale i zdrcení

Převrat v roce 1918 oslavili obyvatelé městečka Dašice spolu s „pohřebním...

Osmadvacátý říjen v roce 1918 a den následující byly v kraji výjimečné silou spontánního výbuchu...

Zeman devalvuje váhu státních vyznamenání, shodli se političtí experti

Udílení státních vyznamenání - Miloš Zeman při svém úvodním projevu (28. října...

VIDEO Ocenění z rukou prezidenta Miloše Zemana v den výročí 100 let republiky dostalo 41 lidí, nejvíce za...

Mohlo by vás zajímat: Černobyl

Černobylská havárie se stala 26. dubna 1986 v černobylské jaderné elektrárně na Ukrajině (tehdy část Sovětského svazu). Vzpomínka na tragédii v těchto dnech oživila televizní minisérie Černobyl.

Téma Černobyl v článcích Technet.cz:
Brzda místo plynu a plyn místo brzdy. To byl Černobyl
Havárie neskončí před rokem 2065. Černobyl polyká tuny vody a miliardy eur
Výbuch roztavil beton a tisícitunový poklop létal vzduchem. Černobyl 1986

Nejčtenější

Scéna jako z hororu. Na střeše mrakodrapu vrtule rozsekala cestující

Havárie vrtulníku N619PA na střeše budovy PAN AM 16.5. 1977

Části zdeformované vrtule se do ulic New Yorku řítily jako smrtící neřízené projektily. Vrtulník společnosti New York...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

Osudový omyl. První a poslední přistání proudového letadla v Olomouci

MiG-21F trupového čísla 0618 s nímž v Olomouci tragicky havaroval kadet Omran...

Bylo mu 23 let, když se u Přerova učil létat na vysoce výkonném letounu Mig-21F. Podcenil však zadání úkolu a při...

Kilogram má novou definici. Jeho fyzická podoba ztratila 50 mikrogramů

Kopie originálu kilogram z Paříže v americké laboratoři Sandia. Podobné vzory

Od 20. května začala platit nová definice kilogramu. Ta již nebude mít fyzickou podobu, ale bude odvozená od pevné...

Jarní aktualizace Windows 10 je ke stažení. Microsoft se moc nepředvedl

Světlý motiv v jarní verzi Windows 10  2019

Microsoft uvolnil ke stažení velkou jarní aktualizaci Windows 10. Nečekejte však žádné velké změny. Většina se odehrála...

Další z rubriky

Ruská létající automatická brokovnice bude sestřelovat jiné malé drony

Ruský dron s fixovanou automatickou brokovnicí

Malý dron osazený automatickou brokovnicí Vepr 12 otestovali studenti z letecké konstrukční kanceláře moskevského...

Třímachový zabiják letadlových lodí Suchoj T-4 byl velkým žroutem rublů

Suchoj T-4

Historie letectví se pozoruhodnými stroji jenom hemží. Jedním takovým byl i sovětský bombardér Suchoj T-4. Vznikl pouze...

USA budují Vesmírné síly. Evropa ani Rusko nemají potřebné technologie

Nejsilnější raketou současnosti je Falcon Heavy od společností SpaceX. Motory...

K zahájení budování samostatných Vesmírných sil Spojených států zbývá už pouze jeden legislativní krůček. Základní...

Najdete na iDNES.cz