Finální kompletace letounu Gripen E v továrně Saab ve švédském Linköpingu | foto: Aleš Vašíček

Přísně tajná letecká továrna. Na gripen je potřeba 8 tisíc hodin práce

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Co obnáší vyrobit stíhací nadzvukový letoun? Po exkurzi ve střežené továrně Saab kromě jiného víme, že se kupříkladu vyplatí mít malé ruce a jistě i trpělivost, ale zajímavých zjištění bylo mnohem víc. Na produkční lince o délce pouhých sto metrů tu vznikají stroje, které jsou stále ve hře o budoucí obranu českého nebe.

„Zjednodušeně řečeno, stavět letadlo je v podstatě jako stavět lego,“ zahajuje svůj výklad Jens Tördal, vedoucí pracoviště pro montáž konstrukčních celků letounů JAS 39 Gripen. „Začnete dávat dohromady malé části, až se dostanete k větším celkům.“

Jsme v jedné z nejstřeženějších továren ve Švédsku, v Saab Aeronautics – v továrně na gripeny, která leží vedle ranveje, na okraji města Linköping. To leží v samém srdci Švédska, a co do počtu obyvatel je srovnatelné třeba s Hradcem Králové. Mimochodem, ze stockholmského letiště nás sem za slabé tři hodinky přivezl navlas přesně 80kilometrovou rychlostí autobus, řízený bývalým pilotem vrtulníku.

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se