Úlet třetí říše. Lidovou stíhačku měli pilotovat mladíci z Hitlerjugend

Když Hitlerovi s Göringem začalo téct ze vzduchu do bot, začalo se ve třetí říši pracovat na projektu tzv. lidové stíhačky, levného letounu jednoduché konstrukce a s významným využitím nedeficitních materiálů. Měla se vyrábět ve velkých počtech, a hlavně jako piloti měli být angažováni mladíci z Hitlerjugend po krátkém a nenáročném výcviku. Asi každému dojde, že ten personální aspekt celého programu byl nerealizovatelnou hloupostí.
Část 1/2

Heinkel He 162, Imperial War Museum Duxford nedaleko Cambridge

Během roku 1944 nebe nad třetí říší ovládly americké a britské letecké síly, čehož bylo dosaženo především nasazením stíhacích letounů Mustang. Denní bombardovací svazy tak měly zajištěnu stíhací ochranu po celou dobu cesty k cíli a následného návratu na základnu. S tím potom souvisel i přirozený bojový úbytek vycvičených stíhacích pilotů Luftwaffe, kdy časově i materiálně náročný pilotní výcvik nestačil nahrazovat ztráty alespoň trochu kvalitními náhradníky.

A proto vznikl program Volksjäger, program takzvané lidové stíhačky. Cílem bylo vyrábět ve velkých počtech proudovou stíhačku jednoduché konstrukce, s významným využitím nedeficitních materiálů. Jednoduchá konstrukce byla kvůli rychlejší výrobě. Nedeficitní materiály (dřevo) jednak řešily obecný problém materiálový (nedostatek kovů, zde slitin hliníku, potřebných pro výrobu zbraní „dospělých“) a jednak umožňovaly zapojit do výroby jako subdodavatele nezbrojařské továrny a dílny (například výrobce nábytku), což také umožnilo větší zapojení méně kvalifikovaných sil ve výrobě (i když potom ten výsledek podle toho někdy tak vypadal).

Soutěž na projekt lidové stíhačky, vypsanou až začátkem září 1944, vyhrála firma Heinkel, a to prý i díky ostřejším loktům samotného pana Ernsta Heinkela. V každém případě firma Heinkel už měla s proudovými letouny nějaké zkušenosti. Ostatně vyrobila i vůbec první funkční proudový letoun na světě, experimentální Heinkel He 178, který se dostal do vzduchu již krátce před válkou 27. srpna 1939. Zapomenout nesmíme ani na prototyp dvoumotorové stíhačky Heinkel He 280, ale Říšské ministerstvo letectví dalo přednost Messerschmittu Me 262, který skýtal mnohem větší potenciál.

První proudový letoun v historii – Heinkel He 178 – na výtvarném díle

Heinkel He 280, prototyp dvoumotorové proudové stíhačky z roku 1941

Firma Messerschmit pak byl výjimkou soutěže na lidovou stíhačku se neúčastnící. Willy Messerschmit, nechtěl především tříštit síly věnované právě typu Me 262 a navíc program lidové stíhačky jako takový spíše zavrhoval. Slova proti lidové stíhačce zaznívala i z velitelství stíhačů Luftwaffe (Adolf Galland a spol), čímž opět stíhači trochu štvali Göringa, tedy nic až tak neobvyklého v tomto vzájemném vztahu.

Otázka je, proč se na programu Volksjäger nezačalo pracovat dříve, když velké problémy přinášely denní americké nálety již od jara 1944. V každém případě zahájení sériové výroby mělo být připraveno už k 1. lednu 1945, takže času na vývoj nebylo nazbyt. Požadované specifikace vedle jednoduché konstrukce a větším podílu nedeficitních materiálů byly dále: pohon proudovým motorem BMW 003, vzletová hmotnost do dvou tun, výzbroj jeden nebo dva 30mm kanony, maximální rychlost 750 km/h a vytrvalost minimálně 30 minut. Někoho možná překvapí malá vytrvalost, ale již asi tušíme, že letoun měl plnit roli tzv. záchytné stíhačky proti bombardovacím svazům.

Bombardovací ofenzíva proti třetí říši, denní nálet létajících pevností, na fotografii vidíme i stíhací mustang.

Bombardovací ofenzíva proti třetí říši, bombardéry B-17 při odhozu pum

Nakonec se ukázalo, že se samotným letadlem v rámci možností problém není. Po tragické havárii prvního prototypu (rozlepila se náběžná hrana jedné poloviny dřevěného křídla a po jeho rozkmitání ještě odlétlo křidélko) a testování dalších letadlo uzrálo a začala jeho sériová výroba. Zato kardinální problém vyvstal se zamýšleným angažmá mladíků z Hitlerjugend. Po krátkém výcviku – sestávajícího z několika skoků na kluzácích Schulgleiter SG 38 a pár „výletů“ na cvičných strojích pístových – se samozřejmě ukázalo, že ke kvalifikaci nejen bojového pilota proudového stroje mají hodně daleko, zkrátka byli v této roli doslova nepoužitelní.

A tak se stala jediná možná a logická věc. Na Heinkely He 162 se přeškolovali již ostřílení – a to někdy doslova – piloti Luftwaffe. Jenže válka v Evropě se blížila rychle ke svému konci. A tak se v dubnu 1944 tyto letouny staly výzbrojí pouhé jedné stíhací eskadry JG1, a u ní konkrétně stíhacích skupin jedna a dva, tedy dvou ze tří. Před příchodem He 162 létala celá JG1 na stíhačkách Focke-Wulf Fw 190. Je zaznamenán pouze jeden potvrzený sestřel na He 162 a stejně tak pouze jeden potvrzený sestřel tohoto letounu. Mnohem větší ztráty letounů He 162 šly na vrub haváriím.

Podzemní továrna na výrobu stíhaček Heinkel He 162 nedaleko Vídně (fotografováno po obsazení Američany)

Heinkel He 162, Planes of Fame Air Museum v kalifornském městě Chino

Srovnejme si také časovou dotaci vývoje německých proudových letounů operačně nasazených za druhé světové války. Od prvotního projektu po zařazení daného typu do operační služby uběhlo v případě Messerschmittu Me 262 celých pět let, u Arada Ar 234 (bombardér) to byly dva roky a osm měsíců, kdežto u „primitivního“ Heinkelu He 162 pouhých pět měsíců. Ale pozor před protočením panenek, od schválení finální koncepce do vzletu prvního prototypu to bylo u He 162 rekordních šest týdnů a kousek.

Do konce války dostala Luftwaffe asi 120 hotových letounů plus dalších 50 per partes, které byly zkompletovány v letištních dílnách. Zdaleka ne všechny tyto stroje Němci stihli zařadit do operační služby. Plány říše v agónii však byly smělé, byť nereálné. Podle první objednávky mělo být už do konce dubna předáno letectvu jeden tisíc He 162 a od května měla činit měsíční výroba dva tisíce těchto strojů.

Nejčtenější

Vlasovci zachránili Prahu, Američané je zradili a Stalin nechal popravit

V německých uniformách, ale s označením ROA, šli lidé generála Vlasova na pomoc Praze. Zatímco jinde Němci kapitulovali, v Praze bojovali urputně dál. Karel Pacner líčí události konce druhé světové...

Osvoboďte Prahu, prosil Churchill Američany. Patton se na to chystal

Ze západních politiků chtěl především Winston Churchill osvobodit co největší oblast Československa. Obával se podobného scénáře jako v Jugoslávii, která se vydala cestou ke komunistickému režimu....

Prahu srovnejte se zemí! Rudá armáda u Drážďan, Němci v centru Prahy

Konec války přinesl řadu paradoxních situací. Zatímco německá armáda oficiálně kapitulovala, řada jednotek se s tím nehodlala smířit, nebo se k nim tato zpráva nedostala. A například Praha měla být...

Lidé slavili konec války a bombardéry s rudými hvězdami začaly rozsévat smrt

Radost z konce války se proměnila v peklo. Prvního mírového dne 9. května 1945 udeřily sovětské bombardéry na několik českých a moravských měst a obcí. Bomby ovšem padaly i dne předchozího, a to také...

A zazněl rozkaz: Začněte stavět barikády!

Zamezit pohybu tankům, to byl hlavní cíl, kvůli kterému se v Praze v květnu 1945 začaly stavět v ulicích barikády. Během pražského povstání jich vzniklo více než půl druhého tisíce. Karel Pacner...

Jedinečný prachoměr zdokonalil slavný český vědec František Běhounek

Osobnost vědce Františka Běhounka u širší veřejnosti spojena s tragédií vzducholodi Italia 25. května 1928 a jeho knihou Trosečníci polárního moře. V našem seriálu Poklady z depozitáře se však...

14. května 2025

KVÍZ: K čemu byla Enigma? Vyzkoušejte si, jak znáte vynálezy 2. světové války

Znáte technologické průlomy, které změnily podobu druhé světové války? Otestujte své znalosti o vynálezech, které ovlivnily nejen výsledek války, ale i svět po ní. Soutěžit o vouchery můžete do 21....

vydáno 14. května 2025

Televizní vysílání přes anténu poběží dál. Neskončí ani v roce 2030

Před necelými pěti lety jsme přešli na druhou generaci pozemního televizního digitálního vysílání. Tento digitální formát nám ještě nějakou dobu vydrží, stejně jako samotné šíření televizního signálu...

13. května 2025  18:02

Google mění ikonické G. Oficiálně ho možná uvede příští týden

Společnost Google po mnoha letech mění své hlavní logo, které její produkty provází zhruba dekádu. Změnu možná nepoznáte, ale má ukázat, jak se firma mění v souvislosti s umělou inteligencí.

13. května 2025  12:49

Lidé místo Googlu používají AI. A firmy jim tam chtějí nabízet své výrobky

S nástupem generativní umělé inteligence ji stále víc lidí využívá namísto Googlu či jiného vyhledávače. A týká se to i různých rad pro nákup produktů nebo služeb. Řada firem proto způsoby, jak...

13. května 2025

Disneyland přinesl jednu technickou novinku, která vás v něm možná překvapí

Disneyland Monorail se stal první pravidelně provozovanou jednokolejnicovou dráhou systému ALWEG. Provoz byl zahájen v roce 1959 na okružní trase spojující daný areál zábavního parku se stejnojmenným...

13. května 2025

Zachrání při blackoutu, zpříjemní kempování. Otestovali jsme funkci V2L

Některé elektromobily se mohou proměnit v obří powerbanky na kolech, kterými lze napájet běžné elektrické spotřebiče. Ve spolupráci se specialistou z ČVUT jsme změřili, jak kvalitní výstup elektřiny...

12. května 2025

Pentagon plánuje ekranoplán pro Pacifik. Jestli vznikne, se teprve uvidí

Projekt netradičního dopravního prostředku má na starosti proslulá agentura DARPA. Oproti starším strojům vesměs sovětské provenience by mělo jít o hybrid zvládající i let ve větších výškách jako...

12. května 2025

Českem se před 100 lety prohnala smršť. Nouzově přistávalo letadlo

Částí Vysočiny a jihozápadu Moravy se v pondělí 11. května 1925 prohnala extrémní bouře. Způsobila vedle mnoha jiných škod také jednu leteckou havárii.

11. května 2025

Zapomenutá bestie a Liberec, který se připravoval na boj v ulicích

Konec druhé světové války znamenal pro oblast Sudet a zejména pro Liberecko období zásadních dějinných zvratů. Rudá armáda se hrnula ze severovýchodu a i do metropole říšské župy Sudety Reichenbergu...

11. května 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

AI nejspíš rozevře nůžky ve společnosti. Důvod, proč nezaspat, varuje expert

Premium

„Následující dekáda bude poměrně divoká a teprve během dvou tří let uvidíme, jestli jsme na dráze, kdy věci zůstanou plus minus normální,“ říká Petr Špecián z Fakulty sociálních věd Univerzity...

10. května 2025

Prahu srovnejte se zemí! Rudá armáda u Drážďan, Němci v centru Prahy

Konec války přinesl řadu paradoxních situací. Zatímco německá armáda oficiálně kapitulovala, řada jednotek se s tím nehodlala smířit, nebo se k nim tato zpráva nedostala. A například Praha měla být...

10. května 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.