Havarovali v Čechách, těla se našla v Německu. Nehoda migů na Šumavě

  0:26aktualizováno  0:26
Nehoda dvou vojenských MiGů-15 na šumavském hřebeni v roce 1963 stála dva piloty život. Byla důsledkem šlendriánu a lehkovážnosti. A vedla ke vstupu československých vojáků do NSR se zbraní v ruce.

MiG-15T. Pod kabinou je vidět součást vlečného zařízení. | foto: vyšetřovací spis z fondu MNO 1963 VUA Praha

Dne 20. června 1963 odpoledne narušily vzdušný prostor Německé spolkové republiky tři československé MiGy-15. Šlo o stroje modifikované pro vlekání vzdušných terčů označované jako MiG-15T. Modifikace spočívala ve vymontování lafety s kanony a její nahrazení lafetou se zařízením pro odvíjení lana.

Stroje pocházely z letky vzdušných terčů v Košicích a působily dočasně v Dobřanech, kde zajišťovaly nácvik vzdušné střelby v prostoru Jince (tedy vojenském prostoru v Brdech, který fungoval již od roku 1928 a během let německé okupace i následné socialistické éry se postupně zvětšil, pozn.red.). MiGy vlétly hluboko do prostoru Bavorska v důsledku ztráty orientace, poté pokračovaly zpět do ČSSR, kde dva z nich havarovaly v prostoru Blatného vrchu na Šumavě.

Deset minut na přípravu

Řetězec smrtelných událostí začal o několik dní dříve. Letka vzdušných terčů potřebovala po ukončení plánovaných střeleb přelétnout své tři migy z letiště Dobřany do Košic. Z Košic tak byli vysláni letadlem Li-2 tři piloti - nadporučík Dostál, nadporučík Beran a poručík Šrotýř. Ti měli přelétnout tři stroje, čtvrtým, kdo měl letět do Košic, byl poručík Slivka, který do Dobřan přiletěl 19. června se čtvrtým strojem. A alespoň podle původních plánů měl vést celou skupinu zpět.

Počasí pro přelet nebylo vhodné, celá akce byla poznamenána změnami a odklady. To se rovněž odrazilo v nedostatečné přípravě pro přelet. Selhal rovněž velitelský článek; v podstatě nikdo z velení se o přelet nezajímal, nikdo nic nekontroloval.

Snímek německý pohraničníků, který vyšel v roce 2003 v německém tisku.

Snímek německých pohraničníků, který vyšel v roce 2003 v německém tisku.

Původní datum přeletu byl z důvodu počasí 21. června, nakonec bylo rozhodnuto, že akce proběhne již 20. června a společně poletí pouze tříčlenná skupina. Por. Slivka si naplánoval let samostatně, podle přístrojů ve výšce 6 000 metrů, tři další piloti měli letět „po zemi“, za vidu.

O tom, jak nedostatečná byla celá příprava, svědčí pozdější výpověď npor. Berana. Ten se spolu s npor. Dostálem osudný den ráno dopravil z Košic do Prahy - Kbel. Dopoledne se procházeli po Václavském náměstí, kde si zašli „na jedno“ s tím, že do Košic letí až druhý den. Po poledni se vojenskou Li-2 přepravili do Dobřan, kde jim bylo sděleno, že letí hned. Na přípravu měli asi deset minut.

Na špatné koleji

Dopadlo to tak, jak se dalo očekávat. Rozkaz zněl - provést přelet po trati Nepomuk - Brno - Piešťany - Košice ve výšce 500 metrů. Po vzletu z Dobřan se skupina zformovala do roje, vedoucím byl npor. Dostál. Chyba se stala krátce poté, co trojice migů nasadila na trať. Npor. Dostál měl v úmyslu letět podle železniční trati Blovice - Nepomuk, tu si však zaměnil s tratí na Přeštice a Klatovy. Místo na východ je koleje vedly směrem na jih.

Snímek hraničních mezníků  26/9 a 26/10, tedy z místa nehody

Snímek hraničních mezníků 26/9 a 26/10, tedy z místa nehody

Piloti ztratili orientaci. Vzhledem ke stoupajícímu terénu se prostor mezi zemí a základnou oblačnosti neustále zužoval, v prostoru Železné Rudy již byli letci v cárech mraků. Krátce po přeletu Železné Rudy vstoupila skupina do vzdušného prostoru Bavorska. V prostoru Zwiesel skupina vlétla do mraků.

Npor. Beran se odpoutal od skupiny a tím si zřejmě zachránil život. Vystoupal nad mraky a pomocí prostředků zaměřovací služby se dokázal vrátit do Dobřan. Zbylá dvojice npor. Dostál a por. Šrotýř v prostoru Zwiesel změnila kurz na východ a nízkým letem v údolích opustila prostor NSR směrem do Československa.

Zákres trati letu. Je zřejmé, že roj vedený npor. Dostálem sledoval železniční...

Zákres trati letu. Je zřejmé, že roj vedený npor. Dostálem sledoval železniční trať až do Bavorska.

Detail poslední fáze letu. Červená přerušovaná čára- trať npor. Dostála a por....

Detail poslední fáze letu. Červená přerušovaná čára- trať npor. Dostála a por. Šrotíře. Zelená přerušovaná čára je trať letu por. Berana, která přechází v modrou v místě, kde si vyžádal zaměření po vyslání signálu "Tíseň" a nasadil na trať zpět do Dobřan.

Narušitelé!

Systém protivzdušné obrany tyto dva cíle zachytil a vyhodnotil, že jde o narušitele. Ze základen Dobřany, České Budějovice a Žatec odstartovaly čtyři migy, které měly provést zachycení domnělého nepřítele. Zakrátko bylo jejich navádění na cíl zrušeno, neboť se zjistilo, že jde o vlastní letouny.

Npor. Dostál krátce po přeletu hranice do ČSSR změnil kurz na jih, a tak se dvojice začala po hřebeni v cárech oblačnosti opět přibližovat ke státní hranici s Německem.

V 15 hod. 48 min. se v prostoru Blatného vrchu před oběma stíhači letícími v sevřené skupině najednou objevily stromy. Piloti nestačili zareagovat a vysokou rychlostí vlétli do lesa. Prvotní zachycení o stromy proběhlo ještě na naší straně hranice, oba stroje však dopadly až v Bavorsku, kde v lese vytvořily asi 250 metrů dlouhý průsek. Nárazem do stromů došlo k úplné destrukci, piloti neměli sebemenší šanci nehodu přežít.

Místo havárie a tehdejší průsek v lese je dodnes zřetelný. Na místě vyrostly...

Místo havárie a tehdejší průsek v lese je dodnes zřetelný. Na místě vyrostly mladší stromy, které odolaly kůrovci.

Poté, co se npor. Beran vrátil do Plzně, bylo po obou letounech vyhlášeno pátrání. Žádost byla předána i německé straně, která oznámila, že dva stroje byly spatřeny krátce před 16. hodinou policistou v obci Fraenau, v malé výšce pod oblaky. Německá strana rovněž oznámila, že z důvodu špatného počasí nelze provést pátrání vrtulníkem. Stroje byly nalezeny až druhý den odpoledne pohraničníky.

Československá „invaze“

Informace o tom, co se pak na hranicích dělo, se liší. Dokonce i oficiální československé dokumenty potvrzují to, že příslušníci naší pohraniční stráže vnikli na území Německa. Ještě před příchodem německých pohraničníků se jim podařilo zajistit některé dokumenty a součásti letadel, které odnesli na československou stranu.

Ostatky obou letců byly sesbírány a přeneseny na čs. stranu  22.6.1963.

Ostatky obou letců byly sesbírány a přeneseny na čs. stranu 22.6.1963.

Podle německé strany, ale i některých pamětníků, si českoslovenští pohraničníci vynutili vstup na území násilně, pohrůžkou zbraněmi. Německá pohraniční stráž vyzbrojená jen puškami by neměla proti československým pohraničníkům se samopaly šanci a vcelku rozumně ustoupila. Obě strany se shodují, že československé pohraničníky nezajímala těla letců, jen dokumenty a některé části letadel. Po nějaké době se českoslovenští vojáci stáhli na svou stranu.

Oficiální jednání proběhlo až druhý den, kdy se přímo na hranicích setkali českoslovenští a němečtí důstojníci. V té době trosky přímo na místě zkoumaly německé a americké orgány. Odpoledne toho dne bylo vojákům povoleno oficiálně vstoupit na německé území, sesbírat ostatky letců a součásti, o které měla československá strana zájem.

Havárii zmínil i socialistický tisk, což byl u vojenských nehod jev málo...

Havárii zmínil i socialistický tisk, což byl u vojenských nehod jev málo vídaný. Psalo se vždy jen o tom, že Bundesluftwaffe přišla při nehodě o další F-104 Starfighter.

Za hlavní příčinu nehody byla označena nízká úroveň velení u košické jednotky, která byla důsledkem „nenáročnosti“ velitele útvaru podplukovníka Geletky. Velitel roje kapitán Slivka nesplnil povinnosti velitele detašmánu a nezajistil řádnou přípravu na přelet. Bezprostřední příčinou pak byla ztráta orientace vedoucího tříčlenné skupiny. Situaci neřešil podle směrnic - rozpustit skupinu a stoupat nad mraky, protože si uvědomoval, že letoun por. Šrotíře (trup. č. 1922) není vybaven pro let v oblacích.

Zbývá snad jen dodat, že ani por. Beran osudu neunikl. Zahynul o osm let později při katastrofě MiGu-19.

Autor je provozovatelem stránek Letecká badatelna, kde najdete komplexní informace nejen o dosud nezmapovaných kapitolách letecké historie.

Pramen: vyšetřovací spis z fondu MNO 1963 VUA Praha

Autor:

50. výročí přistání na Měsící

Americký kosmický let Apollo 11 splnil svoji misi 20. července 1969. Na povrch Měsíce jako první člověk vstoupil velitel posádky Neil Armstrong. Doprovázel jej Edwin "Buzz" Aldrin, zatímco Michael Collins zůstal na palubě vesmírné lodi.

Téma Apollo 11 v článcích Technet.cz:
O čem si povídali kosmonauti Apolla 11. Poslechněte si tisíce hodin „ticha“
Co kdyby Apollo 11 zůstalo na Měsíci? Pohřbili by je přes rádio zaživa
Vlajky na Měsíci stále stojí. Podívejte se na důkaz ze sondy LRO

Nejčtenější

U Prochorovky to bylo jinak. Němci nám kradou tankovou bitvu, zuří Rusko

U Prochorovky se v červenci 1943 odehrála jedna z největších tankových bitev.

Nejslavnější tanková bitva u Prochorovky je ruská propaganda, napsal Die Welt s odkazem na zjištění německých a...

K síti se připojila největší solární elektrárna. Rekord dlouho nevydrží

Pohled na elektrárnu Nur Abú Zabí ze vzduchu

Ve Spojených arabských emirátech k začátku července spustili největší fotovoltaickou elektrárnu na světě. Má maximální...

Amatérský astronom vyfotografoval supertajný americký raketoplán X-37B

Americký raketoplán X-37B na orbitě

Nizozemský pozorovatel satelitů a vědecký novinář Ralf Vandebergh nejspíš udělal nejlepší fotku svého života. Podařilo...

Jeho formule chtěl každý. Autor slavných vystřihovánek slaví devadesátiny

Richard Vyškovský se svým modelem cisternové stříkačky CAS 32 na podvozku Tatra...

Richard Vyškovský je pro laickou veřejnost nepříliš známé jméno, v modelářské komunitě je však doslova celebritou. S...

Největší dobrodružství 20. století začalo o tři čtvrtě sekundy později

Tři Američané právě odstartovali na misi, kterou bedlivě sleduje celý svět.

Ani ostřílený hlasatel vesmírného střediska na Mysu Canaveral nedokáže zakrýt pohnutí. Je 16. července 1969, 9:32 ráno...

Další z rubriky

O chodbě před kryptou Němci asi nevěděli. Historici našli i neznámý nápis

Geofyzik Jiří Šindelář (vpravo) a historik Zdeněk Špitálník v diskusním pořadu...

V pořadu Rozstřel komentovali odborníci nové poznatky, které se v rámci průzkumu chrámu svatých Cyrila a Metoděje v...

Nepochopil, co po něm chlípný esesák chtěl. Přežil pochod smrti

Tetovaná předloktí rodiny Taussigů.

Když bylo jeho synovi 11, uvědomil si, že ve stejném věku on musel do koncentráku. Proto se rozhodl své vzpomínky vydat...

Nečekaný objev. Našli jsme stopy po posledním boji parašutistů

Stopy po výbuchu granátu, který podle dostupných indícií smrtelně zranil Jana...

Osmnáctého června 1942, ve čtyři hodiny deset minut ráno, začal v Resslově ulici v Praze nerovný boj. Stovky esesmanů...

Najdete na iDNES.cz