náhledy
Britský Typhoon na Dnech NATO v Ostravě
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Jedním z letectev, ve kterém slouží vítěz našeho „tendru nanečisto“, evropský letoun Eurofighter Typhoon, je i britské královské letectvo RAF. Přes úvodní nesnáze se letoun „zaběhl“ a nejen v Británii s ním vládne naprostá spokojenost. Na přelomu 30. a 40. let tohoto století by jej měl doplnit a později nahradit některý z nových letounů, které vznikají v evropských vývojových kancelářích.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Eurofighter Typhoon španělského letectva nad Pobaltím
Autor: Litevské ministerstvo obrany
V našem „tendru nanečisto“ zvítězil letoun Eurofigher Typhoon. Podle posledních informací se zdá, že se však českého tendru nezúčastní, protože jeho výrobce nebyl přizván. Jestli je to pravda a proč se tak stalo, se snad dozvíme brzy.
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Letoun F-16 ve službách tureckého letectva
Autor: Profimedia.cz
Polská F-16 na Dnech NATO v Ostravě
Autor: Lubomír Světnička, natoaktual.cz
Jednou z teoretických možností bylo i pořízení starších letounů, např. některé z verzí F-16 (Barak, Sufa), které provozuje letectvo státu Izrael. O tento postup se pokoušelo Chorvatsko, jehož snahy nakonec zmařila až americká vláda, která musí každý takový obchod odsouhlasit. V našem případě je však pravděpodobnost nákupu olétaných letounů znatelně nižší.
Autor: AP
Americké letectvo zařazuje do výzbroje nové verze letounu F-15 pod označením F-15EX. Ačkoli se málo ví, že o starších verzích tohoto stroje se okrajově uvažovalo už v tendru před dvaceti lety, pravděpodobnost účasti výkonných F-15EX v českém tendru je reálně velmi malá.
Autor: Boeing
Britské pohotovostní stíhačky zasahovaly u nekomunikujících ruských vojenských letounů nad Baltem. Na snímku ruský Su-27
Autor: RAF
Letouny F-16 už brázdí nebe téměř pět desetiletí. Zde doprovází F-16 letecké národní gardy státu Montana sovětský letoun Su-27, který odlétá z letecké přehlídky ve Washingtonu a míří ke kanadským hranicím.
Jednou z možných náhrad letounů Gripen C/D je jejich mírně zvětšená moderní verze Gripen E/F. Ta však do vínku dostala několik potenciálních problémů. Jde hluboce modernizovanou, ale přesto již téměř čtyřicet let starou konstrukci, kterou navíc nebude rozvíjet švédské, ale zejména brazilské letectvo a brazilské letecké podniky. Sami Švédové se již v rámci programu Flygsystem 2020 soustředí na následovníka letounů Gripen.
Autor: František Vlček, MAFRA
Indické společnosti se již několik desítek let snaží najet na plnohodnotný vývoj a výrobu vlastních bojových letounů. Z mnoha důvodů se jim to však stále nedaří, letoun Tejas je toho důkazem. Indie kvůli zpožděním již několikrát dokoupila zahraniční techniku, jak ruské Su-30, které sama vyrábí, tak letouny MiG-29 a naposledy francouzské Dassault Rafale. Tejas bude existovat také v námořní verzi pro indické letadlové lodě a na světovém trhu by mohl být levným konkurentem čínsko-pákistánského JF-17.
Autor: Hindustan Aeronautics Limited
Gripen elitní 211. tygří letky z Čáslavi a stroj Rafale francouzské Escadron de chasse 3/30 Lorraine na cvičení Tiger Meet
Autor: LtCol Uli Metternich, NTA
Společnost Boeing dále rozvíjí koncept F/A-18, jeho výsledkem jsou poslední verze F/A-18E/F Block III. O původně palubním letounu, určeným pro provoz z letadlových lodí, pro svá suchozemská letectva uvažují také Kanada nebo Finsko, které mají zkušenosti s provozem starších verzí letounu. F/A-18 se účastnil tendru už před dvaceti lety a je teoreticky možné, že bude zvažován i tentokrát. gripen – Švédské letouny JAS 39C/D Gripen v českém letectvu sehrály důležitou roli tranzitního typu mezi sovětskou a západní technikou. Díky ní se mohli čeští piloti mnohem dříve, než jejich kolegové ze Slovenska, Bulharska, Chorvatska nebo Rumunska kompletně přeškolit na západní styl výcviku. I Gripen však postupně zastarává a z letectva se ozývají hlasy, že je čas pokročit dál.
Autor: Forsvaret
Letoun F-35B Lightning II startuje z paluby letadlové lodi USS Essex k náletům na pozice Táíibánu (27. září 2018)
Autor: Reuters
Významným uživatelem typu F-16 se v posledních letech stalo Polsko, které po roce 2006 odebralo 48 letounů verze Block 52+ (16 dvoumístných F-16D a 32 jednomístných F-16C). Později je následovala objednávka 32 kusů nejmodernějších letounů F-35A. Provozovatelem F-16 v nejmodernější verzi Block 70 se stane od roku 2022 také Slovenská republika.
Autor: Lockheed Martin
Letoun F-35 amerického letectva
Autor: DVIDS
Letoun F-35 amerického letectva
Autor: DVIDS
Letouny F-16 má ve výzbroji řady států NATO nahradit první komerčně nabízený stroj 5. generace F-35. Vysoká cena a ještě vyšší provozní náklady znemožňují náhradu v poměru 1:1, dva největší uživatelé, Američané a Britové dokonce zvažují omezení objednávek a vývoj doplňkového stroje, který by byl levnější.
Autor: USAF
Grafické znázornění životnosti srovnávaných letounů.
Autor: Jiří Vojáček
Technicky jsou na špici letouny F-35, Typhoon a Rafale. Stroje 4. generace těží zejména z „tvrdých“ výkonů, kterých F-35, pečlivě vymodelovaná pro co nejmenší radarový odraz, v mnoha ohledech nedosahuje. Americká konstrukce však exceluje kvalitním radarem. životnost – V našem hodnocení posuzujeme všechny typy jako nové, s výjimkou letounů F-16C/D, použité verze letounů Typhoon a gripenů, které u nás létají už od roku 2005.
Autor: Jiří Vojáček
Politika hraje při výběru drahé vojenské techniky roli stále více. Nejlépe jsou hodnocené letouny F-35 a Typhoon, jejichž výběr by mimořádně posílil spojenectví se Spojenými státy, potažmo Německem. Na domácí půdě se bude také velmi dobře vysvětlovat další provoz letounů Gripen C/D.
Autor: Jiří Vojáček
Cenové srovnání
Autor: Jiří Vojáček
Nejlepšími provozními náklady se pyšní švédské letouny Gripen obou verzí. Z ostatních konstrukcí se jim přibližují pouze F-16. Dvoumotorové letouny a zejména F-35 s mimořádně výkonnou, ale mimořádně žíznivou pohonnou jednotkou, se dostávají nákladově do zcela jiných sfér.
Autor: Jiří Vojáček
Nejlépe z našeho srovnání vyšel evropský letoun Eurofighter Typhoon. Jde o moderní konstrukci s vysokými výkony, která má ještě po několik desetiletí zajištěné modernizace. Náš letecký průmysl by se navíc mohl připojit k vývoji zcela nových evropských strojů. cena – Jednoznačně nejlépe z hlediska nákupní ceny jsou na tom použité stroje F-16 a Gripen verzí C/D. Ostatní letouny jsou mnohem dražší.
Autor: Jiří Vojáček