Očima potápěče: Podívejte se, co zbylo z Hitlerových torpédoborců

Události mezi 10. a 13. dubnem 1940 rozhodně nejsou hlavní náplní hodin dějepisu. Přitom jde o bitvu, kde vůdce třetí říše poprvé významně prohrál. Německá válečná mašinérie se poprvé nezasekla u Moskvy či Stalingradu, ale už při bitvě o železnou rudu nutnou pro německou zbrojní výrobu.

Po anšlusu Rakouska, anexi Československa a dobytí Polska se německá kampaň otočila na sever. Dánové se vzdali, ale Norové se postavili na odpor. U Osla Kriegsmarine přišla nejen o dva starší křižníky (dlouhé 174 m), ale také o novou vlajkovou loď i s kontradmirálem a tisícovkou námořníků, těžký křižník Blücher (délka 206 m, osm děl ráže 203 mm s dostřelem 33,5 km).

Ještě větší potíže čekaly za polárním kruhem v celoročně nezamrzajícím Ofotfjordu. Šlo o strategicky důležitý přístav Narvik, kde se překládá železná ruda přivážená po železnici z nedalekých švédských dolů. U Narviku přišel Hitler během čtyř dnů o deset zbrusu nových torpédoborců, což mu jistě narušovalo klidný spánek. Škoda, že jen na dva měsíce.

Devátého dubna kolem čtvrté hodiny ráno vplulo do Ofotfjordu deset nových německých torpédoborců, kterým se do cesty postavil norský křižník Eidsvold (z roku 1899 a o délce 95 m). Po krátkém neúspěšném vyjednávání ho dvěma torpédy poslal ke dnu torpédoborec Wilhelm Heidkamp (125 m). Z posádky 183 mužů jich výbuch přežilo jen šest.

Následně se Němcům postavil křižník Norge (sesterská loď Eidsvoldu). Po dělové přestřelce ho torpéda Bernd von Arnim poslala ke dnu i s polovinou posádky. Němci celkem klidně vysadili dvoutisícovou invazní armádu, ale jejich potíže měly teprve přijít.

Následujícího rána překvapil Němce přepad pěti britských torpédoborců pod vedením HMS Hardy (1936, délka 99 m). Pod rouškou sněžení překvapili Britové v přístavu pět německých torpédoborců a jednu ponorku. Než se Němci vzpamatovali, byla jejich vlajková loď Wilhelm Heidkamp potopena i s komodorem Bontem. Stejně dopadl i sesterský torpédoborec Anton Schmidt a ostatní lodě byly poškozeny. Významnou chybou Němců byla špatně hloubkově nastavená torpéda, takže torpédoborce podplula.

Torpédoborce

Období mezi 10. a 13. dubnem 1940 znamenalo u Narviku konec pro 12 torpédoborců.

Německých bylo 10:

Wilhelm Heidkamp, Anton Schmidt, Bernd von Arnim, Erich Giese, Erich Koellner, Hermann Künne, Hans Lüdemann, Diether von Roeder, Georg Thiele a Wolfgang Zenker

Britské byly 2: HMS Hardy a HMS Hotspur

Při ústupu se Královské námořnictvo setkalo s druhou skupinou německých torpédoborců, ty už byly k boji připraveny. Při této druhé části "První narvické bitvy" se Němcům podařilo zničit torpédoborec Hunter, těžce poškozený Hardy musel najet na břeh a těžce poškozený Hotspur vyvázl jen se štěstím.

Zraněný britský velitel Bernard Warburton-Lee po několika hodinách zemřel. Během 30 hodin tak v boji zahynuli velitelé všech tří zúčastněných stran. Výsledkem bylo i potopení lodí v přístavu a německé muniční lodě. S ní šly ke dnu i zásoby munice a nafty pro německé torpédoborce. Tři zbylé torpédoborce Královského námořnictva z fjordu unikly, ale na moři už se formovala britská odpověď na invazi Němců v Narviku.

Třináctého dubna 1940 začala "Druhá narvická bitva". Do Ofotfjordu vplul svaz devíti velkých torpédoborců vedených bitevní lodí HMS Warspite (délka 197 m, 8× 381 mm, dostřel 29,5 km), vše se zajištěnou podporou letectva z letadlové lodi HMS Furious. To už byla pro Němce bez munice a nafty katastrofa, která znamenala vyhlazení jejich hladinového loďstva v Ofotfjordu. Německé ponorky U25, U46 a U48 nepřekonaly problémy s torpédy, a jediným německým úspěchem toho dne tak byla ustřelená příď britského torpédoborce Eskimo torpédem z Georg Thiele.

Spojovací prostor nákladní lodi MS Neuenfels dlouhé 143 metrů.

Královské námořnictvo si mohlo škrtnout ze seznamu nepřátel dalších osm torpédoborců jmenovaných výše v boxu. Celkový debakl 10:2 na torpédoborce v neprospěch Německa způsobila hlavně špatně připravená akce Kriegsmarine. Kargo lodě v rozlehlém narvickém přístavu utrpěly zásahy zbloudilých torpéd také. Rozstřílené plavbyschopné torpédoborce bez munice navedli němečtí kapitáni na břeh a posádky se přidaly k pozemním jednotkám, které tedy celkem čítaly 4 600 mužů.

Těžce poškozený torpédoborec Bernd von Arnim navedl kapitán na břeh. Bojeschopní námořníci se přidali k německým invazním silám.

Následná invaze spojeneckých vojsk včetně francouzských legiií a polských jednotek o celkové síle 24 500 mužů zahnala Němce do hor, kde se dodnes dají najít jejich opěrné body. Podle M. Storkeho z Narviku se zde zrodila i neústupnost Hitlera při rozhodování o stažení wehrmachtu ze Stalingradského kotle.

"Právě v květnu 1940, kdy se izolované německé jednotky bránily v horách, navrhoval Hitler jejich ústup do Švědska. Generál E. Dietel toto ukvapené rozhodnutí Hitlerovi rozmluvil, Luftwaffe tehdy ovládala nebe nad Norskem a dokázala odříznuté Němce kvalitně zásobovat. Vpád wehrmachtu do Francie a následné problémy v Dunkerque donutily spojence k evakuaci všech jednotek z Narviku a začala neohrozitelná nadvláda Němců," uvedl Storke.

Jestli za Hitlerovými rozkazy neustupovat skutečně stála norská zkušenost, se už asi nedozvíme. Rozdíl mezi leteckým zásobováním pětitisícové Dietlovy armády po dobu tří měsíců v Narviku a zásobováním půlmiliónové Paulusovy armády u Stalingradu se dnes zdá jasný.

Fakticky nám potápěčům zůstalo v Ofotfjordu velkém jako pět vltavských přehrad Lipno přes čtyřicet vraků velkých námořních lodí. Některé z nich se o sebe přímo opírají. Hodně vraků leží v hloubkách do 30 metrů, ponorku najdete kolem 80 metrů.

Časté hádky o síle pancéřování válečné lodi Bismarck možná rozřeší pancíř sesterské lodi Tirpitz, nejširší pancíř na lodi má 320 milimetrů.

U těchto norských břehů ukončila válka životy vojáků mnoha národností. O operacích polských válečných lodí jsem se dozvěděl až v místním vojenském muzeu, které doporučuji k návštěvě. Ohmatat si pancíř o síle 320 mm z Tirpitze se vám leckde nepovede. Tirpitz byla sesterská loď Bismarcku, potopená spojenci 150 kilometrů severně od Narviku. Na délku měřila 251 metrů, hlavní výzbroj tvořilo osm děl ráže 380 mm, které měly dostřel 37 kilometrů. Po válce byla tato válečná loď rozřezána.

Viditelnost pod vodou kazí pouze sladkovodní přítoky potoků. Největším nepřítelem pro potápěče jsou proudy. Příliv má přes dva metry a je zde skutečně ledová voda, můj buddy mi opravdu dost záviděl vyhřívané rukavice. Hlavní poděkování dlužím Čechovi J.Böhmovi, jenž nás po stopách narvické bitvy vedl.

Nejčtenější

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

Parní lokomotivy s budkou na přídi nepůsobily uklidňujícím dojmem

Parní lokomotivy se stavěly i s kabinou vpředu. Výhodou byl výtečný výhled strojvedoucího, to se s klasikou vůbec nedalo srovnat. Druhá zásadní výhoda přicházela ke slovu při jízdě v dlouhých...

Apple uvedl „tekuté sklo“, zcela mění design systému pro všechna zařízení

Technologický gigant Apple se rozhodl zcela přepracovat vizáž operačního systému pro všechna svá zařízení. Je to největší změna designu od roku 2013, kdy byl představen systém iOS 7. Soustředí se na...

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

Slavná letadlová loď Enterprise jde do šrotu. Bude to náročná operace

Osud nejstarší americké letadlové lodě s jaderným pohonem je definitivně zpečetěn. Námořnictvo podepsalo kontrakt na její demontáž. Část recyklované ocele skončí v novém plavidle stejného jména.

Ruš, nebo budeš zrušen. Na Ukrajině probíhá revoluce elektronického boje

Od našich zpravodajů na Ukrajině Je to neviditelná součást války, ale možná nejdůležitější. S masivním nasazením dronů na Ukrajině se pojí i revoluce v elektronickém boji, obě strany se neustále snaží překonat protivníkovy rušičky a...

17. června 2025

Příběh mého modelu: Dokončit model „Turbíka“ trvalo čtvrt století

Než něco vyhodíte, dobře si to rozmyslete. To platí i v modelařině. Tento příběh odloženého a znovu nalezeného modelu nám poslal Lukáš Ondák. Po 26 letech se vrátil ke stavbě modelu stroje Let L-410...

17. června 2025

Kdy sopka vybuchne znovu? Červnová erupce Etny ukázala, že stromy napovědí

Premium

Pozoruhodný objev: krátce před erupcí vulkánu bývá listí na okolních stromech zelenější než obvykle. Vegetace v okolí sopek se proto bude hlídat z vesmíru. Sopky jsou fascinující. Nespoutané a...

16. června 2025

Před sto lety vznikl tábor Artěk, pionýrská legenda na Krymu

16. června 1925 se na Krymu otevřel první sovětský pionýrský tábor Artěk. Zdravotní zařízení pro děti nemocné tuberkulózou se postupně proměnilo v prestižní rekreační centrum mládeže, kam jezdily...

16. června 2025

Videochat dostává novou, ale drahou dimenzi. „Přenese“ vás do místnosti

Nepotřebujete žádné brýle s virtuální nebo rozšířenou realitou ani sluchátka, abyste měli pocit, že člověk s nímž komunikujete, opravdu sedí na druhém konci stolu. Zařízení HP Dimension s Google Beam...

16. června 2025

Firma shání legendární stíhačky Phantom. Chce je používat k vypouštění družic

Potřebujete dostat nějaký drobný náklad na nízkou oběžnou dráhu Země? Brzo se budete moci obrátit na americkou společnost Starfighters International. Chce nakoupit flotilu legendárních námořních...

16. června 2025

Když kus Slunce spadne na zem. Vševěd ví o kráterech po dopadu meteoritů

Premium

Bylo pozdní jaro, tak roku 66 500 000 př. n. l. plus minus milion let. Z ničeho nic se nad místy, kterým dnes říkáme Severní Amerika, objevila obří ohnivá koule. Dinosauři se nestačili ani ohlédnout,...

15. června 2025

ANALÝZA: Tragédie letu Air India. Je na vině chyba pilotů, nebo selhání motorů?

Nad Ahmadábádem se ještě nerozptýlil dým po výbuchu zhruba 126 tisíc litrů leteckého paliva a hned jsme měli možnost číst výčet možných příčin katastrofy letu Air India AI-171. S delším časovým...

15. června 2025  9:20

Aviatická pouť předvedla premiéry hned tří letounů: Hurricane, Anson a Skyfox

Letošní Aviatická pouť nabídla nejen zajímavé letecké premiéry. I přes složité meteorologické podmínky se opět organizátorům podařilo sestavit a dodržet nabitý program. Ohlédněme se za minulým...

15. června 2025

Móda mezi šrapnely. Pro materiál na zákopový prsten někdy riskovali i život

Z hlediska vojenských dějin lze o prstenech říci, že se jedná o ozdobu historicky pevně spojenou s prostředím armády. Podle řecké mytologie byl prvním nositelem prstenu bájný Prométheus a...

14. června 2025

Příběh mého modelu: Svítily mu oči. MiG-21 byl pro pilota překvapením

Soutěž

Přinášíme vám první příběh z naší letní modelářské soutěže. Modelář Aleš Růženec se s námi podělil o okolnosti vzniku svého modelu letounu MiG-21. Brzy se můžete těšit na další příspěvky čtenářů do...

14. června 2025

AI udělala chybu za miliardu dolarů. Zapamatovala si celé knihy. Hrozí soud

Velké jazykové modely na pozadí všelijakých chatbotů se často učí na datech chráněných autorských zákonem. Podle svých vývojářů se pohybují v mezích zákona. Umělá inteligence totiž z absorbovaného...

13. června 2025  9:42,  aktualizováno  9:42
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.