VIDEO: Evropské Tornado, s bojovým křtem za války v Zálivu, slaví kulatiny

První prototyp bojového letounu Panavia Tornado poprvé vzlétl 14. srpna 1974. Z téměř tisícovky vyrobených kusů se jich v roce padesátého výročí premiérového letu nachází ve službě ještě necelá čtvrtina. Nejintenzivnější bojové nasazení čekalo Tornada za první války v Zálivu, která začala iráckou invazí do Kuvajtu.

Bojový letoun Panavia Tornado vznikl jako společný projekt Velké Británie, Západního Německa a Itálie. V roce 1969 byla založena nadnárodní společnost Panavia Aircraft jako společný podnik British Aircraft Corporation, Messerschmitt-Bölkow-Blohm a Aeritalia (s účastí jednotlivých participantů ve stejném pořadí 42,5 %, 42,5 % a 15 %).

První prototyp společného letounu, označený Tornado P01, měl vzdušnou premiéru 14. srpna 1974, jednalo se o prototyp německý. Celkem vzniklo v letech 1974 až 1977 devět prototypů P01 až P09, z toho tři německé (P01, P04, P07), čtyři britské (P02, P03, P06, P08) a dva italské (P05, P09).

Panavia Tornado IDS/T, číslo 43-92, ve speciálním zbarvení k 50. výročí vzletu...
Panavia Tornado IDS/T, číslo 43-92, ve speciálním zbarvení k 50. výročí vzletu...

Panavia Tornado IDS/T, číslo 43-92, ve speciálním zbarvení k 50. výročí vzletu prvního prototypu

Sériová výroba běžela v letech 1979 až 1998 v celkovém počtu 992 letounů. Podle bojového určení se letouny Tornado vyráběly ve třech základních provedeních, verzích (které se dále dělily na jednotlivé podverze):

  • Tornado IDS (Interdiction and Strike). Stíhací bombardér pro útoky na pozemní cíle a průnik do hloubky nepřátelského území. Britská varianta stíhacího bombardéru dostala označení Tornado GR1, později přišla modernizovaná verze Tornado GR4 (stroje GR4 vznikaly modifikací starších GR1).
  • Tornado ADV (Air Defence Variant). Stíhací letoun, který byl separátní iniciativou Britů s cílem získat stíhačku pro obranu své ostrovní země před sovětskými strategickými bombardéry. První a v podstatě ještě „nehotová“ varianta nesla typové označení Tornado F2, záhy ale šlo do výroby vylepšené plnohodnotné Tornado F3.
  • Tornado ECR (Electronic Combat and Reconnaissance). Letoun pro elektronický boj a průzkum, vznikl na základě požadavků německé strany.

Video: Zajímavé představení letounů Tornado na aerosalonu Farnborough 1980, která natočil Československý armádní film (ponecháno s původním komentářem)

Stroje byly primárně určeny pro země účastnící se předmětného programu, kdy největší množství strojů, a to více než čtyři stovky zakoupila Velká Británie, v blízkém závěsu bylo Německo s téměř 360 kusy a Itálie jich zakoupila rovnou stovku. S těmi počty je to ovšem trochu složitější, například italské letectvo si přibližně na jednu dekádu pronajalo od RAF stíhačky Tornado F3 v počtu 24 kusů. Jediným dalším uživatelem typu se stala Saúdská Arábie, která si pořídila celkem 120 letadel.

Letouny Tornado jsou postupně vyřazovány ze služby, přičemž kompletně se s typem zatím stihlo v roce 2019 rozloučit RAF. Ročenka World Air Forces (FlightGlobal) pro rok 2024 (data jsou sbírána vždy na podzim předchozího roku) udává celkem 239 dnes sloužících letounů Panavia Tornado. V Německu to je 82 kusů Tornado IDS a 30 Tornado ECR, v Itálii 33 Tornado IDS a 13 Tornado ECR a v Saúdské Arábii 81 Tornado IDS.

Dvoumachový letoun Panavia Tornado je poháněn dvojicí dvouproudových motorů Turbo-Union RB199 s přídavným spalováním, které jsou také společným dílem (britsko-německo-italský podnik Turbo-Union byl založen stejně jako Panavia také v roce 1959). Stroj se vyznačuje měnitelnou geometrií křídla v rozsahu 25°až 67°. Dvoučlennou osádku tvoří pilot a zbraňový operátor. Integrovaná hlavňová výzbroj se liší podle verze letounu, buď to jsou dva 27mm kanony, jeden kanon nebo taková výzbroj absentuje. V případě stěžejního provedení Tornado IDS činí prázdná hmotnost letounu 13 910 kg, maximální vzletová hmotnost 28 000 kg a maximální hmotnost užitečného nákladu na zbraňových závěsnících 9 000 kg.

Další informace o letounech Panavia Tornado nabízí rozsáhlá fotogalerie:

Autor:
  • Nejčtenější

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech mnohem menší redukci emisí skleníkových plynů, než jakou by zajistily za výrazně...

3. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Parní lokomotiva, která nikdy nemohla přijet uhlím napřed

Vedle parních lokomotiv „obyčejné“ konstrukce vznikaly také parní lokomotivy méně obvyklé, až vyloženě neortodoxní, kam patří i stroje systému Fairlie. Obousměrné lokomotivy Fairlie vypadají na první...

30. září 2024

Opravdu byste se před T. rexem neschovali ani v autě?

Za poslední čtvrtstoletí se objevilo několik studií, které přišly s odhady konkrétní síly a tlaku, jimiž dokázal Tyrannosaurus rex působit na svoji kořist. Výsledky různých výzkumů se značně liší v...

29. září 2024

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Umělá inteligence zvětšováním hloupne. Nesečte ani 47309068053 s 95464

Premium

Velké jazykové modely jsou už na webu k dispozici nějakou dobu. Spousta lidí si je zvykla používat každý den. Je však třeba dávat pozor. I ty nejlepší AI pořád selhávají při zdánlivě primitivních...

3. října 2024

Slunce umí i „táboráky“, ale největší překvapení připravilo letos, říká astronom

Premium

Díky družicím, které se přibližují k naší mateřské hvězdě, snad lidstvo jednou poodhalí největší záhadu sluneční fyziky: Proč je povrch Slunce chladnější než jeho atmosféra? Do té doby si ovšem s...

6. října 2024

Palubní inženýr Concordu neměl za letu čas ani na jídlo. Práci mu vzal počítač

Cesta z Londýna do New Yorku trvala letounu Condorde zhruba tři hodiny. Toto nadzvukové dopravní letadlo je dodnes považováno za vrchol civilní letecké dopravy, který už téměř 21 let známe jen jako...

6. října 2024

Je Intel v koncích? Ždímá AMD akumulátor? Vyzkoušeli jsme nové procesory

Vyzkoušeli jsme notebooky s nejnovějšími procesory AMD, Intel a Qualcomm. Víme, jaký výkon nabídnou, jak rychle vyždímají akumulátor a podle čeho si je máte vybrat a jaký skok představují oproti...

5. října 2024

Když selžou padáky, může SpaceX nově zachránit astronauty i díky motorům

Kosmická loď Crew Dragon vozí astronauty na oběžnou dráhu a zpět už od roku 2020, ale přesto její vývoj nekončí. Nově může v případě nouzové situace využít své silné motory SuperDraco k bezpečnému...

5. října 2024

Škoda odhalila nový elektromobil Elroq na Vltavě, ceny startují na 800 tisících

Škoda představila v Praze, v reprezentativní budově Občanské plovárny, svůj nový elektromobil. Model Elroq je od...

Vyplatilo se Němcům opustit jádro? Studie odhaluje překvapivé zjištění

Norská studie dokazuje, že masivní investice do obnovitelných zdrojů energie přinesly Německu v posledních 20 letech...

Sexy studentka je novou hvězdou Playboye. Nafotil ji SuperStar Miro Šmajda

V létě vyhrála soutěž Hledáme Playmate 2024 a už má za sebou focení pro Playboy. Studentka Sandra Taškovičová (19) z...

V dubnu zrušil asistovanou sebevraždu, nyní se Jan Kavalír dočkal dcery

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpící neurosvalovým onemocněním ALS zrušil letos v dubnu asistovanou sebevraždu...

Co dělá v žaludku studená kola a proč je lepší pít po jídle, líčí biochemička

Premium Možná vás už napadlo, co se děje v našem žaludku, když se v něm potká jídlo s pitím. Nebo patříte k těm hloubavějším...