Neděle 26. ledna 2020, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. ledna 2020 Zora

Špatné stroje za nekřesťanské peníze, letectvo Izraele vzniklo díky ČSR

  0:25aktualizováno  14:48
Izraelské letectvo slaví 70 let své existence. Na jeho zrodu mělo významný podíl Československo, které jako jediný stát dodávalo i přes uvalené embargo ze strany OSN vznikajícímu židovskému státu potřebné zbraně na obranu nově nabyté nezávislosti.

Avia S-199 | foto: Israeli Air Force

Dne 14. května 1948 vznikl stát Izrael, stalo se tak na základě Rezoluce Valného shromáždění OSN č. 181 přijaté dne 29. listopadu 1947, dle které měly na britském mandátním území Palestina vzniknout dva nové nezávislé státy – židovský a arabský.

Vzápětí po vzniku Izrael vtrhly do malé země vojenské jednotky několika arabských států, a to Egypta, Jordánska, Sýrie, Libanonu, Iráku, v omezené míře pak ještě Saúdské Arábie a Jemenu. Tak začala První arabsko-izraelská válka, Válka za nezávislost.

„Bez československé pomoci bychom nemohli vyhrát válku."

David Ben-Gurion, první ministerský předseda Izraele:

Izraelská armáda trpěla nedostatkem zbraní, hlavně těžké techniky a letadel. Izraelští letci se vrhli do víru existenčního konfliktu (existenčního tedy pouze pro Izrael) na lehkých civilních letadélkách používaných většinou jako pozorovací. Tato katastrofální situace se měla zakrátko zlepšit díky pomoci tehdejšího Československa.

Již v roce 1947 se snažili agenti Hagany (ilegální židovská vojenská organizace, která se stala zárodkem izraelské armády) a další zainteresovaní lidé uzavřít kontrakty na nákup zbraní v Evropě. Klacky pod nohy jim házelo embargo OSN na dodávky zbraní na palestinské území, kde měly dva nové státy vzniknout. Přesto našli jednu, a to významnou kladnou odezvu, přihodilo se jim to v Československu.

V Československu začal Izrael kromě pěchotních zbraní (pušky, kulomety, střelivo) později postupně nakupovat například také vojenská letadla. K podepsání prvního kontraktu na dodávku pěchotních zbraní z brněnské zbrojovky došlo již v lednu 1948.

Přelomové osmičky

Vedle materiální pomoci byli u nás též cvičeni židovští dobrovolníci, včetně pilotů a leteckých mechaniků. Akce měla krycí šifru DI (Důvěrné Izrael). V podstatě u nás probíhal v různé míře výcvik dobrovolníků pro všechny druhy vojsk kromě námořnictva.

Krátce po druhé světové válce začal na mezinárodním poli podporovat snahu Židů o vytvoření vlastního státu především Jan Masaryk, ministr zahraničí ČSR. Svůj podíl měl ze své funkce i na následném uzavírání obchodů se zbraněmi pro Izrael. Československo ve své pomoci pokračovalo i po únorovém převzetí moci komunisty, a to ze dvou důvodů. Ten první představovaly plané naděje Moskvy, že by se nový židovský stát mohl stát součástí východního bloku. Tím druhým a prozaičtějším byl mohutný tok tvrdých dolarů do státní kasy, tyto z pohledu OSN ilegální obchody tvořily v příslušných letech významný podíl na našem zahraničním obchodu.

Pomoc Izraeli však brzy skončila, Izraelci totiž žádný socialismus budovat nechtěli (kromě kibuců), a tak nám Moskva někdy v roce 1949 doporučila se v této věci dále neangažovat. A jako by to nestačilo, Československo se spolu s celým východním blokem stalo antagonistou Izraele a pro změnu začalo prodávat zbraně okolním arabským zemím. Vztahy mezi Československem a Izraelem se opět narovnaly až po listopadu 1989.

Avia S-199

Avia S-199 v izraelských barvách

První izraelské stíhačky

Takřka existenční význam měla pro Izrael dodávka letadel Avia S-199. Byl to u nás vyráběný stíhací letoun vzniklý úpravou Messerschmittu Bf 109G pro zástavbu motoru JUMO 211F, který používali Němci ve svých bombardérech. Výkony i letové vlastnosti tohoto hybridu byly o poznání horší než u původních messerschmittů. Hlavně starty a přistání nebyly jednoduchou záležitostí (což ostatně platilo i pro Bf 109, ale zde se to ještě vystupňovalo).

Izrael koupil celkem 25 avií. Letouny byly rozebrány a do Izraele je postupně a především ilegálně přepravili američtí soukromí dobrodruzi v dopravních Douglasech C-54 Skymaster (DC-4) a Curtissech C-46 Commando, zapojil se i jeden čtyřmotorový Lockheed Constellation.

Dne 29. května 1948, večer, startuje čtveřice izraelských S-199 na svůj první bojový let. Byly to československými techniky na místě určení rychle smontované první 4 dodané kusy. Každý z těchto letounů měl pod trupem zavěšeny dvě 70kg pumy. Jedním z pilotů této mise byl Ezer Weizman, budoucí izraelský prezident.

Čtveřice avií zaútočila na egyptskou motorizovanou kolonu, která postupovala na Tel Aviv a byla od města vzdálena pouhých 30 km. Egyptské síly čítaly stovky vozidel včetně deseti tanků. Sedmdesátikilogramové pumy, tedy nic velkého, a palubní zbraně nenapáchaly egyptské straně výraznějších škod, ale účinek na morálku egyptských vojáků byl rozhodující. Nepřátelský postup na Tel Aviv byl zastaven. Izraelci při této akci utrpěli také ztráty. O jeden letoun i s pilotem je připravila protiletadlová palba nepřítele. Druhý stroj byl těžce poškozen při přistání, pilotovi se naštěstí nic nestalo.

Avia S-199 pod maskovací sítí

Avia S-199 izraelského letectva pod maskovací sítí

Prvního sestřelu na S-199 dosáhl 3. června 1948 pilot Mordechai „Modi“ Alon, velitel v té době nově vytvořené 101. perutě. Při návratu z bitevní (útok na pozemní cíle) mise spatřil dvojici egyptských Dakot nouzově upravených na bombardovací, jak nerušeně plní svoje úkoly nad Tel Avivem. I přes přítomnost stíhacího doprovodu, skládajícího se ze čtyř egyptských Spitfirů, oba „bombardéry“ sestřelil.

Československé Avie S-199 stály u zrodu Izraelského letectva (Chel Ha’Avir) a byly významnou pomocí nově vzniklému státu v jeho boji za nezávislost. Z technického hlediska bylo toto letadlo více než problematické a dá se říci, že Izraelci v podstatě nic horšího už ani koupit nemohli. Díky embargu však neměli na výběr. Jak již víme, jediné Československo bylo v té době ochotno poskytnout Izraeli pomoc.

V kontextu s vlastnostmi letadla S-199 je zajímavá cena, za jakou je Izrael koupil. Jedna Avie S-199 vyšla Izrael na 52 tisíc USD, což byla za letoun této kategorie a užitné hodnoty cena vyšší než obvyklá. Pro Židy však nebyl problém ji akceptovat, neboť ta letadla pro ně měla cenu života. K celkové sumě za letadla si pak ještě musíme logicky připočítat další statisíce dolarů za střelivo, pumy, demontáž a zpětnou montáž těchto letadel našimi techniky v Izraeli atd. V té době se daly pořídit nesrovnatelně lepší Mustangy P-51D z válečných přebytků za 4 000 USD za kus, tedy pokud se na vás nevztahovalo nějaké zpropadené embargo. A pro zajímavost ještě můžeme uvést, že nejlepší západní stíhačku té doby – proudový F-86A Sabre vyráběný sériově od roku 1948 – nakupovalo USAF za necelých 179 tisíc dolarů.

Ale samotné, byť sebelepší, letadlo není automaticky zárukou úspěchu, protože záleží také na pilotovi, jeho výcviku a umění. Tak mohli izraelští piloti (z nichž mnozí bojovali za druhé světové války v řadách RAF) se svými S-199 úspěšně bojovat například proti kvalitativně mnohem lepším stíhačkám, jako byly spitfiry.

„Československé“ spitfiry s modrými hvězdami

Později Československo odprodalo Izraeli stíhačky Spitfire LF.Mk.IXE, se kterými se domů vrátili naši piloti z Velké Británie. V létě roku 1945 se jednalo o nové stroje zakoupené naší vládou, teď už novotou příliš nevoněly.

Spitfiry do Izraele, na rozdíl od avií, měly doletět vlastními silami poté, co jim byly namontovány vnitřní přídavné nádrže. Pod křídlem měly navíc zavěšeny dvě další 300litrové přídavné nádrže. Přelety však od počátku provázely velké potíže, při kterých byly některé letouny ztraceny. Proto se od tohoto způsobu přepravy upustilo a většina spitfirů byla dopravena železnicí do přístavu v Jugoslávii a pak lodí po moři do Izraele. Celkem to činilo 61 spitfirů, z toho dva byly neletuschopné a určené na náhradní díly, součástí dodávky bylo i 12 náhradních motorů. Do Války o nezávislost stihlo zasáhnout sedmnáct těchto stíhaček.

Izraelské letectvo od počátku do dnešních dnů

Předchůdcem izraelského letectva byla tzv. letecká služba - Šerut Avir, Ta vznikla na popud Hagany 10. listopadu 1947 a její „výzbroj“ tvořily cvičné/sportovní a malé dopravní stroje Avironu. Společnost Aviron, působící v podstatě „pod patronací“ Hagany v kibucu Afikim u Galilejského jezera, vycvičila koncem třicátých let v Palestině hrstku židovských pilotů na letounech zakoupených v Polsku.

Výcvik pilotů u Avironu z řad židovských osadníků nedaleko kibucu Afikim (konec...

Výcvik pilotů u Avironu z řad židovských osadníků nedaleko kibucu Afikim (konec 30. let 20. století). Letadla jsou polského původu, to vpravo má stále polskou imatrikulaci.

Izraelské letectvo - Chel ha-Avir - bylo oficiálně ustanoveno 28. května 1948. Už druhý den své existence dokázalo nepřítele překvapit bitevním útokem čtveřice Avií S-199 na egyptskou vojenskou kolonu, která kvůli tomu následně zastavila svůj postup na Tel Aviv. Tento první úspěch – sice zatím zanedbatelný z pohledu zničených cílů, ale zásadní pro zdárný vývoj průběhu války za nezávislost – předznamenal význam letectva pro Izraelský stát obklopený ne vždy mu nakloněnými sousedy.

Izraelské letectvo si můžeme dovolit pasovat na nejlepší ozbrojenou složku tohoto druhu na světě, což podporují i dosažené výsledky v mnoha střetnutí nejen během arabsko-izraelských válek. V prvních letech existence, tedy za války za nezávislost a krátce po ní, se musíme na výzbroj izraelského letectva (v podobě československých avií později doplňovaných spitfiry) a na výcvik jeho personálu dívat ještě jako na nouzové (někteří piloti však již měli za sebou bohaté zkušenosti a bojová nasazení v řadách RAF atd.). V následujících obdobích pak už nebylo nic ponecháno náhodě. Klíč k úspěchu představuje husté síto pro výběr adeptů ke službě u letectva, špičkový výcvik a v poslední řadě - když už dojde na lámání chleba – flexibilní použití mnohdy nejmodernější techniky a chytré využívání slabých stránek případného protivníka.

V padesátých letech začal Izrael navazovat důležitá strategická partnerství se zeměmi západní Evropy, především s Francií. Francouzský Dassault se stal ve druhé polovině padesátých let a v první polovině let šedesátých klíčovým dodavatelem bojových letounů izraelskému letectvu. Největší význam mělo sedm desítek stíhaček Mirage IIICJ dodaných v letech 1962 až 1964, které se podstatnou měrou podílely na úspěchu izraelského letectva v šestidenní válce v roce 1967.

Po šestidenní válce se Francie otočila k Izraeli zády a zakázala francouzským výrobcům dodávat této zemi zbraně. Tím byl Izrael vržen do prekérní situace, protože počítal s dalším nákupem francouzských letounů, které by mimo jiné nahradily i ztráty utrpěné právě během šestidenní války. Izraelští agenti získali výrobní dokumentaci letounu Mirage 5 (zjednodušená verze Mirage III určená k útokům na pozemní cíle), ten byl dokonce původně právě pro Izrael připravován. Izraelci tedy následně (a za přivřeného oka Paříže) vyráběli kopii stroje Dassault Mirage 5 jako typ IAI Nesher (IAI – Israel Aircraft Industries). Jeho vývojem pak vznikl IAI Kfir, který se stal opět plnohodnotným strojem jako původní Mirage III.

Izraelská stíhačka Mirage III během šestidenní války

Dassault Mirage III

Izraelský víceúčelový bojový letoun IAI Kfir

IAI Kfir

Mezitím si Izrael našel nového spojence – Spojené státy americké. Již v roce 1969 nakoupili Izraelci první F-4E Phantomy II (zde je přezdívali Kurnass – dvouruční těžké kovářské kladivo). V roce 1976 je pak následovaly první „superstíhačky“ F-15A Eagle (izraelské jméno Baz).

Izraelské letectvo se stalo významným uživatelem menších ale šikovných ef šestnáctek. V roce 1980 začínalo s první verzí F-16A Fighting Falcon (izraelské jméno Nec). Už v červnu následujícího roku zničila letka osmi izraelských F-16A při riskantní akci (operace Opera) irácký jaderný reaktor Osirak, stíhací jištění jim přitom poskytovalo šest strojů F-15A.

Za pozornost pak stojí Izraeli na míru šité verze amerických letounů s použitím některých izraelských komponentů. Jedná se o dvoumístný stíhací bombardér F-15I Ra’am vycházející z F-15E Strike Eagle a lehčí dvoumístný stíhací bombardér F-16I Sufa, kde jako základ posloužil F-16D. Jen pro pořádek musíme dodat, že izraelské letectvo zařadilo do své výzbroje už předtím více verzí těchto typových řad, včetně zde uvedených F-15E a F-16D.

A nedávno Izraelci obdrželi první stroje Lockheed Martin F-35I Adir, což není nic jiného než opět pro Izrael modifikovaný F-35A Lightning II.

Následující fotogalerie zobrazuje některé z významných i méně významných typů letadel izraelského letectva za dosavadních sedm desítek let jeho existence. Uvidíte stroje nejen bojové, ale i cvičné a dopravní a v neposlední řadě také vrtulníky.

Aktualizace 28.5.2018, 14:48: upřesněny prodejní ceny avií pro Izrael 

Fotogalerie

Letadla izraelského letectva z období 1948 až 2018

Avia S-199

Avia S-199

Gloster Meteor F.8

Meteor

Dassault Ouragan v izraelských barvách

Ouragan

Dassault Mirage IIICJ

Mirage III

F-4E Phantom II

F-4E Kurnass

Hercules izraelského letectva

C-130

F-15A

F-15A Baz

F-16D

F-16D Barak

F-35I Adir

F-35I Adir

Zobrazit fotogalerii


Seriál Přelomové osmičky představuje zajímavé historické události, které se udály v letech končících číslem osm. Od tragického porušení příměří v lednu 1968 ve Vietnamu přes vyhlášení mobilizace v Československu v květnu 1938 až třeba po oblet Měsíce Apollem 8 v roce 1968.

Vzpoura místo jásotu. Klid v Uničově musely před sto lety jistit kulomety

Historická fotografie zachycující listopadovou manifestaci na náměstí v...

VIDEO Vznik Československa na podzim 1918 zdaleka ne všude obyvatelé nové republiky slavili. V řadě měst...

Kamarád na něj namířil kulomet. Pak utíkal z pohraničí

Jaroslav Pavlů na archivním snímku se svými rodiči. Jako dítě musel utíkat z...

Před Němci utíkal jen se školní taškou, několika hračkami, s kladívkem a kleštěmi. Jaroslav Pavlů z...

Useknutí prstu i láska na lodi. Historici zmapovali příběhy předků z války

Julius Princ v první světové válce bojoval na italské frontě. V roce 1917 padl...

Není obvyklé, aby do historické výstavy vkládali autoři své osobní příběhy. Přesto letos udělali...

Mohlo české těžké opevnění v roce 1938 odolat útoku wehrmachtu?

Porážka bez boje

Jak a kde se stavělo těžké opevnění Československa, jaké byly jeho nedostatky, co by jedly osádky...

Z Gagarinova těla nenašli skoro nic. Zbyl kus kombinézy a v kapse lístky

Jedna z posledních Gagarinových fotografií z počátku roku 1968 z přípravy na...

VIDEO Před 50 lety, 27. března 1968, se za zvláštních okolností zabil Jurij Gagarin, první kosmonaut...

Smrt na Sibiři, euforie v Čechách. Co se dělo po 28. říjnu 1918

Lidé upevňují českou vlajku na kopí sochy sv. Václava na Václavském náměstí....

Český Národní výbor 28. října poměrně hladce přebral moc v Praze, ale povědomí o tom se ovšem...

V roce 1918 u nás nešlo o revoluci, ale výměnu elit, říká historik

Učitel dějepisu Zbyněk Sturz se snaží, aby jeho studenti přemýšleli o historii...

Historik a učitel dějepisu Zbyněk Sturz popisuje jihomoravská specifika vzniku Československa před...

Přechod na DVB-T2

Od 27. 11. probíhá postupný přechod na vysílací standard DVB-T2. Proces by měl být dokončen do poloviny roku 2020. Diváci si tak musí pořídit televizi s podporou kódování H.265 (HEVC) nebo starší televizi doplnit vhodným set-top boxem.

  • Nejčtenější

Filantropický rekord. Kolegové Antonína Holého věnují na vědu 200 milionů

Chemici Hana a Dalimil Dvořákovi věnují 200 milionů korun nadaci, která má podporovat mladé chemiky. Prostředky...

Premium

Léčil jsem lidi homeopatií. Pak jsem zjistil, že funguje jinak, než mi říkali

Homeopatie je přes dvě stě let stará medicína. Znamená to, že patří do starého železa, nebo má stále co nabídnout?...

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Skylink znovu zdražuje. Měsíční poplatek za satelitní TV je přes sto korun

Satelitní operátor Skylink navyšuje servisní poplatek, jak se již stalo na začátku roku zvykem. Zatímco loni zdražoval...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Elektrická raketa a další exotické lokomotivy. Vynálezci hýřili nápady

Dějiny železniční dopravy jsou protkány výskytem lokomotiv nestandardních konstrukčních provedení. Některé vybouchly...

Premium

Do dvou let se ukáže neudržitelnost elektroaut, říká bývalý šéf Škoda Auto

Vadili jsme hlavně značce Volkswagen, když jsme postavili Octavii proti Golfu, říká v rozhovoru pro LN Vratislav...

Premium

Parkování zadarmo díky fíglu. Stačí si připlatit za vlastní espézetku

Češi parkující v centru Prahy na takzvaných modrých zónách zkoušejí fígl, jak nezaplatit za parkovné svého auta ani...

Premium

Proč vyhraje vodík. Vynálezce Tůma má o budoucnosti automobilů jasno

Už před dvaceti lety se projel vodíkovým autem, kterým chtějí Japonci na letošní olympiádě v Tokiu propagovat...

  • Další z rubriky

Mizerný mezek. Vyrostlo na něm tuzemské poválečné letectvo, zachránil Izrael

Stíhačka Avia S-199 získala pro své nepěkné vlastnosti přezdívku mezek a její bojová hodnota byla problematická. Na...

Ve výzbroji USA už nejsou, Írán si je drží. Tomcaty na druhé straně barikády

Nejvýkonnějšími stíhačkami íránského letectva jsou staré dobré americké F-14 Tomcat. Ve druhé polovině 70. let si jich...

Nejslavnější pilot Velké války z českých zemí se stal esem během půl hodiny

Druhým největším stíhacím esem rakousko-uherského letectva a nejslavnějším pilotem Velké války pocházejícím z českých...

Stůj, nebo se netrefím! Dlouhý život obrněných transportérů OT-810 z Detvy

Zajímavou techniku z výzbroje bývalé ČSLA představují polopásové obrněné transportéry OT-810, které jsou si na první...

Najdete na iDNES.cz